Gå til innhold

Resten av familien er sjelden sultne.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler meg som ett matvrak her.. jeg og mannen med to barn (10 og 12 år) er på hytta med svigerforeldrene mine. De insisterer på å stå for all matlaging.  Måltider her er frokost i 09 tida, så middag i 18 tida. Min mann og ungene har ingen problemer med det, så da jeg foreslo en lunsj i 13 tida møtte jeg store øyne og kommentarer som «er du sulten, igjen?» «oj, det blir alt for tidlig for meg» osv. Er det jeg som er sær eller hva?  Min mann er vant med å spise to store måltider hver dag, men vi har middag tidligere hjemme enn på hytta. Mine barn spiser når de blir tilbudt mat eller når det blir forventet av dem. Eldste sier hun ikke kjenner at hun er sulten. Aldri liksom. 
Både mannen min, barna og svigerforeldrene mine er tynne. Jeg er slank men ser lubben ut ved de.  Er det jeg som er på jordet her eller er det dette som er det naturlige? Jeg vet mange driver med periodisk faste og har hørt det er bra, men jeg kjenner jeg kan bli svimmel hvis jeg ikke spiser noe på så lang tid. Jeg klarer liksom ikke å fylle meg opp så mye på frokost at jeg varer i så mange timer. Jeg satte fram til lunsj i dag, men det var bare barna som kom og spiste.. neste gang vi reiser på hytta med svigerforeldrene så skal jeg ikke høre på de når de ber oss om å ikke ha med noe.. 

Anonymkode: 6d1b2...e44

Å gå 9 timer mellom måltidene er ikke vanlig, nei, og faste er ikke anbefalt for barn! Når middagen ikke er før 18 og frokost er kl 9, er det jo mest normalt med lunsj en plass midt imellom!

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke slank hvis du er lubben. Heller ikke ved siden av tynnere folk. Da er du bare lubben. 

Og nei, det er ikke normalt å bare spise frokost og sen middag. Man må ha mat i mellom der.

Anonymkode: 7d531...404

Det er jo irrelevant hvordan ts ser ut!

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke du som er sær! Stusser heller på at 5 andre mennesker alle er enig om at 9 timer mellom måltider er normalt. Spesielt for barn er det ikke sunt å spise så sjeldent 

Alle er jo ulike, men føler det mest normale er frokost, lunsj og middag - så finner man diverse variasjoner innenfor det. Noen spiser 3-4 små mellommåltider i tillegg, noen spiser kanskje bare frokost før de småspiser snacks gjennom dagen frem til middag, noen spiser mange små måltider og noen et fåtall store.

Å spise en vanlig liten frokost for så å ikke innta noe som helst før middag kl.18 er merkelig.. 

Bor selv med en mann som seriøst kan glemme å spise på 24 timer om han er alene, men som et oppegående voksent menneske forstår man jo hvilke normer som gjelder for samfunnet, og jeg vet det aldri ville falt han inn å forvente en slik matplan for noen andre. Hadde han vært ansvarlig for mat på en familietur ville det blitt servert minimum 3 måltider og garantert noe snacks om kvelden 

Anonymkode: 16f32...746

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke snakk om noe mellommåltid er det veldig uvanlig å la det gå så lang tid mellom. 

Anonymkode: 89c07...2c2

• Liker 6
Skrevet

Ser ikke problemet jeg. MÅ dere ha felles lunsj? Ta deg en skive da. Eller får du ikke lov til å spise? Hadde noen nekta meg en skive hadde jeg reist og aldri dratt på tur med de igjen! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser 5-6 ganger om dagen.. synes dette nærmest høres ut som sulting 🙈

Anonymkode: 1bcd2...b63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser på så mye med denne tråden, blant annet at du og mannen din har 10 og 12 år gamle barn, og dette problemet med svigerforeldrene oppstod nå? Ingenting her gir noen mening.

Anonymkode: 83092...87d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å spise få store måltider i stedet for å spise hele dagen som en beitende ku. Mennesket er sunnest når det spiser få og store måltider. Særlig når familien din spiser så lite som de nok gjør siden du sier de er tynne. Det er veldig viktig å få i seg ca 4 gram av aminosyren L-leucin i ett måltid for å trigge proteinsyntese, altså for å ikke miste muskler. Helst to ganger om dagen hvis man vil bygge muskler. Det er lite L-leucin in planter, så her er animalsk definitivt den beste kilden.

Her er noen eksempler på hva som inneholder 4 gram L-leucin (og hvor mye kalorier - sortert etter stigende kcal):

• 40g wheypulver (152 kcal)
  • 244g torsk (200 kcal)
  • 185g kyllingfilet (222 kcal)
  • 500g eggehvite (260 kcal)
  • 385g mager cottage cheese (277 kcal)
  • 239g karbonadedeig (327 kcal)
  • 1,25 liter skummetmelk (425 kcal)
  • 222g rå kidneybønner (748 kcal)
  • 224g rå linser (788 kcal)
  • 1238g erter (1003 kcal)
  • 563g hvetemel (2049 kcal)
  • 3571g poteter (3106 kcal)

Anonymkode: 80e99...cc2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å spise få store måltider i stedet for å spise hele dagen som en beitende ku.

Nei. Mange blir helt ute av balanse og syke av dette, blant annet meg. Jeg MÅ spise som en "beitende ku" som du kaller det, hvis ikke er jeg ikke menneske. I mange, mange år spiste jeg få og store måltider, jeg gikk altfor lenge uten mat, og til slutt krasjet jeg med forferdelig lavt blodsukker og svimmelhet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det helt normalt å spise to måltider om dagen (lunsj og middag), men jeg skjønner jo at det er jeg som er sær her. Klarer ikke få i meg mer mat enn det. Dersom jeg spiser en stor lunsj behøver jeg kun 1 måltid om dagen. 

TS har tydeligvis tilgang på mat, så det bør ikke være noe problem å lage en skive eller to til seg og barna til lunsj. 

Anonymkode: 5ea90...7bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Mange blir helt ute av balanse og syke av dette, blant annet meg. Jeg MÅ spise som en "beitende ku" som du kaller det, hvis ikke er jeg ikke menneske. I mange, mange år spiste jeg få og store måltider, jeg gikk altfor lenge uten mat, og til slutt krasjet jeg med forferdelig lavt blodsukker og svimmelhet.

En frisk kropp får ikke lavt blodsukker av ikke å spise, så det er helt feil å påstå at "mange blir syke av dette". Til og med ikke diabetikere får lavt blodsukker av ikke å spise. Diabetes er et problem med å bruke blodsukker, ikke å lage blodsukker. De kan få lavt blodsukker hvis de bruker insulin feil, men ikke på grunn av at de ikke spiser. 

Det er flere hormoner i kroppen som kan øke blodsukkeret når det trengs, men bare ett som kan senke det (insulin). Menneskekroppen er veldig mye bedre tilpasset å spise 0g karbohydrater enn masse karbohydrater og vi blir syke av å spise mye karbohydrater over tid.

Høyt inntak av alkohol uten å spise kan gi lavt blodsukker fordi leveren er opptatt med å håndtere giften og det kan hindre den fra å lage blodsukker. Ellers er det noen få alvorlige sykdommer som kan gi lavt blodsukker, som kreft, kraftig betennelse, alvorlige leversykdommer (hepatitt eller skruplever), alvorlig hjertesykdom eller kraftige hormonforstyrrelser (og da vanligvis pga kreft i kjertler).

Har du en sykdom eller tar medisiner som påvirker blodsukkeret?

Anonymkode: 80e99...cc2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg mener også at 2 måltider om dagen er mer enn nok, men jeg hadde aldri spist noe før kl 13. Folk har ulike vaner og behov rett og slett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha, min dypeste medfølelse. Vår familie er sånn, og jeg har begynt å demonstrativt spise. Nå forteller jeg alle at jeg skal spise, hva jeg spiser og hvor godt det var med mat.

Min familie er sånn, og de har et anstrengt forhold til mat etter sykdom. De er veldig opptatt av å være tynne og "sunne", mens de åpenbart ikke får i seg nok.

Min manns familie er sånn og det er også fordi det er "viktig å passe på vekta", men de er overvektige og det er ingen tvil om at det spises og overspises utenom vår besøkstid. De bare passer på å være småspiste i dagslys.

Så to forskjellige innfallsvinkler og veldig forskjellige kropper på sidene, men like usunt og det er like provoserende for begge at jeg spiser "i tide og utide".

Forealår at du gjør det samme, så kan de kommentere så mye de vil. Din kropp, dine valg.

Anonymkode: e0885...198

• Liker 10
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært bedre hvis alle tok seg den maten de ville ha til frokost når de ville ha den. Feks. Noen spiser bare en brødskive og noen vil ha noe mer. Så kan det være felles lunsj feks kl 12, man sitter ved bordet og spiser noe mettende og næringsrikt  som omelett, rundstykker, suppe etc. og så kan man ha middag mellom 18 og 19, og er noen sultne etter det så kan de ta seg et eller annet.

Noen orker ikke så mye mat til frokost og da blir man jo veldig sulten hvis man feks spiser et knekkebrød til frokost og så går uten mat helt til kl 18. Noen hiver innpå masse egg, brød osv og er mett lenger. Men hvis man er sulten etter fellesfrokost kan man jo bare ta seg litt egg, brød, frukt etc.  

Anonymkode: d38af...ab0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg føler meg som ett matvrak her.. jeg og mannen med to barn (10 og 12 år) er på hytta med svigerforeldrene mine. De insisterer på å stå for all matlaging.  Måltider her er frokost i 09 tida, så middag i 18 tida. Min mann og ungene har ingen problemer med det, så da jeg foreslo en lunsj i 13 tida møtte jeg store øyne og kommentarer som «er du sulten, igjen?» «oj, det blir alt for tidlig for meg» osv. Er det jeg som er sær eller hva?  Min mann er vant med å spise to store måltider hver dag, men vi har middag tidligere hjemme enn på hytta. Mine barn spiser når de blir tilbudt mat eller når det blir forventet av dem. Eldste sier hun ikke kjenner at hun er sulten. Aldri liksom. 
Både mannen min, barna og svigerforeldrene mine er tynne. Jeg er slank men ser lubben ut ved de.  Er det jeg som er på jordet her eller er det dette som er det naturlige? Jeg vet mange driver med periodisk faste og har hørt det er bra, men jeg kjenner jeg kan bli svimmel hvis jeg ikke spiser noe på så lang tid. Jeg klarer liksom ikke å fylle meg opp så mye på frokost at jeg varer i så mange timer. Jeg satte fram til lunsj i dag, men det var bare barna som kom og spiste.. neste gang vi reiser på hytta med svigerforeldrene så skal jeg ikke høre på de når de ber oss om å ikke ha med noe.. 

Du er aldeles ikke sær

Selv spiser jeg aldri frokost, spiser lunsj og middag men er naturlig å tilby alle de andre måltidene likevel (lunsj og Noons) fordet vi alle er forskjellige og trenger mat ulikt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Haha, min dypeste medfølelse. Vår familie er sånn, og jeg har begynt å demonstrativt spise. Nå forteller jeg alle at jeg skal spise, hva jeg spiser og hvor godt det var med mat.

Min familie er sånn, og de har et anstrengt forhold til mat etter sykdom. De er veldig opptatt av å være tynne og "sunne", mens de åpenbart ikke får i seg nok.

Min manns familie er sånn og det er også fordi det er "viktig å passe på vekta", men de er overvektige og det er ingen tvil om at det spises og overspises utenom vår besøkstid. De bare passer på å være småspiste i dagslys.

Så to forskjellige innfallsvinkler og veldig forskjellige kropper på sidene, men like usunt og det er like provoserende for begge at jeg spiser "i tide og utide".

Forealår at du gjør det samme, så kan de kommentere så mye de vil. Din kropp, dine valg.

Anonymkode: e0885...198

Ja mange er opptatt av og skryter av at de «aldri er sultne» og de ikke trenger særlig med mat og de som er sultne og ønsker seg en god lunsj -de har ingen selvkontroll ifølge de. Og skryte av at «åh så mett jeg ble nå» etter to rugsprø. «Jeg glemmer helt å spise jeg». 😄Og å prøve å få de andre til å skamme seg over å spise som kommentarer: «er du sulten igjen?? Det er jo bare 8 timer siden du spiste to knekkebrød». 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har aldri skjønt meg på folk som må ha kveldsmat, men frokost, lunsj og middag er helt normalt i mine øyne.

Anonymkode: 2feca...81f

Og jeg forstår ikke at folk klarer å spise frokost, er det ikke bra folk er forskjellige?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Virker som de er så tynne og så mye i ro at de ikke kjenner på noe særlig sult og at de først klarer å spise når de føler seg nærmest utsultet. Men da skal man ikke si at andre er unormale som  kjenner seg sulten litt oftere. Alle er forskjellige. Og barn må iallefall ha oftere mat. Men noen eldre både spiser lite og er aktive, har et inntrykk av at det gjerne er de som har drevet med idrett som unge og har fått et litt vanskelig syn på mat, og det fortsetter når de blir eldre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja mange er opptatt av og skryter av at de «aldri er sultne» og de ikke trenger særlig med mat og de som er sultne og ønsker seg en god lunsj -de har ingen selvkontroll ifølge de. Og skryte av at «åh så mett jeg ble nå» etter to rugsprø. «Jeg glemmer helt å spise jeg». 😄Og å prøve å få de andre til å skamme seg over å spise som kommentarer: «er du sulten igjen?? Det er jo bare 8 timer siden du spiste to knekkebrød». 

Ja, dette er ufint. Har hørt det gjennom hele arbeidslivet, ved lunsj og overtidsmat, hvor stappmette folk blir av en pølsebit og en kjøttkake. Og så ser de undrende på folk som forsyner seg to ganger. På vaffelfredag er det folk som tar bare ett vaffelhjerte, og kommenterer at man må jo passe vekta.

I overgangsalderen ble jeg selv en av de som aldri føler sult, og som knapt kan spise uten å legge på meg. Men jeg er veldig påpasselig med å aldri kommentere hvor mye eller lite andre spiser, eller at jeg selv er mett mens andre fortsatt spiser. Og hvis jeg var vertskap på en hytte ville jeg jo alltid sørget for at alle har mat de kan ta, uten kommentarer som "sulten nå igjen?".

Anonymkode: 7db00...70f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er så sært at de spiser to måltider om dagen, og egentlig ikke at det er det de tilbyr gjestene når det er slik de er vant med å ha det selv. 

Men jeg syns det er veldig sært om det er slik at de har bedt dere ikke ta med noe egen mat, og heller ikke syns det er greit at dere forsyner dere av maten som er på hytta mellom de to måltidene. Kommentaren "er du sulten igjen?" syns jeg kan høres på kanten til frekk ut. Det kommer litt an på tonefallet og hvordan det egentlig ble sagt. Mens "oj, det blir alt for tidlig for meg" må være greit, for vedkommende var vel rett og slett ikke sulten fordi det ble for nært på forrige måltid. 

Altså to større felles måltider, som alle vet når er, men at alle kan ta seg mat når de er sultne og når det passer dem utover de to store måltidene, syns jeg høres ut som en fin løsning. Og som gjest må man da prøve å tilpasse seg litt, men å tilpasse seg bør ikke innebære å gå rundt å være sulten og utilpass, syns jeg. Og heller ikke å presse i seg mye mat når den vokser i munnen. Tilpasningen får være å delta på en eller annen måte i de måltidene som er, selv om det bryter med egne vaner og man egentlig ikke er på sitt mest sultne akkurat på den tiden av dagen. 

Jeg hadde heller ikke orket lunsj kl. 13 om jeg spiste lunsj kl. 9, og er blant dem som godt kunne spist to større måltider i stedet for fire små (fordi jeg har små barn, har vi fire måltider likevel). Men det er noe med måten man sier det på da. Det høres ut som disse svigerforeldrene bare går ut i fra at egen måltidsrytme er en selvfølge og passer for alle. Og der tar de feil, det er til og med ikke en særlig vanlig måltidsrytme, selv om den sikkert er både bra og riktig for dem. 

Anonymkode: d1a8c...295

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...