Gå til innhold

Perimenopause?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor lenge har perimenopause vart for deg?  

For meg selv har den vart i 2 år nå,og det ser ikke ut som at jeg er ferdig enda. Hadde mensen i 9 dager, så pause på 10 dager og nå er det på han igjen🥺

Anonymkode: 12f63...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen kan den vare resten av livetN

Anonymkode: e75df...0a2

Skrevet

Har hatt plager i 2-3 år nå. Begynte med skikkelig svette om natt i PMS perioden, så ble det gradvis mer og mer. Nå er det mye rart hele tida, lange og korte sykluser om hverandre, humørsvingninger, konsentrasjon- og hukommelsesproblemer, tørre slimhinner, dårlig sexlyst mm.

Anonymkode: 2e251...687

Skrevet

Et par år, tror jeg. To kanskje. Jeg er usikker, eneste symptomet jeg har er at mensen svinger. Har som deg, mensen nå for andre gang på kort tid. Fikk mensen tik vanlig tid, varte en uke. Var én uke ute og så kom den igjen, er på 7. dagen nå, og ser ikke ut som jeg er ferdig i dag heller... 

Jeg er 43 btw.

Anonymkode: 7bd2c...e67

Skrevet

Huff😔 Ikke noe særlig å ha det slikt,man blir jo frustrert over å aldri vite når den kommer. Blir det bedre når man er kommet i menopause?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff😔 Ikke noe særlig å ha det slikt,man blir jo frustrert over å aldri vite når den kommer. Blir det bedre når man er kommet i menopause?

Menopause er per definisjon den dagen i livet det har gått et år siden sist menstruasjon. 

Jeg har slitt en del med menssmerter de siste par årene. Fikk spiral for å se om det hjalp, men da gikk mensen fra å vare i 3 dager til å vare i 7-9 dager. Er også mye varmere enn tidligere og sover dårligere. Skal høre med legen om hormoner kan være aktuelt, man skal ikke måtte plages. 

Agnus castus kosttilskudd kan prøves. Var en lege som anbefalte dobbel dose på kveldstid for plager i forbindelse med perimenopause. 

Anonymkode: 2a64b...dbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Menopause er per definisjon den dagen i livet det har gått et år siden sist menstruasjon. 

Jeg har slitt en del med menssmerter de siste par årene. Fikk spiral for å se om det hjalp, men da gikk mensen fra å vare i 3 dager til å vare i 7-9 dager. Er også mye varmere enn tidligere og sover dårligere. Skal høre med legen om hormoner kan være aktuelt, man skal ikke måtte plages. 

Agnus castus kosttilskudd kan prøves. Var en lege som anbefalte dobbel dose på kveldstid for plager i forbindelse med perimenopause. 

Anonymkode: 2a64b...dbb

Er det farlig å ta slike tabletter? Er svært skeptisk når det gjelder form for p-piller og noe form for hormon tilskudd🥺

Skrevet

Kutt ut karbohydrater og tren tung styrke 3 ganger i uka, det regulerer hormoner mye bedre enn tilskudd og lignende dritt.

Anonymkode: d97c0...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kutt ut karbohydrater og tren tung styrke 3 ganger i uka, det regulerer hormoner mye bedre enn tilskudd og lignende dritt.

Anonymkode: d97c0...30c

Men er det tilstrekkelig hvis man er i perimeno pause?

Anonymkode: 28a6b...884

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det farlig å ta slike tabletter? Er svært skeptisk når det gjelder form for p-piller og noe form for hormon tilskudd🥺

Hvordan skal det være farlig? Greit nok at folk kan lyve på forum, men hvis denne personen prøver å lure deg til å ta noe farlig så hjelper det jo ikke å spørre samme person om det er farlig...

Anonymkode: 2e251...687

Skrevet

Det finnes veldig mye oppdatert og bra info om dette, i bøker, på nett og i podcast osv. 

Det beste er å skaffe seg god og sikker informasjon fra fagfolk, og så etter det bestemme seg for hva som er rett for en selv. 

Denne for eksempel:

image.jpeg.1006bcf7a2a539c8fb3cf91271ba72c5.jpeg

Skrevet

Snakk med fastlege og be om henvisning til gynekolog. Østrogenbehandling var lenge sett på som risikofylt, men nyere forskning viser at det tvert om kan være positivt for flere ting (bl.a beskytte mot Alzheimer). Samtidig er det ikke alle som kan ta det, så her må du forhøre deg med gynekolog.

Jeg ble kvitt hetetokter, leddsmerter og indre uro takket være østrogentilskudd. Og dermed sover jeg bedre også 🫶🏻

Anonymkode: d75ba...6f2

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...