AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #1 Skrevet 12. september 2025 Heia forum ❤️ Jeg skal prøve å skrive på bokmål for jeg har fått regelrett kjeft for å blande dialekter. Anyways. Jeg er på uføretrygd og har en datter på 15. Vi har ikke vært på ferie på sikkert 10 år for bare det å ha nok mat og penger til det grunneleggende er en kamp. Men gjennom noen venner på Facebook har vi blitt tilbudt å være en uke i Kiruna i Sverige OG skal få hjelp til å komme oss dit. Først ble jeg kjempeglad og vi jublet sammen, men så begynte vi å google og det var jo kanskje litt mørkt og voldsomt. Men hvis vi ikke får noe annet, så drar vi jo selvfølgelig, men vi skal sitte på med en trailer som skal opp og ned med en ukes mellomrom. Så vi må jo bestemme oss og si ja eller nei. Er det noen av dere som har erfaring med Kiruna? Er det noe koselig å gjøre der på vinteren? Anonymkode: 174aa...645 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #2 Skrevet 12. september 2025 Jeg har bare vært det på sommeren, men bl.a. minen, kirken, ishotellet og pizzeriaen med reinsdyrpizza kan man jo besøke hele året. Og uansett blir det vel en opplevelse når dere så sjeldent er på ferie. Anonymkode: d988f...215 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #3 Skrevet 12. september 2025 Nei herregud. Ingen drar til Kiruna på feire. Er ingenting der Anonymkode: d14f1...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2025 #4 Skrevet 12. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei herregud. Ingen drar til Kiruna på feire. Er ingenting der Anonymkode: d14f1...ed2 Nå har de vel (eller holder på) å flytte hele byen også vel….? Anonymkode: 1823f...6d7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2025 #5 Skrevet 13. september 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei herregud. Ingen drar til Kiruna på feire. Er ingenting der Anonymkode: d14f1...ed2 Dette. Og i hvert fall ikke om vinteren. Høres mer ut som straff enn som ferie... Ville heller sikta meg inn på f.eks. Levi hvis dere vil nordover på vinterstid. Anonymkode: a3853...5a2
Huldra-78 Skrevet 13. september 2025 #6 Skrevet 13. september 2025 (endret) Ingen trailersjåfør som tar med seg TO ekstra personer i trekkvogna... Endret 13. september 2025 av Huldra-78 Skrivefeil 3
reiseglad Skrevet 13. september 2025 #7 Skrevet 13. september 2025 Hvordan skal dere bo? Minus 30 grader er helt vanlig vinterstid, så dere må ha varme klær om dere skal være utendørs. Men nordlys får dere sannsynligvis se, og reinsdyr. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #8 Skrevet 14. september 2025 AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 17.28): Heia forum ❤️ Jeg skal prøve å skrive på bokmål for jeg har fått regelrett kjeft for å blande dialekter. Anyways. Jeg er på uføretrygd og har en datter på 15. Vi har ikke vært på ferie på sikkert 10 år for bare det å ha nok mat og penger til det grunneleggende er en kamp. Men gjennom noen venner på Facebook har vi blitt tilbudt å være en uke i Kiruna i Sverige OG skal få hjelp til å komme oss dit. Først ble jeg kjempeglad og vi jublet sammen, men så begynte vi å google og det var jo kanskje litt mørkt og voldsomt. Men hvis vi ikke får noe annet, så drar vi jo selvfølgelig, men vi skal sitte på med en trailer som skal opp og ned med en ukes mellomrom. Så vi må jo bestemme oss og si ja eller nei. Er det noen av dere som har erfaring med Kiruna? Er det noe koselig å gjøre der på vinteren? Anonymkode: 174aa...645 Var i Kiruna en helg for 8-10 år siden, sommer. Tok toget fra Narvik. Det var seriøst den mest kjedelige plassen vi har vært på, EVER… Det var null ting å gjøre, INGEN bra restauranter, drittkjedelig. Drar ikke dit igjen for å si det slik. Høydepunktet var hotellfrokosten. Som var en ganske standars scandic-frokost man ikke akkurat roper hurra for…. Om vinteren, en uke, uten bil, uten penger (tolker det dithen at du har lite av det)… Da ville jeg rett og slett heller holdt meg hjemme. Anonymkode: 726d3...812
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #9 Skrevet 14. september 2025 Jeg skal tillate meg å være uenig med ovennevnte talere. Kiruna kan være veldig fint om vinteren...OM du er heldig med været. De har alpinbakke om du liker å stå på ski, besøkssenteret til gruven dersom du synes den slags er interessant, huskykjøring, snøscooterturer og ishotellet er absolutt verdt et besøk. Du kan besøke samelandsby og se på reinsdyr og Kiruna har nordlys store deler av vinteren. Om du orker å ta turen til Gällivare er det et firma som arrangerer nordlysturer med hest og slede. Aldeles magisk og anbefales sterkt! Det har skjedd mye i Kiruna de siste årene og det er null problem å finne god mat og drikke i byen. Anonymkode: 4c7ef...6d0 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #10 Skrevet 14. september 2025 Kiruna er koselig😀 Kanskje ikke like livlig som Levi og andre skibyer i nord. Men 1 uke i Kiruna kan bli kjempebra😀 Anonymkode: 2a2f9...84f 2
moho Skrevet 14. september 2025 #11 Skrevet 14. september 2025 En uke i Kiruna, med en tenåring 😅 Skal dere låne et privat bosted? Hvis dere får tilgang på en bil eller et par snøscootere kan det sikkert bli fint! Men du må jo nesten ha et par tusen kroner dere kan bruke på mat og opplevelser. Iskald knirkesnø og nordlys er gratis da! 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2025 #12 Skrevet 14. september 2025 Kiruna er en nitrist by, selv på sommeren, hadde aldri reist dit midt på vinteren. Anonymkode: 1cd18...5e7 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #13 Skrevet 15. september 2025 Kan ikke tenke meg at Kiruna er så ille som folk i tråden skal ha det til. Kiruna er en ny by nå, de holder på å flytte den noen kilometer unna gamle sentrum. Tipper de har like mange vinteraktiviteter som andre steder her nord. https://visitkiruna.com Her finner du en del. Skal dere bo hos venner? I så fall har vel de forslag til ting å gjøre, i byen og området rundt. Tenker det kommer an på om dere har bil disponibel, eller kan betale for guidet tur. Nordlys, vinter, snø, rein.... Folk kommer jo fra hele verden for å oppleve dette her på Nordkalotten. Dere kan ta Ofotbanen (tog) til Narvik en dag. https://www.arctictrain.com/hjem Her fant jeg de billigste billettene https://www.sj.se/sok-resa/valj-resa/Kiruna station/Narvik station/2025-11-19 Jeg har ikke vært i Kiruna på flere tiår, men hører at folk pleier å ta seg en helgetur dit. Så det kan ikke være så ille, tenker jeg. Anonymkode: 7ffe2...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #14 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kan ikke tenke meg at Kiruna er så ille som folk i tråden skal ha det til. Kiruna er en ny by nå, de holder på å flytte den noen kilometer unna gamle sentrum. Tipper de har like mange vinteraktiviteter som andre steder her nord. https://visitkiruna.com Her finner du en del. Skal dere bo hos venner? I så fall har vel de forslag til ting å gjøre, i byen og området rundt. Tenker det kommer an på om dere har bil disponibel, eller kan betale for guidet tur. Nordlys, vinter, snø, rein.... Folk kommer jo fra hele verden for å oppleve dette her på Nordkalotten. Dere kan ta Ofotbanen (tog) til Narvik en dag. https://www.arctictrain.com/hjem Her fant jeg de billigste billettene https://www.sj.se/sok-resa/valj-resa/Kiruna station/Narvik station/2025-11-19 Jeg har ikke vært i Kiruna på flere tiår, men hører at folk pleier å ta seg en helgetur dit. Så det kan ikke være så ille, tenker jeg. Anonymkode: 7ffe2...aa2 Alle opplevelser i nord vinterstid er svindyrt. Høres ikke ut som dette er noe som TS har økonomi til. Og hvem i alle dager drar på helgetur til Kiruna?? Jeg bor i Tromsø så det er ikke så langt å kjøre, og jeg kjenner seriøst ikke ett menneske som noensinne har dratt på helgetur dit. Kiruna er et sted man kjører forbi, evt. tar en overnatting på vei et annet sted. Anonymkode: a3853...5a2 2
NoaideBiehtar Skrevet 16. september 2025 #15 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alle opplevelser i nord vinterstid er svindyrt. Høres ikke ut som dette er noe som TS har økonomi til. Og hvem i alle dager drar på helgetur til Kiruna?? Jeg bor i Tromsø så det er ikke så langt å kjøre, og jeg kjenner seriøst ikke ett menneske som noensinne har dratt på helgetur dit. Kiruna er et sted man kjører forbi, evt. tar en overnatting på vei et annet sted. Anonymkode: a3853...5a2 For eksempel folk som vil stå på ski, gå på fjell eller viddetur, overnatte på ishotell. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #16 Skrevet 16. september 2025 NoaideBiehtar skrev (25 minutter siden): For eksempel folk som vil stå på ski, gå på fjell eller viddetur, overnatte på ishotell. Stå på ski og gå på fjellet kan man gjøre hvor som helst, og ishotell har vi mange av her oppe på mindre gudsforlatte steder. Anonymkode: a3853...5a2
NoaideBiehtar Skrevet 16. september 2025 #17 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stå på ski og gå på fjellet kan man gjøre hvor som helst, og ishotell har vi mange av her oppe på mindre gudsforlatte steder. Anonymkode: a3853...5a2 "Her oppe". 🙄 "Her oppe" er ganske stort. For noen er Kiruna mye mer tilgjengelig enn for eksempel Tromsø. Tromsø er jo hinsides dyrt også. Hvis du vil stå på ski, se nordlys, gå ut i villmarka, hvorfor kaste bort pengene bort på en svindyr by? Jeg har vokst opp med Kiruna 3 timer unna, Tromsø 8 timer. Reiste ca aldri til Tromsø, relativt ofte til Kiruna. Hva som er "best" kommer jo an på hva man skal. 1 1
Stor pike Skrevet 16. september 2025 #18 Skrevet 16. september 2025 La nå ts få glede seg over at de har fått tilbud om ferie! Har du ikke noe positivt å si, ti still. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #19 Skrevet 16. september 2025 Stor pike skrev (3 minutter siden): La nå ts få glede seg over at de har fått tilbud om ferie! Har du ikke noe positivt å si, ti still. Seriøst? Skal man ikke få lov til advare mot noe som mest sannsynlig blir en forferdelig opplevelse? Anonymkode: a3853...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #20 Skrevet 16. september 2025 NoaideBiehtar skrev (11 minutter siden): "Her oppe". 🙄 "Her oppe" er ganske stort. For noen er Kiruna mye mer tilgjengelig enn for eksempel Tromsø. Tromsø er jo hinsides dyrt også. Hvis du vil stå på ski, se nordlys, gå ut i villmarka, hvorfor kaste bort pengene bort på en svindyr by? Jeg har vokst opp med Kiruna 3 timer unna, Tromsø 8 timer. Reiste ca aldri til Tromsø, relativt ofte til Kiruna. Hva som er "best" kommer jo an på hva man skal. Nettopp. Og du tenker Kiruna høres ut som en trivelig ferie for TS med det økonomiske utgangspunktet hun har? Hadde det vært snakk om en all inclusive-tur der man fraktet rundt fra severdighet til severdighet kan det sikkert bli greit nok, men å sitte i bekmørke iskalde Kiruna uten penger er seriøst noe av det verste jeg kan forestille meg. Anonymkode: a3853...5a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå