Gå til innhold

Vinterferie i Kiruna?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tromsø er også et helv… sted om vinteren, jeg ville ikke anbefalt noen å reise hit heller bare så det er sagt. Men Tromsø har i det minste kystklima så det er relativt varmt her, i Kiruna blir det fort -20.

Anonymkode: a3853...5a2

Men - 20 i Kiruna er fint til å holde ut og føles ikke like ille som, la oss si, - 15 i Tromsø 🙂

Men det var jo du som sa at man har natur og ski og ishotell "over alt" ellers så derfor ingen grunn til å reise til Kiruna, men det virker jo egentlig som du bare vil snakke ned enhver nordisk vinterby? Og det er jo litt rart når jeg påpeker at folk har forskjellige ønsker og behov. 

Og igjen, nå snakker jeg generelt, og ikke konkret om hva ts bør gjøre, ts har ikke sagt noe som helst om hva hun liker og ikke. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS, du kan jo gå rundt i Kiruna på google maps og gjøre deg opp en egen mening om det ser ut som et fint sted å besøke. Bare legg til mørke, snø og tosifret antall kuldegrader.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjer absolutt ingenting i Kiruna hvis man ikke har penger.

Det blir som å si at man ikke kan dra på telttur eller ut i naturen fordi det skjer ingenting ;) Man trenger faktisk ikke ha masse penger eller fasiliteter får å kunne ha en fin eller gøy ferie. Bare det å tusle rundt å se på hus, kirken, LKAB etc. kan være veldig fint. Se nordlyset, puste inn den kalde luften, ta en kaffe, spise litt, kikke på folk, spise svensk-godis, Midnattsolstigen, tid sammen med barnet/ungdommen sin (tid på tur eller på ferie er noe helt annet enn tid sammen hjemme) osv. 

Bare det å kunne reise på tur sammen med ungdommen sin, når man har lite penger og ikke har vært på ferie på nærmest 10 år, kan være en opplevelse i seg selv :) Reisemålet er ofte underordnet. Rart at mange er så negativ til det når man i tråder / debatter om ferie jevnlig forteller folk med lite penger at man kan reise kort, dra ut i skogen, dra på telttur, trenger ikke ha så mye penger for å ha det fint osv. Er det ved Kiruna streken settes? Eller kan Kiruna også være fint fordi man er sammen, man er på tur og man opplever noe annet enn "bare" hjemmet?

Anonymkode: 2a2f9...84f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om mange av dem som svarer her kan velge og vrake i feriemål. Det kan ikke TS. Og det er godt å komme seg bort litt.

Når det er sagt, så bør hun ha penger til å gjøre ting i Kiruna, ellers blir det lange dager. Og jeg lurer på hvor de skal bo. Liker de å stå på ski? Har de varme klær og sko? Har de lett for å komme i prat med andre? Om de har råd, så kan de også ta toget til Narvik en dag. Jeg tenker at hvis de er fra Østlandet, så er det litt eksotisk å være så langt nord.

Anonymkode: fce5f...c34

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke noe for det men nå fikk jeg skikkelig hjemlengsel av denne tråden og fikk også lyst til å dra til Kiruna. 😂❤️ Som finnmarking synes jeg vær og klima på høst og vinter er helt topp der oppe! 🤷 Folk har forskjellige preferanser og det som kan være skikkelig kjipt for noen kan være nydelig for andre. Jeg synes kysten er mørk, dyster og sur på høst og vinterstid og trives bedre med innenlandsklima på vinteren, selv om det blir kaldt. Det betyr bare mer lys på himmelen! 🤩

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden):

Kan ikke noe for det men nå fikk jeg skikkelig hjemlengsel av denne tråden og fikk også lyst til å dra til Kiruna. 😂❤️ Som finnmarking synes jeg vær og klima på høst og vinter er helt topp der oppe! 🤷 Folk har forskjellige preferanser og det som kan være skikkelig kjipt for noen kan være nydelig for andre. Jeg synes kysten er mørk, dyster og sur på høst og vinterstid og trives bedre med innenlandsklima på vinteren, selv om det blir kaldt. Det betyr bare mer lys på himmelen! 🤩

Må bare skyte inn at Finnmark er jo et fantastisk sted da. Det er dit jeg (som bor i Tromsø) reiser absolutt mest, og hadde ikke hatt noe problem med å anbefale en tur dit til hvem som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 minutter siden):

Skjønner deg godt :) Er fra Narvik selv og etter mane år i Oslo flyttet jeg til Finnmark. Finnmark er magisk og jeg skal aldri flytte herfra :) 

Innlandsklima er mye bedre enn kysten. Gradestokken her om vinteren viser MANGE mer minusgrader, men det føles likevel mindre kaldt enn i Narvik eller i Tromsø. Man slipper fukta, den kalde vinterfukta, som går gjennom marg og bein. Heller 40 minus i Finnmark enn 15 minus i Tromsø. 

Anonymkode: 2a2f9...84f

• Liker 1
Skrevet

Det er to stk. køyer i en trailer, Dere er tre. Hvordan ordner dere det?

God tur skal dere ha. Jeg ville dratt uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...