Gå til innhold

Kjøre over fortau

Gjest irritert gående uten peil på tra

Anbefalte innlegg

Gjest irritert gående uten peil på tra
Skrevet

Når biler skal kjøre ut avkjørsler/veier som krysser fortau, er det da lov å stille bilen på fortauet og vente på en anledning til å slippe ut i trafikken, eller skal de stoppe før fortauet sånn at forgjengere slipper forbi uten å gå rundt bilen? Har forgjengerne "forkjørsrett" på fortauene, eller er det bare litt uhøflig å stille seg i veien for de gående?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i teorien skal du ikke stoppe på fortauet,nei...du skal stoppe før eller etter,og ikke være til hinder for fotgjengere ( fikk lappen for ikke så alt for lenge siden ;) )

Gjest gjest1
Skrevet

Er jo ikkealltid det er fysisk mulig å stå noe annet sted da. Her jeg bor må jeg opp en liten bakke, og på toppen av bakken er det forgjengerfelt. I vinter når det har vært isete og glatt er jeg pent nødt til å stå PÅ feltet for å komme meg ut, ellers vil jeg spinne, skli og kanskje krasje inn i bilene som står parkert nedover bakken. Har sett noen fotgjengere irritere seg over det, men det bryr jeg meg fint lite om.

Syklister skal forøvrig AV sykkelen når de skal over felt, ellers har de vikeplikt. Jeg setter min ære i å innprente det hos enhver syklende jævel

Skrevet

Jeg ville ha sett etter forgjengere før jeg evt sperra veien for dem. De har tross alt retten på sin side.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg ville ha sett etter forgjengere før jeg evt sperra veien for dem. De har tross alt retten på sin side.

Jeg ser etter fotgjengere, men jeg akter ikke å skli 30 meter ned igjen uten kontroll over bilen fordi en vandrende idiot skal tviholde på retten sin

Gjest Gjest1
Skrevet

Hissig i dag Frysepulver? Fotgjengere er idioter og syklister er jævler?

Aner jeg en undergrunnsbevegelse? :ler:

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Godt å vite at jeg har retten på min side, selv om det er lite jeg kan gjøre med dustene som stiller seg i veien.

Har fått en vane med å stoppe ved siden av bilen og stirre på sjåføren til h*n kjører videre og jeg kan fortsette, istedet for å gå rundt :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Noen steder er det sånn, at man ikke har noe valg. Man må helt fram til veien for å se om det kommer biler i en av retningene. (tenker på utkjøring fra parkeringsplass) Da er alternativet å stoppe på fortauet eller å ikke stoppe og heller ikke få sett om det er klart. I såfall blir det feil uansett.

Men å stoppe for de som går på fortauet er en selvfølge. Problemet kan oppstå om det IKKE er klart på veien og man må stå på tvers av fortauet for

Gjest gjest over
Skrevet

å se om det er klart. Om det da SAMTIDIG kommer en fotgjenger som blir sur for at man står på fortauet, kan fotgjengeren ha det så godt mener jeg. Jeg hadde ikke kjørt rett ut i bilene i veien for å tekkes en stakkarslig fotgjenger og kunne heller ikke rygget fram og tilbake som en tulling fordi fotgjengeren ikke kan gå bak bilen min.

Skrevet
Syklister skal forøvrig AV sykkelen når de skal over felt, ellers har de vikeplikt. Jeg setter min ære i å innprente det hos enhver syklende jævel

Jeg er helt enig, men treffer du djevelen er det din skyld..

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Noen steder er det sånn, at man ikke har noe valg. Man må helt fram til veien for å se om det kommer biler i en av retningene. (tenker på utkjøring fra parkeringsplass) Da er alternativet å stoppe på fortauet eller å ikke stoppe og heller ikke få sett om det er klart. I såfall blir det feil uansett.

Men å stoppe for de som går på fortauet er en selvfølge. Problemet kan oppstå om det IKKE er klart på veien og man må stå på tvers av fortauet for

Men da går det an å rygge om man ser at folk kommer gående og man skjønner at man ikke rekker å komme seg ut i trafikken før folkene skal forbi. Jeg har sett flere bilførere gjøre det, så jeg vet det går an. Da prater jeg ikke om dem som står i isete bakker og er redd for å skli ned på andre biler, men de 99,5 andre prosentene av tilfellene, hvor biler stiller seg i veien uten grunn.

Gjest Gjest
Skrevet
Når biler skal kjøre ut avkjørsler/veier som krysser fortau, er det da lov å stille bilen på fortauet og vente på en anledning til å slippe ut i trafikken, eller skal de stoppe før fortauet sånn at forgjengere slipper forbi uten å gå rundt bilen? Har forgjengerne "forkjørsrett" på fortauene, eller er det bare litt uhøflig å stille seg i veien for de gående?

her har gående/syklende all forkjørsrett. Skjer det noe og du kjører bil, så faller all skyld på deg

Gjest gjest over
Skrevet
Men da går det an å rygge om man ser at folk kommer gående og man skjønner at man ikke rekker å komme seg ut i trafikken før folkene skal forbi. Jeg har sett flere bilførere gjøre det, så jeg vet det går an. Da prater jeg ikke om dem som står i isete bakker og er redd for å skli ned på andre biler, men de 99,5 andre prosentene av tilfellene, hvor biler stiller seg i veien uten grunn.

Jada, men ofte går heller ikke det, pga biler som kommer bak deg. Tenker på et spesielt sted, Kiwi på Lilleaker, der er det ikke hyggelig å være bilist, man blir i veien uansett. Men alle kan jo uansett ha litt overblikk, om jeg ser en bil i en slik situasjon feks, vil ikke jeg presse fram min rett til å gå rett fram på fortauet, men går heller rundt bilen på baksiden, så blir alle til minst mulig hinder for alle :)

Forøvrig bør det monteres flere speil i uoversiktlige kryss, den utkjørselen jeg snakker om er farlig uansett, for man må være så kjapp når man først bestemmer seg for å kjøre ut i veien. Man ser ikke om det er biler mer enn toppen 10 meter til siden når man står på fortauet og venter.

Gjest Kålungen
Skrevet
Godt å vite at jeg har retten på min side, selv om det er lite jeg kan gjøre med dustene som stiller seg i veien.

Har fått en vane med å stoppe ved siden av bilen og stirre på sjåføren til h*n kjører videre og jeg kan fortsette, istedet for å gå rundt  :ler:

Hadde det vært meg du hadde stoppa for å stirre på, skulle du nok fått høre noe lite koselig :ler: Da hadde du fått beskjed om å ta med deg ræva di og gå rundt ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet

riktig! DET er det mange som ikke vet!

Gjest Catwoman
Skrevet

jeg er så snill at jeg noen ganger slipper de over veien selv om de sykler jeg. :rosaengel:

Da hadde du fått beskjed om å ta med deg ræva di og gå rundt

Jepp. Det pleier ikke å være så veldig langt og vanskelig å gå rundt.

Gjest gjest1
Skrevet
jeg er så snill at jeg noen ganger slipper de over veien selv om de sykler jeg.  :rosaengel:

Det slumper til at jeg er så snill også, andre ganger brøler jeg ut av vinduet en lang rekke ukvemsord...

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste som sykler over fotgjengerfelt gjørd et for å "forte seg over" og dermed gjøre veien klar for deg raskere, da.. Så det er jo veldig hyggelig ment..! :)

Gjest gjest1
Skrevet
De fleste som sykler over fotgjengerfelt gjørd et for å "forte seg over" og dermed gjøre veien klar for deg raskere, da..  Så det er jo veldig hyggelig ment..! :)

Joda, jeg kjøper den, men det er ikke alltid det er like lurt. For de ser seg ikke for, de bare forter seg over uten å sjekke, og DET kan være dumt.

Jeg sitter faktisk med et håp om at dersom jeg noen gang får et liv på samvittigheten så er det oga en syklist

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er helt enig, men treffer du djevelen er det din skyld..

Syklisten skal vel av når det er fotgjengerfelt. ellers har syklisten forkjørsrett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...