Gå til innhold

Hvordan kan elbil kjøre av seg selv etter at fører går ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal jo ikke gå an, de kjører ikke med åpne dører liksom, mega teknisk og livsfarlig feil. 

Anonymkode: 4ccbf...b77

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger tydeligvis å få dødmannsknapp. 

Anonymkode: c5596...156

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min elbil (en Kia) er slik at når den først er startet og står i "Drive", så drar den seg sakte fremover hele tiden så lenge man ikke trykker ned bremsen/setter bilen i parkeringsmodus. Så hvis du sitter med foten på bremsen i en litt bratt oppoverbakke feks, så kan du nok teoretisk sett gå ut av bilen mens den kjører av seg selv, men den kjører så sakte (pga. oppoverbakke) at du ikke merker det... 

Anonymkode: 01b93...bf8

AnonymBruker
Skrevet

Har nå vært melding om dette i flere land at elbiler har skutt avgårde. 

Ny test på den bilen i Sandvika viser og at mannen var for kort i beina til å kunne hatt beinet på gassen fra passasjer siden

Anonymkode: f1166...641

Skrevet

Vi har bil som vi kan trykke på knapp når den registrerer farts skilt.  Sånn at når vi kommer til.60 skilt så trykker vi ok og bilen kommer opp i 60 uten at vi gjør noe 

Denne kan vi trykke på pause, om denne personen ikke slo av bilen og kom når denne knappen så vil bilen kjøre av seg selv i den hastigheten den stod på

Ofte glemmer jeg å slå av bilen...eller at jeg har trukket på knappen..men ikke hardt nok.

Er nok noe slikt som har skjedd 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (36 minutter siden):

Vi har bil som vi kan trykke på knapp når den registrerer farts skilt.  Sånn at når vi kommer til.60 skilt så trykker vi ok og bilen kommer opp i 60 uten at vi gjør noe 

Denne kan vi trykke på pause, om denne personen ikke slo av bilen og kom når denne knappen så vil bilen kjøre av seg selv i den hastigheten den stod på

Ofte glemmer jeg å slå av bilen...eller at jeg har trukket på knappen..men ikke hardt nok.

Er nok noe slikt som har skjedd 

Men denne funksjonen blir vel avbrutt når man bremser opp? Denne bilen var jo parkert og han åpnet døren for å gå ut, bare i det en åpner døren skal jo bilen ikke kunne gå. Den funksjonen du snakker om kjenner jeg, men de bilene jeg har kjørt med den så opphører den når man selv bremser

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tutet på av en Tesla som sto parkert i et parkeringshus. Bilen var tom.

Jeg reagerte på at bilen hadde noe lys på og sto parkert litt lenger bak enn alle de andre bilen så jeg trodde den kanskje holdt på å skulle rygge ut. Men da jeg kom bak bilen så jeg inn i den at den var tom. Da tutet den. Jeg så rundt meg for å se om noen sto en plass og tullet seg. Men det var ingen som hadde oppmerksomheten rettet mot meg eller bilen. 

Syntes det var litt ekkelt med tanke på alle bilene som har begynt å leve sine egne liv.

Noen som forstår hva jeg har opplevd og har en forklaring?

Anonymkode: b1d49...cfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg reagerte på at bilen hadde noe lys på og sto parkert litt lenger bak enn alle de andre bilen så jeg trodde den kanskje holdt på å skulle rygge ut. Men da jeg kom bak bilen så jeg inn i den at den var tom. Da tutet den. Jeg så rundt meg for å se om noen sto en plass og tullet seg. Men det var ingen som hadde oppmerksomheten rettet mot meg eller bilen. 

Syntes det var litt ekkelt med tanke på alle bilene som har begynt å leve sine egne liv.

En kan bruke en knapp på bilnøkkel til hornet fra ganske lang avstand, nissan har blant annet det. Noen kunne sittet langt unna og brukt hornet på fjernstyr

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men denne funksjonen blir vel avbrutt når man bremser opp? Denne bilen var jo parkert og han åpnet døren for å gå ut, bare i det en åpner døren skal jo bilen ikke kunne gå. Den funksjonen du snakker om kjenner jeg, men de bilene jeg har kjørt med den så opphører den når man selv bremser

Det er da ingen automatikk at ikke biler kan kjøre med døren åpen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo bil kan kjøre selv med dør åpen. Den går bare på pause når du bremser. Så kommer du når knappen så stater den igjen 

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (5 minutter siden):

Det er da ingen automatikk at ikke biler kan kjøre med døren åpen. 

Elbiler bremser vel når døren åpnes? Min erfaring i allefall, de gangene jeg skulle rygge med åpen dør. 

Skrevet

En del merker og modeller setter bilen automatisk i park om førerdøren åpnes. Tesla har en sensor i sete som registrerer sjåføren er i setet.

Men, slik jeg har opplevd gjelder det ikke alle biler. Noen modeller har trolig ingen automatikk som stanser bilen på grunnlag av åpen førerdør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Elbiler bremser vel når døren åpnes? Min erfaring i allefall, de gangene jeg skulle rygge med åpen dør. 

Ikke de jeg har kjørt i alle fall

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På Tesla-appen kan man følge med om bilen står med Sentry på, og man kan bruke hornet om noen titter inn. Eier trodde kanskje du var en som ville stjele noe.

Anonymkode: 26d90...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...