Gå til innhold

Voksne mennesker som skriver dialekt i kommentarfeltet…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

vi alle kan ha skrive feil selv om det helt sikkert ikke er mange her inne som vil innrømme det. dere syns det er mye mer viktig å prike på alle andre enn å gå inn i dere selv 

jeg så nettopp en lærer som hadde ganske tydelig skrive feil å det kan skje alle. her inne på kg tenker jeg at såpass må man tåle her inne på kvinneguidendet med så mange forskjellige mennesker her inne

ikke er det noe vanskelig å lese dialekter, når jeg klarer det så bør dere også klare å gjøre det

Anonymkode: 3b0f6...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tydelig skrive feil å det kan skje alle.

Ja, deg og. 😘

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker at dette er noe av de mest lavintelligente vi har før det kan kaller psykisk utviklingshemming. Synd de finner hverandre i kommentarfeltet og lager sine egne ekkokamre. De er like flinke til å tenke kritisk, helhetlig, reflektert og nyansert som de er til å skrive. 

Anonymkode: c471e...3ff

Litt vel dømmende, eller? Jeg misliker mye mer folk som er dømmende, enn folk som skriver på dialekt. 

Anonymkode: ad0c3...901

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (2 minutter siden):

Ja, deg og. 😘

Wow, de traff visst en nerve.....

Anonymkode: 89351...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så enig, TS. Jeg var forlover for søstera mi og en av de andre forloverne skrev "hutto". Dette var det viktige ordet i setningen og det gikk ikke an å forstå hva det var fra konteksten. Det var da det bikket over for meg og jeg spurte henne om vi kunne kommunisere på norsk slik at kommunikasjonen var mer effektiv fordi jeg skjønte jo ikke hva hun skrev en gang. Hun ble dødelig fornærmet og kalte meg vanskelig og kastet meg ut av planleggingen av utdrikningslaget til min egen søster. Klarer noen å gjette hva "hutto" betyr? Det er et substantiv.

Anonymkode: 98265...e5f

Det slo ikke deg at du fremsto litt nedlatende og bedrevitende da du slang med leppa der? 

Anonymkode: 5f02c...92b

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (5 timer siden):

Har en barndomsvenninne som gjør dette for å skjule dysleksien, men det framstår ikke akkurat som særlig smart. Intelligente folk med dysleksi vet å benytte seg av stavekontroll eller KI.

Veldig spesielt å dømme sin egen venninne, tenker jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du vet at så og si alle prater dialekte, det gjør n8k du og hvis du ikke prater engelsk da. Bare at du tror selv du ikke har dialekt

Anonymkode: 47f6b...7a3

Jau, jeg har vokst opp i veggli så det gjør jeg .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det slo ikke deg at du fremsto litt nedlatende og bedrevitende da du slang med leppa der? 

Anonymkode: 5f02c...92b

Nei. Det er ikke nedlatende eller bedrevitende å spørre om man kan kommunisere på et språk som begge skjønner, i stedet for at den ene parten skal skrive på sitt eget oppdiktede skriftspråk. Skulle jeg ikke skjønne hva hun skrev? Skulle jeg spørre om alle ordene jeg ikke skjønte?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig spesielt å dømme sin egen venninne, tenker jeg. 

jeg er så enig

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (8 minutter siden):

Ja, deg og. 😘

og deg 🫢

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Litt annet eksempel, men jeg syns det er utrolig morsomt når folk fra Oslo eller Østlandet ellers tror at de faktisk snakker bokmål. Ingen i Norge snakker bokmål eller nynorsk, alle snakker dialekt. Når folk fra Oslo skriver bokmål så skriver de ikke dialekt heller. 

Anonymkode: 06cbf...2fb

Enkelte på vestkanten i Oslo snakker rent bokmål, men det er langt ifra flertallet av osloborgere.

Anonymkode: 2e431...5d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Det er ikke nedlatende eller bedrevitende å spørre om man kan kommunisere på et språk som begge skjønner, i stedet for at den ene parten skal skrive på sitt eget oppdiktede skriftspråk. Skulle jeg ikke skjønne hva hun skrev? Skulle jeg spørre om alle ordene jeg ikke skjønte?

Hvis det var noe spesifikt du ikke forstod, og ikke klarte å gjette deg til, så kunne du spurt ja. Det hadde jeg gjort, «hva mener du med «hutto»?» Så hadde jeg fått et svar, og saken hadde vært ute av verden. De aller fleste skrivefeiler klarer man å skjønne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det var noe spesifikt du ikke forstod, og ikke klarte å gjette deg til, så kunne du spurt ja. Det hadde jeg gjort, «hva mener du med «hutto»?» Så hadde jeg fått et svar, og saken hadde vært ute av verden. De aller fleste skrivefeiler klarer man å skjønne.

Det var ett av mange ord jeg ikke forstod, men det var da det bikket over for meg. Og det var ikke skrivefeil.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Wow, de traff visst en nerve.....

nei du skjønte bare ikke hva jeg skulle fram til å det kan skje alle 

AnonymBruker
Skrevet

Det verste er folk som skriver på dialekt i jobbsammenheng. Nordlendinger er den store synderen her.

Anonymkode: eb1f7...32e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var ett av mange ord jeg ikke forstod, men det var da det bikket over for meg. Og det var ikke skrivefeil.

Var det «hytta» på hardangerdialekt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og hva betyr "Hutto"?

Anonymkode: d8fb8...d36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Enkelte på vestkanten i Oslo snakker rent bokmål, men det er langt ifra flertallet av osloborgere.

Anonymkode: 2e431...5d3

Absolutt ingen snakker bokmål. Bokmål er kun et skriftspråk. Bokmål uttales helt annerledes enn det skrives med tanke på ortofoni. Bokmål er dansk med noen små endringer. Om noen snakker rent bokmål så vil det høres mer ut som dansk enn vestkant-oslo. I tillegg så har de på vestkanten garantert en lang liste med nyanser og distinksjoner i talen som skiller fra skriftspråk. 

Anonymkode: 06cbf...2fb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Var det «hytta» på hardangerdialekt?

Ikke Hardangerdialekt. Hun er fra Rogaland. Men ja, du gjettet riktig ord. Noen andre ord som hun skrev var "peudo" (puta), "bossen" (bussen), "vessgo" (veska), "jekk" (gikk), nyggla (nøkler).

• Nyttig 3
Gjest EloElo
Skrevet (endret)
cassio skrev (10 timer siden):

Du har en grad innen lingvistikk og skriver så elendig norsk?

Hyggelig du er da!

Sa jeg att det var i Norsk?

Mitt morsmål er ett Asiatisk språk.

Du tenker att om en har jobbet med lingvistikk, så må det være Norsk?😅

Endret av EloElo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...