AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Det har i alle år vært populært med koldtbord i store familieselskap som blant annet dåp og konfirmasjon. De siste årene har folk gått over til å kalle det tapas, selv om matrettene for det meste er det samme som ved koldtbord. Hvorfor har navnet blitt endret? Hva vil det endres til neste gang? Anonymkode: 708c1...00d 2
Lesehest1 Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Jeg trodde det var forskjell på maten? 6 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Koldtbord er et felles navn for mat som ikke er varm, men tapas er et ord for spanske småretter. To ulike ting Anonymkode: 138aa...a26 8 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden Det er ikke det samme Anonymkode: ca9a8...87c 5 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden Det har selvfølgelig ikke endret navn, men mange vet tydeligvis ikke helt hva tapas er, og i tillegg er det blitt vanlig å blande typiske tapasretter med rettene som er vanlige på et koldtbord, og da får man jo en "mikset" buffet som kan være vanskelig å navngi. Har forøvrig aldri opplevd å bli servert klassisk skandinavisk koldtbord under navnet tapas. Men det forekommer kanskje i visse, uopplyste kretser. Anonymkode: aa026...c99 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Jeg tenkte på det samme i den andre tråden om Tapas her i dag. Jeg tror at det er fordi Tapas gjorde sitt inntog i Norge for en god del år siden og ble kjempepoplært. Så begynte folk å lage Tapas hjemme, og det ble bygget ut til å også inkludere ikke typiske spanske Tapasretter. Men så var det nå Tapas og man kalte det det. Og så har det bare videreutviklet seg til at ordet Tapas har tatt over. Og at man gjerne blander typiske Tapasretter med norske koldtbordretter. Anonymkode: 12191...a27
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden TS her. Jeg opplever at det ikke skilles utifra retter. Det serveres lefser, røkelaks, reker, kjøttboller og andre typiske koldtbord-retter, men så kalles det tapas. Anonymkode: 708c1...00d 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her. Jeg opplever at det ikke skilles utifra retter. Det serveres lefser, røkelaks, reker, kjøttboller og andre typiske koldtbord-retter, men så kalles det tapas. Anonymkode: 708c1...00d Jeg tenker at dette er de samme folka som serverer taco eller pizza til konfirmasjon. Bare nikk, smil og let it go. Og prøv å utvide vennekretsen litt. Anonymkode: 3e89e...e48 2
exictence Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Tapas kan og ha varme retter. Et koldtbord har vel bare kalde retter, ellers heter det vel buffet?
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden Det er jo det samme med taco. Ingen mexicanere bruker "tacoskjell" i original taco. Det er tortillalefse. Heller ikke revet ost. Eller kjøttdeig. På samme måte er nå tapas samleord for småretter, uavhengig av hva slags retter. Dere som er så "opplyste" - get over it. Anonymkode: ea816...4e2 2
Biloba Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden Ordet tapas brukes nok mye synonymt med fingermat/småretter. Og selv de mer puristiske vil vel akseptere en del ikke-spanske innslag, f.eks italiensk focaccia eller parmaskinke rundt asparges. Det kan være fint med en viss rød tråd i smakene, men også fint at de fleste kan like noe. I en familiesetting med 3 generasjoner og ulike matvaner er det gjerne mer sprik i serveringen enn en mindre venninnegjeng. 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden For meg er tapas spanske småretter, servert til drinken. Aldri buffé, og heller ikke et stort måltid. Koldtbord er buffé med kalde retter, ingen regler for hvilke, men det er et måltid, og maten skal spises i en bestemt rekkefølge. Anonymkode: 4982a...89d 1 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Jeg bruker det svenske begrepet når jeg serverer en blanding av koldtbord, tapas og andre retter. Det syns jeg flere burde gjøre, for plukkmat er et genialt ord. Anonymkode: adc0a...4cd 2 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): TS her. Jeg opplever at det ikke skilles utifra retter. Det serveres lefser, røkelaks, reker, kjøttboller og andre typiske koldtbord-retter, men så kalles det tapas. Anonymkode: 708c1...00d Reke er tapas hvis det er laget al pil pil. Lefse med røkelaks og snøfrisk er i alle fall klassisk i Norge på et tapasbord. Spanske kjøttboller er jo også klassisk tapas. Røkelaks kan også ellers være en del av et tapasbord, f.eks sånn her: Anonymkode: b3437...9aa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå