Gå til innhold

Hva er fordelen med Norgespris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Vibb som strømleverandør, og bor i en to roms leilighet på rundt 60 kvm som er dårlig isolert.

Bor i Bergen 

Anonymkode: bec98...b74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir ikke så dyrt å bruke strøm hvis den blir veldig dyr. Feks lade elbilen, varme opp huset, eller varme opp oppkjørselen :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har Vibb som strømleverandør, og bor i en to roms leilighet på rundt 60 kvm som er dårlig isolert.

Bor i Bergen 

Fordelen er en fast og forutsigbar strømpris. På en måte blir det et veddemål om hvorvidt strømprisen i ditt område, med ditt forbruksmønster, i snitt blir lavere eller høyere enn 40 øre/kWh + moms og avgifter.

Blir litt som fastrente på bologlån, man får forutsigbarhet i bindingstiden.

• Nyttig 1
Skrevet
petterm skrev (3 minutter siden):

Fordelen er en fast og forutsigbar strømpris. På en måte blir det et veddemål om hvorvidt strømprisen i ditt område, med ditt forbruksmønster, i snitt blir lavere eller høyere enn 40 øre/kWh + moms og avgifter.

Blir litt som fastrente på bologlån, man får forutsigbarhet i bindingstiden.

Så dvs at man tjener på det i perioder med dyr strøm, og taper på det i perioder der strømmen er billig?

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordelen er at det totalt sett blir billigere. 

Anonymkode: 7ad56...22e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordelen er at det totalt sett blir billigere. 

Anonymkode: 7ad56...22e

Hvis du bor i områder med dyr strøm og strømmen fortsetter å være like dyr.

Mange ønsker å begrense "pris smitten" fra Europa. Hvis regjeringen får til det så kan det bli mindre lønnsomt i Sørnorge. Økt overføringskapasitet mellom nord og sør kan også gjøre det mindre lønnsomt i sør.

Så vidt jeg forstår er det forventet at Norgespris vil lønne seg i Øst- og Sør i alle fall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så dvs at man tjener på det i perioder med dyr strøm, og taper på det i perioder der strømmen er billig?

Ts

Ja. I år har vel snittprisen alle mnd vært høyere enn Norgespris her ihvertfall, så ville tjent på det. Hva strømprisen blir det neste året vet man jo ikke ennå.

Anonymkode: 57474...786

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan sløse mer med strømmen uten å tenke på når den er dyrest. Det er forutsigbart.

Anonymkode: 4a9c4...3b7

Skrevet

Kan "spare" hele 50,- pr mnd for hytte uten strømstøtte. Hva er vitsen. Typis politisk valgflesk.

Anonymkode: 21154...048

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Elvia har en side for dem som har det selskapet som netteier. Der kan man se hva resultatet hadde vært om Norgespris hadde vært tilgjengelig fra 2022 i forhold til det som har vært av ordninger siden da. Jeg hadde spart ca 20000. Ikke noe å tenke på engang for min del. 

• Liker 3
Skrevet

Bor i samme prisområde som deg. Bor i leilighet med et forbruk mellom 8000-10000. I følge kalkulatoren som jeg brukt så kan eg regne med å spare 300- 500 i året. 

Men mye er jo usikkert. Er det høy pris og 25 minus i flere uker, som vi kan få her, så blir det vel noe å spare. 

Anonymkode: 7d4ae...79c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 6.59):

Du kan sløse mer med strømmen uten å tenke på når den er dyrest. Det er forutsigbart.

Nei en kan ikke sløse med strømmen med så dyr strøm som norgespris.

Anonymkode: 0b28b...752

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

enig, Norgespris er svindyrt. Hvorfor kunne de ikke heller sette maxpris på 40 øre/kwt og hvis de er så livredde for sløsing heller f.eks et tak på opp til 1500 kwt i måneden i sommerhalvåret og opp til 3-4000 i vinterhalvåret?

Anonymkode: 6e2cf...abb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 0.55):

Ts

Korrekt. Men det store spørsmålet er om hvordan prisen blir, når nettleien påløper og ikke har samme prisen. For den vil jo følge svingningene som er i markedet.

Anonymkode: a6948...17a

Skrevet

Fordelen er at strømprisen blir forutsigbar. Ulempen er at de dagene strømmen koster under 50øre så taper du på norgespris. Så det kommer an på hvilket prisområde du bor i om det vil lønne seg. Jeg bor i NO2, og de siste tre årene er det en måned snittprisen min har vært under 50øre, og da var prisen 48,7 øre. Så for meg er det ikke noe å lure på. Avventer kanskje til kraftlinjen over Sognefjorden åpner i oktober for å se om det kan dempe prisene litt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du at du ville brukt like mye strøm uavhengig om den koster 6 kroner eller 50 øre?

• Liker 1
Skrevet

Blir forvirra av dette. Usikker hva jeg skal velge. Bor i leilighet. Mye borte , når jeg kommer hjem blir alt satt på samtidig . 🙄

Anonymkode: 31819...9fd

Skrevet

Har jeg forstått det riktig, at det er som en helt vanlig fastprisavtale på strøm, bare med lang binding? 

Og kan jeg bytte strømleverandør underveis? Må jo beholde norgesprisen pga binding, men kan jeg bytte fra vibb til tibber f.eks hvis jeg er misfornøyd med app eller noe? 

Anonymkode: 49f4f...4e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har jeg forstått det riktig, at det er som en helt vanlig fastprisavtale på strøm, bare med lang binding? 

Og kan jeg bytte strømleverandør underveis? Må jo beholde norgesprisen pga binding, men kan jeg bytte fra vibb til tibber f.eks hvis jeg er misfornøyd med app eller noe? 

Anonymkode: 49f4f...4e8

Ja, dette stemmer. Du bytter mellon de som gir deg minuspåslag, alt annet er waste.

Anonymkode: 320be...540

Skrevet
Pandis skrev (2 timer siden):

Avventer kanskje til kraftlinjen over Sognefjorden åpner i oktober for å se om det kan dempe prisene litt. 

Skjer det i oktober allerede? Hvor mye øker kapasiteten og hvor går koblingen hen - til NO5? Har tenkt en del på dette som Bergenser. Jeg er lei av å flytte forbruk til rimeligere tider. Samtidig er kontrakten ut 2026 og der kan mye skje. Oppkobling mot nordligere strøk vil vel bare gjøre strømmen dyr nordover; det produseres vel neppe nok i tynt befolka strøk til å gjøre strømmen så mye billigere i Bergen?

Anonymkode: 79c29...9ac

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...