Gå til innhold

Hva kan jeg bruke 10 kg mel til, før det utvikler mel-biller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevd det én gang. Ekkelt, mange mange år siden. Aldri igjen. 

Jeg kjøpte en sånn 5 kg pakke i Sverige. Så har mannen vært i Sverige med andre og på nytt kjøpt 5 kg hvetemel. Ingen av pakkene er åpne enda. 

sånn, så nå har jeg 10 kg, og aner ikke hva jeg skal bruke til. 

bruker normalt til å lage pizza deig, eller nan brød. 

er ikke så mye baking ellers. 

Anonymkode: 607e0...909

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mel utvikler ikke melbiller, melbiller er ikke magiske vesen og oppstår fra luft.
De er enten kommet som blindpassasjerer før du kjøpte dem, eller fra noe annet hos deg som har fått de med seg. Er du redd for at du har melbiller i huset så sett melvarer i tette bokser.

Anonymkode: 3df05...de9

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg baker alt, og da går det fort unna. 

Eltefrie brød, rundstykker, hamburgerbrød, pitabrød, pølsebrød, lefser, flatbrød, pannekaker og vafler (også sunne varianter), matmuffins. 

Lager også all pasta selv. 

Anonymkode: ee810...fd0

• Liker 1
Skrevet

Oppbevarer forresten mel i tette plastkasser. Så om jeg får melbiller så sprer det seg ikke til hele boden. 

Anonymkode: ee810...fd0

• Liker 3
Skrevet

Hiv det en runde i fryseren så dreper du eventuelle egg og utviklede dyr der 😊

Store brøddeiger kan godt være på 2kg mel, og jeg husker min mor laget fast boller og rundstykker med 2kg mel. Det nærmer seg jul og du kan lage vørterbrød og andre bakevarer til jul. 

Kringle, og prinsessekake krever også en del mel. 😊

Skrevet

Det er ikke sånn at mel automatisk utvikler melbiller, da er det egg i melet allerede. Som personen over skriver, kan du fryse melposen i et døgn. Da skal eggene bli drept. 

Om du heller ønsker å bake, ville jeg gått for bakst du kan fryse ned. For eksempel diverse kakebunner eller boller (kanelknuter er jo helt fantastisk å ha i fryseren). Ellers kan du bake rundstykker, horn eller brød. 

Anonymkode: 4ecf6...566

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mel utvikler ikke melbiller, melbiller er ikke magiske vesen og oppstår fra luft.
De er enten kommet som blindpassasjerer før du kjøpte dem, eller fra noe annet hos deg som har fått de med seg. Er du redd for at du har melbiller i huset så sett melvarer i tette bokser.

Anonymkode: 3df05...de9

Melbille-eggene finnes allerede i melet. Lufttett vil ikke hindre dem adgang, men de får ikke luft til å utvikles like kjapt.

Anonymkode: 7ae0c...21a

Skrevet

Jeg hadde bakt masse horn med diverse fyll, muffins, sukkerbrød til kakebunner, fletteloff, grissini og masse som er lett å ta opp og bruke til middager, lunsjer og selskap. Ikk brukt alle 10 kg samtidig da, oppbevart resten lufttett og mørkt og tatt noe til julebakst. Pepperkaker fra bunnen av

Skrevet

Lag paideig, pizzadeiger, frys ned, lag boller, brød og annen gjærbakst. Kanelsnurrer, skolebrød, rundstykker - alt som er greit å fryse ned og ta frem til hverdags og i helger og ved besøk.

Anonymkode: 2d818...1e0

• Liker 1
Skrevet

Lag paideig, pizzadeiger, frys ned, lag boller, brød og annen gjærbakst. Kanelsnurrer, skolebrød, rundstykker - alt som er greit å fryse ned og ta frem til hverdags og i helger og ved besøk.

Anonymkode: 2d818...1e0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke sånn at mel automatisk utvikler melbiller, da er det egg i melet allerede. Som personen over skriver, kan du fryse melposen i et døgn. Da skal eggene bli drept. 

Om du heller ønsker å bake, ville jeg gått for bakst du kan fryse ned. For eksempel diverse kakebunner eller boller (kanelknuter er jo helt fantastisk å ha i fryseren). Ellers kan du bake rundstykker, horn eller brød. 

Anonymkode: 4ecf6...566

Eller det kan komme inn i melet, selv i lukkede pakninger. Ofte er det større sjanse når melet har stått en stund, etter min erfaring. Skjønner TS godt.

Anonymkode: 7d20b...dfc

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Melbille-eggene finnes allerede i melet. Lufttett vil ikke hindre dem adgang, men de får ikke luft til å utvikles like kjapt.

Men det er mye lettere å rydde opp i dritten om alt står i tette bokser/poser :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opplevd det én gang. Ekkelt, mange mange år siden. Aldri igjen. 

Jeg kjøpte en sånn 5 kg pakke i Sverige. Så har mannen vært i Sverige med andre og på nytt kjøpt 5 kg hvetemel. Ingen av pakkene er åpne enda. 

sånn, så nå har jeg 10 kg, og aner ikke hva jeg skal bruke til. 

bruker normalt til å lage pizza deig, eller nan brød. 

er ikke så mye baking ellers. 

Anonymkode: 607e0...909

Sist jeg var i Sverige kom jeg hjem med 35 kg. Det holder fint et år. Om du er redd for insekter (har aldri opplevet dette i hvetemel, men noen ganger i sammalt mel og gryn) så kjøp noen plastkasser med knepplokk. Så har du en eller begge posene i kassene. Om det skjer noe er skaden begrenset til den kassen det gjelder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...