Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er provoserende når folk sier: "du har jo familie og folk rundt deg, hvordan kan du være ensom?" Og " jeg har valgt å være ensom".

Hva tenker dere om de to påstandene der og vet du forskjellen på ensom og alene? 

Anonymkode: 2fd13...829

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller «jeg har ingen, jeg er så ensom…». Man kan være helt alene, men ikke ensom. 

Anonymkode: 19a1a...cfe

• Nyttig 4
Skrevet

Folk er dårlig på å sette seg inn i hvordan andre opplever ting. De føler at man ikke kan være ensom med familie og venner rundt seg og antar at andre også må være skrudd sammen likt. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller «jeg har ingen, jeg er så ensom…». Man kan være helt alene, men ikke ensom. 

Eller virkelig ensom.

Anonymkode: dbe01...988

AnonymBruker
Skrevet

Ensom kan man være uten å være alene også. Det å ikke bli sett og forstått.

Alene, da er det bare deg. Alene trenger ikke være negativt.

Anonymkode: 77f62...f01

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig mange som ikke skjønner forskjellen på "ensom" og "alene". 

Det reflekteres også i veldig mange av standard-rådene mot "ensomhet": De er stort sett alltid råd mot "alene-het", ikke "ensomhet". Man blir ikke automatisk mindre ensom av å oppsøke steder med mennesker. 

Anonymkode: 0e884...800

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er provoserende når folk sier: "du har jo familie og folk rundt deg, hvordan kan du være ensom?" Og " jeg har valgt å være ensom".

Hva tenker dere om de to påstandene der og vet du forskjellen på ensom og alene? 

For å svare mer direkte på spørsmålet. Jeg er alene med barn som har utfordringer. Utfordringer som svært få utenfor evner å sette seg inn i eller prøve å forstå.

Jeg har familie og har kontakt med noen av de, men jeg kan ikke rådføre meg eller dele mine bekymringer på grunn av det jeg nevnte over. Når de ikke klarer eller prøver å forstå, så resulterer det bare i unødvendige kommentarer som ikke hører hjemme noe sted 

Et resultat av dette er at jeg føler meg ensom på den måten at jeg ikke kan lufte meg til mine egne, og alene på den måten at ingen ser hva jeg står i og står for.

Anonymkode: 77f62...f01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er fryktelig mange som ikke skjønner forskjellen på "ensom" og "alene". 

Det reflekteres også i veldig mange av standard-rådene mot "ensomhet": De er stort sett alltid råd mot "alene-het", ikke "ensomhet". Man blir ikke automatisk mindre ensom av å oppsøke steder med mennesker. 

Anonymkode: 0e884...800

Det er jo fordi de som starter slike tråder sier at de ikke har venner, familie, nettverk... og da får de råd om hvordan de kan skaffe seg venner og nettverk. 

Anonymkode: 1abba...5d6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på det å være ensom som en følelse, som er negativt ladet (man savner kontakt med andre mennesker), mens alene bare er et nøytralt begrep for å fysisk sett ikke ha andre rundt seg. 

Jeg bor alene, og er mye alene, men jeg er på ingen måte ensom.

Men man kan jo si at man føler seg veldig alene - da er man mer inne på ensomhet, fordi det er en følelse. 

Men alene kan også være positivt - jeg er alene hjemme og gleder meg til alenetid, jeg fikset dette helt alene, babyen sov alene, jeg trener helst alene.

Men for meg kan man ikke bytte det om andre veien.

Anonymkode: 9cd8b...b6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når julen nærmer snakkes det om at det er synd på alle som er alene på julaften. Jeg har vært alene på julaften flere ganger og har hatt det fantastisk.

Nei, det er synd på dem som er alene og føler seg ensomme på julaften.

Anonymkode: 1bbfb...67f

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg dessverre ofte ensom i ekteskapet, men folk ser ut til å synes synd på meg når jeg er fysisk alene. F eks velger jeg å dra på mange fjellturer alene fordi da føler jeg meg faktisk ikke ensom, og DA reagerer folk, mens hjemme hos mannen kan jeg sitte og kjenner på en fryktelig ensomhet. Alene på julaften høres deilig ut noen ganger, synes jeg.

Anonymkode: 14cff...f73

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg føler meg dessverre ofte ensom i ekteskapet, men folk ser ut til å synes synd på meg når jeg er fysisk alene. F eks velger jeg å dra på mange fjellturer alene fordi da føler jeg meg faktisk ikke ensom, og DA reagerer folk, mens hjemme hos mannen kan jeg sitte og kjenner på en fryktelig ensomhet. Alene på julaften høres deilig ut noen ganger, synes jeg.

Anonymkode: 14cff...f73

Sånn har jeg det også. jeg er mer ensom rundt mannen eller familien min (ikke barn, men søsken og sånn) enn jeg er når jeg er alene. De to ukene i året jeg er helt alene er de ukene jeg er minst ensom.

Anonymkode: fa3e6...a16

AnonymBruker
Skrevet

det er vondere å være ensom i selskap med andre i grunnen.. 
Jeg trives alene, jeg er ikke ensom - men noen mennesker har fått meg til å føle meg ensom og det er ikke en ok følelse.. 

Anonymkode: ea9bf...a55

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

det er vondere å være ensom i selskap med andre i grunnen.. 
Jeg trives alene, jeg er ikke ensom - men noen mennesker har fått meg til å føle meg ensom og det er ikke en ok følelse.. 

Anonymkode: ea9bf...a55

Nei det er ikke det.

De som sier det aner ikke hvordan det er å ikke ha noen. Ikke ha familie, og ikke omgangskrets, ikke jobb, ingenting. Det er virkelig, dyp ensomhet. Det å være ensom sammen med andre kan ikke sammenlignes, og jeg har prøvd begge.

Anonymkode: effbc...01d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg pleier å si at jeg er alene, men ikke ensom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei det er ikke det.

De som sier det aner ikke hvordan det er å ikke ha noen. Ikke ha familie, og ikke omgangskrets, ikke jobb, ingenting. Det er virkelig, dyp ensomhet. Det å være ensom sammen med andre kan ikke sammenlignes, og jeg har prøvd begge.

Du kan ikke vurdere slik. Det er akkurat slik som provoserer meg! "Du har noen, jeg har ingen. Jeg er mest ensom!" Nei,det funker ikke slik! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke vurdere slik. Det er akkurat slik som provoserer meg! "Du har noen, jeg har ingen. Jeg er mest ensom!" Nei,det funker ikke slik! 

Men jeg kan sammenligne. Jeg hadde noen før, og følte meg ensom med dem. Nå har jeg ingen, og er dobbelt ensom, fordi jeg ikke en gang har noen å føle meg ensom med. Kan du sammenligne? Har du forsøkt å ha ingen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei det er ikke det.

Man kan ha null familie, ingen venner, ingen jobb og ikke føle seg ensom. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men jeg kan sammenligne. Jeg hadde noen før, og følte meg ensom med dem. Nå har jeg ingen, og er dobbelt ensom, fordi jeg ikke en gang har noen å føle meg ensom med. Kan du sammenligne? Har du forsøkt å ha ingen?

Er man ensom så er man ensom. Jeg ville ikke drømme om å sammenligne og si at noen har det verre enn andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Om noen er ensom og alene, mens noen føler seg ensom med noen og ikke alene er det vel lett å si hvem som har det verst? Og de som er alene og ikke ensom er jo det flott. Når man ikke kan velge er det verst. Da har man ingen valg. 

Anonymkode: db1e1...624

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...