Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere induksjon ovn eller gammel dags ovn? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Han sier han ikke vil bruke penger på det.

TS

Anonymkode: a809d...93f

Da må du bruke penger på det. Dette er jo uholdbart. 

• Liker 6
Skrevet
gulsol skrev (5 timer siden):

Komfyrplatene mine skrur seg av automatisk om det ikke står noe oppå. 

Induksjonskomfyr skrur seg av automatisk. Siden ts sine plater blir rødglødende så har de ikke induksjon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du sende link?

Ikke meg du siterte, men komfyrvakt er nå visstnok påbudt i alle nye kjøkken.  Så den dagen en bytter kjøkkenet, så må en ha komfyrvakt.

AnonymBruker
Skrevet
emilie123 skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterte, men komfyrvakt er nå visstnok påbudt i alle nye kjøkken.  Så den dagen en bytter kjøkkenet, så må en ha komfyrvakt.

Stemmer om man legger om kursene, om man kun skifter kjøkkeninnredning og monterer hvitevarer på samme plass slår ikke kravet inn.

Ville uansett valgt komfyrvakt.

Anonymkode: b30ac...0f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS

Vel da må han ha forbud mot å bruke kokeplate.

Anonymkode: 3e697...3c1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stemmer om man legger om kursene, om man kun skifter kjøkkeninnredning og monterer hvitevarer på samme plass slår ikke kravet inn.

Ville uansett valgt komfyrvakt.

Anonymkode: b30ac...0f7

Okay, det visste jeg ikke. Trodde det var et absolutt krav. Uansett så er det ikke store jobben å montere det, iallefall ikke for en som kan det. Det ble gjort her jeg bor og det tok ikke lange tiden.  Jeg ville også valgt komfyrvakt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS

Men det er jo ikke noe å diskutere. Du spør ikke. Du sier at dere må få bestilt komfyrvakt fordi han glemmer plata, og at dere må sette av ekstra penger til dette. Det er til opplysning, ikke et diskusjonstema.

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det MÅ han huske. Det er utrolig farlig, og når dere har barn i huset er det skummelt å tenke på. Helst bør dere få komfyrvakt, og det er faktisk så viktig at han ikke ønsker å bruke penger på det ikke har noe å si.

Hvis han absolutt nekter det, må han få inn en eller annen rutine på det som beviselig fungerer, som f.eks at han alltid, uten unntak, setter en alarm på mobilen med notat "skru av platen" til ca. den tiden han vil være ferdig med å lage mat slik at han blir minnet på det. 

Anonymkode: 9d973...70e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahahaahahhahaah, kødder du? 

Fyren holder på å brenne ned huset deres, og du sitter her og sier "han vil ikke ha komfyrvakt"? 

Ta ansvar for eget liv og egne barn og eget hus - du installerer komfyrvakt. 

Anonymkode: 40f28...21b

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Komfyrvakt, ingen diskusjon.

Det er uansett et god investering enten dere skal selge en dag eller om dere skal bo der til dere er gamle selv.

Anonymkode: 84248...6d1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man bør jo strengt tatt vurdere kg-klassikeren dump ham også, når han setter familien sin i fare og fnyser av det. Han bør tenke hardt på hvordan det føles å miste barna sine i brann, og mangedoble den følelsen hvis det er han selv som forårsaker brannen. Er han en sånn fyr som synes barnesikring i bil er pysete også?

Anonymkode: bdfcc...49f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan du sende link?

Det er lovpålagt å ha fastmontert komfyrvakt i alle nye boliger og fritidsboliger bygget etter 2010, og ved ny kurs til komfyr i eldre boliger, iht. NEK 400. Komfyrvakt er en del av det faste elektriske anlegget og skal installeres av en autorisert elektriker for å forebygge komfyrbranner. 
Hva loven sier
  • Nye boliger:
    Fra og med 2010 er det krav om komfyrvakt i alle nye boliger, inkludert fritidsboliger. 
  • Oppussing:
    Om du pusser opp et eldre kjøkken og det trekkes opp en ny kurs til komfyren eller platetoppen, er det også krav om å installere en komfyrvakt. 
  • Fast installasjon:
    Komfyrvakten skal være en del av den faste elektriske installasjonen, noe som betyr at du kan bytte komfyr eller platetopp uten å måtte bytte selve vakt-enheten. 
Hvorfor komfyrvakt er viktig 
  • Forebygging av brann:
    Komfyrbranner er den vanligste enkeltårsaken til brann i norske hjem, og en komfyrvakt kan redde liv og hjemmet ditt.
  • Sikkerhet:
    Systemet består av en sensor som overvåker kokeplatene og en strømavbryter som slår av strømmen hvis det oppdages farlige situasjoner.
Viktig å huske på
  • Profesjonell installasjon:
    En komfyrvakt for fast installasjon må installeres av en sertifisert elektriker. 
  • FG-godkjenning:
    Komfyrvakter som brukes i installasjoner skal være i samsvar med den internasjonale normen NEK EN 50615 og ha FG-godkjenning. 
  • Anbefales for alle:
    Selv om det ikke er et krav for eldre boliger som ikke har fått ny kurs, anbefaler Brannvernforeningen og Norsk Brannvern AS sterkt å ettermontere komfyrvakt i alle boliger. 

Anonymkode: 26368...6d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
gulsol skrev (16 timer siden):

Komfyrplatene mine skrur seg av automatisk om det ikke står noe oppå. 

Mine og, men har glemt meg bort og satt ei tom gryte tilbake på komfyren en gang og da stod plata på 🙈 så helt idiotisikkert er det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS

Dere er to i forholdet så du kan fint installere dette.

Anonymkode: 66047...388

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært bekymret for Alzheimers - det kan jo begynne i ganske ung alder. Siden han oppfører seg som en dement eldre person som ikke klarer seg alene hjemme. Klarer han jobben sin bra? Hvis han gjør det, så er det kanskje at han er en av de mennene som blåser i husarbeid og ikke har det som rutine å lage mat og er manipulerende  og «glemmer» å slå av platene så du føler du er nødt til å lage all maten istedet.

Anonymkode: 07d6b...900

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også på kognitiv svikt når en voksen person glemmer noe så viktig som å skru av en plate? I alle dager.. 

Anonymkode: 4424f...3d9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også på kognitiv svikt når en voksen person glemmer noe så viktig som å skru av en plate? I alle dager.. 

Anonymkode: 4424f...3d9

Jeg glemte det her om dagen. Den stod på 3 av 9, så ikke høy varme altså. Så lav varme at det gikk faktisk ganske lenge før komfyrvakten begynte å pipe. 

Etter et år med veldig usammenhengende nattesøvn har jeg kanskje litt kognitiv svikt 🤷 

Anonymkode: e6645...7f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte det senest i dag igjen! Tømte gryten for spaghettiskruer og lot gryten stå på platen (som jeg trodde jeg hadde skrudd av). Siden det var vann i gryten gikk det greit og jeg oppdaget det da vi var ferdig med å spise og jeg skulle rydde alt bort, men fader da! Så enkelt å overse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...