AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Jeg har nylig kjøpt ny bolig og kjenner jeg angrer meg... Nye boligen er litt mer sentralt (men fremdeles langt fra beste strøket i byen), toppetasjen, 10 år nyere enn den forrige (nytt i fjor), med vaskerom, mer enn dobbelt så stor bodplass, ekstra garasjeplass, ekstra toalettrom, i et område hvor det vil skje mye byutvikling de neste 5-10 årene. Leiligheten er noe oppgradert med ekstra tilvalg på kjøkken, bad og lignende, og er ca. 50% større. I stuen er det GIGANTISKE vinduer med flott utsikt, og 3 av 4 sider av leiligheten har vinduer. ...men noen ulemper inkluderer at selv om det er fin utsikt fra stuen, er det bratt bakke på baksiden ved soverommene, og pga bakken så kommer veien opp i høyde med toppleiligheten min, hvor det blant annet går en gangvei og en bussrute forbi. I tillegg er det skråtak, og soverommene utenom hovedsoverom er små (ca 6m2). Den forrige leiligheten har også mye mer natur rett utenfor døren, med fjell og badevann i gangavstand. Naboene har bedre innsyn på soverom enn i forrige leilighet. Og soverommene med skråtak har ikke akkurat noe utsikt når man feks sitter på hjemmekontor, taklukene er for høyt oppe og noen små vinduer som er der ellers er for lavt nede. Så man kan ikke se noe særlig ut fra sittende stilling. Ellers er det mye likt, begge har 3 soverom, begge har balkong på ca 10m2, begge har garasjeplass, begge fra nyere bygg. Likevel så har jeg kjøpt ny bolig for nærmere 7 mill, mens den forrige skal nå selges for (forhåpentligvis) ca. 4 mill. Mye av grunnen til at jeg "oppgraderte" var for å få med meg mer verdistigning enn jeg ville fått med den forrige, men det kan jo hende jeg betalte for mye selv om jeg fikk den ca 8% under prisantydning. Jeg ble rett og slett grådig, og nå angrer jeg meg... Samtidig vet jeg jo at denne boligen har alt av kvaliteter til at jeg kunne bli gammel her om jeg ønsker, men det kunne jeg i den forrige også. Er litt redd denne leiligheten er veldig nisjeleilighet (enten pensjonister, eller unge par med mye penger) og at den vil være vanskelig å få solgt om 5-10 år. Er det andre her som har vært gjennom lignende? Anonymkode: b6695...41c
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Vi kjøpte en lignende leilighet i 2021. Trivdes liksom aldri der. Valgte å kjøpe hus i 2025, og solgte i juni til en lavere pris enn ønsket. Det var ganske lav interesse. Den appellerte nok ikke helt perfekt til noen, da den ble for stor for par/pensjonister, og barnefamilier vil heller ha rekkehus. Synd da det var en meget fin, oppgradert leilighet. Vi tapte vel ikke penger på den, men tjente heller ikke noe. Burde aldri kjøpt den. (Mulig salg i juni ikke var det smarteste) Anonymkode: c4c5b...a7a
Trolltunge Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Har bestandig angret fryktelig jeg har kjøpt bolig. Så har det også bestandig blitt bra. 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Det viktigste er at du har råd til å bo der og at du trives. Du er ikke avhengig av at den stiger mer i pris, selv om det selvfølgelig er å foretrekke. Det males et bilde av at alle tjener på å eie bolig, og at alle kan kjøpe seg oppover pga. fortjeneste. Det stemmer virkelig ikke for alle! Den samme boligen som ikke blir solgt i år kan få budkrig neste år. En bolig med 20 interessenter i fjor kan ha 2 interessenter i år. Man må ha litt flaks eller uflaks med markedet man treffer. Det er derfor lurt å ha is i magen og selge før man kjøper, om man er skeptisk til hvor attraktiv egen bolig er. Selvfølgelig hjelper det på nattesøvnen å ha et objekt som er veldig attraktivt. Men hvordan vet man det? Det tenker man typisk om man var i en vill budkrig; når så mange vil ha den får jeg sikkert solgt lett! Men, om man kjøpte i et hett marked, hvor folk senket standarden for å i det hele tatt få en bolig, kan man tape masse når man selg selger i et "normalt" marked. Jeg ser det i området her nå at boliger som ble solgt høyt under covid nå ikke selges til samme pris en gang. I min by ville din bolig blitt ansett som "safe" ut i fra det du forteller. Bra utsikt er det få som har. Innsyn har alle boliger her uansett. Og sentrumsnært, i en bydel som kommer til å få bedre og bedre tilbud, er positivt for deg. Loftsleiligheter kan være tungsolgt, men de blir solgt. Som oftest får man flere m2 på et loft enn i en fullverdig etasje, for samme pris. For noen er det mer verdt enn loddrette vinduer. Anonymkode: a3c79...8e5 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Vi har aldri kjøpt bolig med tanke på at vi skal tjene på den, men at vi skal trives med å bo der, og kunne bo der lenge nok til at vi med stor sannsynlighet ikke går med tap. De jeg kjenner som har kjøpt boliger spesifikt for å få med seg verdistigning, tøyd strikken langt for å få maks fortjeneste osv. er de som ofte har angret, ikke trivdes der de bor, og slitt med å få solgt. De har rett og slett gamblet og tapt. Men i ditt tilfelle høres det ut som du kommer til å trives i den nye leiligheten? Og du kan bo der i typ 30 år til? Anonymkode: 01bc1...383 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Jeg angrer også. 🙄 Anonymkode: 65b96...f7b
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Trolltunge skrev (6 timer siden): Har bestandig angret fryktelig jeg har kjøpt bolig. Så har det også bestandig blitt bra. Takk, jeg håper det vil gjelde for meg også denne gang. Jeg prøver å tenke litt på hva som gjør at boligen kanskje er mye mer verdt enn den forrige. Bedre beliggenhet er jo kanskje en million. 50% større er sikkert en million det også. Nyere standard (helt strøken) og ekstra garasjeplass er trolig en million der igjen. Plutselig er nok boligen egentlig verdt prisen jeg har betalt, om ikke bittelitt mindre. Tipper jeg bør kunne bo fint i en del år og ikke tape på det i alle fall. Ser at i nabolaget rundt er det mye eldre leiligheter og boliger som selges for langt mindre, men går man 10 minutter nedi veien (mot hovedveien her jeg bor) så bygges det boliger som er mindre og dyrere, riktignok i penere nabolag men trolig med dårligere utsikt. Så jeg får krysse fingrene for at min bolig vil være en slags mellomting mellom boligene i nabolaget mitt, og boligene som bygges der nede. Innser at jeg ved neste boligkjøp trolig vil selge før jeg kjøper, ettersom min trolig er mye mer nisje enn andre leiligheter. Men, det blir nok bra det også. Anonymkode: b6695...41c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har aldri kjøpt bolig med tanke på at vi skal tjene på den, men at vi skal trives med å bo der, og kunne bo der lenge nok til at vi med stor sannsynlighet ikke går med tap. De jeg kjenner som har kjøpt boliger spesifikt for å få med seg verdistigning, tøyd strikken langt for å få maks fortjeneste osv. er de som ofte har angret, ikke trivdes der de bor, og slitt med å få solgt. De har rett og slett gamblet og tapt. Men i ditt tilfelle høres det ut som du kommer til å trives i den nye leiligheten? Og du kan bo der i typ 30 år til? Anonymkode: 01bc1...383 Jeg har heldigvis ikke tøyd strikken langt og kan leve veldig komfortabelt. Egentlig passer boligen meg flott, stor og fin og med rikelig med plass. Det er bra for en med mange hobbyer. Og at den er såpass ny er bra for meg som singel så jeg slipper å være hjemme og fikse leilighet istedetfor å være ute og leve livet. Anonymkode: b6695...41c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det viktigste er at du har råd til å bo der og at du trives. Du er ikke avhengig av at den stiger mer i pris, selv om det selvfølgelig er å foretrekke. Det males et bilde av at alle tjener på å eie bolig, og at alle kan kjøpe seg oppover pga. fortjeneste. Det stemmer virkelig ikke for alle! Den samme boligen som ikke blir solgt i år kan få budkrig neste år. En bolig med 20 interessenter i fjor kan ha 2 interessenter i år. Man må ha litt flaks eller uflaks med markedet man treffer. Det er derfor lurt å ha is i magen og selge før man kjøper, om man er skeptisk til hvor attraktiv egen bolig er. Selvfølgelig hjelper det på nattesøvnen å ha et objekt som er veldig attraktivt. Men hvordan vet man det? Det tenker man typisk om man var i en vill budkrig; når så mange vil ha den får jeg sikkert solgt lett! Men, om man kjøpte i et hett marked, hvor folk senket standarden for å i det hele tatt få en bolig, kan man tape masse når man selg selger i et "normalt" marked. Jeg ser det i området her nå at boliger som ble solgt høyt under covid nå ikke selges til samme pris en gang. I min by ville din bolig blitt ansett som "safe" ut i fra det du forteller. Bra utsikt er det få som har. Innsyn har alle boliger her uansett. Og sentrumsnært, i en bydel som kommer til å få bedre og bedre tilbud, er positivt for deg. Loftsleiligheter kan være tungsolgt, men de blir solgt. Som oftest får man flere m2 på et loft enn i en fullverdig etasje, for samme pris. For noen er det mer verdt enn loddrette vinduer. Anonymkode: a3c79...8e5 Syns dette var et veldig godt innlegg. Tror du har rett i at den kan være tungsolgt, men da blir jeg avhengig av å finne riktig kjøper og heller ta meg god tid. Det skal jeg ha med meg. Og så heller forsøke å nyte leiligheten i mellomtiden. Jeg har uansett mer enn god nok økonomi til å leve veldig komfortabelt i mange år fremover her jeg bor nå. Og du har nok rett med det med at man får flere m2 i loftsleilighet enn "vanlig" for samme pris. Leiligheter til halvparten av størrelsen og kun 2 soverom lenger nede i blokken går jo til 4.5 mill. Heldigvis er ikke denne veldig preget av å være loftsleilighet utenom soverommene. I stuen har den positive sider ved å være loftsleilighet, med sin 4-5 meter takhøyde, skråtak og svæære vinduer som gir veldig særpreg. Jeg blir nok avhengig av å finne riktig kjøper, ja. Tusen takk for svar. Jeg har klart å argumentere litt med meg selv og tenke at leiligheten kanskje er verdt det likevel, eller kanskje jeg har betalt en halv million for mye. Det er ikke det verste som kunne skje i det store og hele tenker jeg, så det ordner seg nok. Anonymkode: b6695...41c
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden En kan ikke alltid gjøre perfekte valg. Synes leiligheten høres bra ut! Og viss det er slik at du kan bli gammel i den er det ikke noe stress, da mååå du aldri selge. Større leilighet er alltid praktisk. Veldig vanlig å angre på så store beslutninger. Men det er ikke verre enn at om du angrer om noen år bare selger du og kjøper noe annet. Du tjener sikkert endel på forrige leilighet, og således har du litt å gå på om du skulle være uheldig å i verste fall tape noe på denne. Ved salg av leilighet er annonse alfa og omega. Solgt flere leil, alltid malt alle flater og stylet før salg, og tjent godt på samtlige, for blitt budrunder, mens de var kjøpt uten konkurranse. Tror det har alt med styling å gjøre. Gratulerer med ny leilighet Anonymkode: 38bd0...29b
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Helt normalt😊 Det går over, så blir det bra! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buyer's_remorse Anonymkode: b0c1e...a93 1
Trolltunge Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk, jeg håper det vil gjelde for meg også denne gang. Jeg prøver å tenke litt på hva som gjør at boligen kanskje er mye mer verdt enn den forrige. Bedre beliggenhet er jo kanskje en million. 50% større er sikkert en million det også. Nyere standard (helt strøken) og ekstra garasjeplass er trolig en million der igjen. Plutselig er nok boligen egentlig verdt prisen jeg har betalt, om ikke bittelitt mindre. Tipper jeg bør kunne bo fint i en del år og ikke tape på det i alle fall. Ser at i nabolaget rundt er det mye eldre leiligheter og boliger som selges for langt mindre, men går man 10 minutter nedi veien (mot hovedveien her jeg bor) så bygges det boliger som er mindre og dyrere, riktignok i penere nabolag men trolig med dårligere utsikt. Så jeg får krysse fingrene for at min bolig vil være en slags mellomting mellom boligene i nabolaget mitt, og boligene som bygges der nede. Innser at jeg ved neste boligkjøp trolig vil selge før jeg kjøper, ettersom min trolig er mye mer nisje enn andre leiligheter. Men, det blir nok bra det også. Anonymkode: b6695...41c Du har gjort det nå, så prøv å pust. Det er helt vanlig å føle som du gjør. Det er mye penger, så ikke rart. Mest sannsynlig blir det bra, bare du aksepterer ditt valg, og trives.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå