Gå til innhold

Hvorfor har vi dette masete meldekort- opplegget i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer. Hvorfor finnes meldekort opplegg. 

Er det ikke bedre å bare gi brukeren ansvar og plikt til å si i fra ved endringer?

Det er nesten som om meldekort eksisterer, for å gi brukeren mulighet til å gjøre feil, slik at de ikke må betale og det oppstår problemer, sånn at vedkommende må gi de mer arbeid i form av nødhjelp. 

Eller bare som irritasjon til brukerne, sånn at de vil ut av systemet fortest mulig. 

Hva er egentlig hensikten, hvis. Brukere uansett må melde om de er syke eller har jobb?

Anonymkode: efd64...fc7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meldekort er et viktig verktøy for NAV for å ha kontroll på oppfølging, aktivitetsplikt og status på deg som arbeidssøker / sykemeldt. Det er strengt tatt ikke mye jobb å fylle ut denne informasjonen hver 14 dag og dersom du opplever at det er mye som endrer seg så er vel nettopp du et godt eksempel på nytten med et slikt system.

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags meldekort du sikter til, men er du f.eks. arbeidsledig har du lov til å jobbe noe uten å miste dagpengene. Du melder inn timene du jobber og de trekker det fra dagpengene. Dette er en veldig lett måte å gjøre det på, og gjør til at du har mulighet til å ta noe ekstra/bygge erfaring med variabel inntekt mens du samtidig har sikkerhetsnettet til å få dekket inn noe av inntekstapet du har fått ved å bli arbeidsledig, ved å fortsatt motta noe dagpenger. Å behandle dette manuelt hadde ikke gått.

Anonymkode: ca782...4ef

• Liker 4
Skrevet

Herregud. At det kreves et minimumsnivå for å motta penger er da bare på sin plass. Hvorfor er det masete? 
Jeg leverer meldekort hver 14. dag og skjønner ikke at det er for mye forlangt. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi mange jobber litt og sa må de melde inn timene. 

Ja, som du poengterer så wr det for å melde inn endringer og mange har endringer ukentlig da de har varierende arbeid og andre aktiviteter. 

Men om du regner på det så tror jeg timelønn di blir ganske god, om du regner ut hvor mye penger staten gir deg for å sende det inn 

Anonymkode: 3d966...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar 5 minutter. Var det første jeg gjorde når jeg våknet opp om lørdagsmorgenen da jeg gikk på AAP.

Anonymkode: 609a8...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tillitsbasert, du må jo melde inn timer. Likevel lyger mange og underrapporterer. Skulle man bare sendt melding til nav dersom man jobbet, så hadde altfor mange unnlatt og det hadde blitt veldig mye merarbeid for nav når feilutbetalinger ble oppdaget.

Anonymkode: 44bc5...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tar 5 minutter. Var det første jeg gjorde når jeg våknet opp om lørdagsmorgenen da jeg gikk på AAP.

Anonymkode: 609a8...7dd

Samme her, syntes det var en fin rutine, om jeg meldte inn så snart jeg kunne eå visste jeg jo at pengene kom mandag  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men om du regner på det så tror jeg timelønn di blir ganske god, om du regner ut hvor mye penger staten gir deg for å sende det inn 

Jepp, er vel heller vi som må jobbe 40+ timer for lønna som burde klage på hvor masete det er. Stå opp hver dag, og greier 😄

Anonymkode: 788ca...0aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, er vel heller vi som må jobbe 40+ timer for lønna som burde klage på hvor masete det er. Stå opp hver dag, og greier 😄

Kanskje vi til og med må sende reiseregning 🤯🤯🤯😵‍💫

AnonymBruker
Skrevet

På jobb må jeg føre timeliste hver uke. Helst hver dag.

Å sende meldekort annenhver lørdag er jo ingenting?

Anonymkode: 75835...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På jobb må jeg føre timeliste hver uke. Helst hver dag.

Å sende meldekort annenhver lørdag er jo ingenting?

Anonymkode: 75835...df9

Tror jeg skal høre med sjefen min om det kan holde å bare føre timelister, er all denne jobbingen mellom hver liste som er så slitsomt. 😄I går sendte jeg dessuten flere søknader om avspasering, ble helt sliten i tastetarmen etterpå.

Skrevet

kom deg i jobb så slipper du 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg bare lurer. Hvorfor finnes meldekort opplegg. 

Er det ikke bedre å bare gi brukeren ansvar og plikt til å si i fra ved endringer?

Det er nesten som om meldekort eksisterer, for å gi brukeren mulighet til å gjøre feil, slik at de ikke må betale og det oppstår problemer, sånn at vedkommende må gi de mer arbeid i form av nødhjelp. 

Eller bare som irritasjon til brukerne, sånn at de vil ut av systemet fortest mulig. 

Hva er egentlig hensikten, hvis. Brukere uansett må melde om de er syke eller har jobb?

Anonymkode: efd64...fc7

Men sv nysgjerrighet, hvordan mener du det er bedre eller enklere å melde sykdom og jobb en med å bruke meldekort? 

Skal alle ringe inn til nav kontaktsentter, sende en melding og skrive alt manuelt? 

Eller hqr du en bedre ide til hvordan man skal melde inn som ingen andre har kommet på enda? 

Skrevet

Det er helt forferdelig hvordan arbeidsledige og andre NAV-brukere behandles her i landet. Å kreve at et menneske som ikke er i arbeid skal behøve å sette av tid - ofte flere minutter - hver uke for å fylle ut et kort, sier litt om hvordan eliten virkelig hater vanlige folk. Vi blir bare trampet ned.

For det er faktisk ikke alltid det passer å fylle ut et kort. Det kan være så enkelt at man ikke har stått opp enda. Og sitter man for eksempel og ser på Home & Away, så vil man jo gjøre seg ferdig for dagen med det. Det blir aldri den samme opplevelsen hvis man må ta en pause midt mellom to episoder. Og sitter man på kafé med gode venner, så er det ikke sånn at det alltid passer å dra hjem eller logge på nettet for å styre i flere minutter med det kortet. Vennene mine må også mase med de kortene, og de sier akkurat det samme. 

Hvorfor kan ikke Norge opprette en etat som fyller ut disse kortene for oss? Da skaper man jo flere arbeidsplasser også. Eller så burde jo vi arbeidsledige fått assistenter fra kommunen som kan hjelpe oss med sånt. Og da bør de ha tid til å hjelpe med husarbeid osv i tillegg. Det flyter hjemme hos meg, både oppvask og tomme colaflasker hoper seg opp, og jeg får aldri noe hjelp med det. Hvis vi arbeidsledige får hver vår assistent, så skaper jo det også mange nye arbeidsplasser. Hvorfor tenker ikke politikerne på dette? Og hvorfor er det alltid oss arbeidsledige som blir glemt? 

Anyway. Nå er jeg nesten helt tom for potetgull, og jeg merker egentlig at jeg ikke har energien til å gå og handle. Hvorfor leverer ikke Oda samme ettermiddag som man bestiller? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meldekort for dagpenger er ok.

Meldekort for AAP er bare rart. 

Anonymkode: 3d90a...ba9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Meldekort for dagpenger er ok.

Meldekort for AAP er bare rart. 

Anonymkode: 3d90a...ba9

Hvorfor det? 

Veldig mange på aap jobber jo gradert og  har timer å melde. Noen ønsker å være utilgjrngelig for oppfølging i en periode pga de vil på lengre ferier ,  og andre ting som må meldes inn. 

Skrevet

Du må ikke sende inn meldekort. Men for å få penger fra nav må du det. Helt valgfritt, i grunn. 

Vi må ikke jobbe heller. Men de fleste trenger inntekt for å leve

Anonymkode: 9071a...22a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange mennesker som gladelig hadde gjort akkurat det..

Anonymkode: 477b9...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...