Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #1 Skrevet 27. mars 2006 Hypotetisk spørsmål: A er sammen med B. A har 3 barn fra før. A er skilt men er kjæreste/delvis samboer med B. Kan B arve noe fra A, hvis han ikke har skrevet testamente om det? Arver A's barn alt fra ham (hus, eiendommer, bil, båt, osv.)? Kan B gjøre noe for at barna til A ikke arver noe?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #2 Skrevet 27. mars 2006 De arver ikke av hverandre så lenge det ikke er testamente med i bildet. (Eller slektskap, ved at de gifter seg/ adopterer barna)
Gjest Sabia Skrevet 27. mars 2006 #3 Skrevet 27. mars 2006 Her må det skrives testamente inntil ekteskap er inngått.
aline Skrevet 27. mars 2006 #4 Skrevet 27. mars 2006 men heller ikke ved testamente har vel B mulighet til å frata barna til A deres arv? kan en kjærste hindre kjærstens barn å arve sin forelder? på noen måte? trodde barn var garantert arv uansett jeg?(men har heldigvis ikke hatt noen grunn til å sette meg inn i slikt enda)
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #5 Skrevet 27. mars 2006 Jeg tror nærmeste familie har krav på en viss andel av arven.
Gjest Bellatrix Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 Barna har krav på arv uansett, men du kan testamentere bort noe.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #7 Skrevet 27. mars 2006 B arver absolutt ingenting av A. Ingenting! Barna arver alt fra A. Dersom A setter opp testamente, kan A bestemme at B skal arve alt untatt det som barna har rett på (Pliktdelsarv. Jeg er usikker på hvor stor del dette er. 2/3??). Hverken A eller B eller noen andre kan gjøre noe for å frata barna denne pliktdelsarven. B kan heller ikke gjøre noe for å få arve A, dette bestemmer A selv.
Gjest Summertime Skrevet 28. mars 2006 #8 Skrevet 28. mars 2006 Pliktdelsarven til barna er 2/3 av arven ja.. Resten av formuen kan arvelater her fritt disponere over i testamentet...
Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #9 Skrevet 28. mars 2006 Som noen andre over her er inne på: -barn arver alltid sine foreldre, en kan ikke testamentere bort eller gjøre noe som går på bekostning av det. (pliktdelen til barna er 2/3 av arven evt. 1000.000 pr barn. Altså; om en har veldig mye penger kan en i testamentet testamentere bort slik at barna ikke får 2/3 - så lenge de får en million hver) -B arver ingen ting etter A så lenge det ikke foreligger noe testament. Om A skriver testament kan B arve det som barna hans ikke har krav på. Så lenge de ikke er gift har hun ikke rett til å sitte i uskiftet bo, og må altså skifte med barna til A med en gang.
diddi Skrevet 2. april 2006 #10 Skrevet 2. april 2006 Men A kan gi alt han eier og har til B så lenge han lever og det har en realitet for ham (ikke er en "dødsdisposisjon"). Men skulle de gå fra hverandre så sitter han jo igjen tomhendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå