Gå til innhold

Anfall med lav hjerterytme

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

EKG'en viser bare et øyeblikksbilde, og er det noe som kommer og går kan det være helt fint frem til det plutselig ikke er det lenger.

Det burde sykepleieren vite. Bra du tok kontakt igjen!

Anonymkode: 3d1f2...5eb

Er det så vanskelig å lese en enkel setning jeg skriver og forstå den altså?

Anonymkode: b9315...9c4

AB....5eb har i motsetning til deg et poeng her. Les og lær.

Anonymkode: 2a185...bd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du så vel at det er lav hjerterytme som er problemet? Det har hun også fått påvist som hun skriver i et senere innlegg, på legevakten. Hun gjorde det enesre riktige, å komme seg til lege så fort som mulig. I så måte var pulskolkkemålingene også gull verdt som støtter opp med reelle pulsverdier.

Sannsynligvis er det ikke noe galt, men det er jo åpenbart noe fysisk som skjer, ikke pga "pulsklokkeangst". 

Jeg har hatt noe tilsvarende og min lege var veldig opptatt av at jeg brukte pulsklokke og fikk lest av verdier.

Det er TS som skriver om rytmen om natten, jeg svarer på det hun skriver. Jeg finner ikke på det selv.

Du skriver at sannsynligvis er det ikke noe galt, ja, da er vi enige da. Det er jo også det jeg sier.

Angst er fysisk og kan gi store fysiske utslag, mye større enn det TS opplever.

• Liker 1
Skrevet

AB....5eb har i motsetning til deg et poeng her. Les og lær.

Dere leser ikke hva jeg skriver noen av dere. Håpløst å diskutere da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for svar alle.

Jeg begynner å føle meg skikkelig uvel nå, med tretthet, tung pust, lett hodepine, og svimmelhet, så jeg skal ringe for å høre hva de sier.

Anonymkode: d5983...804

Høres mest ut som det er psykisk betinget. Har du opphopning av hjerte-kar-sykdommer i tidlig alder i familien? Har du diabetes, høye kolesterolnivåer eller høyt blodtrykk? 

Anonymkode: 47dad...16d

• Liker 2
Skrevet
Durancell skrev (26 minutter siden):

Hvordan går det med deg ts? 

Det går bra ☺️

Det ble gjort klare funn på overvåkningen.

Det ble satt en midlertidig diagnose ut i fra funnene, og jeg skal utredes videre for å bekrefte diagnosen, og avklare hvilken behandling som er riktig for meg.

Ps: det som vises som unormal lav hjerterytme på pulsklokken KAN være det motsatte, men alle legene jeg har snakket med i dag var var interesserte i å se pulsmålingene bakover i tid da de så at jeg hadde på meg pulsklokke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går bra ☺️

Det ble satt en midlertidig diagnose ut i fra funnene, og jeg skal utredes videre for å bekrefte diagnosen, og avklare hvilken behandling som er riktig for meg.

Ps: det som vises som unormal lav hjerterytme på pulsklokken KAN være det motsatte, men alle legene jeg har snakket med i dag var var interesserte i å se pulsmålingene bakover i tid da de så at jeg hadde på meg pulsklokke.

Så bra det går bra og bra du tok kontakt med legevakten😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går bra ☺️

Så bra at du fikk kommet til lege og at det ble tatt på alvor 🙂

Skrevet

Jeg har hatt det samme. Som gravid. Da ble det påvist uregelmessig rytme og lavt blodtrykk. Var den gang snakk om at jeg kanskje måtte starte med medisin hvis det ikke gikk over. Opplevde for noen måneder siden det samme på nytt, veldig likt det du beskriver. Fikk tatt ekg som ikke fanget det opp. Men hadde det like før, og av og på hele den uka før jeg gikk til legen. Jeg fikk beskjed om å komme for å få 24-timers ekg for å måle over tid. Tok ned stressnivået og prioriterte søvn. Og så gikk jeg på ferie. Da gikk det over. Har hatt episoder med uregelmessig puls denne uka som har vært mye stress på jobb og styr hjemme. Nå er det rolig, men jeg følger med og vil kontakte lege igjen hvis det blir like tydelige «anfall» som før ferien som ikke går over. Ekkelt. Min far har slitt med hjerteflimmer fra han ble over 60. Jeg er sikkert disponert for å få det samme

Anonymkode: 5c34a...f91

Skrevet
Durancell skrev (2 minutter siden):

Så bra det går bra og bra du tok kontakt med legevakten😊

Takk, det er jeg glad for også 🙂

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra at du fikk kommet til lege og at det ble tatt på alvor 🙂

Takk 🙂

Jeg orker ikke skrive så mye nå, men jeg har lest alle svarene her, og er veldig glad jeg ikke leste dem før jeg hadde snakket med lege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ser du skriver at hvilepulsen din lå 7-10 slag over normalen om natt. Tenker du at det er bekymringsverdig? Du kan jo ha hatt en drøm for eksempel. Det vil kunne føre til en såvidt økt hvilepuls mens man sover. Vi er mennesker, ikke maskiner. Pulsen vil variere litt mens vi sover, det kan det være hundre forskjellige grunner til og det er ikke et tegn på alvorlig sykdom.

De grafene du viser fra pulsklokka ser helt normale ut for meg. Likner på mine egne. Når du har tatt EKG og den var fin så er det neppe noe alvorlig galt. At du føler deg svimmel og tungpusten kan være fordi du blir redd.

Du snakker mye om "funn" fra klokka og så kommer et par symptomer som en fotnote. Da tenker jeg kanskje at det er litt pulsklokkeangst du har. Hvis du har et hjerteproblem vil du først og fremst merke det på formen din. Det leser jeg egentlig ikke at du har ut fra innlegget ditt.

En time hos legen din er på sin plass så du kan få ryddet opp i hva det er som skjer. Det sier jeg fordi du sikkert ikke har det bra nå med usikkerheten du kjenner, ikke fordi jeg tror det er noe alvorlig på ferde når det gjelder din helse.

Etter en god natts søvn er jeg i form til å svare på dette.

Ja, jeg fant det bekymringsverdig at pulsen ikke roet seg som vanlig over natten.   Dette var også informasjon som kardiologen fant nyttig.  (Han var forresten veldig interessert i å se på pulsgrafene mine for å sammenligne før og etter)

Og nei, jeg har ikke pulsklokkeangst. 
Hvis jeg hadde fulgt pulsklokken hadde jeg ikke reist på legevakten i går, for absolutt alle verdier var fine.  Pulsklokken anbefalte tvert i mot at jeg tok meg en lang rolig løpetur i går, noe jeg ikke gjorde, fordi jeg ikke følte meg helt bra. 

Symptomene var riktignok noe diffuse da jeg skrev første innlegg, for da hadde jeg akkurat stått opp, men plagene økte på minutt for minutt etter at jeg hadde begynt med de vanlige hverdagsaktivitetene hjemme, og innen jeg kom til legevakten var jeg riktig elendig.

Men jeg vil takke deg for at du ønsket å roe meg ned, og at du faktisk anbefalte meg å dra til legen tross at du trodde dette var psykisk.

Men jeg må si at det er skremmede at et par brukere her stoler blindt på at vanlig EKG er det eneste som gjelder når det gjelder diagnostisering av hjerteproblemer.  Hvis alle legene hadde vært av samme mening ville det vært mange med uoppdaget hjertesykdom rundt om i landet.

Vanlig EKG er det viktigste hjelpemiddelet for å fange opp de mest akutte hjerteproblemene som hjerteinfarkt og hjertesvikt, men for å fange opp ekstraslag og flimmer må disse symptomene være tilstede i det øyeblikket undersøkelsen ble tatt. 
For alt annet enn livstruende tilstander der sekundene teller, ønsker legene en kombinasjon av flere ulike målinger og prøver for å se hele bildet.

Tilstanden min var ikke livstruende der og da, symptomene mine var ikke tilstede hele tiden, og dermed ble det ikke fanget opp av EKG, men ble senere fanget opp av pulsmåler (på legevakten) og kardiologisk telemetri (på sykehuset).

Tilfeldigheter gjorde at tilstanden min ble fanget opp i går, for heldigvis ønsket legevaktslegen å få den lave pulsen undersøkt tross fin EKG, og henviste meg videre.

Ellers vil jeg takke alle for oppmuntringen og støtten dere har vist meg i denne tråden :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter en god natts søvn er jeg i form til å svare på dette.

Ja, jeg fant det bekymringsverdig at pulsen ikke roet seg som vanlig over natten.   Dette var også informasjon som kardiologen fant nyttig.  (Han var forresten veldig interessert i å se på pulsgrafene mine for å sammenligne før og etter)

Og nei, jeg har ikke pulsklokkeangst. 
Hvis jeg hadde fulgt pulsklokken hadde jeg ikke reist på legevakten i går, for absolutt alle verdier var fine.  Pulsklokken anbefalte tvert i mot at jeg tok meg en lang rolig løpetur i går, noe jeg ikke gjorde, fordi jeg ikke følte meg helt bra. 

Symptomene var riktignok noe diffuse da jeg skrev første innlegg, for da hadde jeg akkurat stått opp, men plagene økte på minutt for minutt etter at jeg hadde begynt med de vanlige hverdagsaktivitetene hjemme, og innen jeg kom til legevakten var jeg riktig elendig.

Men jeg vil takke deg for at du ønsket å roe meg ned, og at du faktisk anbefalte meg å dra til legen tross at du trodde dette var psykisk.

Men jeg må si at det er skremmede at et par brukere her stoler blindt på at vanlig EKG er det eneste som gjelder når det gjelder diagnostisering av hjerteproblemer.  Hvis alle legene hadde vært av samme mening ville det vært mange med uoppdaget hjertesykdom rundt om i landet.

Vanlig EKG er det viktigste hjelpemiddelet for å fange opp de mest akutte hjerteproblemene som hjerteinfarkt og hjertesvikt, men for å fange opp ekstraslag og flimmer må disse symptomene være tilstede i det øyeblikket undersøkelsen ble tatt. 
For alt annet enn livstruende tilstander der sekundene teller, ønsker legene en kombinasjon av flere ulike målinger og prøver for å se hele bildet.

Tilstanden min var ikke livstruende der og da, symptomene mine var ikke tilstede hele tiden, og dermed ble det ikke fanget opp av EKG, men ble senere fanget opp av pulsmåler (på legevakten) og kardiologisk telemetri (på sykehuset).

Tilfeldigheter gjorde at tilstanden min ble fanget opp i går, for heldigvis ønsket legevaktslegen å få den lave pulsen undersøkt tross fin EKG, og henviste meg videre.

Ellers vil jeg takke alle for oppmuntringen og støtten dere har vist meg i denne tråden :) 

Du er tydeligvis hjemme igjen alt da. Så da var det jo ikke veldig farlig.  Første kardiologen jeg har hørt om som stoler på pulsklokke/belte. De fleste vil jo ha 24 timers målinger for å se døgnvariasjon og hyppighet. 

Anonymkode: d460d...dcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du er tydeligvis hjemme igjen alt da. Så da var det jo ikke veldig farlig.  Første kardiologen jeg har hørt om som stoler på pulsklokke/belte. De fleste vil jo ha 24 timers målinger for å se døgnvariasjon og hyppighet. 

Jeg har permisjon fra sykehuset i påvente av videre undersøkelser, det stemmer.

Det er også riktig at tilstanden ikke var noe som måtte avklares umiddelbart, men dette fant de ut etter flere timer med overvåkning. 

(De var ikke like raske og skråsikre som enkelte "internettleger" på dette)

Jeg skrev ikke at kardiologen stolte på pulsklokken, jeg skrev at han syntes der var nyttig informasjon (av mangel på noe bedre).

Og ps: jeg skal ha 24 til 48 timer med måling, men de vurderte at det var best at jeg hadde det hjemme mens jeg var i aktivitet.

Skrevet

Å herregud. Vanskelig å innrømme at du tok feil? 

• Liker 2
Skrevet

Enkelte smartklokker (bl.a Apple Watch Ultra 2 i hvert fall) kan ta 1-kanals EKG også. Det kan være et nyttig hjelpemiddel i slike situasjoner, jeg har dokumentert flimmeranfall med min og det ga kardiologen mye nyttig informasjon. Men selvsagt kreves en skikkelig 12-kanals EKG for videre utredning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har permisjon fra sykehuset i påvente av videre undersøkelser, det stemmer.

Det er også riktig at tilstanden ikke var noe som måtte avklares umiddelbart, men dette fant de ut etter flere timer med overvåkning. 

(De var ikke like raske og skråsikre som enkelte "internettleger" på dette)

Jeg skrev ikke at kardiologen stolte på pulsklokken, jeg skrev at han syntes der var nyttig informasjon (av mangel på noe bedre).

Og ps: jeg skal ha 24 til 48 timer med måling, men de vurderte at det var best at jeg hadde det hjemme mens jeg var i aktivitet.

Så akkurat som vi foreslo altså. Døgnmåling. Så bra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Høres mest ut som det er psykisk betinget. Har du opphopning av hjerte-kar-sykdommer i tidlig alder i familien? Har du diabetes, høye kolesterolnivåer eller høyt blodtrykk? 

Anonymkode: 47dad...16d

Psykisk betinget?  En kan få høy puls av engstelse- angst, men ikke bradycardi. Heller ikke høyt bt eller diabetes gir lav puls. Ingen av de nevnte tingene gir uregelmessig puls heller. 

T.S gjorde det riktige og tok kontakt med legevakta. Symptomene hun hadde skal sjekkes ut. 

Anonymkode: 829d4...d81

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så akkurat som vi foreslo altså. Døgnmåling. Så bra. 

Ja, det er veldig bra.

Ditt forslag var riktig, men det kom 3 skritt for tidlig.  (Første skritt var om jeg skulle kontakte legevakten på lørdag)

-jk- skrev (19 timer siden):

Enkelte smartklokker (bl.a Apple Watch Ultra 2 i hvert fall) kan ta 1-kanals EKG også. Det kan være et nyttig hjelpemiddel i slike situasjoner, jeg har dokumentert flimmeranfall med min og det ga kardiologen mye nyttig informasjon. Men selvsagt kreves en skikkelig 12-kanals EKG for videre utredning. 

Takk for tips, men det vil ikke fungere for meg.  

Jeg testet en pulsklokke (Apple watch 8?) som kan ta EKG på fredag, da dette oppsto, fikk jeg "inconclusive" som tilbakemelding fordi jeg hadde for lav puls.  Den måler ikke hvis pulsen er under 50 :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 9.37):

Du kan ringe legevakten og spørre. Er man usikker, så ringer man de.

Anonymkode: e3faa...811

Legevakten tar som du også ser at dette innlegget ikke ting seriøst 

Anonymkode: d87b4...ecd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 21.14):

Det går bra ☺️

Oi mener du at unormal lav rytme på klokken kan bety at man egentlig har høy puls?

Anonymkode: d87b4...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...