Gå til innhold

Har du droppet å besøke folk eller arrangementer fordi du ikke fikk gjort nr 2 før du dro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS og har alltid slitt med mye tarmtrøbbel. Det er mye tabubelagte ting som jeg ikke har lyst til å dele med andre. Som feks forstoppelse og  dobesøk. Jeg ville jo aldri sagt at grunnen til at jeg ikke kommer er at jeg ikke har fått gått på do, og derfor ikke ønsker en full utblåsning hos deg. Jeg har kommet med andre unnskyldinger, som kanskje magevondt eller generelt dårlig form. 

Jeg har følt meg veldig alene med mine greier. Men kanskje er det problemer andre, som ikke har IBS, også har kjent på?

Anonymkode: 07bcc...d50

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men jeg har heller ikke IBS eller andre mage/tarm-problemer. Skjønner det godt i ditt tilfelle.

Anonymkode: 0e446...ff7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke problemer og gjør nr 2 på hvilket som helst toalett om naturen kaller. Det styrer på ingen måte livet mitt, men jeg har medfølelse for dem som har disse problemene.

Mine toaletter kan benyttes til "utblåsninger", ingen ting å skamme seg over.

Anonymkode: acc03...df7

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd med to mennesker som har hatt stor do/magetrøbbel pga. sykdommer. Det har vært både lukt og høye lyder, for å si det sånn. Jeg ville heller at vi skulle tilbringe tid sammen enn at de ikke skulle være med. Det er vel ikke akkurat noen krise at man åpner et vindu på badet, liksom? Det kan jo skje alle at man må på do, det er en naturlig funksjon og ikke verdens undergang.

Et tips, hvis det handler om lukt så finnes det forresten spray man kan ta med, f.eks. Ynolens. Kommer i liten utgave som får plass i vesken, funker kjempebra (men litt udrøy i bruk). Ynolens i kombinasjon med courtesy flush, så må man nesten være en hund for å kjenne noe.

Men du, er virkelig forstoppelse tabubelagt? Er IBS tabubelagt? Altså, det er jo bare en sykdom, noe du ikke kan noen ting for. Slutter ikke sånt å være flaut når man blir voksen?

Anonymkode: c1e43...94a

AnonymBruker
Skrevet

Leser ofte om folk som ikke tør å bæsje borte. Jeg spør av ren nysgjerrighet: hva er det du frykter? At det skal gå galt når du sitter i sofaen? At doen skal tette seg? At det lukter vondt på do etter deg, eller at du blir lenge på do og folk lurer på hva du driver med? 

Anonymkode: e43ee...7a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har levd med to mennesker som har hatt stor do/magetrøbbel pga. sykdommer. Det har vært både lukt og høye lyder, for å si det sånn. Jeg ville heller at vi skulle tilbringe tid sammen enn at de ikke skulle være med. Det er vel ikke akkurat noen krise at man åpner et vindu på badet, liksom? Det kan jo skje alle at man må på do, det er en naturlig funksjon og ikke verdens undergang.

Et tips, hvis det handler om lukt så finnes det forresten spray man kan ta med, f.eks. Ynolens. Kommer i liten utgave som får plass i vesken, funker kjempebra (men litt udrøy i bruk). Ynolens i kombinasjon med courtesy flush, så må man nesten være en hund for å kjenne noe.

Men du, er virkelig forstoppelse tabubelagt? Er IBS tabubelagt? Altså, det er jo bare en sykdom, noe du ikke kan noen ting for. Slutter ikke sånt å være flaut når man blir voksen?

En ting er om det er hos en god venn, noe annet er om det er et selskap eller et større arrangement hvor jeg ikke kjenner dofasilitene.  Jeg synes jo ikke det er noe særlig å dra i selskap om jeg har diare, hvis jeg ikke har noe godt jeg kan spraye det med.  Ikke alle steder hvor det er et vindu som kan åpnes. 

Hadde det vært sånn at jeg var fort ferdig, hadde det vært greit. Men jeg kunne sitte veldig lenge på do, og bli stresset om folk banker på døra og lurte på når jeg er ferdig. 

Jeg har forøvrig stomi i dag. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Leser ofte om folk som ikke tør å bæsje borte. Jeg spør av ren nysgjerrighet: hva er det du frykter? At det skal gå galt når du sitter i sofaen? At doen skal tette seg? At det lukter vondt på do etter deg, eller at du blir lenge på do og folk lurer på hva du driver med? 

Både det at det skal lukte veldig vondt etter en selv.  Det andre er at man må sitte veldig lenge på do, fordi det går tregt med å få det ut.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har IBS og har alltid slitt med mye tarmtrøbbel. Det er mye tabubelagte ting som jeg ikke har lyst til å dele med andre. Som feks forstoppelse og  dobesøk. Jeg ville jo aldri sagt at grunnen til at jeg ikke kommer er at jeg ikke har fått gått på do, og derfor ikke ønsker en full utblåsning hos deg. Jeg har kommet med andre unnskyldinger, som kanskje magevondt eller generelt dårlig form. 

Jeg har følt meg veldig alene med mine greier. Men kanskje er det problemer andre, som ikke har IBS, også har kjent på?

Kjøp Stank Stopp og ha med i lomma. En liten flaske fra Jif, som sprayes i fo før nummer to. 

Anonymkode: 10d09...22a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, mange ganger. Jeg sliter med mye angst og uro som symptomer, og pusher jeg meg for mye blir det fort vondt i magen. Det har vært en del arrangementer hvor jeg rett og slett har kastet inn håndkleet.

Forteller jo ikke dette i detaljer selvfølgelig, det går mer på at jeg har blitt (akutt) syk/dårlig. 

Anonymkode: c68d8...39a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøp Stank Stopp og ha med i lomma. En liten flaske fra Jif, som sprayes i fo før nummer to. 

Anonymkode: 10d09...22a

Så om du ikke har den i lomma?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vet ikke 🤷🏼‍♀️ 

altså… det er flaut om noen hører meg bæsje, men det løses med papir i bunn. Og de fleste sitter jo ikke 20 cm fra dodøren og nilytter. 

Men jeg klarer ikke bæsje andre steder enn hjemme. Det bare.. kommer ikke noe trykketrang. Jeg er forstoppet. Det tar gjerne fire dager på hytta før det "løsner" der. 

Jeg vet ikke, men kroppen min bare "nope, nope nope".

Anonymkode: 179d7...5a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så om du ikke har den i lomma?

Scenariet her er at man står hjemme og vurderer om man skal dra ut eller ikke fordi magen ikke er helt grei. Da tar man jo heller med en luktfjerningsspray i lomma enn å bli hjemme, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Scenariet her er at man står hjemme og vurderer om man skal dra ut eller ikke fordi magen ikke er helt grei. Da tar man jo heller med en luktfjerningsspray i lomma enn å bli hjemme, tenker jeg.

Så lenge man ikke sitter en halvtime på do, så kan jo en slik spray være bra å ha. 

Jeg lurer på om slike luktfjerningsgreier fungerer for alle tarmfloraer.

Nå har jeg riktignok stomi, etter utallige år med IBS og ødelagt endetarm. Må jeg tømme posen  lukter det fortsatt diare lang tid  etter å ha brukt den sprayen. Den tar bort bare noe av det.  Skulle jeg gjort dette bort måtte jeg supplert med andre ting også, feks fyrstikker. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg vet ikke. Det er lukt, lyd og at det kan komme akutt og man faktisk ikke rekker toalettet….!

Anonymkode: 83507...dca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri. Jeg også sliter med magen, men jeg har ingen skrupler for å drite utenfor hjemmet. Jeg bruker veldig mye tid på offentlige toaletter. Sånn er det bare. Det stopper ikke meg.

Anonymkode: 20afd...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er med i vurderingen min når jeg planlegger hvilke dager jeg skal ha hjemmekontor. Har ingen offisielle diagnoser, men magen min er kresen og det blir ingen leveranse den dagen hvis jeg ikke befinner meg nær egen do 1,5 - 2 timer etter at jeg har stått opp. 

Anonymkode: b80be...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, aldri. Jeg også sliter med magen, men jeg har ingen skrupler for å drite utenfor hjemmet. Jeg bruker veldig mye tid på offentlige toaletter. Sånn er det bare. Det stopper ikke meg.

Anonymkode: 20afd...c29

Hvordan er det om du skal i selskaper?  Er det heller ingen skrupler for å drite  der?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde IBS før diagnosen ble endret til cøliaki. Jeg ble hjemme, og ble jeg dårlig ute så dro jeg hjem. Var det alkohol innvolvert så hadde jeg alltid en sjåfør som kom på tilkalling.

Stankstopp hadde ikke hjulpet med noe som helst. Det er lyd, lukter, gjentakende  hyppige dobesøk osv som avslører at du sliter med magen.

Anonymkode: 60e35...b4c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må jeg nr. 2 kan det gå litt tregt så som oftest pleier jeg heller å vente med det til jeg kommer hjem, slapper mer av da. Da må jeg ikke akkutt nr. 2 altså. 

Jeg har ikke problem med å gjøre nr. 2 ute, i så fall må jeg ha "løsere" mage sånn at jeg ikke sitter der en evighet..

Anonymkode: e6373...edd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har kronisk diaré på min ibs, null styring på når det begynner så jeg går på do der jeg er. Over tid har jeg lært meg å være åpen om utfordringene mine for å slippe angsten i tillegg. 

Anonymkode: daf2d...27f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...