Gå til innhold

Er dette en grei fond-investering?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Satt inn 50k i fond for noen år siden, dette er resultatet sålangt. Er dette bra? Jeg har ikke peiling. Lav risiko. 

Screenshot_20250913_142230_Chrome.jpg

Endret av Keiko99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er jo en fin oppgang på den grafen der

Skrevet

Det kommer jo an på hvor lenge pengene har stått i dette  fondet. 3 år- bra avkastning, 20 år- elendig avkastning

Anonymkode: e9b48...8ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo an på hvor lenge pengene har stått i dette  fondet. 3 år- bra avkastning, 20 år- elendig avkastning

Anonymkode: e9b48...8ec

Hva med å sjekke grafen?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si det er helt grei avkastning. Kommer an på hvilket risikonivå du har lagt deg på.

Jeg har 3 aksjefond (middels til høy risiko), og de har i snitt gitt litt over 40% avkastning på 3 år. Har også et rentefond (lav risiko) som har gitt 27% på samme tid. 

Skrevet
Knirke skrev (47 minutter siden):

Jeg vil si det er helt grei avkastning. Kommer an på hvilket risikonivå du har lagt deg på. Har også et rentefond (lav risiko) som har gitt 27% på samme tid. 

Lav risiko dette. Så da er det vel helt greit

Skrevet

Kommer an på hva du sammenligner med. 

Sammenligner du med hva du ville fått for samme beløp på høyrentekonto så er dette helt fantastisk.

Sammenligner du med f.eks DNB Teknologi som gjerne ligger på 98-105% avkastning så er 26% litt lite. 

Anonymkode: 9a60b...ed9

• Liker 1
Skrevet

Til å være lav risiko, er dette god avkastning 😊

Skrevet (endret)

Men hva slags fond er dette?

Aksjefond?

Aksjefond med faktor (f.eks. bransje)?

Rentefond?

Obligasjonsfond?

Kombinasjonsfond?

--

For å si noe om avkastningen, så bør fondet sammenlignes med kategorien og investeringsunivers. Har den gjort det bedre enn lignende fond i samme kategori? Og så er jo også kostnad noe som påvirker avkastningen.

Hvis dette er et globalt aksjefond, så er den veldig dårlig. Indeksen ligger på rundt 66,1% etter de siste 3 årene. 

Schmuhi

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet

Helt ok. Jeg har dog hatt 79 og 97 prosent avkastning på mine fond(høyrisiko) så betydelig bedre enn deg, men har jo vært villig til å ta høyere risiko

Anonymkode: 3fc04...60f

Skrevet

Fin graf. Vær fornøyd med den😁

Anonymkode: dbe30...575

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...