Gå til innhold

Voksne mennesker som skriver dialekt i kommentarfeltet…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
EloElo skrev (1 time siden):

Det og skrive på dialekt er helt flott. Du ønsker og fjerne alle nyanser?

Er det ikke herlig og kunne få litt mer informasjon om den du snakker med, bare på grunn av dialekten?

Og og -å feil er like fordummende.

Anonymkode: 25d91...529

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (1 time siden):

Har en barndomsvenninne som gjør dette for å skjule dysleksien, men det framstår ikke akkurat som særlig smart. Intelligente folk med dysleksi vet å benytte seg av stavekontroll eller KI.

Så morsomt du selv ikke skriver riktig da 🤣😂

Anonymkode: 3b0f6...eb1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg misliker disse med en gang! Det gir et veldig dårlig førsteinntrykk, men du må vel vite at du blir automatisk stemplet som idiot når du ikke kan skrive vanlig bokmål eller nynorsk? 

Ikke misforstå. Jeg syns at det er flott at vi har forskjellige dialekter og et fargerikt språk, men skriftspråket tuller vi ikke med. Ikke skriv ting som: «Dæ va no ittj nå fer å lag sæ så mykkje styr tå, da.» Jeg er en fremmed på internett, ikke Nina i gruppechatten din. Jeg gidder ikke bruke ti minutter på å løse den kryptiske beskjeden din! 

Jeg krever ikke mye. Jeg dømmer ikke folk for en kommafeil eller en stavefeil i ny og ne. Men dialekt i kommentarfeltet tåler jeg ikke fra voksne mennesker. Ikke fra ungdom heller egentlig, men de har ikke lært bedre enda.

Anonymkode: 85bc7...f68

Je skriver vanlivis på bokmål. Mein itte nå.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så morsomt du selv ikke skriver riktig da 🤣😂

Anonymkode: 3b0f6...eb1

Det er ingen skrivefeil i teksten min.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du har åpenbart ingen grad innen lingvistikk. Jeg forstår at du enten fleiper eller har lese- og skrivevansker ut fra antallet elementære feil du gjør i alle innleggene her, og det er helt i orden, men det er helt meningsløst å skulle late som om språk er noe du driver særlig med. Ikke heter det «utfra, ikke skrives det «di», ikke skrives norske med stor N, ikke er bokmål og nynorsk morsmål (de er målformer) etc. 

Anonymkode: abe83...1b4

Det er forståelig at de som er mindre stødige i rettskriving oppfatter dialekter som tunglest. Muntlig er enda vanskeligere, særlig for innvandrere. En sogning som spiser opp noen bokstaver vil mange, særlig innvandrere, slite med, dersom de må skrive referat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke noe spesielt den ene eller andre veien om folk som skriver på dialekt. Egentlig heier jeg litt på det - å skrive på dialekt, altså. Jeg er nordlending, og det er egentlig ganske spesielt at vi ble tvunget til å skrive bokmål på skolen. Vi burde ha skrevet på nynorsk, det ligger mye nærmere nordnorske dialekter.

Mistenker at en del av dem som hater at andre skriver på dialekt er sånne som forstår dialekter dårlig. Så da blir det jo et spørsmål om hvem som egentlig er de dumme..

Anonymkode: 7491a...a74

• Nyttig 1
Skrevet

De dummeste du møter er som regel de som liker å prate om hvor smarte de er

• Nyttig 1
Skrevet
EloElo skrev (3 timer siden):

Er det ikke herlig og kunne få litt mer informasjon om den du snakker med, bare på grunn av dialekten?

Det er ikke informasjon jeg ser at jeg har noe særlig nytte av, nei.

EloElo skrev (2 timer siden):

Nei, men det er jo veldig synd att du tenker slik.

Jeg har selv en grad innen lingvistikk og jeg tørr og påstå att du ikke har det.

Dialekter er flott!

Hvorfor drar du denne lingvistikk-graden inn i diskusjonen? Bør alle bli lingvister etter din mening slik at de kan begeistres like mye som deg? Hvem skal da snekre og føre regnskap?
Er denne graden forresten også bakgrunnen for din egen noe kreative rettskrivning?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hareena skrev (3 timer siden):

Godt det er regel om skriftspråk her inne.

Likevel ser vi hyppig: 

Jeg blir å flytte

Jeg elsker hun

Hvem elbil 

osv

@AlcosAnal jeg har ikke et surt liv, men mitt og ditt er neppe kompatibelt vil jeg anta ut fra kallenavnet ditt

Dette er 100X værre enn dialekt 🤮

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg misliker disse med en gang! Det gir et veldig dårlig førsteinntrykk, men du må vel vite at du blir automatisk stemplet som idiot når du ikke kan skrive vanlig bokmål eller nynorsk? 

Ikke misforstå. Jeg syns at det er flott at vi har forskjellige dialekter og et fargerikt språk, men skriftspråket tuller vi ikke med. Ikke skriv ting som: «Dæ va no ittj nå fer å lag sæ så mykkje styr tå, da.» Jeg er en fremmed på internett, ikke Nina i gruppechatten din. Jeg gidder ikke bruke ti minutter på å løse den kryptiske beskjeden din! 

Jeg krever ikke mye. Jeg dømmer ikke folk for en kommafeil eller en stavefeil i ny og ne. Men dialekt i kommentarfeltet tåler jeg ikke fra voksne mennesker. Ikke fra ungdom heller egentlig, men de har ikke lært bedre enda.

Anonymkode: 85bc7...f68

Men du antar, ts, at de ønsker å «imponere» deg. Du antar at du er målgruppen deres.

Og det er en feilslutning. Mennesker søker, jevnt over, råd fra «sine egne». Når kvinner på kg spør «ser denne kjolen fin ut?» så mener de egentlig «vil denne kjolen bekrefte og/eller bedre min plassering i min sosioøkonomiske gruppe?» Og det som er status for en gruppe er direkte sosialt selvmord i en annen. Og sånn skal det være.

Når mennesker på Facebook påberoper seg å ha gått «livets harde skole» så er det et flagg ment for å tiltrekke seg andre av samme type. Men også å frastøte seg de som er dem ulike. 

Poenget med enhver tråd er å få råd fra «sine egne», og det betyr at man må nedlegge en viss innsats i å gjøre de «øvrige» lite interessert i å lese og/eller kommentere.

Jeg har selv en grad innen lingvistikk og jeg tørr og påstå att du ikke har det.

Dialekter er flott!

Nei, det tror jeg ikke du har. Jeg tro man velger å lære seg og/å regelen ganske tidlig om man er interessert nok i språk til å velge et slikt studie. Blir litt som å si man er ingeniør, og så påstå at 2+2=7. Men fin trolling. Kg er et - kreativt rom. For all del.

Anonymkode: ca0a2...ec0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene, her var det mange bedrevitere og som opplever at de er viktigere enn andre folk? Godt bare det er en opplevelse og ikke realitet. 

Jeg er 40 år, har mastergrad og en godt betalt jobb med viktige samfunnskritiske oppgaver i det offentlige. 

Og tenk det!! Jeg skriver på dialekt både på Facebook, Instagram, Snapchat og SMS. Chatter til og med med kolleger på Teams på dialekt! Og jeg elsker det!

Jeg har forresten venner som er jurister, fysioterapeuter, sykepleiere, etc som også skriver på dialekt 

Gled dere til dere blir voksne og dere skjønner at selv om folk er seg selv og driter i hva andre tenker, så er man ikke mindreverdige eller dumme.

Takk for meg.

Anonymkode: 5f02c...92b

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
EloElo skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig enig i att en ikke skal dra den tyngste dialekten en kan finne i nærområdet sitt.

Men du må huske på att det er veldig mange som ikke har gått skole utover ungdomskolen, talespråk i skriftspråk er den eneste måten mange kan uttale seg.

Jeg mener att vi skal ha rom for han som gikk ut i arbeid når han var 13 år gammel :)

Men litt på sidelinjen, jeg er helt enig med deg att vi har kjøreregler når det kommer til språk. 

Det er ikke veldig mange, nei, særlig ikke i dag. Hva slags jobb kan du i det hele tatt få som 13-åring? Frukt- og bærsesongen varer tross alt bare noen få uker.
Selv da jeg gikk på skolen var det ytterst få. Men de gikk tross alt 9 år på skolen og behersket i det minste noe norsk skriftspråk, Dette, med eller uten skrivefeil, er garantert mer leselig enn om samme person skulle prøve å uttrykke seg med sin egenkomponerte dialektskriving.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dialekter er flott!

Er ikke poenget med kommunikasjon å gjøre seg forstått? Vi har regler i skriftspråkene slik at alle kan forstå hverandre når man kommuniserer.

Anonymkode: 98265...e5f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Nei, jeg vil heller få informasjon om personen ved å klare å forstå hva hun skriver.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hadde dere synes det var helt ok dersom de skrev på (perfekt) nynorsk? Eller blir det sukk og stønn også? 

Anonymkode: 89351...e4a

Nynorsk er helt ok.

Endret av Hulderen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig, TS. Jeg var forlover for søstera mi og en av de andre forloverne skrev "hutto". Dette var det viktige ordet i setningen og det gikk ikke an å forstå hva det var fra konteksten. Det var da det bikket over for meg og jeg spurte henne om vi kunne kommunisere på norsk slik at kommunikasjonen var mer effektiv fordi jeg skjønte jo ikke hva hun skrev en gang. Hun ble dødelig fornærmet og kalte meg vanskelig og kastet meg ut av planleggingen av utdrikningslaget til min egen søster. Klarer noen å gjette hva "hutto" betyr? Det er et substantiv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dialekter er flott!

Jeg er veldig enig i att en ikke skal dra den tyngste dialekten en kan finne i nærområdet sitt.

Men du må huske på att det er veldig mange som ikke har gått skole utover ungdomskolen, talespråk i skriftspråk er den eneste måten mange kan uttale seg.

Jeg mener att vi skal ha rom for han som gikk ut i arbeid når han var 13 år gammel :)

Men litt på sidelinjen, jeg er helt enig med deg att vi har kjøreregler når det kommer til språk. 

Jeg leser nynorsk på lik linje som bokmål, synst absolutt ikke vi skal gjøre forskjell på folk utfra hvilket av di Norske morsmål di har...

Hvis dette er nivået på grader av lingvistikk er det ikke rart at dagens unge sliter på skolen. Jeg har også skrivefeil, men da som regel tastefeil som jeg ikke ser i farta. Du klarer ikke å skille mellom og/å og skriver konsekvent att med dobbel t. Dette er mangel på kunnskap om korrekt rettskriving. Og slikt blir ikke bedre av at man da tillater seg å blande inn dialekt. I tillegg bidrar det til misforståelser og mer krangel og raseri. 

Misforstå meg rett, jeg elsker dialekter og elsker at vi har så mange ulike dialekter i Norge og at man ikke må normalisere når man flytter til storbyen. Men skriftlig skriver vi ikke dialekt i Norge. Vi holder oss til bokmål og nynorsk, og er på den måten med på å beholde norsk (korrekt) skriftspråk 

Anonymkode: c471e...3ff

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker ikke noe spesielt den ene eller andre veien om folk som skriver på dialekt. Egentlig heier jeg litt på det - å skrive på dialekt, altså. Jeg er nordlending, og det er egentlig ganske spesielt at vi ble tvunget til å skrive bokmål på skolen. Vi burde ha skrevet på nynorsk, det ligger mye nærmere nordnorske dialekter.

Mistenker at en del av dem som hater at andre skriver på dialekt er sånne som forstår dialekter dårlig. Så da blir det jo et spørsmål om hvem som egentlig er de dumme..

Anonymkode: 7491a...a74

Hvis du er vant til å lese, så leser du hele ord, i blant uttrykk og av og til også setninger om gangen, så da kan det gå ganske fort. Det er ikke noe behov for å "uttale" de enkelte ordene i hodet, det er en ren visuell gjenkjennelse, og det er mulig fordi i skrift ser ord likedan ut uansett hvem som skriver.
Dette stopper helt opp når noen begynner å skrive på dialekt. Det fins et utall forskjellige dialekter, med hver sine lokale og til og med personlige undervarianter, og svært lite er da umiddelbart gjenkjennelig. Man må sitte og prøve å uttale hvert enkelt ord for å finne ut på om det ligner noe man har hørt før. Alle dialektuttrykk er faktisk ikke kjent av alle over hele landet.

Det er vel ikke det at dialektskrivere nødvendigvis er dumme, men de virker jo noe egosentriske, der de dytter hele kommunikasjonsarbeidet over på mottakeren. Jeg vil skrive sånn jeg vil, og det er ditt problem om du forstår det, og er jeg ikke litt kul med dialekten min da...?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis dette er nivået på grader av lingvistikk er det ikke rart at dagens unge sliter på skolen. Jeg har også skrivefeil, men da som regel tastefeil som jeg ikke ser i farta. Du klarer ikke å skille mellom og/å og skriver konsekvent att med dobbel t.

Forstår du seriøst ikke at vedkommende troller dere 😂

Anonymkode: 07df6...101

AnonymBruker
Skrevet
EloElo skrev (4 timer siden):

Kremt...det er én t i "att".

Anonymkode: 5c1d2...081

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kremt...det er én t i "att".

Anonymkode: 5c1d2...081

Og det er "da han var 13 år gammel". Den gang da, hver gang når.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...