Gå til innhold

Du som har litt fartstid i arbeidslivet, hvilke faktorer hos kollegaer gjør at du blir i jobben din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ref. en lignende post, men med motsatt innfallsvinkel. Foruten god ledelse, hvilke faktorer gjør at du gleder deg til å gå på jobb? Hvilken rolle spiller kollegaer inn i din arbeidsmotivasjon?

Jeg har en kollega som har jobbet i bedriften vår i 40 år. Han sier at han trives med arbeidsoppgavene  og kollegaene uten å si noe mer spesifikt om det. Dette er en ny arbeidsplass for meg. Jeg var på forrige arbeidsplass i 15 år, men ble utslitt av det forrykende tempoet som etter hvert ble for krevende for meg (sykepleier i sykehus). Jeg hadde verdens beste og støttende kolleger, men det ble ikke tid å ivareta pasientene på en trygg måte lenger. 

Anonymkode: 274c4...822

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kollegaer som får meg til å føle meg trygg. Inkluderende miljø hvor ingen har klikket seg sammen. Takhøyde og aksept for hverandres gode og dårligere sider. At alle er innstilte på å jobbe sammen  for å få hverandre gode. Da kan det gjerne komme inn et råttent eple eller to, men hvis kollegaene ellers er trygge får ikke de som ønsker å lage faenskap fotfeste i arbeidsmiljøet.

Anonymkode: c82b5...513

AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som passer på hverandre, og hjelper hverandre. Om man synes en oppgave er vanskelig er det alltid noen å ringe, enten for praktisk hjelp, eller litt støtte. Har også de jeg kjenner godt privat, det er veldig fint å ha venninner som kjenner arbeidsplassen og miljøet ditt, de har en forståelse som selv mannen min ikke har. 

Det føltes som et trygt sted å være, også da jeg gikk gjennom noe tøft personlig. For du visste at det alltid var støtte å få om du fikk en liten knekk i løpet av dagen. Uten det tror jeg at jeg hadde vært sykemeldt. 

Anonymkode: f3ac8...c57

AnonymBruker
Skrevet

Min kollega på 60+ som har lært meg omtrent alt jeg kan, uten å være nedlatende. Han er kanskje ikke verdens mest folkelige eller høflige person, men vi jobber bra sammen.

Anonymkode: 3e516...efc

AnonymBruker
Skrevet

At de er hjelpsomme og hyggelige.

Anonymkode: f25d4...989

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ref. en lignende post, men med motsatt innfallsvinkel. Foruten god ledelse, hvilke faktorer gjør at du gleder deg til å gå på jobb? Hvilken rolle spiller kollegaer inn i din arbeidsmotivasjon?

Jeg har en kollega som har jobbet i bedriften vår i 40 år. Han sier at han trives med arbeidsoppgavene  og kollegaene uten å si noe mer spesifikt om det. Dette er en ny arbeidsplass for meg. Jeg var på forrige arbeidsplass i 15 år, men ble utslitt av det forrykende tempoet som etter hvert ble for krevende for meg (sykepleier i sykehus). Jeg hadde verdens beste og støttende kolleger, men det ble ikke tid å ivareta pasientene på en trygg måte lenger. 

Anonymkode: 274c4...822

Nulltolleranse for krenkende atferd, spessielt i IT bransjen. Enkelte "gamle" tenker det er personligheter og slik som skal slås sammen, som kan ha vært sant da arbeidslivet var tilpasset autister (en viste ikke hva det var på 80-90 tallet, var først i 20-tallet en begynte å se nøyere på dette); hørt til og med konsulenter holdt hat taler om kvinner, faktiske historier om folk som har stått til selvmord, gråtet og veldig personlige ting, pga ideologien om at personlighet skal passe til jobben.

Før i tiden så kan det ha vært vanlig å snakke med seg selv stadig vekk om truende ting, og være en direkte kvalme, i IT miljø - men da var det også forventet at en var en asperger, når en jobbet i miljøet. I dag er ikke IT lenger en asperger/autist greie, hvor det er forventet at en har diagnosen - en har i større grad normale mennesker der, som faktisk ikke tåler /orker slikt miljø, og ender opp som sucidal (står til selvmord) for å måtte være i de aspergere kan oppfatte som "normalt" miljø.

Anonymkode: b3511...f45

Skrevet

Kollegaer som smiler og sier hei, stiller personlige spørsmål, flørter og er på tilbudssiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...