Gå til innhold

Voksne mennesker som skriver dialekt i kommentarfeltet…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan de bruke Lingdys? 

Anonymkode: 85bc7...f68

Det får ikke alle gratis. Kun de som søkte når de gikk på grunnskolen, noen får på videregående.  Men som voksen må en betale det selv, eller at arbeidsgiver betaler.

Jeg fikk avslag da jeg søkte, så bruker ofte en av ungene sine. Men selv med det programmet blir det skrive feil for til tider klarer jeg ikke å se hvilke ord som er rett  for de ser helt likt ut. Og så har en hvordan en formulerer setninger.  Noen ganger kan jeg bruke lang tid for å formulere en ting og enda kan det jeg skriver bli feil tolket eller folk spesielt her inne komme med spydige kommentarer på hvordan en har skrevet ord eller formulert svaret.

Så mange ganger jeg da velger å ikke skrive. Fordi en får stygge tilbake meldinger på hvordan en skriver

Anonymkode: 47f6b...7a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest EloElo
Skrevet

Jeg er veldig enig i att en ikke skal dra den tyngste dialekten en kan finne i nærområdet sitt.

Men du må huske på att det er veldig mange som ikke har gått skole utover ungdomskolen, talespråk i skriftspråk er den eneste måten mange kan uttale seg.

Jeg mener att vi skal ha rom for han som gikk ut i arbeid når han var 13 år gammel :)

Men litt på sidelinjen, jeg er helt enig med deg att vi har kjøreregler når det kommer til språk. 

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sånt er noe av det siste jeg gidder å bruke energi på å irritere meg over. Men jeg skulle nesten ønske at jeg hadde et så enkelt liv at jeg hadde kapasitet til å irritere meg så mye over noe så simpelt. 

Anonymkode: ca286...0f2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fordra at folk skriver på dialekt, selv om jeg er nordfra, og det er vanlig her. Det finnes en slags rettskriving for dialekter også, men mange klarer ikke å følge den heller. Kjenner folk som f.eks skriver "dok", når de burde ha skrevet dåkk/dåkker (de mener "dere")

Anonymkode: 4fd31...df5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hadde dere synes det var helt ok dersom de skrev på (perfekt) nynorsk? Eller blir det sukk og stønn også? 

Anonymkode: 89351...e4a

• Hjerte 1
Gjest EloElo
Skrevet

Jeg leser nynorsk på lik linje som bokmål, synst absolutt ikke vi skal gjøre forskjell på folk utfra hvilket av di Norske morsmål di har...

AnonymBruker
Skrevet

@EloElo kan på det varmeste anbefale KI til tekstforbedring til deg også, du har utrolig mange ortografiske og grammatiske feil, men du skriver i det minste ikke dialekt. 

Anonymkode: d2440...dfd

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
EloElo skrev (22 minutter siden):

Jeg er veldig enig i att en ikke skal dra den tyngste dialekten en kan finne i nærområdet sitt.

Men du må huske på att det er veldig mange som ikke har gått skole utover ungdomskolen, talespråk i skriftspråk er den eneste måten mange kan uttale seg.

Jeg mener att vi skal ha rom for han som gikk ut i arbeid når han var 13 år gammel :)

Men litt på sidelinjen, jeg er helt enig med deg att vi har kjøreregler når det kommer til språk. 

Men vi lærer altså barn å skrive. De lærer ikke å skrive dialekt på skolen. Jeg skrev ikke dialekt når jeg gikk ut av ungdomsskolen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (1 time siden):

Har en barndomsvenninne som gjør dette for å skjule dysleksien, men det framstår ikke akkurat som særlig smart. Intelligente folk med dysleksi vet å benytte seg av stavekontroll eller KI.

Som om det hjelper når alle ser at hun ikke klarer å skrive riktig på dialekta si heller🤣

Anonymkode: 4ad2f...d68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kan ikke fordra at folk skriver på dialekt, selv om jeg er nordfra, og det er vanlig her. Det finnes en slags rettskriving for dialekter også, men mange klarer ikke å følge den heller. Kjenner folk som f.eks skriver "dok", når de burde ha skrevet dåkk/dåkker (de mener "dere")

Anonymkode: 4fd31...df5

Ja, de i nord og trøndere er ofte verst. Jeg har ikke noe imot dialektene når vi prater sammen, men jeg vil ikke lese dialekten. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
EloElo skrev (17 minutter siden):

Jeg leser nynorsk på lik linje som bokmål, synst absolutt ikke vi skal gjøre forskjell på folk utfra hvilket av di Norske morsmål di har...

Du har åpenbart ingen grad innen lingvistikk. Jeg forstår at du enten fleiper eller har lese- og skrivevansker ut fra antallet elementære feil du gjør i alle innleggene her, og det er helt i orden, men det er helt meningsløst å skulle late som om språk er noe du driver særlig med. Ikke heter det «utfra, ikke skrives det «di», ikke skrives norske med stor N, ikke er bokmål og nynorsk morsmål (de er målformer) etc. 

Anonymkode: abe83...1b4

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Litt annet eksempel, men jeg syns det er utrolig morsomt når folk fra Oslo eller Østlandet ellers tror at de faktisk snakker bokmål. Ingen i Norge snakker bokmål eller nynorsk, alle snakker dialekt. Når folk fra Oslo skriver bokmål så skriver de ikke dialekt heller. 

Anonymkode: 06cbf...2fb

Dette er så sant! Er født, oppvokst og bor på østkanten. Klart vi også snakker vår egen dialekt, er stolt av den. Det eneste Oslo øst-uttrykket jeg nekter å bruke er "mora di", eller "morrari" som man uttaler det her. Synes det er så ekstremt stygt, for det virker som åpninga på en eller annen fornærmelse, så jeg sier heller "din mor" eller "moren din".

Har ikke problemer med at andre deler av landet skriver som de snakker. Synes det er spennende og fint at vi kan ha et slikt bredt utvalg av samme språk. Var det ikke Ravi som tekstet musikkvideoene sine med ordene sånn han uttalte de, og kalte det ravisk?

Språk er dynamisk og levende, og om 500 år kommer ingen lekmann til å forstå hva vi skriver her inne på forumet.

Skrevet

Skriver man dialekt på offentlige fora, tenker jeg automatisk at de/dem er mindre intelligente. 

Skrive på dialekt er noe man gjør privat, hvis man absolutt må. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Akkurat sånt er noe av det siste jeg gidder å bruke energi på å irritere meg over. Men jeg skulle nesten ønske at jeg hadde et så enkelt liv at jeg hadde kapasitet til å irritere meg så mye over noe så simpelt. 

Anonymkode: ca286...0f2

Men tid og ork til å kommentere i tråden med en svært beskrivende tittel gjør du. Vi har alle våre prioriteringer :D

Selv synes jeg regler mot dialekt på forum er en veldig god ting!

Anonymkode: 671a5...afe

• Liker 7
Skrevet

Synes det er greit å skrive dialekt på sms/chat-grupper etc. til folk man kjenner godt, ellers ikke. Enig i at man virker litt "enkel" om man skriver dialekt i kommentarfelt og lignende der alle kan lese.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere folk som snakker dialekt høres litt "enkle" ut også? Dette er jo ikke det ts spør om men det er noe de fleste nevner her. Endrer det deg når de snakker? Eller er det kun når de skriver dialekt?

Skrevet
EloElo skrev (1 time siden):

Nei, men det er jo veldig synd att du tenker slik.

Jeg har selv en grad innen lingvistikk og jeg tørr og påstå att du ikke har det.

Dialekter er flott!

Du har en grad innen lingvistikk og skriver så elendig norsk?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg fikk en jobb en gang jeg ikke ville ha da jeg skrev hele søknaden på dialekt. Det var jo,, gøy.

Endret av Abra
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synes dere folk som snakker dialekt høres litt "enkle" ut også? Dette er jo ikke det ts spør om men det er noe de fleste nevner her. Endrer det deg når de snakker? Eller er det kun når de skriver dialekt?

Alle som snakker har en dialekt... 

Anonymkode: e3cc7...4bf

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du vet at så og si alle prater dialekte, det gjør n8k du og hvis du ikke prater engelsk da. Bare at du tror selv du ikke har dialekt

Anonymkode: 47f6b...7a3

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...