Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #1 Skrevet 27. mars 2006 Har akkurat hatt besøk av mine tanteunger, før de gikk tømte den minste av dem utover en kurv med leker. Barnas mor så dette men brydde seg ikke om at barna skulle rydde etter seg. Jeg sa til ungen at vi må rydde før du får kle på deg. Barnet begynte å rydde med en gang, mens mora sto og stressa og skulle kle på ungen samtidig. Jeg synes ikke det er riktig at jeg skal stå her og rydde opp leker etter barn som fint klarer det selv, men det er ikke lett når barnas mor er tydlig uenig. Er det ikke vanlig å rydde etter seg når man er på besøk da?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #2 Skrevet 27. mars 2006 Selvfølgelig rydder vi etter oss når vi er på besøk!! Den mora høres ikke helt god ut spør du meg!!
Gjest Gjesta Skrevet 27. mars 2006 #3 Skrevet 27. mars 2006 Kommer litt an på hvor gammelt barnet er da. Men hvis det var dine tantebarn, kunne du ikke bare sagt det til din søster/sviigerinne?
rugrat Skrevet 27. mars 2006 #4 Skrevet 27. mars 2006 Jo jeg mener da det er en selvfølge at man hjelper til med å rydde når man har vært på besøk. Vi og barna gjør det når vi er hos andre, og vi forventer at andre gjør det hos oss. Jeg lager ikke noe nummer av det om det ikke skulle skje, men er det tantebarn som er med og roter, så sier jeg glatt ifra om at de også må være med og rydde. Som regel slipper jeg å si noe, da de voksne stort sett er flinke til å ta ansvar og sier det til barna sine selv. Det hender når vi er på besøk, og vi begynner å rydde litt i lekene før vi skal gå, så sier husets vertinne (aldri verten ) at "dere trenger ikke å bry dere med det". Da svarer jeg at "joda, klart vi skal. Jeg setter pris på at det blir gjort når vi selv har besøk, dermed skal vi selvsagt gjøre det samme". Og det har blitt godt mottatt.
Gjest Maddy Skrevet 27. mars 2006 #5 Skrevet 27. mars 2006 Man bør være med å rydde. Dersom barnet er for lite så kan vel mor eller far hjelpe til. Vi prøver å få 2 åringen til å rydde, men det er jammen ikke like enkelt alltid. Vi gjør litt avtaler med henne og oppmuntrer. Har konkurranse om hvem som kan rydde fortest
Kosejenta Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 Man bør være med å rydde. Dersom barnet er for lite så kan vel mor eller far hjelpe til. Vi prøver å få 2 åringen til å rydde, men det er jammen ikke like enkelt alltid. Vi gjør litt avtaler med henne og oppmuntrer. Har konkurranse om hvem som kan rydde fortest ← he he,høres ut som hos oss det der...Ikke like lett å få en 2åring til å rydde alltid nei.Men når han er borte rydder han alltid opp,syntes det er motomt(morsomt)med andres leker,så han utnytter tiden til å rydde for da kan han leke litt til med de.... Forøvrig helt enig at man bør rydde opp etter seg når en er på besøk, med hjelp hvis det trengs.Da jeg var liren måtte vi da alltid rydde opp etter oss før vi dro hjem.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #7 Skrevet 27. mars 2006 Mener også at man skal hjelpe til med ryddingen. Er barnet lite, ja så får foreldrene gjøre det. Har selv ei søster som har ei datter. Når hun er her med henne, ja da ser det helt bomba ut når de går. Jenta er ikke så stor enda(3år), men mora gir ikke tegn til å hjelpe til med å rydde. Blir stående med alt selv. Har ikke sagt noe til nå, men kommer til å gi beskjed neste gang at dette godtar jeg ikke.
Kosejenta Skrevet 27. mars 2006 #8 Skrevet 27. mars 2006 Når hun er her med henne, ja da ser det helt bomba ut når de går. Jenta er ikke så stor enda(3år), men mora gir ikke tegn til å hjelpe til med å rydde. Blir stående med alt selv. Har ikke sagt noe til nå, men kommer til å gi beskjed neste gang at dette godtar jeg ikke. ← Er det ikke ganske så uhøfflig egentlig å rote til værre hos andre og ikke tilby seg å rydde??? Det kan ikke falle meg inn å ikke tilby å rydde etter unger og evn middags/-kakebord hvis vi har vært bort!! Mulig noen mener det er feil,men slik er jeg nå oppdratt, og glad er jeg for det
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #9 Skrevet 27. mars 2006 Jeg ser det som en selvfølge at man skal hjelpe til å rydde etter seg før man går. Det er ikke riktig at husets barn eller de voksne skal være igjen med all ryddingen etter gjestene. Ikke minst, hva lærer barna av at de bare kan gå fra rotet sitt?
Anna B. Skrevet 28. mars 2006 #10 Skrevet 28. mars 2006 Klart man rydder etter seg når man går! Alle i vår omgangskrets gjør det når vi er hos hverandre, og barna hjelper til. Vesla vår er litt over to år, og lærer å rydde i barnehagen. Her hjemme er det visst ikke like morsomt å rydde - og ofte er det like moro å tippe ut hele boksen med leker som vi nettopp har fyllt...
Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #11 Skrevet 28. mars 2006 Godt å høre at jeg ikke er den eneste som tenker slik Skal begynne å oppmuntre ungene neste gang de er her på besøk, så tar vel barnas mor hintet etterhvert, tror det bli mest "smertefritt", hehe.. Ikke lett med hårsåre mennesker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå