tankebobla Skrevet fredag kl. 10:21 #1 Skrevet fredag kl. 10:21 Hei, vi arvet en enebolig for 4 år siden hvor det er sokkel leilighet nede og denne er stor. Vi bestemte oss for å leie ut hele huset, til en ok pris for å slippe de som trenger det men ikke har enorme summer å betale for hver mnd. Vi hadde ikke behov for denne selv da vi akkurat hadde bygget drømme hjemmet vårt så derfor leide vi den ut- vi har pusset den opp, lagt god lyddemping i mellom etg og oppgraderte alt av hvitevarer , kjøkken, bad. Hoved delen blir leid ut ti l en familie med 2 små barn, og underetg blir leid ut til et voksent par. VI leier ut hovedetg for 12000 i mnd og underteg for 5000. Hovedelen er på 156 kvm og underteg på 89. Men nok om det. Vi mottok en sms fra de oppe om at det var mye bråk fra de nede og at barna ikke får sove, da var klokka 1900. jeg sender de en sms om at jeg hadde fått en klage, de svarer at de er ikke hjemme. Begge var på jobb, jeg svarer takk for infoen og gir beskjed til de andre. Så går det noen dager, ny klage kommer, og at det var høy musikk og at de hadde prøvd å ringe på men ikke noe svar. Og at bilene deres var parkert ute, jeg tenker at jeg får ringe de, får ikke svar så jeg reiser dit, men det var ikke musikk eller lyd fra de, jeg kontakter de igjen og de blir litt irriterte fordi de er på ferie, de sender meg sms med bilde av stedet de er. Så får jeg en mld om at det ikke er mulig for barn å sove, fordi det er mye bråk , så jeg er like i nærheten og drar dit, og vel de er hjemme og de inviterer meg inn, de har middagsgjester og de sier at de har litt lyd men ikke mye men når jeg er der inne så hører jeg jo at det er enomrt mye lyd fra de oppe, det er løping, tramping, ting detter tydligvis i gulvet og det er mye støy, jeg spør de om de er plaget av dette men det er ok for de, de vet det bor barn der. Jeg ringer på hos de oppe og sier fra til de at det er ganske mye lyd fra de, hvor resultatet er at de ber meg om å dra til helvete, de aksepterer ikke at noen klager på de, og de har så mye lyd de vil. Når det går noen dager så skal jeg betale noen regninger og ser at husleien til familien ikke er kommet inn, det er da gått noen dager over forfallsdato, jeg sender de en sms og minner de på betalingen av husleien, svaret jeg får er at så lenge det er de folka som bor under de så blir det ikke betalt husleie, jeg sier at det er ikke akseptabelt og at denne familien ikke er så mye hjemme så det kan ikke være så mye lyd fra de, men de nekter fortsatt å betale husleie, og de mente også at så lenge jeg hadde råd til å leie ut så hadde jeg råd til å vente til de fant det for godt å betale. Hvordan løse dette? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:33 #2 Skrevet fredag kl. 10:33 Send dem en skriftlig purring og ta vare på alle meldinger. Send kravet til inkasso om de ikke betaler og begynn prosessen med å kaste dem ut. Anonymkode: 09293...797 15 6
Perfume Skrevet fredag kl. 10:34 #3 Skrevet fredag kl. 10:34 Kan det være de klager fordi de ikke har nok penger til å betale husleie.. Og det derfor " er lov" å ikke betale? Dette hørtes ikke bra ut. Og tydeligvis er det denne familien som er problemet, ikke de under.. Først må man vel komme til bunns i hva som egentlig er problemet. Er det penger? Er det noe du kan snakke med dem om? Skulle du ønske å kaste dem ut, er det også en lang prosess.. Her må du undersøke hva du kan gjøre for å få dem ut. De kan jo ikke bare la være å betale som det passer dem. Det er viktig å gjøre det riktig. Det er en prosess og ikke lett å kaste ut folk, det er purring ( skriftlig) det er også namsmannen. Sistnevnte er eneste instans som kan kaste ut... 1 1
hilarious2016 Skrevet fredag kl. 10:35 #4 Skrevet fredag kl. 10:35 (endret) tankebobla skrev (14 minutter siden): Hei, vi arvet en enebolig for 4 år siden hvor det er sokkel leilighet nede og denne er stor. Vi bestemte oss for å leie ut hele huset, til en ok pris for å slippe de som trenger det men ikke har enorme summer å betale for hver mnd. Vi hadde ikke behov for denne selv da vi akkurat hadde bygget drømme hjemmet vårt så derfor leide vi den ut- vi har pusset den opp, lagt god lyddemping i mellom etg og oppgraderte alt av hvitevarer , kjøkken, bad. Hoved delen blir leid ut ti l en familie med 2 små barn, og underetg blir leid ut til et voksent par. VI leier ut hovedetg for 12000 i mnd og underteg for 5000. Hovedelen er på 156 kvm og underteg på 89. Men nok om det. Vi mottok en sms fra de oppe om at det var mye bråk fra de nede og at barna ikke får sove, da var klokka 1900. jeg sender de en sms om at jeg hadde fått en klage, de svarer at de er ikke hjemme. Begge var på jobb, jeg svarer takk for infoen og gir beskjed til de andre. Så går det noen dager, ny klage kommer, og at det var høy musikk og at de hadde prøvd å ringe på men ikke noe svar. Og at bilene deres var parkert ute, jeg tenker at jeg får ringe de, får ikke svar så jeg reiser dit, men det var ikke musikk eller lyd fra de, jeg kontakter de igjen og de blir litt irriterte fordi de er på ferie, de sender meg sms med bilde av stedet de er. Så får jeg en mld om at det ikke er mulig for barn å sove, fordi det er mye bråk , så jeg er like i nærheten og drar dit, og vel de er hjemme og de inviterer meg inn, de har middagsgjester og de sier at de har litt lyd men ikke mye men når jeg er der inne så hører jeg jo at det er enomrt mye lyd fra de oppe, det er løping, tramping, ting detter tydligvis i gulvet og det er mye støy, jeg spør de om de er plaget av dette men det er ok for de, de vet det bor barn der. Jeg ringer på hos de oppe og sier fra til de at det er ganske mye lyd fra de, hvor resultatet er at de ber meg om å dra til helvete, de aksepterer ikke at noen klager på de, og de har så mye lyd de vil. Når det går noen dager så skal jeg betale noen regninger og ser at husleien til familien ikke er kommet inn, det er da gått noen dager over forfallsdato, jeg sender de en sms og minner de på betalingen av husleien, svaret jeg får er at så lenge det er de folka som bor under de så blir det ikke betalt husleie, jeg sier at det er ikke akseptabelt og at denne familien ikke er så mye hjemme så det kan ikke være så mye lyd fra de, men de nekter fortsatt å betale husleie, og de mente også at så lenge jeg hadde råd til å leie ut så hadde jeg råd til å vente til de fant det for godt å betale. Hvordan løse dette? Nå vet jeg ikke hva slags kontrakt dere har, men jeg ville varslet at vesentlig mislighold utgjør hevingsgrunn. Det skal altså noe mer til enn en manglende betaling, men da har dere varslet og vet evt. manglende betaling over tid fremover kan dere heve kontrakten. I prosessen er det svært viktig å dokumentere både det formelle (påkrav, manglende betaling ol.) og også de øvrige forholdene, herunder at leietaker under ikke misligholder sin kontrakt, slik leietaker over forsøker å bruke som "årsak" til ikke å betale husleie. Endret fredag kl. 10:37 av hilarious2016 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:39 #5 Skrevet fredag kl. 10:39 Tipper de klagde på bråk uten grunnlag for det for å samle opp "hendelser" slik at de hadde en grunn for å kunne nekte å betale. Det er bare å sette igang prosessen for å få de ut, disse kommer til å krangle og holde igjen penger til siste sekund. Men lurer fikk du ikke referanser fra de? Anonymkode: d413c...bca 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:46 #7 Skrevet fredag kl. 10:46 Dette er en rottefamilie uten penger. Heretter kan du trygt la de underetssjen få fred. Det er bare å begynne prosessen med få de ut fort som fy. Anonymkode: f63bd...171 1
tankebobla Skrevet fredag kl. 10:46 Forfatter #8 Skrevet fredag kl. 10:46 Perfume skrev (10 minutter siden): Kan det være de klager fordi de ikke har nok penger til å betale husleie.. Og det derfor " er lov" å ikke betale? Dette hørtes ikke bra ut. Og tydeligvis er det denne familien som er problemet, ikke de under.. Først må man vel komme til bunns i hva som egentlig er problemet. Er det penger? Er det noe du kan snakke med dem om? De har betalt helt frem til nå, så jeg vet ikke, de er ikke intressert i noe kontakt tydligvis, jeg har spurt om et møte hvor vi kan ta det opp. Skulle du ønske å kaste dem ut, er det også en lang prosess.. jeg vet at dette er en lang prosess, men min frykt er også at de vet dette selv. Her må du undersøke hva du kan gjøre for å få dem ut. De kan jo ikke bare la være å betale som det passer dem. Det er viktig å gjøre det riktig. Det er en prosess og ikke lett å kaste ut folk, det er purring ( skriftlig) det er også namsmannen. Sistnevnte er eneste instans som kan kaste ut...
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:48 #9 Skrevet fredag kl. 10:48 Start prosessen med å få familien i hovedetasjen ut, du finner feks på huseierene sin hjemmesiden info om saksgang. Det begynner du på i dag! Anonymkode: 38f47...a28 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:49 #10 Skrevet fredag kl. 10:49 Du starter utkastelsesprosessen og gjør alt etter boka. Gjør alt iht kontrakten og lovverket. Disse folkene ønsker du å bli kvitt. Anonymkode: dac9a...656 2
Perfume Skrevet fredag kl. 10:50 #11 Skrevet fredag kl. 10:50 tankebobla skrev (2 minutter siden): Ja, familien vet 100% sikkert at dette er en lang prosess.. Den respektløseheten de viser deg ( si dra til helvete, at de betaler når de vil) hadde vært så provoserende for meg at jeg hadde startet prosessen allerede idag. Som de andre sier, husk skriftlig, og ta vare på alt. Du har min medfølelse. 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:53 #12 Skrevet fredag kl. 10:53 tankebobla skrev (23 minutter siden): mye bråk fra de nede og at barna ikke får sove, da var klokka 1900 Dette er faktisk innenfor tiden at det er lov med lyd, så de har ikke noe de skulle ha sagt sånn rent juridisk sett. tankebobla skrev (24 minutter siden): Så går det noen dager, ny klage kommer, og at det var høy musikk og at de hadde prøvd å ringe på men ikke noe svar. Og at bilene deres var parkert ute, jeg tenker at jeg får ringe de, får ikke svar så jeg reiser dit, men det var ikke musikk eller lyd fra de, jeg kontakter de igjen og de blir litt irriterte fordi de er på ferie, de sender meg sms med bilde av stedet de er. Altså en klage uten hold i! tankebobla skrev (24 minutter siden): Så får jeg en mld om at det ikke er mulig for barn å sove, fordi det er mye bråk , så jeg er like i nærheten og drar dit, og vel de er hjemme og de inviterer meg inn, de har middagsgjester og de sier at de har litt lyd men ikke mye men når jeg er der inne så hører jeg jo at det er enomrt mye lyd fra de oppe, det er løping, tramping, ting detter tydligvis i gulvet og det er mye støy, jeg spør de om de er plaget av dette men det er ok for de, de vet det bor barn der. Nok en klage uten hold i med andre ord. tankebobla skrev (25 minutter siden): Når det går noen dager så skal jeg betale noen regninger og ser at husleien til familien ikke er kommet inn, det er da gått noen dager over forfallsdato, jeg sender de en sms og minner de på betalingen av husleien, svaret jeg får er at så lenge det er de folka som bor under de så blir det ikke betalt husleie Dette er noe de ikke har rett til til å gjøre. Det er ikke innen for hva som anses som 'vesentlig mangel'. Fra husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 § 2-15.Rett til å holde leie tilbake Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse. § 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først. Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk. Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7. Det bråket som de der oppe klager på, er innenfor hva man må forvente. Det er fra kl 23 man kan forvente at det skal være stille. Ikke fra kl 19, når det passer de selv. Når det er to uker over betalingsfristen, sender du en purring med varsel om at inkasso er neste skritt ihht regelverket. https://www.husleie.no/utleier/innkreving-av-utestaende-husleie-med-inkasso Anonymkode: 0d838...3d9 1
Eric_B Skrevet fredag kl. 10:55 #13 Skrevet fredag kl. 10:55 (endret) Hei Jeg har vært gjennom tilsvarende prosess et par tre ganger nå, jeg har ikke opplevd like arrogant oppførsel men ikke langt unna. Jeg meldte meg inn i huseierne og fikk juridisk bistand første gangen jeg møtte på en slik familie. Vi leier av denne grunnen prinsipielt ikke ut rimelig i et område lengre og har stort sett stabile leietakere nå. Dessverre på en måte. Vi kunne godt redusert prisene objektivt sett. Dessverre er det noen få som ødelegger for mange ved akkurat slik oppførsel. Det tar litt tid, men mest sannsynlig får du tvangsinndrevet gjelden de opparbeider på den tiden. Jeg anbefaler ikke å gi de noen sjanger eller gå i dialog videre etter sånn kommunikasjon. De har ikke begrep om rett og galt, det blir å stange hodet i en vegg. Edit forutsetter at de ikke gjør opp for seg innen formelle frister. Endret fredag kl. 10:58 av Eric_B 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:03 #14 Skrevet fredag kl. 11:03 Dette høres ut som leieboere fra helvete, og det er bare å jobbe for å få dem ut så raskt som mulig. Jeg håper at dere a.) Har en depositumskonto, og b.) Har en skikkelig leiekontrakt. Både kontrakten fra Forbrukerrådet og Huseierne har en klausul som kan aktiveres, en såkalt fravikelsesklausul. Med denne er det mindre vanskelig å kaste ut dårlige leieboere som f.eks. ikke betaler i tide – uten den lange og ofte tunge ordinære veien. Har dere en tidsbestemt leiekontrakt på 3 år, eller er den løpende? Dette er litt vesentlig for hvordan dere skal bli kvitt disse leietakerne. En tidsbestemt kontrakt kan termineres ved vesentlig mislighold (manglende husleie). Den KAN også være oppsigelig dersom det er presisert på korrekt måte i kontrakten. Hvis den er dette siste så kan dere bite i det sure eplet og hevde at dere sier opp leieforholdet fordi dere skal bruke boligen selv. Det er selvsagt surt som sagt, siden du etterpå må vente i alle fall 6 måneder før du leier ut igjen = tapte leieinntekter. Det å " bruke boligen selv" betyr ikke nødvendigvis at dere skal flytte dit, bare "bruke den". Nevner dette fordi det kanskje er den minst kompliserte måten å bli kvitt disse kranglefantene på – om enn dyrt. For selv om dette på mirakuløst vis skulle løse seg, så dukker det garantert noe nytt og elendig fra den kanten på et senere tidspunkt. Men alt dette er et juridisk minefelt, så vær sikre på at dere gjør alt på en uangripelig måte. Anonymkode: 898fd...e64 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:04 #15 Skrevet fredag kl. 11:04 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Send dem en skriftlig purring og ta vare på alle meldinger. Send kravet til inkasso om de ikke betaler og begynn prosessen med å kaste dem ut. Anonymkode: 09293...797 Dette. De har antagelig ikke penger til å betale...og prøver å slippe unna. Bare å starte prosessen, og håpe de ikke får betalt slik at du tilslutt får kastet de ut. Som andre sier - gjør alt etter boka. Søk juridisk bistand for å være sikker. Tanken din var god med å ikke ta for mye i leie for å hjelpe... Men for din egen del bedre å ta mye i leie og få med mer seriøse folk å gjøre... Disse folkene har garantert gjort dette flere ganger nå, kanskje lyktes med det innimellom. Anonymkode: f3163...67f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:14 #16 Skrevet fredag kl. 11:14 De lyver jo om naboene under, så her er det bare å kaste ut. Følg lovverket dog. Det er mye jobb med utleie, men det voksne paret under virker jo som OK folk. Hadde neste gang heller valgt en stille og rolig voksen, og be om referanser. Anonymkode: 59744...e7c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:34 #17 Skrevet fredag kl. 15:34 Jeg er en skikkelig drittutleier og gjorde mye rart og vant mye rart i retten også, spesielt mot dumme studenter. Da er det alltid en tulling som klager på narsj eller annet. Det er lett å trekke depositum for manglende utvask selv om leiligheten er greit, eller at en lar være å pusse opp mugg og så videre. Jeg fikk høre her inne mange ganger at folk er takknemlig for å ikke måtte være min leietaker og at jeg er skikkelig dritt 💩! Håper det er grei referanse for det som følger nå: Når det gjelder bråk, så kan det bli farlig i retten. Dette her er sykt farlig for deg som utleier. Du burde gå frem ekstremt forsiktig. Hvis leietakeren spiller katt og mus med deg i saken, så blir det en svært stressende og krevende sak du egentlig vil ha. Men du kan enkelt unngå det med noen skriftlige setninger til den problematiske parten. Hei, Jeg sier herved opp leieavtalen til dd.mm.yyyy på grunn av nødvendig vedlikehold og en større byggeprosess. De endringer på husrommet som planlegges medfører helsefarlig støy, støv og at husrommet ellers ikke er beboerlig i perioden. Vi tar problematikken rundt støy på høyeste alvor og ønsker derfor å planlegge en oppgradering av husrommet. Dere er hjertelig velkommen å søke på nytt om å være min leietaker når husrommet er ferdigstilt. Mvh Du skriver så følgende til den andre parten: Hei, Jeg informerer herved om et større vedlikeholdsprosjekt i den andre leiligheten. Leieforholdet deres vil ikke være berørt av det, men det kan forekommer en del støy på dagtid og at håndverkere ferdes på tomten. Dersom dette skulle medføre større ulemper for dere, så kan jeg kontaktes for å finne en løsning. Mvh Manglende leie trekker du fra depositum. Flytter ikke leietakeren innen fristen, så begjærer du utkastelse på grunnlag av dette, og legger til mangelde leie som en bonus. Du leier ikke ut leiligheten i 3 måneder. Kanskje mal en vegg eller to i en annen farge. Det er viktig at en forskjell er synlig i forhold til utflyttingen. Retten er ganske så på utleier sin side, dersom fargen på beggen allerredet har skiftet. Selv om større vedlikehold relativieres, så kan du fortsatt påpeke at det var rimelig greit at ingen møbler var i veien eller noko. Lei ut på nytt. Ikke gi tilslag på forrige leietaker dersom de virkelig søker på nytt etter 3 mnd. Velkommen hos drittungene. Anonymkode: 97808...fb7 4 3
AnonymBruker Skrevet i går, 19:07 #18 Skrevet i går, 19:07 Disse blir problematiske for dere, å de vet akkurat hva de driver med og hvilke rettigheter de har. Verre å få kastet ut noen med unger. Men fikk dere ikke referanse hos dem? Det er garantert ikke første gangen de gjør dette. Anonymkode: bd4e3...8ed
tankebobla Skrevet 12 timer siden Forfatter #19 Skrevet 12 timer siden Takk for svar. Det er spørsmpl om referanse, og ja det fikk vi, men i ettertid med lott gransking så viser det seg at dette var gpde venner av de. Men det har løst seg, de fikk tilbud om en annen bolig så de flyttet ut i går. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden tankebobla skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Det er spørsmpl om referanse, og ja det fikk vi, men i ettertid med lott gransking så viser det seg at dette var gpde venner av de. Men det har løst seg, de fikk tilbud om en annen bolig så de flyttet ut i går. Husk å krev penger for leie i hendhold til kontrakt. Så krev inn penger for hele leieperioden, også oppsigelsesperioden. Skal stå i kontrakten hvor lenge den er. (Etter hva jeg forstår kan du ikke leie ut til andre samtidig som du krever leie fra dem, men du kan bruke tiden på litt lett oppussing, maling etc) Personlig hadde jeg heller solgt boligen en å drive med utleie. Kjenner alt for mange som har endt opp med STORE problemer og utgifter pga utleie. Verste er en leilighet som var skadet for over 300k (bad og kjøkken var rasert og måtte inn med skadebegrensing, lå et lag med søppel på gulv med varmetråder) Seff med NAV-garanti. Så han fikk ikke et rødt øre tilbake for annet en husleie for en mnd. Null erstatning for skader. Leietaker bare stakk ut av landet, så klin umulig å få tak på. Anonymkode: 18759...042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå