AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Skrevet 12. september Les hele pressemeldingen her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slik-blir-de-nye-reglene-for-opptak-til-hoyere-utdanning/id3118553/ Så hva syntes dere? Jeg personlig mener dette er dritt, men vil høre fra andre. Noen som tør å gjette hva snittet (ordinær) til medisin/odontologi blir etter reglene trer i kraft? Anonymkode: 23c28...63e 1
Båtsjåfør Skrevet 12. september #2 Skrevet 12. september Det er bra at du reduserer antall tilleggspoeng til 4 istedet for 14. 4
AnonymBruker Skrevet 13. september #3 Skrevet 13. september Jeg syns det er litt uklart om 23/5 regelen endres til at søkere som allerede har vitnemål fra vgs IKKE får søke med den. Det var sånn jeg kom inn på mitt studie. Jeg hadde ikke hatt sjans til å komme inn uten 23/5-regelen. Jeg måtte ha tatt opp ørten fag fra yrkesfag uten denne regelen for å få opp snittet. Det hadde aldri gått. Utrolig synd hvis det blir sånn, ødelegger mye for folk som finner ut hva de vil seinere i livet, men som akkurat har karra seg gjennom videregående sånn som jeg gjorde. Anonymkode: 950ce...376 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #4 Skrevet 13. september Det er bra! Systemet med alle tilleggspoengene har gjort at det lønner seg å bruke mange år på å ta opp fag fra VGS, og det er ikke samfunnsnyttig, vi trenger folk ut i jobb. Det har også skapt et klasseskille mellom de som har råd til å ta opp fag og de som ikke har råd. Vi skal selvsagt gi muligheter til de som har havnet litt på skeiven, men det skal ikke være slik at en på 20 med samme karaktersnitt som en på 25 skal ha en de facto ulempe pga. at alderspoengene presser grensene opp. Anonymkode: 08ff4...726 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #5 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg syns det er litt uklart om 23/5 regelen endres til at søkere som allerede har vitnemål fra vgs IKKE får søke med den. Det var sånn jeg kom inn på mitt studie. Jeg hadde ikke hatt sjans til å komme inn uten 23/5-regelen. Jeg måtte ha tatt opp ørten fag fra yrkesfag uten denne regelen for å få opp snittet. Det hadde aldri gått. Utrolig synd hvis det blir sånn, ødelegger mye for folk som finner ut hva de vil seinere i livet, men som akkurat har karra seg gjennom videregående sånn som jeg gjorde. Anonymkode: 950ce...376 Ja det er sånn det blir fremover:( Veldig trist. Man trenger ikke lenger å dokumentere 5 års praksis, men ulempen er at dersom man har studiekompetanse, uansett hvor dårlig snittet er, så kan man ikke søke med 23/5 regelen, eller 23/6 regelen som de kaller det nå. Anonymkode: 23c28...63e 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #6 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bra! Systemet med alle tilleggspoengene har gjort at det lønner seg å bruke mange år på å ta opp fag fra VGS, og det er ikke samfunnsnyttig, vi trenger folk ut i jobb. Det har også skapt et klasseskille mellom de som har råd til å ta opp fag og de som ikke har råd. Vi skal selvsagt gi muligheter til de som har havnet litt på skeiven, men det skal ikke være slik at en på 20 med samme karaktersnitt som en på 25 skal ha en de facto ulempe pga. at alderspoengene presser grensene opp. Anonymkode: 08ff4...726 Enig, men syntes de ødelegger for mange ved å endre på 23/5 regelen. Skjønner ikke helt hva begrunnelsen er. Anonymkode: 23c28...63e 2
AnonymBruker Skrevet 13. september #7 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig, men syntes de ødelegger for mange ved å endre på 23/5 regelen. Skjønner ikke helt hva begrunnelsen er. Anonymkode: 23c28...63e Sikkert for å få snittet på mange studier ned, og fordi regelen ikke har funket for det som var meningen, nemlig å skape en vei inn til høyere utdanning for de uten vitnemål, mens det i dag brukes mer som en snarvei inn på studier som er vanskelig å komme inn på. Men kjipt at det nå blir en ulempe å så vidt bestå vgs, for eksempel. Kan bli vanskeligere for de med yrkesfag å fikse snittet sitt. Anonymkode: 08ff4...726 3
AnonymBruker Skrevet 13. september #8 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Enig, men syntes de ødelegger for mange ved å endre på 23/5 regelen. Skjønner ikke helt hva begrunnelsen er. Anonymkode: 23c28...63e Må man gå tilbake og ta fellesfagene da? Anonymkode: ec9eb...8dc
AnonymBruker Skrevet 13. september #9 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må man gå tilbake og ta fellesfagene da? Anonymkode: ec9eb...8dc Man må jo ta opp alt av fag som trekker ned da. Sånn jeg tolker det er at man søker med hele vitnemålet, ikke bare fellesfagene, dersom man har bestått videregående. HÅPLØST opplegg for folk som bruker litt på å komme i gang med studier men akkurat klarer å kjempe seg gjennom vgs. Anonymkode: 950ce...376 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #10 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 20.21): Les hele pressemeldingen her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slik-blir-de-nye-reglene-for-opptak-til-hoyere-utdanning/id3118553/ Så hva syntes dere? Jeg personlig mener dette er dritt, men vil høre fra andre. Noen som tør å gjette hva snittet (ordinær) til medisin/odontologi blir etter reglene trer i kraft? Anonymkode: 23c28...63e Ville heller at folk går direkte inn på medisin studier og sykepleier studier , enn noen år i trakasserings miljø (data,matematikk,ingeniør fag), for så å komme inn som en slags "damaged" inn på et slikt studie. Tenker slike er mer tjent med å jobbe, og ta privatist eksamner vedsiden av, før en begynner på studiet. Anonymkode: e03dd...fbb
AnonymBruker Skrevet 13. september #11 Skrevet 13. september Veldig bra! Så må man jo så klart revurdere ordningen dersom det blir slik at en stor gruppe havner utenfor. Men jeg har ikke vært enig i det store jaget med å måtte vente flere år for å få nok alderspoeng til å komme inn på populære studier i ordinær kvote. Det er greit nok hvis man uansett har ventet, men hvis man ikke har så mye annet valg så blir det å kaste bort ressurser med kunstige høye poenggrenser. Anonymkode: 40efc...117
AnonymBruker Skrevet 14. september #12 Skrevet 14. september En løsning som gjør ingen fornøyd egentlig, bare sånn midt mellom. Lyspunktene er: - Å kunne ta fagene fra VGS om igjen, uten restriksjoner. Dette er et viktig lyspunkt og den støttes 100%. - Ingen nasjonale opptaksprøver gjennom tvang. Også veldig bra at det ikke ble noe av nasjonalt. - Innføring av kjønnskvoter. Meget positivt for da har man en fast prosentandel som man går spesifikt inn for. - De som ikke har "fullt" Vitnemål, får kommet inn via den nye 23/6-regelen og de slipper å måtte dokumentere arb.erfaring. Det som både er trist og fortsatt uklart er: - Universitetene får lov å velge om de selv ønsker å bruke lokalt en av tre "opptaksprøve" modeller ved visse studier. Spørsmålet her er, hvilken kvote kommer til å lide for at man skal holde på med dette lokale opptaksprøve tullet? Mest sannsynlig kommer den ordinære kvoten til å lide, som bringer meg til neste punkt. - Den ordinære kvoten er blitt redusert til 35%, noe som betyr at førstegangskvoten er blitt økt til 65%. Det har sukret dette til med at førstegangskvoten gjelder opp til 23 år, og dermed skal førstegangskvoten "omhavne flere" søkere i teorien. Problemet er som mange har påpekt, er at det er fortsatt mange flere potensielle søkere som er over 23 år her i landet enn det som er tilfellet med søkere som er under 23 år. Som følge av av ordinære kvoten er satt til 35%, så vil dette føre til at døra er blitt nå "trangere" og det gjør at søkere over 23 år kommer til å "hope seg opp" på den andre siden og det betyr enda mer venting, og enda flere forsøk på å ta opp fag fra VGS. Som er stikk det motsatte av hensikten. Hva er det man skulle ha gjort? Det Senterpartiet la frem i juni 2024. Det var ren perfeksjon, nemlig at kvotene skulle bestå som 50 / 50 samtidig som man kunne ta opp så mange fag man ville om igjen. Etter at Arbeiderpartiet tok helt over, så beholdt man muligheten til å ta opp igjen fagene så mange ganger man ønsker (noe jeg støtter 100%), men man ødelegger fullstendig ved å redusere kvoten ned til 35%. Det eneste positive her er hvis man er en mann som ønsker å søke seg til ekstremt kvinnedominerte studier, så er det mulig at man slipper å bli "skvist" av den "trangere" døra på 35% siden kvoter med fast prosentandel vil da være ganske relevante for den mannlige søkeren. Men dette bringer meg til neste punkt. - Man vet ikke hvor stor en kjønnskvote skal være per nå, så det blir opp til universitetene å søke om i begynnelsen av 2027 ettersom kjønnspoengene forsvinner da. Her bør man ha kvoter som er betydelige, for hvis man går for noe latterlig lavt som 20%, så er nytteverdien helt borte. Denne her går under "uklar" kategorien, og her må man vente til 2027 før man får vite hvilke universiteter har søkt om kvoter på hvilke studier og hvor stor prosentandel det er snakk om. Mye av den samme uklarheten har vi i forbindelse med at man skal tillate universitetene å bruke lokalt tre forskjellige opptaksprøve modeller ved visse studier, uten at man vet noe som helst om hvilke studier dette kan gjelde og hvilken av de tre modellene kommer til å bli brukt og hvilken kvote kommer til å lide på grunn av dette - jeg mistenker at den ordinære kvoten kommer til å lide, noe som blir bare mer katastrofalt. - Meget trist at 2 tilleggspoeng for årsstudium innen høyere utdanning er blitt erklært verdiløs. I de kunne i det minste halvert antallet poeng ned til 1, men at den skal telle absolutt ingenting lenger er absolutt trist fordi dette året kan man gjerne betegne som et slags introduksjonsår på universitetet der man gjør seg mer kjent med hva som forventes av en som student. Man får mer tid til å sette seg inn i ting. En skal heller ikke ignorere at det finnes studenter som har B i snitt på årsstudium, kanskje til og med A i snitt. Det betyr at de har brukt en del tid på noe som ikke teller lenger og tenk om de hadde brukt nøyaktig antall timer de brukte på årsstudium til å polere karakterene i flere fag fra VGS? For det er det denne nye regelen sier, litt sånn, oops, lurte deg til å studere det første året ved universitetet der du stresset med å få enten karakter B eller A, når du heller burde ha forbedret noen 4-ere og 5-ere om til 5-ere og 6-ere i flere VGS-fag som privatist. Fikk lurt deg også til å bruke flere tusener av kr på bøker i universitetsfag som nå snart ikke teller en shit. Hilsen Stortinget. 😂 - Det er også negativt at en ikke kan estimere sånn ca hva poenggrensene kommer til å være i 2027 og 2028 ettersom det nye systemet begynner å innføres fra og med 2027 med kjønnskvoter og potensielle opptaksprøver lokalt uten at man vet hvor stor kvote det er snakk om ved hvilke studier og samtidig beholder man fortsatt alle dagens tilleggspoeng, men mesteparten av de forsvinner i 2028, så det blir litt av en opp og ned "swing" i poengsum mellom 2027 og 2028. Det eneste man kan regne med akkurat nå er at dagens regler gjelder for neste år (2026). Anonymkode: 4dd75...128 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. september #13 Skrevet 14. september Er kjempeglad at de dropper 5 år praksis. Er skuffet for at det ikke gjelder fra 2026. Har lest høringssvarene så var mange som ikke hadde noe mot å endre denne regelen så jeg forventet nesten at de skulle endre den men var nervøs likevel. Anonymkode: b982b...2ff 2
William_S Skrevet 15. september #14 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 16.53): Jeg syns det er litt uklart om 23/5 regelen endres til at søkere som allerede har vitnemål fra vgs IKKE får søke med den. Det var sånn jeg kom inn på mitt studie. Jeg hadde ikke hatt sjans til å komme inn uten 23/5-regelen. Jeg måtte ha tatt opp ørten fag fra yrkesfag uten denne regelen for å få opp snittet. Det hadde aldri gått. Utrolig synd hvis det blir sånn, ødelegger mye for folk som finner ut hva de vil seinere i livet, men som akkurat har karra seg gjennom videregående sånn som jeg gjorde. Anonymkode: 950ce...376 Jeg klarer ikke helt å finne info om fremtidig 23/5 regel i klartekst? Herregud hvis dette er realiteten blir dette et makkverk av et regelverk. De vil at folk skal ta opp færre fag, men de vil jo bare ta opp flere fag med denne regelen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september #15 Skrevet 15. september William_S skrev (3 timer siden): Jeg klarer ikke helt å finne info om fremtidig 23/5 regel i klartekst? Herregud hvis dette er realiteten blir dette et makkverk av et regelverk. De vil at folk skal ta opp færre fag, men de vil jo bare ta opp flere fag med denne regelen. Det står om det på samordna opptak https://www.samordnaopptak.no/info/fremhevede-saker/nye-regler-for-opptak-hoyere-utdanning.html Sitat Det blir ikke lenger mulig å bytte opptaksgrunnlag for å få en annen poengsum. Det vil si at hvis du har et fullt vitnemål kan du for eksempel ikke bli behandlet etter 23/6 i tillegg. Det blir ikke lenger krav om praksis for å få opptak på grunnlag av bare de seks fellesfagene (dagens 23/5-regel). Anonymkode: 6f4a1...29b
AnonymBruker Skrevet 16. september #16 Skrevet 16. september William_S skrev (22 timer siden): Jeg klarer ikke helt å finne info om fremtidig 23/5 regel i klartekst? Herregud hvis dette er realiteten blir dette et makkverk av et regelverk. De vil at folk skal ta opp færre fag, men de vil jo bare ta opp flere fag med denne regelen. Ja, faktisk, når man ser at de som har karret til seg fullt Vitnemål, men med jævlig dårlige karakterer, så vil de måtte rette opp en hel haug karakterer som tar evigheter. Med andre ord, de nye reglene oppfordrer nå direkte at man bare skal drite i fullt Vitnemål hvis man selv føler at man ligger dårligere an enn det man selv finner "akseptabelt". Da kan man bare "game" seg frem til den nye 23/6-regelen. Det ene positive, nemlig at kravet om arb.erfaring forsvant, erstattes nå av en helt retard regel som gjør at man ikke lenger kan og konkurrere med 23/6 fagene hvis man har fullt Vitnemål fra før av. Det er så mange konsekvenser her at de har dritet seg helt ut på flere sentrale områder. Fokuset har også vært altfor mye på et fantasifylt ønske om hvem som angivelig kan "starte tidligere", men så har de ignorert fullstendig hva som faktisk skal til for at folk fullfører studiet de har begynt på, og helst på normert tid eller bare litt forsinkelse. For det er veldig mange som faller fra. Hvor mange som starter blir irrelevant. Eneste som bør telle er hvor mange fullfører og hvor lang tid de bruker på det og hva er hindringene for å fullføre, blant annet svært dårlig studentøkonomi og at man bryr seg for lite om studentene sin velvære. Veldig lite fokus på det når det gjelder det sosiale og velferdstjenester, osv. Vilt å tenke på at for mer enn 25 år siden kunne man leve av pengene fra Lånekassen, i en tid da Norge knapt nok hadde noe som heter Oljefondet. Men nå - mer enn 25 år senere, så har man visst ikke råd å komme tilbake til samme nivået man hadde på slutten av 1990-tallet / tidlig 2000-tallet til tross for 20.000 milliarder kroner på "kontoen". Anonymkode: 041d8...703 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #17 Skrevet 16. september William_S skrev (På 15.9.2025 den 17.55): Jeg klarer ikke helt å finne info om fremtidig 23/5 regel i klartekst? Herregud hvis dette er realiteten blir dette et makkverk av et regelverk. De vil at folk skal ta opp færre fag, men de vil jo bare ta opp flere fag med denne regelen. Men hvis de ikke gjør denne endringen, vil folk fremdeles vente til de blir 23 år. Ikke for å få alderspoeng, men for å kunne søke på 23/5. Da er de like langt, så den endringen må til. En bedre løsning hadde kanskje vært at folk som har hull i vitnemålet må søke med alle de karakterene de har. Men at de ikke må ha bestått alle fag på retningen de gikk på, bortsett fra at de må ha bestått alle disse definerte fellesemnene. Anonymkode: d2d27...4b4
Majer Skrevet 17. september #18 Skrevet 17. september Dette er dumt. Det skader bare de som dikke adhd diagnose sent i livet osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå