AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Nå må jeg bare be om råd. På onsdag fikk jeg plutselig perioder med uregelmessig hjerterytme, og jeg kontaktet legevakten som ønsket å ta EKG. Den uregelmessige hjerterytmen ble ikke fanget opp på EKG fordi jeg ikke hadde en episode der og da, og sykepleier fikk meg til å føle at jeg kastet bort tiden hennes ("Du har ikke hjertebank, det har EKG-en vist" sa hun skarpt da jeg sa at jeg hadde hjertebank noen minutter etter at EKG var ferdig). Legevaktlegen anbefalte meg å kontakte fastlege for blodprøver. På torsdag var jeg ganske grei, så jeg tenkte at jeg kunne vente til mandag med å kontakte fastlegen. Men i går endret det seg igjen. Utpå ettermiddagen fikk jeg plutselig en episode med lav hjerterytme, avløst av episoder med forhøyet uregelmessig puls, og det forsatte ut over ettermiddagen, før det startet igjen på kvelden. Og dette fortsatte frem til kl 3 i natt: I mellom episodene i natt ligger pulsen ca 7-10 over normal hvilepuls. Jeg har ikke smerter, men føler meg litt småsvimmel og tungpustet mens det står på. Bør jeg kontakte legevakten igjen, eller er dette noe som bør vente til fastlegen på mandag? Anonymkode: d5983...804
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Man bruker ikke pulsklokke for å påvise dette. Det er for unøyaktige målinger. Du må få satt på 24 t måling fra legen. Anonymkode: d460d...dcd
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Målingene etter den første episoden i går er gjort med pulsbelte. Og jeg mener ikke at målingene viser pulsen nøyaktig, men de viser hendelsene med pulsfall. Spørsmålet mitt var om jeg burde kontakte legevakten igjen med de ny symptomene, eller om jeg bør vente til fastlegen åpner på mandag. Anonymkode: d5983...804
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Målingene etter den første episoden i går er gjort med pulsbelte. Og jeg mener ikke at målingene viser pulsen nøyaktig, men de viser hendelsene med pulsfall. Spørsmålet mitt var om jeg burde kontakte legevakten igjen med de ny symptomene, eller om jeg bør vente til fastlegen åpner på mandag. Anonymkode: d5983...804 Og jeg må legge til at jeg påpekte at jeg har fysiske symptomer også, det er ikke bare pulsmålingene som er unormale. Anonymkode: d5983...804
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Du kan ringe legevakten og spørre. Er man usikker, så ringer man de. Anonymkode: e3faa...811
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Jeg ville kontaktet legevakten. Min fastlege sendte meg på hastetime på sykehuset umiddelbart da jeg forklarte samme symptomer. Selv om EKG hos fastlegen var normal. Fant aldri ut hva som var galt da, og har ikke anfall lenger. Anonymkode: 2a185...bd4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man bruker ikke pulsklokke for å påvise dette. Det er for unøyaktige målinger. Du må få satt på 24 t måling fra legen. Anonymkode: d460d...dcd Hva mener du er unøyaktig? Målingene bekrefter jo tydeligvis symptomene. Anonymkode: 2a185...bd4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Takk for svar alle. Jeg begynner å føle meg skikkelig uvel nå, med tretthet, tung pust, lett hodepine, og svimmelhet, så jeg skal ringe for å høre hva de sier. Anonymkode: d5983...804 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du er unøyaktig? Målingene bekrefter jo tydeligvis symptomene. Anonymkode: 2a185...bd4 Men fortsatt er verken pulsbelte eller pulsklokke nøyaktige nok til å påvise hva som er galt. Man må ta ekg. Anonymkode: d460d...dcd
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men fortsatt er verken pulsbelte eller pulsklokke nøyaktige nok til å påvise hva som er galt. Man må ta ekg. Anonymkode: d460d...dcd Selvfølgelig viser det ikke hva som er galt. Det viser at NOE er galt. EKG trenger heller ikke vise HVA som er galt. Det trenger man gjerne en utredning til. Pulsklokke er mer enn godt nok for å avdekke at noe er galt. Anonymkode: 2a185...bd4
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #11 Skrevet 41 minutter siden Ser du skriver at hvilepulsen din lå 7-10 slag over normalen om natt. Tenker du at det er bekymringsverdig? Du kan jo ha hatt en drøm for eksempel. Det vil kunne føre til en såvidt økt hvilepuls mens man sover. Vi er mennesker, ikke maskiner. Pulsen vil variere litt mens vi sover, det kan det være hundre forskjellige grunner til og det er ikke et tegn på alvorlig sykdom. De grafene du viser fra pulsklokka ser helt normale ut for meg. Likner på mine egne. Når du har tatt EKG og den var fin så er det neppe noe alvorlig galt. At du føler deg svimmel og tungpusten kan være fordi du blir redd. Du snakker mye om "funn" fra klokka og så kommer et par symptomer som en fotnote. Da tenker jeg kanskje at det er litt pulsklokkeangst du har. Hvis du har et hjerteproblem vil du først og fremst merke det på formen din. Det leser jeg egentlig ikke at du har ut fra innlegget ditt. En time hos legen din er på sin plass så du kan få ryddet opp i hva det er som skjer. Det sier jeg fordi du sikkert ikke har det bra nå med usikkerheten du kjenner, ikke fordi jeg tror det er noe alvorlig på ferde når det gjelder din helse. Anonymkode: b9315...9c4
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #12 Skrevet 40 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men fortsatt er verken pulsbelte eller pulsklokke nøyaktige nok til å påvise hva som er galt. Man må ta ekg. Anonymkode: d460d...dcd Hun har tatt EKG og den var fin. Anonymkode: b9315...9c4
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden #13 Skrevet 30 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar alle. Jeg begynner å føle meg skikkelig uvel nå, med tretthet, tung pust, lett hodepine, og svimmelhet, så jeg skal ringe for å høre hva de sier. Anonymkode: d5983...804 Ja det er vel fordi du stresser med pulsen Anonymkode: 35175...5b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå