Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha flyttet fra nord til sør i dette landet har jeg gjort meg noen erfaringer. Her er noen ting dere som vurderer å gjøre det samme må vite:

- Søringer er særlig sensitive for friskt språk og direkte tale. Bruk et så nøytralt språk som mulig og ikke snakk for høyt. Aldri under noen omstendighet bruk banneord. Aldri si hva du egentlig tenker og vei dine ord på gullvekt. Pass på å ikke støte noen, søringer er et lettkrenket folkeslag. Aldri uttrykk sterke meninger rundt politikk og religion. Øv deg på smalltalk. Det tryggeste er å nikke og være enig med flertallet. 

- Fest er ikke fest i ordets rette forstand. I sør er “fest” omtrent det vi kaller “møte” i nord. Du må altså ikke under noen omstendighet danse på bordet eller snakke for høyt. Det tryggeste er å sette seg pent ved et bord, nikke og smile, mens du nipper forsiktig til vinglasset.

- Om det meldes sne vil kommunen garantert sette krisestab. Kommer det mer enn 5 cm er det bare å sette over popcornet og rigge deg til på hjemmekontoret mens du leser fyldige artikler om snøkaos-katastrofen i lokalavisa og om hvordan den har rammet lokalsamfunnet hardt. Det er bare å kose seg mens det pågår (i dagevis - brøyteberedskapen er nærmest ikke-eksisterende).

- Søringer forstår ikke så godt ironi. Vær forberedt på at alt du sier vil bli tolket bokstavelig. Litt små-autistiske trekk der, altså.

- Søringene kommer ikke til å dele din humor. De kommer til å synes den er vulgær, selv om de ikke sier noe. Spar det drøyeste til du er hjemme i nord på ferie. 

- Søringer er høflige, men feige. De kommer aldri til å fortelle deg at du er for drøy, for mye, eller rett og slett bare er en hestkuk. I stedet må du leve med usikkerheten rundt hva de egentlig synes om deg. For det får du aldri vite. I stedet for å fortelle deg hva de egentlig synes om deg, vil de ghoste deg om de ikke liker deg.

- Ikke le for høyt. I søringers hode er dette vulgært. Og det kan til og med hende at du egentlig er gal. Generelt bør du ikke ha sterke følelsesuttrykk eller meninger, det gjør søringer usikre og de får flakkende blikk.

- Kle deg som en søring. Islender, vinter-boots og snusleppe er litt uglesett, særlig for kvinner. Hvis du er kvinne - kle deg feminint. Idealet er småborgerlig kleskode. Kle deg som en høyrevelger om du vil passe inn. Generelt bør du bestrebe å ikke skille deg ut klesmessig, da slipper du nemlig aldri helt inn. Kle deg som de andre. Søringer er rå på uniformering.

- Aldri kom uanmeldt på besøk til en søring. De blir svært stresset av det. Spør noen dager i forkant om det passer med besøk. Da rekker de å fluffe opp design-putene i sofaen før du kommer.

- Vær forberedt på at du i søringers hode aldri vil kunne bli som dem, uansett hvor lenge du oppholder deg i sør. De vil for alltid gi deg følelsen av at du er en slags annensortering av nordmenn som ikke helt kan regnes med. Eller en slags artig og eksotisk maskot som landet kan smykke seg med.

- Alt du gjør og sier vil bli forklart med at du er “nordlending”.

- Søringene kommer til å gjøre narr av dialekten din. Det er det morsomste de vet. De kommer til å herme etter deg når du snakker. Da kommer de til å si “ka farsken” i annenhver setning, uttale “fisk” som “fæsk”, mens de samtidig er dritstolt over hvor god de er på nordnorsk dialekt.

- Søringer er egentlig veldig usikre. De er redde for å skille seg ut, og ekstremt opptatt av å passe inn. Derfor er de veldig forknytte. Derfor holde de seg helst til sine egne og søker trygghet i det kjente.

- Det er store kulturforskjeller mellom nord og sør. Du kommer aldri til å føle deg helt som hjemme i sør, uansett hvor lenge du blir der. Du kommer alltid til være den som er litt rar og annerledes. Ta deg pauser og reis norover for å hente krefter innimellom og for å kunne føle deg normal.

Anonymkode: f55cc...f4c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem i alle dager er det du har møtt i den nedre regionen av landet som får deg til å tro at alle derfra er sånn?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva søringer bør vite om nordlendinger kan egentlig oppsummeres i en setning, og TS bekrefter fordommen:

Nordlendinger er besatt av søringer. 

Anonymkode: 35c99...cb3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva søringer bør vite om nordlendinger kan egentlig oppsummeres i en setning, og TS bekrefter fordommen:

Hvorfor i himmelens navn skulle nordlendinger være besatt av søringer? 😅 Det handler om å forberede nordlendinger på hva som møter dem i sør. La meg gjette - du er søring? Typisk søring å tenke at alle er opptatt av dem 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i himmelens navn skulle nordlendinger være besatt av søringer? 😅 Det handler om å forberede nordlendinger på hva som møter dem i sør. La meg gjette - du er søring? Typisk søring å tenke at alle er opptatt av dem 😅

Du lagde jo en hel tråd (som er ganske lang) om folk fra sør da men ok.. point proven.

Anonymkode: ed2b2...8ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du lagde jo en hel tråd (som er ganske lang) om folk fra sør da men ok.. point proven.

Anonymkode: ed2b2...8ff

En hel tråd? Et innlegg tenker jeg vi sier. Føler du deg truffet? 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra en søring som har flyttet nordover så er jeg skikkelig skuffet over at dere her nordpå mest bare har det i kjeften. Maken til klaging og syting har jeg aldri vært bort i. "Vi står han av" liksom. Herlighet - Facebook gruppene er jo fulle av klaging og syting bare det kommer 5 cm snø.

Det virker også som mye bunner i mindreverdighetskomplekser. Og selvfølgelig den inngrodde troen om at alt er så mye bedre i sør hvor vi stikker av med alle pengene deres og lager oss flotte veier og sånn.

Og det med å aldri passe inn kan man like gjerne si som søring her i nord. Jeg har bodd mange steder i Norge, men i denne landsdelen får jeg virkelig føle på at jeg ikke "hører til". 

Jeg var veldig positivt innstilt da jeg flyttet oppover for 6 år siden, men jeg må innrømme mye av fordommene jeg lo av fra søringer før jeg flyttet, faktisk stemmer. Dessverre.

Ja. Jeg vet dette er litt surt innlegg fra meg. Men følte det var litt på sin plass i denne tråden og sikkert som TS forventer og legger litt opp til med innlegget sitt.

Anonymkode: 60d6b...0f0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På samme måte som bergensere 😄

Anonymkode: 42851...335

AnonymBruker
Skrevet

Fra en søring som har flyttet nordover så er jeg skikkelig skuffet over at dere her nordpå mest bare har det i kjeften. Maken til klaging og syting har jeg aldri vært bort i. "Vi står han av" liksom. Herlighet - Facebook gruppene er jo fulle av klaging og syting bare det kommer 5 cm snø.

Det virker også som mye bunner i mindreverdighetskomplekser. Og selvfølgelig den inngrodde troen om at alt er så mye bedre i sør hvor vi stikker av med alle pengene deres og lager oss flotte veier og sånn.

Og det med å aldri passe inn kan man like gjerne si som søring her i nord. Jeg har bodd mange steder i Norge, men i denne landsdelen får jeg virkelig føle på at jeg ikke "hører til". 

Jeg var veldig positivt innstilt da jeg flyttet oppover for 6 år siden, men jeg må innrømme mye av fordommene jeg lo av fra søringer før jeg flyttet, faktisk stemmer. Dessverre.

Ja. Jeg vet dette er litt surt innlegg fra meg. Men følte det var litt på sin plass i denne tråden og sikkert som TS forventer og legger litt opp til med innlegget sitt.

Anonymkode: 60d6b...0f0

Det du beskriver er kulturforskjeller. De er ENORME mellom nord og sør. Og det prates det for lite om. Det kan sikkert være like tøft å komme fra sør til nord som omvendt. Betviler ikke det.

Så er jeg ikke enig i at nordlendinger har mindreverdighetskomplekser. Hvorfor skulle de ha det? Det sier jo mye om hvordan du ser på nordlendinger når du tenker at de har mindreverdighetskomplekser. Har aldri opplevd at nordlendinger opplever seg som mindreverdige. Tror de fleste nordlendinger er stolte av landsdelen og hvor de kommer fra.  Jeg tror det handler om store kulturforskjeller, det er jeg overbevist om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du skrev et fjorten punkts innlegg om søringer, proppfullt av fordommer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Harstad, men har bodd sørpå lenge etter hvert. Dette var tynne greier. Skrevet av og for nordlendinger som aldri har vært sørpå og attpåtil elendige spøker. Ikke noe edgy, ikke noe fiffig.

Hvis det mot all formodning er basert på noe selvopplevd: For en sart, usikker og lettforskrekket type TS må være. Søringer flest tåler nordnorsk humor godt. Den som forfatter noe som dette, derimot, tåler jo åpenbart ingen verdens ting. 

Anonymkode: 74a64...b22

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Harstad, men har bodd sørpå lenge etter hvert. Dette var tynne greier. Skrevet av og for nordlendinger som aldri har vært sørpå og attpåtil elendige spøker. Ikke noe edgy, ikke noe fiffig.

Hvis det mot all formodning er basert på noe selvopplevd: For en sart, usikker og lettforskrekket type TS må være. Søringer flest tåler nordnorsk humor godt. Den som forfatter noe som dette, derimot, tåler jo åpenbart ingen verdens ting. 

Anonymkode: 74a64...b22

Ok. Jeg er fra Tromsø, har bodd sørpå i 28 år. Har altså “tålt” å bo i sør ganske lenge. Jeg har en annen opplevelse enn deg. Søringer tåler veldig lite. Veldig sarte. Veldig krenkbare.

• Liker 2
Skrevet

Jævlig bra skrevet. 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull. Søringer omfatter ganske forskjellige mennesker. Alt fra vestlendinger, østlendinger og sørlendinger går under som «søringer». Selv trøndere anses som søringer i enkelte definisjoner: https://no.wikipedia.org/wiki/Sør-Norge

Anonymkode: 16301...6d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ok. Jeg er fra Tromsø, har bodd sørpå i 28 år. Har altså “tålt” å bo i sør ganske lenge. Jeg har en annen opplevelse enn deg. Søringer tåler veldig lite. Veldig sarte. Veldig krenkbare.

Men det er nå en gang du som skriver en hel avhandling om alt som er galt med "søringer". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er bare tull. Søringer omfatter ganske forskjellige mennesker. Alt fra vestlendinger, østlendinger og sørlendinger går under som «søringer». Selv trøndere anses som søringer i enkelte definisjoner: https://no.wikipedia.org/wiki/Sør-Norge

Anonymkode: 16301...6d6

Oki. Sentrale strøk rundt Oslo, da. Stor-Oslo. Oslo med omegn. Vestlendinger en en egen rase 😅 Kristiansand og omegn vet jeg ingenting om. De er pregløse 😅 Trøndere er ok 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...