Gå til innhold

Mann som ofte glemmer å skru av kokeplate

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 16.32):

Hahaha Han hadde fått bo alene uten barna. 

Så dumme folk kan ikke ha ansvar for barn. 

Han kan heller ikke bo i blokk eller rekkehus.

Anonymkode: 30713...957

Er ts noe bedre når hun heller ikke gidder å bruke penger på det?

Anonymkode: 10086...181

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke en selvfølge å ha komfyrvakt når man har barn? 😳 Ikke bare fordi man kan glemme selv, men også fordi sånne skruknotter ofte kan være svært spennende for små barnehender? 

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg heller en ny platetopp, en induksjonsplatetopp. Der slukker platen når stekepannen eller gryta blir løftet av platen. Det er magnetisme, så når metallet løftes vekk, slukner platetoppen.

Jeg har det og kunne ikke tenke meg å være uten. Er verdt å merke seg at det er ikke alle gryter og stekepanner som fungerer på induksjon, det må være metall som er magnetisk i dem. Ekte metall altså. Men til gjengjeld får du da en helt trygg platetopp som din tomhjernede mann kan bruke uten at du må uroe deg over at han går fra platetoppen uten å skru av.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så tafatte damer på KG noen ganger. 

Hadde min mann glemt å skru av komfyren flere ganger, hadde jeg fikset opp i det. Uansett hva han hadde følt eller ønsket. 

Anonymkode: 6a0c3...2e8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 12.06):

Mine og, men har glemt meg bort og satt ei tom gryte tilbake på komfyren en gang og da stod plata på 🙈 så helt idiotisikkert er det ikke.

Anonymkode: 26368...6d8

Induksjonstopper har også overopphetingsvern, slik at de slår seg av om gryta oppå blir for varm. Noe den meget kjapt blir om den er tom. 

I hvert fall har alle induksjonstopper jeg har vært borti hatt dette. Mulig det finnes noen uten. Men det er jo bare å kjøpe en med i så fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 19.06):

Han har glemt det stadig mens vi var sammen før vi fikk barn, men nå etter vi har fått barn glemmer han det fortsatt. Jeg må ofte minne han på å skru av når jeg går på kjøkkenet tilfeldig og ser at plate fortsatt står på og er rødglødende. Sier ifra til han hver gang men føler han bare blir irritert. Jeg er så redd for våre barns sikkerhet og, spesielt etter den brannen som nettopp var på Hamar. 

Hvordan få han til å skru av en gang for alle?

Anonymkode: a809d...93f

Gammel komfyr? De nye slår seg vel av selv eller begynner å pipe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så tafatte damer på KG noen ganger. 

Hadde min mann glemt å skru av komfyren flere ganger, hadde jeg fikset opp i det. Uansett hva han hadde følt eller ønsket. 

Anonymkode: 6a0c3...2e8

De fleste oppegående damene gjør det. Jeg skulle ha likt å hørt at mannen min hadde bestemt over noe sånt!

• Liker 2
Skrevet

Hadde sagt til mannen: du, jeg tenker vi må installere en komfyrvakt mtp barna. En sikkerhet. Vi får kanskje rabatt på innboforsikringen hvis vi gjør det. Har sjekket priser og det er jo en fornuftig investering. Hva tenker du ? 

Da er det ingen som blir anklaget for noe. 

Anonymkode: c4007...bb9

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Skaff deg heller en ny platetopp, en induksjonsplatetopp. Der slukker platen når stekepannen eller gryta blir løftet av platen. Det er magnetisme, så når metallet løftes vekk, slukner platetoppen.

Jeg har det og kunne ikke tenke meg å være uten. Er verdt å merke seg at det er ikke alle gryter og stekepanner som fungerer på induksjon, det må være metall som er magnetisk i dem. Ekte metall altså. Men til gjengjeld får du da en helt trygg platetopp som din tomhjernede mann kan bruke uten at du må uroe deg over at han går fra platetoppen uten å skru av.

Induksjon hjelper ikke mot f.eks. tørrkoking, men hjelper selvsagt dersom kasserollene blir tatt av toppen. Det er mange andre fordeler med induksjon også, jeg skal aldri ha noe annet (med mindre det kommer noe enda bedre).

Anonymkode: 9c89d...6a7

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Induksjon hjelper ikke mot f.eks. tørrkoking, men hjelper selvsagt dersom kasserollene blir tatt av toppen. Det er mange andre fordeler med induksjon også, jeg skal aldri ha noe annet (med mindre det kommer noe enda bedre).

Så mannen til ts tømmer grytene for mat, men lar de stå på en påslått platetopp....? Det fikk jeg ikke med meg at hun skrev. Jeg trodde han (mannen hennes) tok av stekepanne og gryter og lot platetoppen stå på, uten noe oppå.  Han høres ut som en potensielt livsfarlig svimete type.... 

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 19.09):

Han sier han ikke vil bruke penger på det.

TS

Da sier du at det SKAL dere. Makan til uansvarlig gjerrigknark! 

Anonymkode: 46ac7...f78

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 12.03):
Det er lovpålagt å ha fastmontert komfyrvakt i alle nye boliger og fritidsboliger bygget etter 2010, og ved ny kurs til komfyr i eldre boliger, iht. NEK 400. Komfyrvakt er en del av det faste elektriske anlegget og skal installeres av en autorisert elektriker for å forebygge komfyrbranner. 

Hva loven sier
  • Nye boliger:
    Fra og med 2010 er det krav om komfyrvakt i alle nye boliger, inkludert fritidsboliger. 

• Oppussing:
    Om du pusser opp et eldre kjøkken og det trekkes opp en ny kurs til komfyren eller platetoppen, er det også krav om å installere en komfyrvakt. 

• Fast installasjon:
    Komfyrvakten skal være en del av den faste elektriske installasjonen, noe som betyr at du kan bytte komfyr eller platetopp uten å måtte bytte selve vakt-enheten. 

Hvorfor komfyrvakt er viktig 

• Forebygging av brann:
    Komfyrbranner er den vanligste enkeltårsaken til brann i norske hjem, og en komfyrvakt kan redde liv og hjemmet ditt.
  • Sikkerhet:
    Systemet består av en sensor som overvåker kokeplatene og en strømavbryter som slår av strømmen hvis det oppdages farlige situasjoner.
Viktig å huske på
  • Profesjonell installasjon:
    En komfyrvakt for fast installasjon må installeres av en sertifisert elektriker. 

• FG-godkjenning:
    Komfyrvakter som brukes i installasjoner skal være i samsvar med den internasjonale normen NEK EN 50615 og ha FG-godkjenning. 

• Anbefales for alle:
    Selv om det ikke er et krav for eldre boliger som ikke har fått ny kurs, anbefaler Brannvernforeningen og Norsk Brannvern AS sterkt å ettermontere komfyrvakt i alle boliger. 

AI... Å så gøy at folk ikke klarer å skrive noen setninger selv. 

Anonymkode: b0107...a2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er bare å si til mannen at "den er grei, komfyrvakt ble jo så dyrt"  når dere står der å ser boligen med alt dere eier og har bli brent opp ❤️ forhåpentligvis kommer alle seg ut i livet også... 

• Liker 1
Skrevet

Han har glemt det stadig mens vi var sammen før vi fikk barn, men nå etter vi har fått barn glemmer han det fortsatt. Jeg må ofte minne han på å skru av når jeg går på kjøkkenet tilfeldig og ser at plate fortsatt står på og er rødglødende. Sier ifra til han hver gang men føler han bare blir irritert. Jeg er så redd for våre barns sikkerhet og, spesielt etter den brannen som nettopp var på Hamar. 

Bytt til induksjonstopp, den slår seg av om det ikke er noe metall oppå. Og installer komfyrvakt om dere ikke allerede har det. 👍

• Liker 1
Skrevet

Installer komfyrvakt asap!

Anonymkode: 83d86...47e

Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Som jeg skrev tidligere: den skrur seg ikke av dersom gryta blir plassert oppå komfyren. Den skrur seg heller ikke av om det er noe annet magnetisk/metall som står oppå. Induksjon er fantastisk og jeg skal aldri ha noe annet, men det er ikke idiotsikkert.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

AI... Å så gøy at folk ikke klarer å skrive noen setninger selv. 

Er det min jobb å google for andre? Jeg googlet, dette kom opp, jeg vet det stemmer ift det branntilløp sa til oss her i fjor da han sjekket.... hva er problemet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min gjør det. Om kjelebunnen blir for varm slår den seg av tvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Han der hadde jeg dumpet lett, han er jo ikke til å stole på for fem øre engang og kan ikke være alene hjemme med barna engang. Han bryr seg jo ikke om verken deg, barna eller seg selv tydeligvis. 🤷🏽‍♀️

Begravelser (eller livene deres i seg selv) er langt mere kostbart enn en komfyrvakt, vi betalte vel rundt 10.000-15.000 kr når min far ble ekstra susete.

Det er en absolutt forutsetning å ha komfyrvakt, når du har mennesker med kognitiv svikt som tilbringer tid over komfyren og det er IKKE diskuterbart, spesielt med barn i hus!! 

Anonymkode: 4f3ba...dc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

DU skaffer komfyrvakt fordi DU er med å bestemme i ditt hjem. I denne saken har ikke mannen stemmerett fordi han ikke evner å se faren han utsetter familien for. Om det blir et helvete om du gjør ting "uten lov", så får du evt si at det er julegaven hans til deg. Og så bør du tenke deg kraftig om hvorfor du lar han bestemme over deg.

Anonymkode: ef116...305

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...