AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:21 #1 Skrevet fredag kl 18:21 Les hele pressemeldingen her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slik-blir-de-nye-reglene-for-opptak-til-hoyere-utdanning/id3118553/ Så hva syntes dere? Jeg personlig mener dette er dritt, men vil høre fra andre. Noen som tør å gjette hva snittet (ordinær) til medisin/odontologi blir etter reglene trer i kraft? Anonymkode: 23c28...63e
Båtsjåfør Skrevet fredag kl 20:35 #2 Skrevet fredag kl 20:35 Det er bra at du reduserer antall tilleggspoeng til 4 istedet for 14. 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Jeg syns det er litt uklart om 23/5 regelen endres til at søkere som allerede har vitnemål fra vgs IKKE får søke med den. Det var sånn jeg kom inn på mitt studie. Jeg hadde ikke hatt sjans til å komme inn uten 23/5-regelen. Jeg måtte ha tatt opp ørten fag fra yrkesfag uten denne regelen for å få opp snittet. Det hadde aldri gått. Utrolig synd hvis det blir sånn, ødelegger mye for folk som finner ut hva de vil seinere i livet, men som akkurat har karra seg gjennom videregående sånn som jeg gjorde. Anonymkode: 950ce...376 2 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Det er bra! Systemet med alle tilleggspoengene har gjort at det lønner seg å bruke mange år på å ta opp fag fra VGS, og det er ikke samfunnsnyttig, vi trenger folk ut i jobb. Det har også skapt et klasseskille mellom de som har råd til å ta opp fag og de som ikke har råd. Vi skal selvsagt gi muligheter til de som har havnet litt på skeiven, men det skal ikke være slik at en på 20 med samme karaktersnitt som en på 25 skal ha en de facto ulempe pga. at alderspoengene presser grensene opp. Anonymkode: 08ff4...726 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg syns det er litt uklart om 23/5 regelen endres til at søkere som allerede har vitnemål fra vgs IKKE får søke med den. Det var sånn jeg kom inn på mitt studie. Jeg hadde ikke hatt sjans til å komme inn uten 23/5-regelen. Jeg måtte ha tatt opp ørten fag fra yrkesfag uten denne regelen for å få opp snittet. Det hadde aldri gått. Utrolig synd hvis det blir sånn, ødelegger mye for folk som finner ut hva de vil seinere i livet, men som akkurat har karra seg gjennom videregående sånn som jeg gjorde. Anonymkode: 950ce...376 Ja det er sånn det blir fremover:( Veldig trist. Man trenger ikke lenger å dokumentere 5 års praksis, men ulempen er at dersom man har studiekompetanse, uansett hvor dårlig snittet er, så kan man ikke søke med 23/5 regelen, eller 23/6 regelen som de kaller det nå. Anonymkode: 23c28...63e 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bra! Systemet med alle tilleggspoengene har gjort at det lønner seg å bruke mange år på å ta opp fag fra VGS, og det er ikke samfunnsnyttig, vi trenger folk ut i jobb. Det har også skapt et klasseskille mellom de som har råd til å ta opp fag og de som ikke har råd. Vi skal selvsagt gi muligheter til de som har havnet litt på skeiven, men det skal ikke være slik at en på 20 med samme karaktersnitt som en på 25 skal ha en de facto ulempe pga. at alderspoengene presser grensene opp. Anonymkode: 08ff4...726 Enig, men syntes de ødelegger for mange ved å endre på 23/5 regelen. Skjønner ikke helt hva begrunnelsen er. Anonymkode: 23c28...63e 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig, men syntes de ødelegger for mange ved å endre på 23/5 regelen. Skjønner ikke helt hva begrunnelsen er. Anonymkode: 23c28...63e Sikkert for å få snittet på mange studier ned, og fordi regelen ikke har funket for det som var meningen, nemlig å skape en vei inn til høyere utdanning for de uten vitnemål, mens det i dag brukes mer som en snarvei inn på studier som er vanskelig å komme inn på. Men kjipt at det nå blir en ulempe å så vidt bestå vgs, for eksempel. Kan bli vanskeligere for de med yrkesfag å fikse snittet sitt. Anonymkode: 08ff4...726
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Enig, men syntes de ødelegger for mange ved å endre på 23/5 regelen. Skjønner ikke helt hva begrunnelsen er. Anonymkode: 23c28...63e Må man gå tilbake og ta fellesfagene da? Anonymkode: ec9eb...8dc
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må man gå tilbake og ta fellesfagene da? Anonymkode: ec9eb...8dc Man må jo ta opp alt av fag som trekker ned da. Sånn jeg tolker det er at man søker med hele vitnemålet, ikke bare fellesfagene, dersom man har bestått videregående. HÅPLØST opplegg for folk som bruker litt på å komme i gang med studier men akkurat klarer å kjempe seg gjennom vgs. Anonymkode: 950ce...376 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 20.21): Les hele pressemeldingen her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slik-blir-de-nye-reglene-for-opptak-til-hoyere-utdanning/id3118553/ Så hva syntes dere? Jeg personlig mener dette er dritt, men vil høre fra andre. Noen som tør å gjette hva snittet (ordinær) til medisin/odontologi blir etter reglene trer i kraft? Anonymkode: 23c28...63e Ville heller at folk går direkte inn på medisin studier og sykepleier studier , enn noen år i trakasserings miljø (data,matematikk,ingeniør fag), for så å komme inn som en slags "damaged" inn på et slikt studie. Tenker slike er mer tjent med å jobbe, og ta privatist eksamner vedsiden av, før en begynner på studiet. Anonymkode: e03dd...fbb
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Veldig bra! Så må man jo så klart revurdere ordningen dersom det blir slik at en stor gruppe havner utenfor. Men jeg har ikke vært enig i det store jaget med å måtte vente flere år for å få nok alderspoeng til å komme inn på populære studier i ordinær kvote. Det er greit nok hvis man uansett har ventet, men hvis man ikke har så mye annet valg så blir det å kaste bort ressurser med kunstige høye poenggrenser. Anonymkode: 40efc...117
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå