Gå til innhold

Voksne mennesker som skriver dialekt i kommentarfeltet…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tekst skrevet på dialekt gidder jeg ikke å lese.

Anonymkode: b3f2e...c0f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Enda en tulling skrev (7 timer siden):

Hvis du er vant til å lese, så leser du hele ord, i blant uttrykk og av og til også setninger om gangen, så da kan det gå ganske fort.

Dette. Jeg leser faktisk to hele linjer av gangen, og en lesehastighet på rundt 120 sider I timen når jeg leser bøker på bokmål. Engelsk og nynorsk reduserer hastigheten litt, da er jeg nede i 90-100 sider i timen. Jeg leser ikke ord for ord eller bokstav for bokstav, jeg leser bildet av to setninger om gangen. (jeg er dårlig på å lese høyt, fordi jeg ikke klarer å snakke like fort som jeg leser.)

Jeg har kun møtt et par dialekter jeg strever litt med å forstå muntlig, men ser jeg tekster skrevet på dialekt hopper jeg rett og slett over dem, fordi det er så idiotisk krevende å tolke. Da må jeg stave meg gjennom som om jeg var 4 år igjen. Kombinert med et inntrykk av at avsenderen er mindre intelligent, så føles det som bortkastet tid. 

Anonymkode: 5829f...dfc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enkelte på vestkanten i Oslo snakker rent bokmål, men det er langt ifra flertallet av osloborgere.

Anonymkode: 2e431...5d3

De sier f.eks. "hæi" i stedet for "hei" osv. osv.

Ingen snakker bokmål. Det nærmeste er den samiske befolkningen i Finnmark 

Anonymkode: 07df6...101

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg er såpass intelligent at jeg skjønner alt på nynorsk og dialekt. Bokmål håper jeg vi snart blir kvitt, at folk tvinges til å skrive nynorsk. Så kan jeg gli inn i den anonyme massen og!  Det er egentlig latterlig å skrive bokmål men orker ikke å bli gjenkjent. 

Anonymkode: 5f06c...96c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg misliker disse med en gang! Det gir et veldig dårlig førsteinntrykk, men du må vel vite at du blir automatisk stemplet som idiot når du ikke kan skrive vanlig bokmål eller nynorsk? 

Det er en jævla uting og må påtales umiddelbart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er glad jeg er såpass intelligent at jeg skjønner alt på nynorsk og dialekt. Bokmål håper jeg vi snart blir kvitt, at folk tvinges til å skrive nynorsk. Så kan jeg gli inn i den anonyme massen og!  Det er egentlig latterlig å skrive bokmål men orker ikke å bli gjenkjent. 

Det er ikke intelligens som avgjør om noen skjønner nynorsk og dialekt. Det er opplæring og eksponering som gjør. Har man hørt mange ulike dialekter, så skjønner man mer enn om man bare har vært omgitt av at alle snakker som deg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Det er ikke intelligens som avgjør om noen skjønner nynorsk og dialekt. Det er opplæring og eksponering som gjør. Har man hørt mange ulike dialekter, så skjønner man mer enn om man bare har vært omgitt av at alle snakker som deg.

Som meg? 

Skrevet

Jeg tenker mitt om voksne mennesker som i det hele tatt skriver i kommentarfeltet, men ja, enig i at dialekt gjør det ekstra lavmål.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er glad jeg er såpass intelligent at jeg skjønner alt på nynorsk og dialekt.

Jeg er også glad for at jeg forstår dårlig og feil språk som er det rette navnet på skriftlig dialekt. Det er ikke det samme som at jeg må tolerere det.

Nynorsk og bokmål er begge flotte språk som alle barn lærer fra fra første klasse. Det finnes ingen unnskyldning for ikke å beherske skriftlig norsk etter fylte 12 år.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
EloElo skrev (13 timer siden):

Hyggelig du er da!

Sa jeg att det var i Norsk?

Mitt morsmål er ett Asiatisk språk.

Du tenker att om en har jobbet med lingvistikk, så må det være Norsk?😅

Man tenker vel i alle fall at du ville vært litt mer nøye med hvordan du skriver.

Du har en mengde feil, og noen av dem hadde vært veldig enkle å korrigere deg selv på dersom du faktisk hadde prøvd.

Anonymkode: b3ca5...7bd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for utstrakt dialekt bruk. Hverken nynorsk eller bokmål passer inn i nord norsk dialekt. 

Er på tide med ett tredje skriftspråk for iss nord for Trondheim.

Anonymkode: 9df9f...5b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min dialekt er grusom å lese, jeg hopper elegant over innlegg overalt på dialekt. Nynorsk eller bokmål - skriv i vei, jeg leser begge like greit. 

Anonymkode: d8fb8...d36

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Nettopp. Det er rart at noen ikke forstår at ikke alle på KG har norsk som morsmål. Det er så arrogant når man påstår at intelligens avgjør om man skjønner dialekt. Da kan jeg skrive fransk, og si at «jeg er glad at jeg er såpass intelligent at jeg forstår språket.» Ja, jeg forstår fransk fordi det er morsmålet mitt! Jeg har blitt opplært og blitt eksponert for språket, i motsetning til hundrevis av dialekter i Norge.

Anonymkode: 96e25...502

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt for utstrakt dialekt bruk. Hverken nynorsk eller bokmål passer inn i nord norsk dialekt. 

Er på tide med ett tredje skriftspråk for iss nord for Trondheim.

Anonymkode: 9df9f...5b0

Ivar Aasen dro over Nord-Norge med harelabb da han reiste rundt i landet for å sanke inn dialekter. Derfor passer hverken nynorsk eller bokmål for oss nordlendinger. Det er rart at vi er dømt til å skrive et skriftspråk som ligger så langt unna sånn vi snakker. Så er enig med deg. Nordlendinger trenger et eget skriftspråk. Nynorsk ligger litt nærmere enn bokmål, men likevel langt unna.

Anonymkode: 7491a...a74

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man tenker vel i alle fall at du ville vært litt mer nøye med hvordan du skriver.

Du har en mengde feil, og noen av dem hadde vært veldig enkle å korrigere deg selv på dersom du faktisk hadde prøvd.

Anonymkode: b3ca5...7bd

Jeg er veldig nøye når det teller.

Deg og Kvinneguiden er ikke hvor jeg legger innsatsen.

Men igjenn, dialekter er helt fantastisk! En får så mye informasjon om hvem en snakker med!

Anonymkode: 9bee8...09a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (15 timer siden):

Jeg tenker mitt om voksne mennesker som i det hele tatt skriver i kommentarfeltet, men ja, enig i at dialekt gjør det ekstra lavmål.

Å hva er galt med det?. Ser jeg et innlegg som jeg reagerer på, godt eller vondt så kan jeg skrive. Vi er kanskje dumme om vi står opp for saker også🙄😂

Anonymkode: 9ce38...02b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 18.06):

Å skrive ting i kommentarfelt er i seg selv blodharry. Legg på dialekt i tillegg og mine fordommer løper løpsk.

Anonymkode: a8a42...0af

Det er jo akkurat det du gjør selv nå 

Anonymkode: bef33...06c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi som er oppvokst i Norge har alle hatt tretten år med bokmål og litt færre år med nynorsk, derfor skjønner jeg ikke dette behovet mange har for å skrive på sin egen dialekt, som ofte er vanskelig å forstå.

Har observert at flere som skriver på dialekt også har dysleksi eller slurver når de skriver (glemmer å lese korrektur), og da blir det enda mer uforståelig å lese dialekten de bruker.

Anonymkode: 5c1d2...081

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eg er einig. Eg hoppar som regel over innlegg skrivne på dialekt, også mi eiga dialekt. Folk kan gjerne skriva dialekt i meldingar til vener og kjende om dei vil det. Men ikkje i tekst meint for folk frå heile landet. Det er for tungt å lesa. 

Anonymkode: 27b3d...24a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eg er einig. Eg hoppar som regel over innlegg skrivne på dialekt, også mi eiga dialekt. Folk kan gjerne skriva dialekt i meldingar til vener og kjende om dei vil det. Men ikkje i tekst meint for folk frå heile landet. Det er for tungt å lesa. 

Anonymkode: 27b3d...24a

Nynorsk er tungt nok, dialekt er bare barnslig, spesielt om rettet til noen som ikke har samme dialekt. 

Anonymkode: 29b46...e72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...