AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Skrevet 12. september Jeg har gått til privatpraktiserende psykolog i 6 måneder. Psykologen sluttet i stillingen sin før sommerferien, og jeg ble overført til en mannlig psykolog som har overtatt hennes stilling. Jeg har hatt god effekt av å gå i behandling til denne kvinnelige psykologen. Hun sa at psykologen som skulle overta saken min ikke skulle starte på nytt, men ta tak i traumene. Første time i dag, og kjenner jeg er skuffa, lei meg og litt sjokkert. For det første måtte jeg jo fortelle hele livshistorien min på nytt. Han avbrøt meg hele tiden, fikk nesten ikke komme til ordet. Tror han stilte 40 spørsmål iløpet av timen, og avbrøt meg med nytt spørsmål midt i svaret mitt. Når jeg forklarer hvordan min kroppslig reaksjon er jeg tenker på voldsmannen, begynner han å påstå hardnakket at dette er en reaksjon på at jeg vil utøve vold mot ham. Han virker til å prøve å overbevise meg om at det er egentlig det jeg føler. Han avsluttet med at han anbefalte meg å bli mer sint for å unngå en til depresjon Han satte opp en ny time til meg og jeg skulle tenke på om jeg ville bytte til annen psykolog. Skal gi ham en sjanse til, men har ikke store forhåpninger. Jeg fikk ikke den indre roen og fremtidshåpet som jeg fikk etter hver time med tidligere psykolog, men rett og slett forvirring og frustrasjon. Noen som har vært borti lignende? Anonymkode: 73d23...11c 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #2 Skrevet 12. september Nei, ikke hatt noen sånne erfaringer. Men hvorfor gi ham en sjanse, når det fungerte så dårlig for deg? Anonymkode: c7b19...44c 7 1
Sniff76 Skrevet 12. september #3 Skrevet 12. september Kan det være at han må bli kjent med deg og ditt problem, trengte tid til å gjøre dette på første timen? Han prøver å se det i litt annen vinkel/lys enn forrige psykolog gjorde for å kanskje hjelpe deg videre? Psykologer har vel ulike tilnærminger 😊 Hva med å gi det en sjanse og gå dit en gang til? 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #4 Skrevet 12. september Prøv en time til før du bytter til en annen. Det kan være innkjøringsproblemer bare. Kanskje han er påvirket av å ha andre klienter med samme problematikk og derfor ikke helt klarer å sette seg inn i dine problemer?. Eller kanskje han også var stresset i forkant og derfor ble det voldsomt det han kom med. Det kan uansett bli en nyttig samtale hvor du får satt ord på hvordan du opplevde samtalen. Anonymkode: caf69...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #5 Skrevet 12. september Sniff76 skrev (1 minutt siden): Kan det være at han må bli kjent med deg og ditt problem, trengte tid til å gjøre dette på første timen? Han prøver å se det i litt annen vinkel/lys enn forrige psykolog gjorde for å kanskje hjelpe deg videre? Psykologer har vel ulike tilnærminger 😊 Hva med å gi det en sjanse og gå dit en gang til? Ja, han var åpen på det. At han har en annen tilnærming enn forrige psykolog. Jeg var ærlig og sa hva jeg mente. Fikk til svar at hans tilnærming ikke passer alle. Skal gi han en sjanse til for å se om det blir noen endringer etter tilbakemeldingene mine. Om jeg ikke får pratet ferdig setningene mine neste time, vil han få tilbakemelding på det også. Anonymkode: 73d23...11c 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #6 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv en time til før du bytter til en annen. Det kan være innkjøringsproblemer bare. Kanskje han er påvirket av å ha andre klienter med samme problematikk og derfor ikke helt klarer å sette seg inn i dine problemer?. Eller kanskje han også var stresset i forkant og derfor ble det voldsomt det han kom med. Det kan uansett bli en nyttig samtale hvor du får satt ord på hvordan du opplevde samtalen. Anonymkode: caf69...1e1 Ja, han virket innmari stresset. Fikk ikke tid til å reflektere over spørsmålene en gang. Aldri opplevd lignende. Anonymkode: 73d23...11c
Daria Skrevet 12. september #7 Skrevet 12. september Det høres jo litt rart ut at du blir overført til en psykolog med en annen tilnærming, med mindre du selv har ønsket det. En av fordelen med å gå privat er jo at man har større frihet og flere muligheter. Da min private sluttet, snakket vi om hva som var viktig for meg i en terapeut og hvilke ønsker og preferanser jeg hadde, og på bakgrunn av det (og hans kjennskap til meg som pasient) plukket han ut den av kollegaene han mente var den beste for meg.- og understreket samtidig at det var helt greit å bytte om det ikke fungerte. Litt tilvenningstid må man jo regne med, men når det føles så feil umiddelbart, ville jeg byttet. 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #8 Skrevet 12. september Daria skrev (7 minutter siden): Det høres jo litt rart ut at du blir overført til en psykolog med en annen tilnærming, med mindre du selv har ønsket det. En av fordelen med å gå privat er jo at man har større frihet og flere muligheter. Da min private sluttet, snakket vi om hva som var viktig for meg i en terapeut og hvilke ønsker og preferanser jeg hadde, og på bakgrunn av det (og hans kjennskap til meg som pasient) plukket han ut den av kollegaene han mente var den beste for meg.- og understreket samtidig at det var helt greit å bytte om det ikke fungerte. Litt tilvenningstid må man jo regne med, men når det føles så feil umiddelbart, ville jeg byttet. gikk du til behandler med avtale eller helprivat? Hvis det er en med refusjon, nå i 2025, så tror jeg ikke den bare kan overføre deg til en annen psykolog. Da må man vel søkes inn igjen fra inntaktsteamet? eller hvordan fungerer det nå? Anonymkode: caf69...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #9 Skrevet 12. september Daria skrev (7 minutter siden): Det høres jo litt rart ut at du blir overført til en psykolog med en annen tilnærming, med mindre du selv har ønsket det. En av fordelen med å gå privat er jo at man har større frihet og flere muligheter. Da min private sluttet, snakket vi om hva som var viktig for meg i en terapeut og hvilke ønsker og preferanser jeg hadde, og på bakgrunn av det (og hans kjennskap til meg som pasient) plukket han ut den av kollegaene han mente var den beste for meg.- og understreket samtidig at det var helt greit å bytte om det ikke fungerte. Litt tilvenningstid må man jo regne med, men når det føles så feil umiddelbart, ville jeg byttet. Dette er et lite kontor med kun en psykolog. Fikk beskjed om at han var dyktig, men ingen info om at han hadde en helt annen tilnærming. Heldigvis samarbeider han med en annen psykolog på et annet kontor, så jeg kunne bli overført dit. Dette er ikke innenfor spesialisthelsetjenesten, men de samarbeider med spesialisthelsetjenesten. Derfor får jeg dette dekket i form av frikort, Anonymkode: 73d23...11c
AnonymBruker Skrevet 12. september #10 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (44 minutter siden): gikk du til behandler med avtale eller helprivat? Hvis det er en med refusjon, nå i 2025, så tror jeg ikke den bare kan overføre deg til en annen psykolog. Da må man vel søkes inn igjen fra inntaktsteamet? eller hvordan fungerer det nå? Anonymkode: caf69...1e1 Om en psykolog slutter kan pasientene bli overført til den som overtar stillingen, de trenger jo fremdeles behandling. Anonymkode: 252a1...eab 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #11 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er ikke innenfor spesialisthelsetjenesten, men de samarbeider med spesialisthelsetjenesten. Derfor får jeg dette dekket i form av frikort, Da går du til en avtalespesialist. Det er dermed ikke bare bare å bytte til en annen. Anonymkode: 25b81...499
AnonymBruker Skrevet 12. september #12 Skrevet 12. september Han høres litt aggressiv og bastant ut. Ikke akkurat det man føler seg mest komfortabel med når man er traumatisert av en voldelig mann. Når det er sagt så har jeg selv gått til sikkert 8 psykologer over 12 år. Jeg innser i ettertid at hun jeg likte best (forsiktig, dypt sympatisk, nesten dullete) var den som hjalp meg minst. Hun jeg ikke kunne fordra (konfronterende, litt hard, svært utfordrende) var den som hjalp meg mest. Når jeg satt der og ble provosert fikk jeg jo en form for energi jeg kunne utnytte. Når jeg ble forvirra måtte jeg stille kritiske spørsmål til meg selv. Hun konfronterte meg med all min krisemaksimering og unngåelsesatferd. Det nyttet ikke å synes synd på seg selv. Det tok noen år før jeg innså at utfordringene hun sendte min veg førte til et underbevisst arbeid som for meg var kritisk for min bedring. Kan det tenkes at du følte deg ukomfortabel fordi psykologen rører ved kjernen av hva du sliter med? Kan han har noe rett i det han sier? Anonymkode: 7bdab...3c3
AnonymBruker Skrevet 12. september #13 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Han høres litt aggressiv og bastant ut. Ikke akkurat det man føler seg mest komfortabel med når man er traumatisert av en voldelig mann. Når det er sagt så har jeg selv gått til sikkert 8 psykologer over 12 år. Jeg innser i ettertid at hun jeg likte best (forsiktig, dypt sympatisk, nesten dullete) var den som hjalp meg minst. Hun jeg ikke kunne fordra (konfronterende, litt hard, svært utfordrende) var den som hjalp meg mest. Når jeg satt der og ble provosert fikk jeg jo en form for energi jeg kunne utnytte. Når jeg ble forvirra måtte jeg stille kritiske spørsmål til meg selv. Hun konfronterte meg med all min krisemaksimering og unngåelsesatferd. Det nyttet ikke å synes synd på seg selv. Det tok noen år før jeg innså at utfordringene hun sendte min veg førte til et underbevisst arbeid som for meg var kritisk for min bedring. Kan det tenkes at du følte deg ukomfortabel fordi psykologen rører ved kjernen av hva du sliter med? Kan han har noe rett i det han sier? Anonymkode: 7bdab...3c3 Jeg opplever ikke at han rører i kjernen heller. Jeg har aldri følt behov for å være fysisk voldelig før, ikke mot de som vil meg vondt heller. Og jeg kan å si ifra (muntlig) dersom ting er ugreit. Kan bli sint, men aldri fysisk eller behov for å slå eller kaste noe. Så kjenner meg ikke igjen i det heletatt. Og forstår egentlig ikke hva han prater om. Anonymkode: 73d23...11c
Helene Louise Skrevet 12. september #14 Skrevet 12. september Jeg tror jeg ville ha byttet. Du skal jo sitte igjen med noe som person. Der er du pasient, men når du kommer hjem får du kjenne på hvordan du har det som person. Hvis du får et ubehag av å skulle tilbake ville jeg ha byttet. Finn en som hjelper deg, utfordrer deg og belønner deg. Det er vanskelig. Men hør rundt med andre om noen de er vant med. Finnes psykologer spesialisert på traumer. Jeg har hatt mange som ikke har peiling på hva de snakker om, så viktig at de kan det emnet du har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå