AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:58 #1 Skrevet lørdag kl. 11:58 Hei dere Jeg har en 11 uker gammel baby her hjemme, og føler vi kommer litt ut av nyfødttåka nå, selv om baby fremdeles er veldig liten. Første tiden var fylt opp med myyyye besøk, og dette har naturlig nok dabbet av når de fleste har møtt vidunderet. Siste ukene er mer preget av hverdag og forsøk på noe rutiner. Problemet er nå at jeg kjenner at jeg allerede er ganske sliten..baby har sluttet å sove lengre økter på dagtid (mulig forbigående), og liker ikke vogn eller bæresele. Vogn har vært et problem hele tiden, men baby likte bæresele opptil nylig. Virker som at baby er mye mer våken og føler seg fanget. Sannsynligvis er dette også forbigående (lov å håpe). Dette gjør at jeg føler meg litt fanget her hjemme. Det er myyye våkentid som skal fylles, og jeg får svært lite tid til meg selv naturligvis. Dette fyller jeg dagene med nå: - lek i babygym med magetrening og trening på å ligge på motsatt side enn "favorittside". - leser bok for baby -Synger for baby - har baby i newbornsete og snakker eller lager mat (istedenfor vippestol). - får besøk av og til, eller besøker andre når det passer. - treffer barselgruppe 1 gang per uke, ofte på kafe - det funker fordi jeg får holdt baby så mye som den trenger. - bysser, trøster, ammer mye av tiden. Dette er utfordrende/vanskelig: -Trille tur lengre enn ca 20 min, da våkner baby og vil opp. - bære tur, baby vil ikke i sele eller sjal. Har 4 ulike varianter 🥵 - bilsete er 50/50, og vi har uansett ikke bil. - vi har prøvd mamma/babytrening, men dette skar seg helt pga gråt og uro hos baby: tenker å prøve igjen når baby er litt større...har prøvd et par ganger og det føles ikke verdt det nå. Samme med babysang som kræsjer med søvnen hver gang - men virker som det er endring på gang, så mulig dette funker fremover. Mens jeg skriver dette tenker jeg at mye nok vil løsne med tiden, og det er iallefall lov å håpe. Baby blir følgt godt opp og jeg hadde ikke forventet så mye annet enn slik det er nå. Men kjenner det tærer på å være så mye hjemme og ikke få inn så mye bevegelse. Har en samboer som bistår, så står ikke på det (selv om fordelingen ikke er helt rettferdig mtp amming). Lurer rett og slett på om noen har noen forslag som gjør at jeg ikke går på veggen fremover? Storkoser meg med baby, men tenker det er godt for begge å komme seg litt ut fremover når vi kan. ❤️ Aktiviteter både inne og ute tas imot med takk! Anonymkode: 52dc8...1a1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:19 #2 Skrevet lørdag kl. 14:19 Jeg hadde en baby som sov dupper på tretti minutter tre ganger for dag, og ellers var våken. Blid, men våken. Likte ikke vogna før vi byttet til sittedel slik at det ble litt utsyn, da var vel baby 4-5 mnd. Jeg holdt på å bli sprø. Endte opp med å være mye i byen, på senter og rundt forbi med babyen på armen (og trillende på vogna). Veldig nysgjerrig baby som trengte mye stimuli. Fremdeles sånn, flere år etter. Var under covid, og jeg husker fremdeles tilbake til permisjonen med gru. Baby var fornøyd, jeg var baby-overstimulert og desperat understimulert på alle andre vis. Så benytt anledningene som byr seg til å komme seg ut og på noe som gleder deg Det blir litt lettere når baby er enklere å ta med ut på ting, den mellomfasen du er i nå er tøff! Anonymkode: 80015...67a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:24 #3 Skrevet lørdag kl. 15:24 Hvor bor du, TS?😊 Anonymkode: b8213...4b8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:47 #4 Skrevet lørdag kl. 17:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor bor du, TS?😊 Anonymkode: b8213...4b8 Rett utenfor oslo Anonymkode: 52dc8...1a1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:05 #5 Skrevet søndag kl. 09:05 Babysvømming, babytreff på lekeland eller lekekafe, invitere barselgruppa hjem på besøk oftere, gå på museum, babymassasje. Ellers så er det vel å øve mer på vogn og bæresele og håpe det løsner etterhvert. Anonymkode: 76fe3...bc4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:36 #6 Skrevet søndag kl. 11:36 Her var redningen et uro-kosedyr med trekksnor som spilte musikk. Han elsket å strekke seg etter snora. Men nå har vi alltid hatt mye musikk hjemme, så vår roet seg alltid av musikk Men å prøve noe mer/annet å ha fokus på i vogna når hun er våken er hvertfall mitt tips hvis du ikke har prøvd det Vær også ærlig med samboer om hvor sliten du er, han trenger å ta alt han kan når han er hjemme en periode, det betyr alle bleieskift og ha henne i et annet rom i all våkentid som ikke er amming, og kanskje også at hun sover litt på han. Så kan du gå en liten tur, ta en god dusj eller gjøre annet smått du trenger uten baby på kroppen. Anonymkode: abb96...b13
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:04 #7 Skrevet søndag kl. 17:04 Babyen sover urolig, vil ikke ligge i vogn, sitte i bæresele eller være i sjal? Har du vært hos fysioterapeut? Anonymkode: 22495...9bd 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:14 #8 Skrevet søndag kl. 18:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Babyen sover urolig, vil ikke ligge i vogn, sitte i bæresele eller være i sjal? Har du vært hos fysioterapeut? Anonymkode: 22495...9bd Støtter å sjekke ut hos fysio, evt hos en kiropraktor som også kan sjekke tungebånd. Stramt tungebånd kan gi spenninger og anspenthet i kroppen selv hvis ammingen fungerer (tilsynelatende) fint Anonymkode: 6eb8e...2e1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:23 #9 Skrevet søndag kl. 18:23 Har du fått sjekket at du har rett sele/sjal for babyen og at hen sitter riktig? Min var som din, men det funka med sele (han tok alle dupper i selen i mange måneder 😓), tror kanskje han hadde litt refluks. Anonymkode: 01587...448
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:12 #10 Skrevet søndag kl. 19:12 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Støtter å sjekke ut hos fysio, evt hos en kiropraktor som også kan sjekke tungebånd. Stramt tungebånd kan gi spenninger og anspenthet i kroppen selv hvis ammingen fungerer (tilsynelatende) fint Anonymkode: 6eb8e...2e1 Rettelse: sover godt, men har siste uka sovet mindre, men er helt våken og opplagt mellom de korte duppene. Har likt sele godt før, men virker nå for nysgjerrig, og problemet er at sovner ikke i vogna, så blir overtrøtt og det bikker helt. Hjelper ikke å bysse i søvn og legge ned der. Vil bare ikke sove i vogna...! Men skal uansett til fysio pga noe annet, så skal ta opp alt dette! Takk for tipset Anonymkode: 52dc8...1a1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:00 #11 Skrevet i går, 09:00 Har ingen tips, men vil bare sende min sympati. Noen babyer er sånn, og årsaken kan være så enkel som at babyen er nysgjerrig og har litt FOMO... Min eldste sov knapt på dagtid i det hele tatt i den perioden. Vi bysset og trillet og alt mulig. Bæresele fungerte for å få gjort noe med våken baby, men ikke til søvn. Søvn fikk vi delvis til ved å ta vogna inn i stua og trille den over et sammenkrøllet teppe. (Men det hendte vi måtte trille frem og tilbake i en drøy halvtime før ungen faktisk sovnet. ) Samme med vogn ute. Det var kun mulig å få ungen til å sove i en vogn i bevegelse. Stillestående vogn i 1 minutt, førte til hylende unge. (Og ofte hadde vi hylende unge fra vi gikk, og i 15 minutter til den overtrøtte ungen sovnet. ) Hadde heldigvis en annen nybakt mor i vennekretsen med samme utfordringer, så vi trøstet hverandre. Utrolig slitsomt. Men det går heldigvis over etter en stund. (For oss tok det vel 4-6 mnd.) Anonymkode: 32146...88d
Maleficenta Skrevet i går, 09:06 #12 Skrevet i går, 09:06 AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 13.58): Hei dere Jeg har en 11 uker gammel baby her hjemme, og føler vi kommer litt ut av nyfødttåka nå, selv om baby fremdeles er veldig liten. Første tiden var fylt opp med myyyye besøk, og dette har naturlig nok dabbet av når de fleste har møtt vidunderet. Siste ukene er mer preget av hverdag og forsøk på noe rutiner. Problemet er nå at jeg kjenner at jeg allerede er ganske sliten..baby har sluttet å sove lengre økter på dagtid (mulig forbigående), og liker ikke vogn eller bæresele. Vogn har vært et problem hele tiden, men baby likte bæresele opptil nylig. Virker som at baby er mye mer våken og føler seg fanget. Sannsynligvis er dette også forbigående (lov å håpe). Dette gjør at jeg føler meg litt fanget her hjemme. Det er myyye våkentid som skal fylles, og jeg får svært lite tid til meg selv naturligvis. Dette fyller jeg dagene med nå: - lek i babygym med magetrening og trening på å ligge på motsatt side enn "favorittside". - leser bok for baby -Synger for baby - har baby i newbornsete og snakker eller lager mat (istedenfor vippestol). - får besøk av og til, eller besøker andre når det passer. - treffer barselgruppe 1 gang per uke, ofte på kafe - det funker fordi jeg får holdt baby så mye som den trenger. - bysser, trøster, ammer mye av tiden. Dette er utfordrende/vanskelig: -Trille tur lengre enn ca 20 min, da våkner baby og vil opp. - bære tur, baby vil ikke i sele eller sjal. Har 4 ulike varianter 🥵 - bilsete er 50/50, og vi har uansett ikke bil. - vi har prøvd mamma/babytrening, men dette skar seg helt pga gråt og uro hos baby: tenker å prøve igjen når baby er litt større...har prøvd et par ganger og det føles ikke verdt det nå. Samme med babysang som kræsjer med søvnen hver gang - men virker som det er endring på gang, så mulig dette funker fremover. Mens jeg skriver dette tenker jeg at mye nok vil løsne med tiden, og det er iallefall lov å håpe. Baby blir følgt godt opp og jeg hadde ikke forventet så mye annet enn slik det er nå. Men kjenner det tærer på å være så mye hjemme og ikke få inn så mye bevegelse. Har en samboer som bistår, så står ikke på det (selv om fordelingen ikke er helt rettferdig mtp amming). Lurer rett og slett på om noen har noen forslag som gjør at jeg ikke går på veggen fremover? Storkoser meg med baby, men tenker det er godt for begge å komme seg litt ut fremover når vi kan. ❤️ Aktiviteter både inne og ute tas imot med takk! Anonymkode: 52dc8...1a1 Babysvømming
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden Første babyen vår var slik. Jeg var derfor stort sett hjemme de første 9 månedene. Jeg gikk helt på veggen. Men når jeg ser tilbake på den tiden så var jeg så full av hormoner at skrikingen til babyen gjorde meg helt inhabil og sliten, jeg var redd for å gå ut i tilfelle babyen begynte å skrike i vogna eller bæreselen. For meg måtte jeg vente til ca 6 måneders alder til babyen hadde lang nok våkentid til at jeg kunne gå ut å besøke andre den tiden baby var våken. Ellers syslet jeg hjemme mens baby så på. Og babyen gråt jo såklart hvis jeg la henne fra meg, så jeg måtte bare begynne å gjøre ting mens jeg holdt henne. Også vil jeg bare si at hun skrek mye og var urolig ganske lenge, i dag er hun et viljesterkt barn som fortsatt hyler og skriker hvis det er bade tid, tid for å legge seg, om hun får kliss på fingrene, eller ikke får viljen sin. Vi var hos fysio, kiropraktor, helsestasjon, kvinneklinikk, lege for å klippe tungebånd. Men ingenting hjalp. Tilslutt fikk jeg bare høre at noen babyer er mer urolig enn andre, det kan være pågrunn av underutviklet nervesystem eller at tarmene fortsatt ikke er helt ferdig utvikla så all form for føde kan være noe irriterende. Anonymkode: 2e22a...d5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå