AnonymBruker Skrevet 14. september #101 Skrevet 14. september EloElo skrev (På 12.9.2025 den 18.06): Det og skrive på dialekt er helt flott. Du ønsker og fjerne alle nyanser? Er det ikke herlig og kunne få litt mer informasjon om den du snakker med, bare på grunn av dialekten? Me får jo ikkje meir informasjon når me ikkje klarar å forstå kva som står der. Eg er ikkje i stand til å lesa mi eiga dialekt ein gong. Det er ingen reglar for staving, så det blir berre tull. Munnleg dialekt er superflott, skriftleg dialekt er eit rot utan like. Anonymkode: 27b3d...24a 4 6
AnonymBruker Skrevet 14. september #102 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 23.37): Absolutt ingen snakker bokmål. Bokmål er kun et skriftspråk. Bokmål uttales helt annerledes enn det skrives med tanke på ortofoni. Bokmål er dansk med noen små endringer. Om noen snakker rent bokmål så vil det høres mer ut som dansk enn vestkant-oslo. I tillegg så har de på vestkanten garantert en lang liste med nyanser og distinksjoner i talen som skiller fra skriftspråk. Anonymkode: 06cbf...2fb Om noen snakker rent bokmål, vil det neppe forveksles med dansk. Dansk kjennetegnes av mange bløte og stumme konsonanter, og i en rekke ord blir bare en brøkdel av bokstavene faktisk uttalt. Språket ligger derfor langt fra å være ortofont. Riksmål kan beskrives som dansk skriftspråk med norsk uttale. Anonymkode: 2e431...5d3 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #103 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Me får jo ikkje meir informasjon når me ikkje klarar å forstå kva som står der. Eg er ikkje i stand til å lesa mi eiga dialekt ein gong. Det er ingen reglar for staving, så det blir berre tull. Munnleg dialekt er superflott, skriftleg dialekt er eit rot utan like. Anonymkode: 27b3d...24a Ja, det er nettopp fravær av regler som er problemet og legger du til så mange med skrivevansker oppå det så viser det den som skrivers tanker, men kan være omtrent gresk for mottaker. Man kan gjerne bruke dialekt for å uttrykke seg når det ikke er ment for andre menneskers forståelse og som skal svare på det. Det ER en grunn til at vi har språkregler og det er for å gjøre kommunikasjonen enklere, ikke vanskeligere. Muntlig med lokale dialektord brukt utenfor lokalområdet er jo vanskelig nok om jeg også skal tolke uttalen for dialektordene også. Ta ordet begynner, på min dialekt er det «byner» , for noen forveksles det lett med dyner eller ikke helt lett å få med seg fra kontekst. Det var bare ETT ord. Ja, noen dialekter ligger hva de antar er langt fra våre to skriftspråk, og enda lenger fra andre muntlig dialekter, men sånn er det bare, det er vanskelig nok med to skriftspråk om vi ikke skal ha fullt språkanarki hvor ingen lærer seg å lese/skrive. Om jeg har hørt den som skriver dialekt prate så kan jeg senere få kontekst med dialektteksten, men når man ikke aner hva slags dialekt det er engang så er det vanskeligere å tolke. Anonymkode: 29b46...e72 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. september #104 Skrevet 16. september Det er typisk folk fra LHS. Anonymkode: 54fbd...c6e 2
Honey Dew Skrevet 16. september #105 Skrevet 16. september (endret) Feil. Endret 16. september av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 16. september #106 Skrevet 16. september Jeg tror at dette i stor grad gjøres av de som er dårlige til å skrive. Ved å "skrive dialekt" tror de at de kamuflerer sin egen manglende rettskriving. Det er forskjell på muntlig språk (dialekt) og skriftlig (bokmål eller nynorsk) av en grunn. Det er mer enn nok variasjonsmuligheter innenfor det normerte skriftspråket til at man bør klare å uttrykke seg innenfor det. Anonymkode: 3d330...203 2 5
AnonymBruker Skrevet 16. september #107 Skrevet 16. september Hareena skrev (På 12.9.2025 den 17.51): Jeg blir å flytte Jeg elsker hun Hvem elbil Ikke for å pirke, men her var det mange skrivefeil. Prøv igjen. Anonymkode: 694e2...52f 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #108 Skrevet 16. september Åssen åffer vors 🤮🤮🤮 Anonymkode: 960f0...6c2
AnonymBruker Skrevet 16. september #109 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 8.56): Å hva er galt med det?. Ser jeg et innlegg som jeg reagerer på, godt eller vondt så kan jeg skrive. Vi er kanskje dumme om vi står opp for saker også🙄😂 Anonymkode: 9ce38...02b Hæ? Anonymkode: 54fbd...c6e 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #110 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 17.24): Jeg misliker disse med en gang! Det gir et veldig dårlig førsteinntrykk, men du må vel vite at du blir automatisk stemplet som idiot når du ikke kan skrive vanlig bokmål eller nynorsk? Ikke misforstå. Jeg syns at det er flott at vi har forskjellige dialekter og et fargerikt språk, men skriftspråket tuller vi ikke med. Ikke skriv ting som: «Dæ va no ittj nå fer å lag sæ så mykkje styr tå, da.» Jeg er en fremmed på internett, ikke Nina i gruppechatten din. Jeg gidder ikke bruke ti minutter på å løse den kryptiske beskjeden din! Jeg krever ikke mye. Jeg dømmer ikke folk for en kommafeil eller en stavefeil i ny og ne. Men dialekt i kommentarfeltet tåler jeg ikke fra voksne mennesker. Ikke fra ungdom heller egentlig, men de har ikke lært bedre enda. Anonymkode: 85bc7...f68 Skjønner hva du mener - men samtidig så tar jeg meg selv i å tenke det samme når jeg hører folk snakke "Oslo-mål"... ikke så mye idiot-stempel, mer kjønnsløst og dørgende trist. Du må vel vet vite at du blir automatisk stemplet som usexy - rett og slett? Jeg krever ikke mye. Men Oslo-mål tåler jeg ikke fra potensielle partnere. Ikke fra andre heller egentlig, men de har ikke lært bedre enda. Anonymkode: 43e90...86f
Hareena Skrevet 16. september #111 Skrevet 16. september (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ikke for å pirke, men her var det mange skrivefeil. Prøv igjen. Anonymkode: 694e2...52f Ja, det var poenget, men litt tungt å forstå for deg kanskje. Endret 16. september av Hareena 2
Perine Skrevet 16. september #112 Skrevet 16. september Alle som har gått på norsk skole har vel fått undervisning i våre skriftspråk, og de klarer å forstå dette. Jeg unnskylder selvfølgelig de som har lærevansker eller andre hindringer. Når vi skriver noe, så ønsker vi jo at andre skal forstå oss, og da er det jo flere som forstår bokmål/nynorsk, enn slang og dialekter, ofte krydret med forkortelser og engelske ord og uttrykk 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #113 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 5.45): Dette. Jeg leser faktisk to hele linjer av gangen, og en lesehastighet på rundt 120 sider I timen når jeg leser bøker på bokmål. Engelsk og nynorsk reduserer hastigheten litt, da er jeg nede i 90-100 sider i timen. Jeg leser ikke ord for ord eller bokstav for bokstav, jeg leser bildet av to setninger om gangen. (jeg er dårlig på å lese høyt, fordi jeg ikke klarer å snakke like fort som jeg leser.) Jeg har kun møtt et par dialekter jeg strever litt med å forstå muntlig, men ser jeg tekster skrevet på dialekt hopper jeg rett og slett over dem, fordi det er så idiotisk krevende å tolke. Da må jeg stave meg gjennom som om jeg var 4 år igjen. Kombinert med et inntrykk av at avsenderen er mindre intelligent, så føles det som bortkastet tid. Anonymkode: 5829f...dfc Dette er vesentlig poeng, jeg leser vanligvis også 1-2 rader av gangen på mobilen, jeg leser ikke ord for ord, men det må jeg med dialekt for avkodingen funker ikke på samme måte. Jeg kan fint lese en 200-300 siders bok på en kveld. Anonymkode: 29b46...e72 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #114 Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 19.31): Min dialekt er grusom å lese, jeg hopper elegant over innlegg overalt på dialekt. Nynorsk eller bokmål - skriv i vei, jeg leser begge like greit. Anonymkode: d8fb8...d36 👏 Plager meg virkelig ikke å lese på nynorsk selv om jeg bruker bokmål selv. Skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være "lettere" å skrive på dialekt da man er opplært til å skrive enten nynorsk eller bokmål, og hele tiden blir eksponert for bokmål og nynorsk i både redaktørstyrte og sosiale medier... Jeg hadde måttet konsentrere meg mye dersom jeg skulle prøvd å skrive dialekt. Anonymkode: 3c814...a93 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #115 Skrevet 16. september Noe av poenget av å kommunisere skriftlig er jo å kommunisere med andre, så jeg synes rett og slett det er litt selvsentrert å skrive dialekt, så lenge det ikke er på privat melding til enkeltpersoner med samme dialekt. Anonymkode: 3c814...a93 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #116 Skrevet 16. september Jeg er veldig glad i dialekter som talespråk. Men det norske skriftspråket har vi to varianter av; bokmål og nynorsk. Jeg synes vi skal holde oss til dem. Å skrive som man snakker oppfattes kun som «støy» for meg, som tar oppmerksomhet bort fra budskapet. Anonymkode: b1b88...36a 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #117 Skrevet 16. september Heller de som skriver dialekt i kommentarfelt, enn de som sitter og tenker de er enkle sjeler av den grunn. Vet ikke hvem som er mest enkel... Anonymkode: 00d19...c19
Chantielle Skrevet 16. september #118 Skrevet 16. september Ryddet for brukerangrep og innlegg skrevet på dialekt. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå