AnonymBruker Skrevet 13. september #1 Skrevet 13. september Hvor mange ganger har du sett noen dele «sin historie» og reposter hint av sin historie på sosiale medier, en historie som maler dem som offer, og den andre som monsteret?Hvor mange ganger har du stoppet opp og spurt: Hva hvis dette ikke er hele sannheten? Sosiale medier har blitt en domstol uten rettssikkerhet. Rykter, løgner og grove beskyldninger deles og repostes som om de var fakta. Hvorfor er det så lett å trykke «del» men så vanskelig å tenke kritisk? Hva skjer når de som spiller offer blir tatt i løgn? Når masken faller? De mister makten. De mister troverdigheten. Og de står igjen som nettopp det de forsøkte å beskytte seg mot: avslørt. Så spør jeg deg: Hvor mange «historier» der ute er egentlig sannhet og hvor mange er bare et spill for sympati og kontroll? Anonymkode: 76bff...a7b
AnonymBruker Skrevet 13. september #2 Skrevet 13. september Dette er et veldig viktig poeng. Sosiale medier gjør det utrolig lett å spre historier, men nesten aldri like lett å stille kritiske spørsmål. Jeg tror mange glemmer at vi aldri ser hele bildet.. vi får bare et nøye kuratert utdrag. Det betyr ikke nødvendigvis at noen lyver med vilje, men at vi alltid må møte det vi ser med en sunn dose skepsis. Det handler ikke om å mistro folk automatisk, men å huske at virkeligheten sjelden er svart-hvitt. Kritisk tenkning og empati bør gå hånd i hånd Anonymkode: a9b0e...07e
Silentstorm Skrevet 13. september #3 Skrevet 13. september (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er et veldig viktig poeng. Sosiale medier gjør det utrolig lett å spre historier, men nesten aldri like lett å stille kritiske spørsmål. Jeg tror mange glemmer at vi aldri ser hele bildet.. vi får bare et nøye kuratert utdrag. Det betyr ikke nødvendigvis at noen lyver med vilje, men at vi alltid må møte det vi ser med en sunn dose skepsis. Det handler ikke om å mistro folk automatisk, men å huske at virkeligheten sjelden er svart-hvitt. Kritisk tenkning og empati bør gå hånd i hånd Anonymkode: a9b0e...07e Veldig enig i det du skriver. Jeg tenker også at de som velger å ikke kommentere, ofte er de som reflekterer mest, kanskje nettopp fordi de ser at virkeligheten sjelden er svart-hvitt, som du sier. Og kanskje dem har hørt samme historien før 🙊 Endret 14. september av Silentstorm
AnonymBruker Skrevet 13. september #4 Skrevet 13. september Sånne innlegg er så pinlige at jeg automatisk scroller videre, - tar ikke stilling til sannhetsgehalten. Anonymkode: 5700f...877 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #5 Skrevet 13. september Heldigvis kjenner jeg ingen som verken skriver eller deler sånt, og jeg ser ned på alle de som gjør det. Anonymkode: f6fdd...1cc
AnonymBruker Skrevet 13. september #6 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Heldigvis kjenner jeg ingen som verken skriver eller deler sånt, og jeg ser ned på alle de som gjør det. Anonymkode: f6fdd...1cc Dette, hvorfor dele slikt med mindre du er 14 år? Anonymkode: 7565a...ae2
AnonymBruker Skrevet 13. september #7 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette, hvorfor dele slikt med mindre du er 14 år? Anonymkode: 7565a...ae2 Og til og med når du er 14 år eller yngre? 🤷♀️ Anonymkode: f6fdd...1cc
AnonymBruker Skrevet 14. september #8 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor mange ganger har du sett noen dele «sin historie» og reposter hint av sin historie på sosiale medier, en historie som maler dem som offer, og den andre som monsteret?Hvor mange ganger har du stoppet opp og spurt: Hva hvis dette ikke er hele sannheten? Sosiale medier har blitt en domstol uten rettssikkerhet. Rykter, løgner og grove beskyldninger deles og repostes som om de var fakta. Hvorfor er det så lett å trykke «del» men så vanskelig å tenke kritisk? Hva skjer når de som spiller offer blir tatt i løgn? Når masken faller? De mister makten. De mister troverdigheten. Og de står igjen som nettopp det de forsøkte å beskytte seg mot: avslørt. Så spør jeg deg: Hvor mange «historier» der ute er egentlig sannhet og hvor mange er bare et spill for sympati og kontroll? Anonymkode: 76bff...a7b Vel.. jeg har bare sett en holde på slik og det er min ekskone. Hun avskyr meg som pesten, men av en eller annen grunn så er det ikke meg hun postet slikt om, men eksen hun hadde før meg. Kommentarfeltene hennes i slike tilfeller er full i ærlige meninger om hva de synes om at hun poster slikt, så det er nok mange som tenker kritisk heldigvis. Du har rett i at slikt oppnår en ting, og det er at man blir avslørt og mister sin troverdighet. Anonymkode: 8a83d...bfd
AnonymBruker Skrevet 14. september #9 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vel.. jeg har bare sett en holde på slik og det er min ekskone. Hun avskyr meg som pesten, men av en eller annen grunn så er det ikke meg hun postet slikt om, men eksen hun hadde før meg. Kommentarfeltene hennes i slike tilfeller er full i ærlige meninger om hva de synes om at hun poster slikt, så det er nok mange som tenker kritisk heldigvis. Du har rett i at slikt oppnår en ting, og det er at man blir avslørt og mister sin troverdighet. Anonymkode: 8a83d...bfd Ja, jeg har sett det samme. Det kan ramme hardt den som nevnes, særlig når det gjelder noen som faktisk har vært en ekte del av livet. Barna får også med seg mer enn man tror, og da kan de sitte igjen med spørsmål som ‘var mamma/pappa så slem?’. Ofte sier de jo at den siste var den verste.🙊 La oss håpe at det til slutt er den som poster som mister troverdighet. 😌 Anonymkode: 76bff...a7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå