Gå til innhold

Kulturer og folkeslag som er mer eller mindre inkluderende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et sted hvor klientellet for det meste består av hjemmeværende pakistanske damer som står helt ut av arbeidslivet. De prater bare pakistansk seg i mellom. Om jeg spør hva de prater om, får jeg bare et veldig kort referat. De er ikke interessert i å oversette noe for meg.  Jeg får jo betalt for jobben, og det hjelper jo litt på dette. Det triste er når det kommer andre kvinner til, og som ikke snakker pakistansk. Da blir de enda mer interne, setter seg tettere sammen og synger nasjonale sanger. Virkelig ekskluderende! Og lederne som jobber der forstår ikke hvordan det føles å hele tiden oppleve at det snakkes over hodet på en. De sier at vi bør ha språkregler, men egentlig driter de i det.   Det er ikke så rart at de pakistanske kvinnene utgjør klientellet, så lenge de nye som kommer til ikke blir inkludert.  I følge en annen leder som kan språket deres, så er det mye selvjustis i gruppen, de hakker på hverandre. Om en kvinne blir skilt, kan hun ikke regne med noe støtte fra de andre kvinnene. Da har hun mistet sin ære og er overlatt til seg selv. 

Jeg vet ikke om disse representerer pakistanske kvinner generelt. Jeg vet i hvertfall at hvis det kommer noen som bare kan engelsk på arbeidsplassen så snakker vi ledere bare engelsk. For å ikke ekskludere personen. 

Tenker dere at det er kulturer som er spesielt kjent for å være ekskluderende eller inkluderende?

Anonymkode: 3039c...b88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt forskjellig, jeg. Bor et sted med mange innvandrere og de fleste blir inkluderende etterhvert. Men generelt er afrikanere alltid de mest inkluderende

Anonymkode: f80cb...9de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv jobbet mange år i utlandet sammen med mange andre skandinavere. Vi snakket for det meste vårt eget språk, ja. Det føltes naturlig. Men, vi byttet til engelsk om noen av de lokale var der, det er bare normal folkeskikk.

Forresten så er ikke "Pakistansk" et språk. Det var mest sannsynlig Urdu, men Pakistan har mange forskjellige språk.

Anonymkode: b67d4...b46

Skrevet

Den norske kulturen er jo ikke så kjent for å være inkluderende, mens den danske og thailandske kulturen derimot er. Sånn for å ta noe. 
Må ærlig si at jeg ikke har så mye med pakistanere å gjøre, så kan ikke si så mye om dette er gjeldende, men bra er det jo ikke. 
Jeg er av og til frivillig i en gruppe hvor enkelte bruker gruppen til å øve på norsk. Der er det en regel om at det bare skal snakkes norsk. Ikke alle som følger den regelen, men det har da vært afrikanske og ukrainske. 

Jeg tror det lett blir at en snakker det språket som faller lettest for en om det er mange rundt en som snakker det. Det tror jeg gjelder for mange nordmenn også, særlig om en ikke er så god i andre språk. Lettere å legge om til engelsk om det går flytende, enn om en må lete etter ordene. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke er ansatt hos dere burde de få snakke det språket de vil. 

Anonymkode: 24575...f17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv jobbet mange år i utlandet sammen med mange andre skandinavere. Vi snakket for det meste vårt eget språk, ja. Det føltes naturlig. Men, vi byttet til engelsk om noen av de lokale var der, det er bare normal folkeskikk.

Forresten så er ikke "Pakistansk" et språk. Det var mest sannsynlig Urdu, men Pakistan har mange forskjellige språk.

Yes I know. Jeg skriver pakistansk for å inkludere alle språk som brukes som urdu, punjabi, hindi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv når det kommer nye til, som ikke forstår språket? Burde de ikke i det minste være opptatt av å inkludere andre? La de få vite hva de prater om? Det er jo ikke særlig inkluderende at den stor gjeng bare vil snakke pakistansk når det kommer en dame fra Peru dit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selv når det kommer nye til, som ikke forstår språket? Burde de ikke i det minste være opptatt av å inkludere andre? La de få vite hva de prater om? Det er jo ikke særlig inkluderende at den stor gjeng bare vil snakke pakistansk når det kommer en dame fra Peru dit. 

Kanskje de ikke er så stødige på andre språk? Bytter de til norsk eller engelsk kan de hende mange av de Pakistanske vil føle seg eksludert.

Jeg trur du overtenker dette. Det er rart om de som gruppe går inn for å eksludere andre. Det er nok mer tilfeldig, trur jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje de ikke er så stødige på andre språk? Bytter de til norsk eller engelsk kan de hende mange av de Pakistanske vil føle seg eksludert.

Jeg trur du overtenker dette. Det er rart om de som gruppe går inn for å eksludere andre. Det er nok mer tilfeldig, trur jeg.

Jeg har aldri opplevd dette med en annen minoritet. Flere av dem har bodd her i mange år, og snakker brukbart norsk. Likevel ønsker de ikke å inkludere ved å fortelle hva de snakker om.  Det virker som om de får enda mer samhold når det kommer nye til, som ikke kjenner deres kultur. Da snakker de enda høyere, setter seg nærmere og blir enda mer interne.  De drar frem pakistanske sanger og det blir veldig høyt leven.   

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da kan de like så godt reise tilbake der de kom ifra. Det handler om å integrere seg i et nytt samfunn og land.

Språket sitt kan de snakke hjemme, men er man ute blant folk tilpasser man seg sine omgivelser.

Anonymkode: 12ce6...67f

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på et sted hvor klientellet for det meste består av hjemmeværende pakistanske damer som står helt ut av arbeidslivet. De prater bare pakistansk seg i mellom. Om jeg spør hva de prater om, får jeg bare et veldig kort referat. De er ikke interessert i å oversette noe for meg.  Jeg får jo betalt for jobben, og det hjelper jo litt på dette. Det triste er når det kommer andre kvinner til, og som ikke snakker pakistansk. Da blir de enda mer interne, setter seg tettere sammen og synger nasjonale sanger. Virkelig ekskluderende! Og lederne som jobber der forstår ikke hvordan det føles å hele tiden oppleve at det snakkes over hodet på en. De sier at vi bør ha språkregler, men egentlig driter de i det.   Det er ikke så rart at de pakistanske kvinnene utgjør klientellet, så lenge de nye som kommer til ikke blir inkludert.  I følge en annen leder som kan språket deres, så er det mye selvjustis i gruppen, de hakker på hverandre. Om en kvinne blir skilt, kan hun ikke regne med noe støtte fra de andre kvinnene. Da har hun mistet sin ære og er overlatt til seg selv. 

Jeg vet ikke om disse representerer pakistanske kvinner generelt. Jeg vet i hvertfall at hvis det kommer noen som bare kan engelsk på arbeidsplassen så snakker vi ledere bare engelsk. For å ikke ekskludere personen. 

Tenker dere at det er kulturer som er spesielt kjent for å være ekskluderende eller inkluderende?

Syns det er merkelig at du bryr deg om dette, språket du bruker virker også rasistisk. "Folkeslag", det er ikke noe som heter dette. Alle mennesker er samme folkeslag. Det at de snakker "pakistansk" (ikke et reellt språk) er vel heller ikke et problem, er jo bare vakkert med et mer mangfoldig språkbilde.

Kanskje du burde bruke denne anledningen til å lære deg litt av dette språket og innrette deg, dersom det er så viktig for deg å trenge deg på denne kulturen, og la være og komme med rasistiske karakteriseringer av noen stakkars minoriteter som bare vil føle seg hjemme?

Anonymkode: 96cc6...0f2

AnonymBruker
Skrevet

hjemmeværende pakistanske damer

Der har du svaret ditt. 

-Og hva skattepengene dine går til. 

Anonymkode: 1ac2d...ba3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du burde bruke denne anledningen til å lære deg litt av dette språket og innrette deg, dersom det er så viktig for deg å trenge deg på denne kulturen, og la være og komme med rasistiske karakteriseringer av noen stakkars minoriteter som bare vil føle seg hjemme?

Kjersti Bergstø er det deg?! 😆

Anonymkode: 1ac2d...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...