Gjest LoisLane Skrevet 27. mars 2006 #1 Skrevet 27. mars 2006 Skal lage en sjokoladefondant, og i den skal det være pistasjeknekk. I oppskriften står det at man skal smelte sukkeret til karamell, og så ha i pistasjenøttene. Sukkeret mitt smeltet, men så ble det bare hvite sukkerklumper av det! Fikk dem ikke til å smelte igjen, og resultatet ble svidde pistasjenøtter og sukkerklumper. Hva gjorde jeg galt? Temperatur? Rørte jeg før jeg skulle? Setter pris på et kjapt svar, da jeg skal prøve igjen i kveld.
Gjest Gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #2 Skrevet 27. mars 2006 Det blir en brun, flytende masse etter at det har vært sånne hvite klumper. Jeg tror du bare har vært litt utålmodig.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2006 #3 Skrevet 27. mars 2006 Ikke rør før alt er smeltet, ellers blir det klumper. Tar litt tid.
Gjest Gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #5 Skrevet 27. mars 2006 Sukker trenger ganske lang tid på å smelte. Det blir veldig varmt, vær forsiktig, jeg har brent meg en gang så jeg har arr enda.
Scheherazade Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 Gikk bra denne gangen? Dersom jeg får vite klumper, skrur jeg ned varmen og moser litt med en gaffel. Litt tålmodighet, og de smelter igjen til slutt.
Gjest LoisLane Skrevet 27. mars 2006 #7 Skrevet 27. mars 2006 Å, hva skulle jeg gjort uten KG! :smile: *kans & knekk*
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #8 Skrevet 27. mars 2006 Regner med at du sender noe godt ned hit etterpå?
Gjest LoisLane Skrevet 27. mars 2006 #9 Skrevet 27. mars 2006 Fy fela, det var så godt at jeg ble svimmel - helt sant! Her er oppskriften! Pistasje og sjokoladeterrine 60 g sukker 60 g pistasjekjerner (usaltede, kan kjøpes på spar) 340 g mørk sjokolade (selskapssjokolade går fint) 100 g usaltet smør 1 ½ dl fløte 4 ss cointreu likør Hell sukkeret i en stekepanne og la sukkeret karameliseres. Pass på at det ikke blir brent. Tilsett pistasjenøtter. Hell knekken på et bakepapir og knus eller trekk nøttene fra hverandre. Smelt sjokoladen over vannbad. Ha smøret i sjokoladen når den er smeltet, Pisk fløten stiv, og bland kremen i sjokoladen. Ha i likør. Bland sjokoladekremen med pistasjeknekk, og hell blandingen i en liten form kledd med plastfolie. Avkjøles i ca tre timer til den stivner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå