AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:32 #1 Skrevet lørdag kl. 06:32 Hei. Jeg er svensk sykepleier og trenger lit hjelp og råd fra dere. Lit bakgrund. Jeg er Svensk, men har tidligere jobbet i Norge i 6 år (ikke sykepleier) så skjønner norsk veldig godt og kan snakke Norsk. Å skrive norsk er jeg vell ikke like god på men kan selvfølgeli bli bedre. Har dere Svenske kollegær? Hvordan går det for dem i jobb i Norge med språket? En annen ting. Her i Sverige har vi sykepleiere 40 h uker selv i turnus. Vi har også 45 min ubetalt pause og også jour. Jour betyr at man møter opp hviler på et rom, får lavere betalt og hvis man blir kalt in får man overtid som kan spares på et kontoe som man kan ta ut seinere. Man kan max være på jobb 20 h vid jour totalt inklusive overtid. Brytes 11 h hvilen flyttes bare dagen etter frem litt. Vi får skjema 5 uker i forvei men kan endres 2 uker i forvei. Vi har ofte 4/6 skjema. Der vi jobber 4 dager en uke og 6 dager en uke rullerende. Vi har 12 h, 9h, 8h pass og jour. Med lit overtid, ubetalte pauser så havner man ofte på ca 50-55 h totalt den uken man jobber 6 dager og ca 30-35 h uken man jobber 4 dager. Så ca totalt på 4 uker : 175-180 timer i turnus. Hvordan er arbeidstidene hos dere? Hvor mange dager per uke jobber dere? Har dere også 6 dagers uker? Har dere lange ubetalte pauser? Hvor mange timer inkl pauser og overtid er normalt på 4 uker? Får dere turnus 2-5 uker i forvei? Disponible dager i turnus der dere vet at dere ska jobbe men ikke hvilken tid forsen 2 uker i forvei? Hvordan er det? Føler dere att dere får et liv? Orker dere trene? I Sverige finnes ikke noen minstelønn så mange går in med veldig lav lønn 28 000 så det er vanskelig å overleve på. Etter mange år får man kanskje 35- 40 000 da er det lettere å leve. I Sverige bør man få ut ca 25 000 etter skatt for å kunne leve godt og spare penger. ( selv om man bor i en liten by som jeg). Vi får jo ikke heller lønn som syke 1 dag 0, dag 2-14 80% av lønna og dag 14-180 får man kanskje penger av staten men er vanskelig. Vi har ikke heller 12% feriepenger vi får lavere og man får ikke utbetalt i juni man får etter måneden man har hatt ferie. Så er veldig viktig å ha en buffert og spare. Hva er lønna i Norge? Finnes det en minstelønn? Er dere pålagt overtid? Takker for svar ❤️ Anonymkode: 4d83c...a30
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:25 #2 Skrevet søndag kl. 22:25 Du kan f.eks. høre med sykepleierforbundet eller kikke i fagbladene? De sykepleierne jeg har i familien jobber turnus. De har fritid, ja. Barn, trening, venner, annet. En jobbet på sykehjem, men er nå på sykehus. Trives godt! Anonymkode: 4c283...d40
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Skrevet 23 timer siden Hei! Jeg er sykepleier og har hatt mange svenske kollegaer. Det har ikke vært noe problem med språket, hverken for de ansatte eller pasientene. Skal dog sies at dette er på sykehjem i kommuner som grenser til Sverige, så “alle” som bor i disse kommunene kan godt svensk. Det kan hende det er annerledes andre steder i Norge. En 100% stilling her er 35,5t/uke. Vi opererer også med 6-dagers uker de ukene man har arbeidshelg, som ofte er 3.hver helg. Da har du 4-dagers uke etterpå. Der jeg har jobba har vi ulønnet matpause (30 minutter), men har opplevd noen steder å ha lønnet spisepause hvis jeg har ansvarsvakt. Kveld- og helgvakt har alltid vært lønnet fordi det er færre på jobb og mindre mulighet til å forlate avdelingen. Flere kommuner har begynt med 12t langvakter på helg, hvorpå du får flere fridager og jobber færre helger. Men dette har ikke jeg erfaring med. I kommunesektoren er det vanligst med 2-delt turnus dag/aften vakter, men på sykehus jobber du gjerne netter også. Jeg er vant med turnus som går over 6 uker, men det er den samme turnusen hele året, foruten påske, sommer og jul hvor det lages egen turnus. Har også erfaring med årsturnus, at turnusen du skal jobbe hele året er klar allerede i januar (helt nydelig syns jeg!) Vi har minstelønn på 522.600 med 0 års ansiennitet - 614.400 med 16 års ansiennitet. Merk at dette er i kommunesektoren. Sykehus og private foretak har annen lønn (se på nsf.no/lonn-og-tariff). Kveld-, helg- og helligdagstillegg kommer utenom denne lønnen. Overtid varierer i stor grad. Jeg har hatt 100% stilling i mange år. På noen arbeidsplasser har jeg nesten ikke fått overtid, fordi jeg jobber fullt. Andre steder har jeg jobbet mye doble- og ekstra vakter. Må du gå over vakten og skrive overtid for det har det sjeldent vært problem der jeg jobber. De fleste har forståelse for hvorfor man går overtid. Dette er min erfaring fra kommunesektoren. Det er sikkert mange andre som har annerledes erfaring, både fra kommunen og sykehus Men håper dette ga noen svar iallefall! Anonymkode: b6575...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå