Gå til innhold

Nabo vil fjerne noen tre fra vår tomt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør vi gjøre?

Mellom vår tomt og nabo A sin tomt står det en fire-fem høye tre. Disse trærne skjermer for innsyn mellom oss og nabo A og vi liker disse trærne godt, spesielt siden vi har store vindu på den siden av huset. 
Disse trærne er ikke til plage for verken oss eller nabo A og trærne står på både vår og nabo A sin tomt.

Nabo C vil imidlertid ha disse trærne fjernet. Nabo C deler ikke tomt med oss og det er sikkert hvertfall 40 meter mellom trærne og deres tomt. De vil ha trærne bort pga det hindrer noe av deres utsikt. 
Nabo c tok kontakt med nabo a om å fjerne trærne og hadde sagt til nabo a at vi var enige om å fjerne trærne (noe vi aldri har blitt spurt om fra dem). Nabo a hadde da sagt at det var greit. Tilfeldigvis oppdaget jeg her en dag at en mann var i ferd med å fjerne trærne og jeg fikk heldigvis stoppet han før skaden var skjedd. 
For meg er det ok å fjerne noen av toppene av trærne, men det ønsker ikke nabo a, da vil de heller at hele treet skal fjernes. Men verken vi eller nabo a synes at trærne er til noen ulempe. Og for oss er trærne en stor fordel og det vil være en stor ulempe å fjerne dem.

hva bør vi gjøre nå? Forsøke å finne en løsning eller bare si blankt nei til å fjerne trærne? 

Anonymkode: a2fcf...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart dere sier nei om dette ikke er noe dere ønsker selv når trærne står på deres tomt? Hvis denne naboen vil ha bedre utsikt får de heller flytte. Naboene dine skal ikke få bestemme hva dere gjør med egen tomt.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet

Fuglene må vel også ha et sted å sitte?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Din tomt, dine trær, du bestemmer! 

• Liker 6
Skrevet

Bare det at denne personen lyver til naboen om at du har sagt ja til dette er vel grunn nok til å si nei? 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Nei er en fullstendig setning. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Som en annen sier, det at de lyver til naboen om hva du mener, er grunn nok til å si nei. 

Nabo C kan takke seg selv for å ikke gå i dialog med deg først 

• Liker 13
Skrevet

Står trærne nær husene så vurder å felle dem før de blir så store at det blir en vanskelig jobb. 

Trærne på din tomt bestemmer du over, men du påvirker og naboforholdet, så det kan jo være en ide å komme naboen litt i møte med å fjerne noe (noen trær eller topper). Hvilke trær er det, er det (blir det pent å ta topper), hvor høye er de? 

Men må innrømme jeg hadde blitt litt skeptisk om noen prøvde å lure seg til å få lov.... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva bør vi gjøre?

Mellom vår tomt og nabo A sin tomt står det en fire-fem høye tre. Disse trærne skjermer for innsyn mellom oss og nabo A og vi liker disse trærne godt, spesielt siden vi har store vindu på den siden av huset. 
Disse trærne er ikke til plage for verken oss eller nabo A og trærne står på både vår og nabo A sin tomt.

Nabo C vil imidlertid ha disse trærne fjernet. Nabo C deler ikke tomt med oss og det er sikkert hvertfall 40 meter mellom trærne og deres tomt. De vil ha trærne bort pga det hindrer noe av deres utsikt. 
Nabo c tok kontakt med nabo a om å fjerne trærne og hadde sagt til nabo a at vi var enige om å fjerne trærne (noe vi aldri har blitt spurt om fra dem). Nabo a hadde da sagt at det var greit. Tilfeldigvis oppdaget jeg her en dag at en mann var i ferd med å fjerne trærne og jeg fikk heldigvis stoppet han før skaden var skjedd. 
For meg er det ok å fjerne noen av toppene av trærne, men det ønsker ikke nabo a, da vil de heller at hele treet skal fjernes. Men verken vi eller nabo a synes at trærne er til noen ulempe. Og for oss er trærne en stor fordel og det vil være en stor ulempe å fjerne dem.

hva bør vi gjøre nå? Forsøke å finne en løsning eller bare si blankt nei til å fjerne trærne? 

Anonymkode: a2fcf...664

Står trærne på hver deres tomt? Eller i tomtegrensa? Hvis det første, så kan A gjøre som de vil med sine trær, og du med dine. Står de i tomtegrensa må du og A bli enige.

Anonymkode: e7fe9...d7c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er prinsipielt mot å hogge ned natur uten god grunn, og her virker det som en dårlig grunn. 

Natur ER utsikt 🤷‍♀️

Jeg hadde sagt nei.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nabo C har lite han/hun skal ha sagt, da disse trærne er langt unna deres tomt og neppe sjenerer så mye som de skal ha det til. Dersom fordelene er større for nabo A og B ved at trærne består og skjermer for direkte innsyn, så har nabo C sin "ulempe" ikke spesielt stor tyngde i saken

Anonymkode: 642d9...5fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Naboloven er forøvrig på deres side om å la trærne stå:

Fra huseierne.no :

Sitat

2. Nabolovens spesialregel om trær

Naboloven har en egen regel om trær. Denne gir deg mulighet til å få fjernet trær som står nærmere enn 1/3 av trehøyden.

Det er avstanden til hus, hage, tun eller lignende som gjelder, ikke til gjerdet. Men i villastrøk vil det i praksis være avstanden til gjerdet, fordi din hage begynner på din side av gjerdet.

Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjernet et tre som er 9 meter høyt hvis det står nærmere enn 3 meter. Regelen står i nabolovens § 3. Merk at hekker under 2 meter og hekker som står som gjerde, ikke kan fjernes etter disse reglene.

Men det er ikke bare høyden som er avgjørende for om du kan be om at treet kappes. Det er to vilkår til som må være oppfylt:

Treet må utgjøre en skade eller en særlig ulempeSkade kan for eksempel være et egne trær eller planter dør som følge av lite sollys. Dersom det er tale om ulemper, er det ikke slik at bagatellmessige ulemper er nok.

Nedfall av løv og greiner oppleves av mange som plagsomt, men det skal nok mer til enn vanlig løvnedfall.

Det samme må gjelde tap av sollys og utsikt - det skal en del til for at slike ulemper er store nok til at vilkåret om særlig ulempe er oppfylt. 

Treet må ikke ha en spesiell nytteverdi for eieren

Det tredje og siste vilkåret for at man kan kreve trær hugget eller beskjært er at det ikke foreligger spesielle grunner på eierens side som tilsier at treet har en nytteverdi for ham. Dette kan for eksempel være at treet verner mot innsyn, vind eller har en affeksjonsmessige verdi. 

Hvis alle tre vilkår er oppfylt, kan man kreve at eieren fjerner trærne, eller at de beskjæres.

Hos dere er ingen av de tre vilkårene oppfylt. Dermed har Nabo C ikke noe de skal ha sagt.

• Liker 4
Skrevet

Ta bilde og dokumenter alt som skjer i denne saken.

Anonymkode: 3fc66...f43

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nabo a hadde da sagt at det var greit. Tilfeldigvis oppdaget jeg her en dag at en mann var i ferd med å fjerne trærne og jeg fikk heldigvis stoppet han før skaden var skjedd. 

Du kan ikke nekte at trærne på nabo A sin tomt fjernes, hvis de har sagt ja. Det er kun trærne på din tomt du kan si nei til. Så er det jo en del ting å ta hensyn til, f eks høyden på trærne og faren for skade på bebyggelse hvis de blir stående. Og kompetansen til de som fjerner trærne. Jeg hadde aldri våget å la hvem som helst fjerne trær på min tomt. Tenk hvis det skjer vedkommende noe. Mine trær, mitt ansvar.

Anonymkode: 61955...827

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ta bilde og dokumenter alt som skjer i denne saken.

Anonymkode: 3fc66...f43

Må det printes ut også?

Anonymkode: 6131c...4ab

Skrevet

Du og nabo A må sammen bli enige om hva dere vil gjøre med trærne - uten hensyn til innvendingene til nabo C, for de har ikke retten på sin side og har i tillegg valgt å gå snikete til verks ved å lyve (fordi de vet mest sannsynlig at de ikke har retten på sin side). Nabo C har lagt tonen for minnelighet i naboskapet allerede, så om dere ikke ønsker masse annet trøbbel senere der nabo C tar seg til rette og garantert driter en lang marsj i deres ulemper, så må dere bare sette foten ned med det samme. Gjerne skriftlig. Og bli enige om å kontakte hverandre dersom det dukker opp flere forespørsler fra nabo C.

• Liker 2
Skrevet

(som i mangel på minnelighet, altså)

Skrevet

Nøyaktig det samme skjedde her i sommer, bare at vi var bortreist da trærne ble kappet ned. Vi og vår nabo A politianmeldte nabo C, og så har det ikke skjedd noe etter det. Vi venter på at politiet sannsynligvis henlegger saken.

Det jeg ikke forstår er hvorfor nabo C kjøpte huset vel vitende om at det er mange gamle trær på nabotomtene. Da kan man vel ikke klage over manglende sol og utsikt. Hvorfor ikke heller kjøpe hus et sted uten gamle trær? 

Anonymkode: 07159...edd

• Liker 2
Skrevet

Det er større ulempe for dere at trærne hogges, enn det er fordel for nabo c. Det bør veie tyngst.

Prat med nabo a og si hva du synes, legg vekt på løgnen nabo c serverte.

Anonymkode: 7f8cb...192

• Liker 2
Skrevet

Det er greit med trær. Men noen lar de bli så høye og breie. Naboen her har så høye trær bare for å være kjip. Jeg kunne hatt en bra sjøutsikt men det under ikke nabo meg. Det hadde holdt å tatt noe av de. Eneste fordel nå som høsten kommer mister trærne bladene å jeg få se litt mere.

Anonymkode: bf5c9...30f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...