Gå til innhold

Pulsklokke. Utbrenthet. KPTSD. Tom for energi av ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært utbrent endel år, men ikke hatt mulighet til å roe ned hode og kropp før nå. Lever nokså sunt, men blir tom for energi av ingenting. Har hovedomsorg for flere barn, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å fortsette slik. Kan ikke ta flere livsstilsendringer, spiser sunt, går mye, hviler mye. Likevel er jeg tømt for energi og tom for body batteri på pulsklokka av svært lite. Det er fortvilende med tanke på barna, og hvor redusert forelder de vokser opp med :(

Anonymkode: 42d81...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har vært utbrent endel år, men ikke hatt mulighet til å roe ned hode og kropp før nå. Lever nokså sunt, men blir tom for energi av ingenting. Har hovedomsorg for flere barn, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å fortsette slik. Kan ikke ta flere livsstilsendringer, spiser sunt, går mye, hviler mye. Likevel er jeg tømt for energi og tom for body batteri på pulsklokka av svært lite. Det er fortvilende med tanke på barna, og hvor redusert forelder de vokser opp med :(

Ikke lurt å gå så mye antagelig om kroppen trenger ro 

Anonymkode: 64367...a2e

Skrevet

Enten legg fra deg pulsklokka helt, eller sett deg inn i hvordan body battery regnes ut. Det høres ut som du fokuserer for mye på det som konsept. Prøv heller å fokuser på hva du får til, hva du har lyst til å gjøre selv og hva du kan sette bort av arbeid, så du kan bruke energien din på andre ting.

Husvask er lett å sette bort, men klesvask og matlaging er også en greie andre kan fikse for deg. Kanskje du ikke trenger dusje hver dag, men bare klutvaske? Prøv å legg merke til hva som koster mest energi, og se om du kan finne andre måter å løse det på, eller om du trenger gjøre den tignen i det hele tatt.

Anonymkode: d0537...6af

Skrevet

Du burde høre på podcastene til doktor Five, hun har mange gode tips!

Anonymkode: 79646...705

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du burde høre på podcastene til doktor Five, hun har mange gode tips!

Anonymkode: 79646...705

Hvis man er utbrent og alt det der burde man virkelig ta hensyn til det, og ikke gaslighte seg selv og presse kroppen og si at det ikke er galt og bare øve seg opp igjen 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også KPTSD og bodybatteriet mitt kommer sjelden over 30 om morgenen 😂

Jeg tror løsningen er å jobbe mot å bli trygg og å bli frisk fra KPTSD. Det er min taktikk. 

Anonymkode: 9776f...651

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tror løsningen er å jobbe mot å bli trygg og å bli frisk fra KPTSD. Det er min taktikk. 

Noen råd på veien? Har nettopp fått diagnosen 😔

Anonymkode: 4ef2f...896

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enten legg fra deg pulsklokka helt, eller sett deg inn i hvordan body battery regnes ut. Det høres ut som du fokuserer for mye på det som konsept. Prøv heller å fokuser på hva du får til, hva du har lyst til å gjøre selv og hva du kan sette bort av arbeid, så du kan bruke energien din på andre ting.

Husvask er lett å sette bort, men klesvask og matlaging er også en greie andre kan fikse for deg. Kanskje du ikke trenger dusje hver dag, men bare klutvaske? Prøv å legg merke til hva som koster mest energi, og se om du kan finne andre måter å løse det på, eller om du trenger gjøre den tignen i det hele tatt.

Anonymkode: d0537...6af

Er like tømt for energi av veldig lite om jeg bruker pulsklokke eller ikke. Jeg begynte med pulsklokke for å se hvordan jeg kunne bli bedre, og oppdaget at jeg er stresset av nesten alt. Jeg har relativt små barn, og kan ikke dedikere livet mitt til de få tingene som gir energi. Jeg er allerede sykmeldt. Jeg spiser sunt, drikker svært sjeldent alkohol og kun 1 mild kaffe pr morgen. Jeg skjønner ikke, må jeg begynne å gå mindre? Jeg har kutta ned og kutta ned på "MÅ GJØRES!!!"-lista mi og blir nå god-mobbet av pensjonistene i livet mitt fordi jeg lever et mer pensjonist liv enn min eldste venninne godt opp i 90-årene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke lurt å gå så mye antagelig om kroppen trenger ro 

Enda mer ro? Jeg må hente og levere barna på div fritidsaktivieter og vennebesøk. De er akkurat ikke store nok ennå til det selv. Jeg har heller ikke bil, så alt som må handles, handles til fots. Går rundt 15000skritt pr dag. Tenkte det skulle være sunnere enn vektløfting som absolutt ikke fungerer på meg.

Skrevet

Har du fått en skikkelig helsesjekk? Og kan det være synkende hormonnivåer (perimenopause)?

Anonymkode: 2f5f4...a05

Skrevet

Ta av deg pulsklokka

Anonymkode: 39c22...206

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enda mer ro? Jeg må hente og levere barna på div fritidsaktivieter og vennebesøk. De er akkurat ikke store nok ennå til det selv. Jeg har heller ikke bil, så alt som må handles, handles til fots. Går rundt 15000skritt pr dag. Tenkte det skulle være sunnere enn vektløfting som absolutt ikke fungerer på meg.

Virket som du med intensjon gikkk mye for å gå mye liksom.

Men ja antagelig trenger du mer ro både fysisk og mentalt men skjønner jo det ikke går da

Det er bare ikke mer trening og stress for kroppen man trenger tror heg

se om det er noe du på en eller annen måte kan klare reduser 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ta av deg pulsklokka

Anonymkode: 39c22...206

Man blir jo ikke automatisk bedre av det da

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan er symptomene på ptsd sammenlignet med utbrenthet og hvorfor vises det på klokke egentlig?

har du masse «angst» og tankekjør konstant?

Skrevet

Har du sjekket jern, b12 og folat i blodet?

Anonymkode: f5b16...c11

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sjekket jern, b12 og folat i blodet?

Anonymkode: f5b16...c11

Ja, testet alt sånt tidligere i år. 

Skrevet

Men det er jo velkjent at det er livet hjemme folk blir slitne av, og du har hovedomsorgen for flere barn, da er det der årsaken ligger, tenker jeg. Når folk måler stressnivåer hjemme og på jobb, er det altså hjemmelivet folk strever med.

Hvis jeg var deg ville jeg prioritert søvn (lagt meg tidlig og kanskje sovet noe på ettermiddagen hvis mulig), og laget noen enklere løsninger og rutiner for hverdagsoppgaver. Hvile er ikke nødvendigvis av bra kvalitet hvis du tenker mye f.eks, da er det mye bedre å gjøre noe du gleder deg til - strikke, lese, bake, hva som helst som du synes er hyggelig og rolig aktivitet.

Jeg ville i tillegg ha lest fagbøker om relasjoner og psykologi (ikke pop-selvhjelpsbøker), som tillegg til eventuell behandling av KPTSD. Bearbeidet ved å skrive mye, og evnt snakket med gode folk rundt meg, og gjort alt jeg kan for å forsone meg med fortiden og se fremover. Traumer setter seg i kroppen, så alt av avspenning og trening er også bra.

Anonymkode: 3b41f...3aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vært det du er så all sympati! Har du tatt en sjekk for alt av mineral og vitaminmangel?

Logg av tv og mob så mye som mulig. Det skapte mye indre stress jeg ikke var klar over. Konstant stimuli selv om man trodde man slappet av. Tv og sosiale medier gir input til hodet som du ikke trenger nå. Så skap mobil og mediafrie dager. 

Hvor gamle er barna dine? Gi de oppgaver så de kan bidra hjemme. Her hjalp de til med små oppgaver fra de var 5-6år. Alt fra å rydde bordet, vaske bordet, legge sine egne klær tilbake i skapet, .Støvsuge og holde rent på eget rom kom senere, men det å lære seg at man er et team er gull verdt. Ikke at du bare fungerer som hushjelp. Barna dine får masse selvtillit av å ha oppgaver i hjemmet også. 

Kan du få far til å bidra? 

Litt ut kaffe og alt som stimulerer kroppen til adrenalin. Kjøp en massasje pute? Så du kan få roet ned og samtidig bli kvitt spennende i kroppen. 

Anonymkode: fc2a5...fa7

Skrevet

Spenninger i kroppen mente jeg 

Anonymkode: fc2a5...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...