Gå til innhold

Kulturer og folkeslag som er mer eller mindre inkluderende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husker da vi bodde i en sørstat (USA). Vi snakket norsk så fort vi kunne, og vi var en stor gjeng som samles der ofte. Tror vi var et par tusen som tilhørte den lokale sjømannskirken, hvor vi på 17. mai rigget til med tog! :D Tror en del amerikanere så veldig sært på oss der vi invaderte deres gater.

Vi var særdeles lite inkluderende. En del der borte synes jo dette var spennende fordi de var "1/16-th norwegian!", men de slapp ikke til med mindre de kunne norsk.

Anonymkode: 80341...26f

Men om dere drar til den lokale sjømannsmannskirken er det mer naturlig å snakke norsk og feire 17 mai.  Ville dere dratt på lokale steder, hvor det også oppholdt seg mange amerikanere, og bare snakket norsk og sunget norsk sanger? 

Anonymkode: 3039c...b88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (16 timer siden):

Den norske kulturen er jo ikke så kjent for å være inkluderende, mens den danske og thailandske kulturen derimot er. Sånn for å ta noe. 
Må ærlig si at jeg ikke har så mye med pakistanere å gjøre, så kan ikke si så mye om dette er gjeldende, men bra er det jo ikke. 
Jeg er av og til frivillig i en gruppe hvor enkelte bruker gruppen til å øve på norsk. Der er det en regel om at det bare skal snakkes norsk. Ikke alle som følger den regelen, men det har da vært afrikanske og ukrainske. 

Jeg tror det lett blir at en snakker det språket som faller lettest for en om det er mange rundt en som snakker det. Det tror jeg gjelder for mange nordmenn også, særlig om en ikke er så god i andre språk. Lettere å legge om til engelsk om det går flytende, enn om en må lete etter ordene. 

På hvilken måte er den danske kulturen mer inkluderende? Føler utlendinger seg mer inkludert i Danmark enn andre land? Thailenderne er kjent for å være gjestfrie. Er det bare hvis man er turist i landet deres? Gjelder dette i Norge også? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På hvilken måte er den danske kulturen mer inkluderende? Føler utlendinger seg mer inkludert i Danmark enn andre land? Thailenderne er kjent for å være gjestfrie. Er det bare hvis man er turist i landet deres? Gjelder dette i Norge også? 

Det er i hvert fall det som blir sagt om det danske folket at de er mer åpne og inkluderende, og det er min personlige erfaring også. 
Som du sier så er Thailand kjent for å være et gjestfritt land, og igjen min personlige erfaring er at mange fra Thailand er åpne og varme også i Norge. Jeg minnes enda sommeren der jeg jobbet tett med tre fra Thailand, og jeg var helt med i gjengen. Om noen ikke kunne det norske ordet så oversatte en av de andre. 

En vil med alle kulturer og folk ha ulike erfaringer. Det gjelder oss nordmenn også. 😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 20.38):

Syns det er merkelig at du bryr deg om dette, språket du bruker virker også rasistisk. "Folkeslag", det er ikke noe som heter dette. Alle mennesker er samme folkeslag. Det at de snakker "pakistansk" (ikke et reellt språk) er vel heller ikke et problem, er jo bare vakkert med et mer mangfoldig språkbilde.

Kanskje du burde bruke denne anledningen til å lære deg litt av dette språket og innrette deg, dersom det er så viktig for deg å trenge deg på denne kulturen, og la være og komme med rasistiske karakteriseringer av noen stakkars minoriteter som bare vil føle seg hjemme?

Anonymkode: 96cc6...0f2

Det er åpenbart at du totalt har misforstått hva som ligger i ordet folkeslag.

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (På 13.9.2025 den 10.38):

Det er i hvert fall det som blir sagt om det danske folket at de er mer åpne og inkluderende, og det er min personlige erfaring også. 
Som du sier så er Thailand kjent for å være et gjestfritt land, og igjen min personlige erfaring er at mange fra Thailand er åpne og varme også i Norge. Jeg minnes enda sommeren der jeg jobbet tett med tre fra Thailand, og jeg var helt med i gjengen. Om noen ikke kunne det norske ordet så oversatte en av de andre. 

En vil med alle kulturer og folk ha ulike erfaringer. Det gjelder oss nordmenn også. 😊

Jeg har lest undersøkelser om immigranter i Europa, og deres mening om hvor det er lettest og vanskeligst å komme i kontakt med lokalbefolkningen. Danmark skåret veldig dårlig på de undersøkelsene. Danskene be beskrevet som kalde og uvennlige. 

Kan det tenkes at dansker er mer hyggelige og inkluderende med andre skandinaviere enn med flyktninger og innvandrere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lest undersøkelser om immigranter i Europa, og deres mening om hvor det er lettest og vanskeligst å komme i kontakt med lokalbefolkningen. Danmark skåret veldig dårlig på de undersøkelsene. Danskene be beskrevet som kalde og uvennlige. 

Kan det tenkes at dansker er mer hyggelige og inkluderende med andre skandinaviere enn med flyktninger og innvandrere?

Innvandringspolitikken er vel hardere i Danmark enn i Norge? Mulig jeg ikke er oppdatert, men mener det har vært strengere der, og dansker er vel litt som oss nordmenn; vi liker de som ligner mest på oss selv, og som er kjent og kjært. Sånn satt på spissen. Er ikke så skummelt med norske Ola, kontra noen med veldig annerledes kultur. Vi nordmenn glir mer inn i Danmark, så det kan godt være det stemmer. Jeg vet om ei hvit amerikaner som fikk servert dyrere priser på marked i Kenya, siden hun helt tydelig ikke var derfra. Så det er ikke bare her oppe det er sånn. Det kjente er mer trygt.

Jeg jobbet på et veldig flerkulturelt sted, og der var det litt sånn at de svenske ble ikke en gang sett på som «utlendinger», de var jo «bare» svenske. Veldig mye gikk fint på den arbeidsplassen, men det var en veldig miks av språk og kulturer, som innimellom slo litt negativt ut. 

Jeg har ikke lest den undersøkelsen du sikter til, så bare tenker litt høyt her, og synes dette er ganske så interessant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 21.39):

Ville ikke hengt meg opp i dette. De du omtaler er blant Norges mest ressurssvake grupper. 

Anonymkode: 1ac2d...ba3

Bare veldig synd at de ødelegger for andre ressurssvake grupper som vil bruke stedet. Om de ønsket å inkludere hverandre hadde vi kommet et stykke på vei. Nå blir det bare destruktivt, med en stor gruppe damer som bare snakker pakistansk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...