Gå til innhold

Resten av familien er sjelden sultne.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her, men BARNA mine spiser mer. Iaf tre ganger, mer ifbm treninger osv.
De skal vokse og utvikle seg. 

TS: Ang faste, det kan føles ubehagelig i starten, men etter 1-2 uker forsvinner oftest hodepiner, svimmelhet osv. Så man kan som oftest fint bli vant med å spise sjeldent. Selv spiser jeg som oftest bare lunsj og middag :) Så spiser vel det meste av mat mellom kl 11 og 18. Og er sjelden sulten... spiser fordi jeg må. Sultfølelse forsvinner også når man spiser sjeldent. I ferier spiser jeg frokost, og etter en 2-3 uker ferie og hyppigere måltider kommer sultfølelsen tilbake. Da gleder jeg meg til å få den vekk igjen, den er slitsom.

Anonymkode: df7d1...aa6

Sultfølelse er naturlig, og har en funksjon. Hva er det som gjør at mennesker hele tiden tror de er smartere enn naturen? Å ødelegge sultfølelsen er rett og slett veldig dumt, for det er kroppens måte å si at "nå må jeg ha påfyll". Og når du gjentatte ganger sier til kroppen at "nei det får du ikke", så gir den opp å varsle. Det er ikke smart.

Anonymkode: 83092...87d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sultfølelse er naturlig, og har en funksjon. Hva er det som gjør at mennesker hele tiden tror de er smartere enn naturen? Å ødelegge sultfølelsen er rett og slett veldig dumt, for det er kroppens måte å si at "nå må jeg ha påfyll". Og når du gjentatte ganger sier til kroppen at "nei det får du ikke", så gir den opp å varsle. Det er ikke smart.

Man ødelegger ikke sultfølelsen. Det finnes stammer i verden som spiser en gang om dagen. Sultfølelsen kommer ikke bare av "nå må jeg ha påfyll", men av vane. Mennesker som faster lenge rapporterer at de blir sultne rundt de tidene de pleide å spise og så gir sulten seg igjen. Les om ghrelin, som er sulthormonet vårt.

Anonymkode: 80e99...cc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 13.23):

Det er da ikke så rart. Jeg spiser generelt bare ett måltid pr dag, nemlig middag. Har ingen spiseforstyrrelse.

Anonymkode: d3919...f6f

Spiser du bare kjøtt da, eller? 😊

Skrevet

Smak og behag, det finnes ingen fasit på hva som er rett. Jeg tror det voldsomme matpresset til gitte klokkeslett, der du skal spise akkurat dette eller dette, og ellers få dårlig samvittighet, gjør mer skade enn nytte.
Personlig spiser jeg ikke lunsj de dagene jeg ikke er på jobb, og jeg dropper ofte frokost. I tillegg liker jeg å spise middag sent.
Vi har forskjellige vaner og behov, så spis når du er sulten. Så lenge ingen har mangelsykdommer eller er sykelig overvektige, er det bare å kjøre på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer! Selvsagt er det normalt å spise lunsj. Jeg hadde vært sulten i 13-tida etter en hyttefrokost, og da rimelig sulten til middag kl. 18.00.

Synes du er helt normal - det er de andre som ikke har en «normal» indre klokke. Synes forresten at det er litt bekymringsverdig at barna ikke har noe fast måltid mellom 9 og 18. 

Anonymkode: 68772...a01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 22.09):

Du er ikke et barn i vekst. 

Anonymkode: 71633...161

Det er ikke TS heller

Anonymkode: 73b0f...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får selvsagt spise som de vil men folk flest spiser noe i mellom 9-18. Skjønner ikke hvorfor folk i tråden her mener det er rart å gjøre, alle har da hørt om ‘lunsj’ 😅 

Som andre påpeker, problemet er når de sier frekke ting som ‘oj, skal du spise igjen??’. Og at de ikke fatter at barn trenger oftere mat en to ganger i døgnet når de har selv sagt de står for maten.

Ta med mat til lunsj / kveldsmat selv neste gang, og hev deg over kommentaren de kommer med. Hyppigheten av måltider har uansett lite med vekt å gjøre, er jo totalen som teller der.

Anonymkode: 3e37a...26f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 19.57):

Dette høres så rart ut at jeg sliter med å tro på det. Og jeg skjønner heller ikke at du må spørre om det er du som er sær, for det er HELT unormalt å spise bare to måltider til dagen, det vet da alle. 

HELT unormalt? 

Har spist to store måltider daglig i 40 år jeg. Lunsj eller kveldsmat føles bortkastet etter en større frokost og middag. Hvorfor spise når man ikke er sulten? 

Anonymkode: 2ca74...7ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

HELT unormalt? 

Har spist to store måltider daglig i 40 år jeg. Lunsj eller kveldsmat føles bortkastet etter en større frokost og middag. Hvorfor spise når man ikke er sulten? 

At enkelte spiser to store måltider er greit nok men det er nok ikke normen etter min erfaring (eller kulturelt, Norge er jo stor på brødmåltidene frokost og lunsj).

På alle arbeidssteder jeg har vært innom har folk spist frokost og så er de med i kantina og spiser lunsj, og så middag når de drar hjem. Jeg har vært ‘unormal’ som ikke spiser frokost. Samme er greia med venner og familie, minst 3 måltider og mange spiser litt frukt i mellom. 

Anonymkode: 3e37a...26f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig spesielt av svigerforeldrene dine, TS. Jeg er selv en som spiser sjeldent, sliter med å kjenne sult, men jeg skjønner jo at det ikke er normalt eller sunt i lengden, spesielt som kvinne. Det hadde aldri falt meg inn å kommentere mennesker med normalt sultmønster, annet enn i positiv forstand. 

Anonymkode: d4d06...43d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er normalen frokost, mellommåltid, lunsj, middag og kveld.

Én mann, én kvinne, 3 gutter mellom 7-10.

Anonymkode: af178...ab9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er faste er det vel mer vanlig å spise første gang rundt 12 og siste måltid før 18. 

Syns det er litt spesielt å ikke tenke at lunsj er normalt når barn er tilstede. I alle år har da barn spist lunsj i både barnehage og skolen. Og ellers er det jo vanlig å ha LUNSJPAUSE på jobb. Da spiser de fleste noe. 

En lunsj trenger ikke være noe voldsomt. Men det er heller ikke unormalt å gjøre litt mer utav det på hyttetur. F.eks vafler, rundstykker med pålegg, omelett på skive osv. Om det er hytte uten gode muligheter for matlaging fungerer jo skiver med pålegg, rett i koppen, frukt osv.

Det er ufint å komme med kommentarer. Dessuten er det vanlig å være aktiv på hyttetur? Enten det er ski, tur, bading i sjøen eller lek. Sa trenger man litt energi. Men syns det er merkelig din mann ikke virker å bry seg om at barna får i seg mat? Ville tatt en samtale med han. Ikke bra hvis barna føler på det du følte, at du spiser mye. Det blir feil fokus for barn.

Anonymkode: da6dd...3b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 21.23):

Det er ikke TS heller

Anonymkode: 73b0f...bbe

TS har jo barn....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS har jo barn....

Men det er ikke barna som har et problem med måltidsfrekvensen, det er TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 7.50):

HELT unormalt? 

AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 7.50):

HELT unormalt? 

2 store måltider kan umulig være bra for blodsukkeret.

Anonymkode: 1a30d...cce

• Liker 1
Skrevet

Etter erfaringer fra egen familie og nære venner, blir kvinner fortere sultne og i tillegg mer irritabel når de er det enn barn og menn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er innenfor normalen selv om det ikke er vanlig. Når jeg besøker min far spiser vi kun frokost og middag. Hvis min svigerinne og barna hennes er der spiser de oftere. Mitt barn spiser sammen med kusinene dersom de er der, men ellers går det helt fint med de to måltidene. Jeg spiser helst bare to ganger om dagen hjemme også, så null stress for meg.

Anonymkode: 5065a...dc0

AnonymBruker
Skrevet

Barna bør spise 4 ganger om dagen… frokost, lunsj, middag og kvelds. Jeg er oppvokst med frokost, lunsj, middag og kveldsmat (vi spiste alltid middag og kveldsmat sammen). 

Å gå 9 timer uten mat for barna er virkelig ikke sunt…

Svigers her spiser 2 ganger om dagen, jeg holder på å sulte ihjel hver gang vi er hos de. Ender alltid opp med at vi reiser på butikken å handler inn mer mat… 

Hjemme spiser barna frokost, lunsj, middag og kvelds + mellommåltider / frukt / yoghurt eller lignende. I barnehagen spiser de kl 8,11,14. og hjemme har vi middag kl 16, og kveldsmat kl 18😅

Så da spiser de stort sett 5 måltider i ukedagene. 

Anonymkode: e2bad...871

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

2 store måltider kan umulig være bra for blodsukkeret.

Anonymkode: 1a30d...cce

Motsatt. Få måltider er veldig bra for blodsukkeret. Mange små måltider er ikke bra for blodsukkeret. Særlig hvis man spiser mye karbohydrater, slik som de fleste nordmenn gjør.

Effects of Meal Frequency on Metabolic Profiles and Substrate Partitioning in Lean Healthy Males
"The low frequency diet decreased glucose levels throughout the day (area under the curve) indicating glycemic improvements. Resting metabolic rate and appetite control increased in the low frequency diet, which can be relevant for body weight control on the long term."

Meal frequency strategies for the management of type 2 diabetes subjects: A systematic review:
"Restricting feeding to 2 to 3 meals per day and practicing time restricted feeding with less than 10 hours of daily food intake promotes weight loss and glycemic control in patients with type 2 diabetes."

Joint association of meal frequency and diet quality with metabolic syndrome in Iranian adults
"Our findings suggest that the eating occasions and snack frequency may be associated with the higher chance of metabolic syndrome. We also found when the frequency of eating occasions increases, the beneficial associations of the diet quality were overshadowed."

Effect of meal frequency on glucose and insulin excursions over the course of a day
"In non-obese individuals, glucose levels remained elevated throughout the day with frequent high carbohydrate meals compared to three high carbohydrate meals, without any differences in the insulin levels."

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Be dem dra der peppern gror. 2 måltider hver dag er altfor lite for barn som vokser. Jeg personlig måtte ha 4 måltider hver dag når jeg var noe yngre, men nå kun 1 eller 2 måltider + litt snacks. Alle er foskjellige her, og barna trenger mye mer når de vokser enn det eldre folk gjør.

Virker ikke som de skarpeste knivene i skuffen akkuratt.

Anonymkode: a15d9...ed5

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...