AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:01 #1 Skrevet fredag kl. 10:01 Er så lei av å ringe og maile med Viken fiber. Venter ca en time hver gang jeg kontakter de per tlf og mail tar dager eller uker å få svar på. Pga gravearbeider trenger jeg å få flyttet naboens fiberkabel som er nedgravd på min eiendom (uten mitt samtykke!). Har fått beskjed om at jge kan bestille serviceoppdrag for å dette ordnet, men jeg ønsker ikke å selv måtte betale for dette all den tid de har tatt seg til rette og gravd uten å spørre meg først. Kabelen kan ikke ligge der den ligger nå, men jeg har tilbudt at de kan legge den klin inntil en mur på min eiendom da jeg forstår det er vanskelig å legge den under naboens asfalt. Dette er et vennlig tilbud fra min side, men ikke noe jeg ønsker å betale for. Kan jeg bare gi beskjed om at kabelen blir kuttet om ikke Viken fiber selv tar ansvar og flytter den? Om jeg virkelig selv må betale for å få kabelen flyttet er jeg ikke så interessert i å flytte den inntil nabomuren på min eiendom. Da synes jeg de får ta ansvar for å grave på naboens eiendom og ikke berøre min eiendom i det hele tatt. Regner da med at prisen blir dyrere enn jeg er forespeilet. Det er kun snakk om et par tusenlapper, men dette er i grunn en prinsippsak. Det er da ikke riktig at jeg skal ansvarliggjøres og også belastes økonomisk for en fiberkabel fordi Viken fiber har tatt seg til rette og gravd på min eiendom uten mitt samtykke? Til info er ikke jeg påkoblet denne fiberkabelen. Dette er nabooens fiberkabel som Viken fiber har gravd ned uten å spørre noen av oss. Ønsker ikke at naboen skal få utgiftene heller, men synes det er rimelig at Viken fiber ordner opp i dette selv. Er det så urimelig å kreve dette? Anonymkode: 44d5d...b85
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:12 #2 Skrevet fredag kl. 11:12 Du får beskjed om at du kan bestille et serviceoppdrag, og det er jo fint. Men sa de noe om hvem som etter deres mening skal bære kostnaden? Her har du et brev du kan sende Viken Fiber: Til [Fiberselskapets navn] [Adresse] Dato: [dd.mm.åååå] Vedrørende: Fiberkabel lagt på min eiendom – krav om dokumentasjon og eventuell flytting Jeg viser til at det er gravd ned en fiberkabel på min eiendom, gnr. [XX] bnr. [YY] i [Kommune]. Kabelen er lagt uten at jeg som eier er blitt kontaktet eller har samtykket. Jeg ber om at dere innen [14 dager] dokumenterer hvilket rettsgrunnlag dere bygger på for å ha kabelen liggende på min grunn, herunder: Eventuell avtale med meg eller tidligere eier Eventuell tinglyst rettighet (servitutt) Eventuell ekspropriasjonstillatelse eller annet offentlig vedtak Dersom slik rettshjemmel ikke foreligger, legger jeg til grunn at kabelen er ulovlig plassert. I så fall krever jeg at kabelen blir fjernet eller flyttet uten kostnad for meg, og at dere dekker samtlige utgifter knyttet til dette. Dersom dere mener at det foreligger gyldig rettsgrunnlag, ber jeg om skriftlig redegjørelse for hvilke vilkår som gjelder, og hvem som i så fall har kostnadsansvaret ved nødvendig flytting. Jeg ber om skriftlig tilbakemelding innen [dato, f.eks. 14 dager fra brevets dato]. Dersom jeg ikke mottar tilfredsstillende svar, forbeholder jeg meg retten til å bringe saken inn for rette instanser, herunder kommunen, Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) og eventuelt domstolene. Med vennlig hilsen, [Navn] [Adresse] [Tlf / e-post] Anonymkode: afe33...cb6 2 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:20 #3 Skrevet fredag kl. 11:20 Burde ikke teknisk etat i kommunen ha beskjed? Anonymkode: b85ed...51c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:22 #4 Skrevet fredag kl. 11:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får beskjed om at du kan bestille et serviceoppdrag, og det er jo fint. Men sa de noe om hvem som etter deres mening skal bære kostnaden? Her har du et brev du kan sende Viken Fiber: Til [Fiberselskapets navn] [Adresse] Dato: [dd.mm.åååå] Vedrørende: Fiberkabel lagt på min eiendom – krav om dokumentasjon og eventuell flytting Jeg viser til at det er gravd ned en fiberkabel på min eiendom, gnr. [XX] bnr. [YY] i [Kommune]. Kabelen er lagt uten at jeg som eier er blitt kontaktet eller har samtykket. Jeg ber om at dere innen [14 dager] dokumenterer hvilket rettsgrunnlag dere bygger på for å ha kabelen liggende på min grunn, herunder: Eventuell avtale med meg eller tidligere eier Eventuell tinglyst rettighet (servitutt) Eventuell ekspropriasjonstillatelse eller annet offentlig vedtak Dersom slik rettshjemmel ikke foreligger, legger jeg til grunn at kabelen er ulovlig plassert. I så fall krever jeg at kabelen blir fjernet eller flyttet uten kostnad for meg, og at dere dekker samtlige utgifter knyttet til dette. Dersom dere mener at det foreligger gyldig rettsgrunnlag, ber jeg om skriftlig redegjørelse for hvilke vilkår som gjelder, og hvem som i så fall har kostnadsansvaret ved nødvendig flytting. Jeg ber om skriftlig tilbakemelding innen [dato, f.eks. 14 dager fra brevets dato]. Dersom jeg ikke mottar tilfredsstillende svar, forbeholder jeg meg retten til å bringe saken inn for rette instanser, herunder kommunen, Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) og eventuelt domstolene. Med vennlig hilsen, [Navn] [Adresse] [Tlf / e-post] Anonymkode: afe33...cb6 Sendte de en krass mail tidligere i dag og ser om de ringer meg opp igjen. De er tydelige på at det er jeg som må betale kr 1990,- om jeg vil ha kabelen flyttet. Synes jeg har vært (i overkant) grei som tilbyr at de kan legge kabelen inntil en mur, men fortsatt på min eiendom, slik at de slipper å grave i asfalt hos naboen. Om de fortsatt mener det er jeg som skal betale serviceoppdraget revurderer jeg å la de benytte seg av min eiendom for å gjøre det enklest mulig for dem. Har bedt de gjøre rede for hvilken hjemmel som ligger til grunn for at de har tatt seg til rette på min eiendom uten mitt samtykke. Dette svarer de ikke på. Ringte kundeservice for 2 timer siden. Ventet en time før en mann sa han skulle sette meg over til riktig avdeling. Har ventet i 1 t og 5 min nå (dokumenterer ventetiden underveis). Dette er rett og slett for dårlig! Sender brev på mandag om jeg ikke har hørt noe. Er skikkelig lei og jeg har arbeidere som venter på å sette i gang med graving. Jeg har i grunn ikke nye 14 dager å bruke på dette. Vurderer å kontakte media da jeg synes dette er så drøyt. Ekstremt arrogant å unngå å snakke med meg direkte. Anonymkode: 44d5d...b85 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:24 #5 Skrevet fredag kl. 11:24 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Burde ikke teknisk etat i kommunen ha beskjed? Anonymkode: b85ed...51c Graveansvarlig i kommunen sier de ikke har fått info, men at det er vanlig at slik kabel legges ned uten at kommunen kontaktes. Likevel sa han at det er helt klart ikke er mitt ansvar dersom noen har lagt kabel på min eiendom uten mitt samtykke. Anonymkode: 44d5d...b85 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:24 #6 Skrevet fredag kl. 11:24 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du får beskjed om at du kan bestille et serviceoppdrag, og det er jo fint. Men sa de noe om hvem som etter deres mening skal bære kostnaden? Her har du et brev du kan sende Viken Fiber: Til [Fiberselskapets navn] [Adresse] Dato: [dd.mm.åååå] Vedrørende: Fiberkabel lagt på min eiendom – krav om dokumentasjon og eventuell flytting Jeg viser til at det er gravd ned en fiberkabel på min eiendom, gnr. [XX] bnr. [YY] i [Kommune]. Kabelen er lagt uten at jeg som eier er blitt kontaktet eller har samtykket. Jeg ber om at dere innen [14 dager] dokumenterer hvilket rettsgrunnlag dere bygger på for å ha kabelen liggende på min grunn, herunder: Eventuell avtale med meg eller tidligere eier Eventuell tinglyst rettighet (servitutt) Eventuell ekspropriasjonstillatelse eller annet offentlig vedtak Dersom slik rettshjemmel ikke foreligger, legger jeg til grunn at kabelen er ulovlig plassert. I så fall krever jeg at kabelen blir fjernet eller flyttet uten kostnad for meg, og at dere dekker samtlige utgifter knyttet til dette. Dersom dere mener at det foreligger gyldig rettsgrunnlag, ber jeg om skriftlig redegjørelse for hvilke vilkår som gjelder, og hvem som i så fall har kostnadsansvaret ved nødvendig flytting. Jeg ber om skriftlig tilbakemelding innen [dato, f.eks. 14 dager fra brevets dato]. Dersom jeg ikke mottar tilfredsstillende svar, forbeholder jeg meg retten til å bringe saken inn for rette instanser, herunder kommunen, Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) og eventuelt domstolene. Med vennlig hilsen, [Navn] [Adresse] [Tlf / e-post] Anonymkode: afe33...cb6 Glemte å takke deg for at du har satt opp mal til brev. Tusen takk for det!! Anonymkode: 44d5d...b85 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:43 #7 Skrevet fredag kl. 11:43 Har nå ventet i 1,5 t etter at jeg ble satt over til annen avd på tlf. Mistenker at de har satt meg over til en ubetjent linje for henvendelser de ikke ønsker å besvare. Blir så forbanna!! Anonymkode: 44d5d...b85 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:50 #8 Skrevet fredag kl. 11:50 Hvis den er gravd ned på din eiendom uten ditt samtykke ville jeg bare gravd over den. Det er ikke ditt ansvar, spesielt når Viken fiber ikke svarer på henvendelsene dine. Det er for øvrig ikke vanskelig å legge kabler under asfalten, det gjør de hele tiden. Det bare koster litt mer. Anonymkode: 71e46...6af 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:51 #9 Skrevet fredag kl. 11:51 Kjedelig sak. Det er naboen som har bestilt fiber via dem så jeg mener det er naboen som bør bruke tiden sin på å ta denne diskusjonen med Viken fiber. Man har tross alt en ansvar selv også når man bestiller en sånn tjeneste. Anonymkode: 3bfb1...6fc 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:16 #10 Skrevet fredag kl. 12:16 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis den er gravd ned på din eiendom uten ditt samtykke ville jeg bare gravd over den. Det er ikke ditt ansvar, spesielt når Viken fiber ikke svarer på henvendelsene dine. Det er for øvrig ikke vanskelig å legge kabler under asfalten, det gjør de hele tiden. Det bare koster litt mer. Anonymkode: 71e46...6af Etter å ha ventet i 2 t nå (på en mest sannsynlig ubetjent tlf.linje) er jeg fristet til å bare klippe over kabelen. Jeg har jo gitt de beskjed om at den må flyttes, men de responderer ikke med annet enn at jeg da må bestille serviceoppdrag for dette. De er jo da informert av meg og jeg må fritt kunne grave på egen tomt tenker jeg. Er så rasende her jeg sitter og venter på å få snakke med de. Nå koblet tlf seg av etter 2 t. venting. Linjen ble visst brutt! Anonymkode: 44d5d...b85 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:18 #11 Skrevet fredag kl. 12:18 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kjedelig sak. Det er naboen som har bestilt fiber via dem så jeg mener det er naboen som bør bruke tiden sin på å ta denne diskusjonen med Viken fiber. Man har tross alt en ansvar selv også når man bestiller en sånn tjeneste. Anonymkode: 3bfb1...6fc Tenker heller å snu på det: At det er Viken fiber som må kontakte naboen. Det er ikke naboen som har bedt de grave der heller, men om de mener naboen skal betale får Viken fiber starte med å kontakte dem fremfor å være vanskelige mot meg som ikke har noe med kabelen å gjøre annet enn at de har gravd den ned på min eiendom. Vet at naboen i sin tid skulle få gratis montering. Det er Viken fiber som har gjort en feil. Forsåvidt greit nok om de var litt mer ydmyke og villige til å ordne opp etter seg, men den gang ei. Anonymkode: 44d5d...b85 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:37 #12 Skrevet fredag kl. 13:37 Er det en mulighet å bare grave den opp og la den ligge løst over bakken, eller vil den da bare være mer i veien? Anonymkode: 316c2...e27
frivis Skrevet fredag kl. 14:03 #13 Skrevet fredag kl. 14:03 Virker veldig useriøst av dem å grave til kabel på din eiendom uten å spørre deg eller noe. Og service viser jo at dem er veldig useriøs. Her må du bare skaffe advokat om så, og få de til å gjøre som du sier. Dette skal ikke du måtte streve med i evigheter. 1
Summeer Skrevet fredag kl. 14:35 #14 Skrevet fredag kl. 14:35 (endret) Naboen må jo ta det med viken, ikke du. Jeg ville dokumentert at jeg har vært i kontakt med viken uten å lykkes i å få den kabelen flyttet og så bare få gjort gravingen selvom kabelen til naboen da ryker. Det er jo ikke lov å grave ned kabel på naboeiendommen. Vi måtte selv grave grøft fra veien til husveggen, det måtte kanskje naboen din også? Endret fredag kl. 14:36 av Summeer 1
Jodaneida Skrevet fredag kl. 14:42 #15 Skrevet fredag kl. 14:42 Men hva sier naboen da? og ble den gravd da du bodde der?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:46 #16 Skrevet fredag kl. 14:46 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får beskjed om at du kan bestille et serviceoppdrag, og det er jo fint. Men sa de noe om hvem som etter deres mening skal bære kostnaden? Her har du et brev du kan sende Viken Fiber: Til [Fiberselskapets navn] [Adresse] Dato: [dd.mm.åååå] Vedrørende: Fiberkabel lagt på min eiendom – krav om dokumentasjon og eventuell flytting Jeg viser til at det er gravd ned en fiberkabel på min eiendom, gnr. [XX] bnr. [YY] i [Kommune]. Kabelen er lagt uten at jeg som eier er blitt kontaktet eller har samtykket. Jeg ber om at dere innen [14 dager] dokumenterer hvilket rettsgrunnlag dere bygger på for å ha kabelen liggende på min grunn, herunder: Eventuell avtale med meg eller tidligere eier Eventuell tinglyst rettighet (servitutt) Eventuell ekspropriasjonstillatelse eller annet offentlig vedtak Dersom slik rettshjemmel ikke foreligger, legger jeg til grunn at kabelen er ulovlig plassert. I så fall krever jeg at kabelen blir fjernet eller flyttet uten kostnad for meg, og at dere dekker samtlige utgifter knyttet til dette. Dersom dere mener at det foreligger gyldig rettsgrunnlag, ber jeg om skriftlig redegjørelse for hvilke vilkår som gjelder, og hvem som i så fall har kostnadsansvaret ved nødvendig flytting. Jeg ber om skriftlig tilbakemelding innen [dato, f.eks. 14 dager fra brevets dato]. Dersom jeg ikke mottar tilfredsstillende svar, forbeholder jeg meg retten til å bringe saken inn for rette instanser, herunder kommunen, Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) og eventuelt domstolene. Med vennlig hilsen, [Navn] [Adresse] [Tlf / e-post] Anonymkode: afe33...cb6 Får du avdekket at det ikke ligger noen avtale til grunn er det så enkelt som at du: 1. Ber naboen flytte den innen sånn og sånn, hvis ikke så graver du den helt bort. Anonymkode: 84d04...319 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:52 #17 Skrevet fredag kl. 14:52 Det er jo en gang sånn at om du kutter den/graver over den, så er det også du som må betale for å få den skjøtt sammen igjen. Og det er dyrt. Finner det rart at de bare har lagt den over din tomt uten samtykke. Hva var egentlig avtalt? Ligger det annen kabeltrase der? Ligger den i tomtegrense? Anonymkode: a3e89...14f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:01 #18 Skrevet fredag kl. 15:01 Hvorfor protesterte du ikke da gravearbeidene ble utført og kabelen lagt ned? Anonymkode: 972c9...0f5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:14 #19 Skrevet fredag kl. 15:14 Som regel er det lov å gjøre dette. Enten som servitutt/tinglyst rettighet (sjekk grunnboken), eller ekspropiasjon/tiltak. Selv om de ikke har lov til å gjøre dette så er du erstatningspliktig om du kutter. Ville bare la de som skal gjøre jobben for deg fikse dette. Er ikke verdt all tid og frustrasjon - bare for å ikke komme noen vei. Anonymkode: c6319...d5d
Pippi Lotta Skrevet fredag kl. 15:27 #20 Skrevet fredag kl. 15:27 Har du prøvd å snake med bygge sak avdelingen i kommunen? De kan kansje veilede om hva som er lov eller ikke her. Hva sier naboen din om dette? Han bør jo forsøke å kontakte dem også. Jeg tror det er risikabelt å grave over uten noen avtale, så jeg ville prøvd alt annet først. Media er jo kansje ikke så dumt, tipper saksbehabdlingen går ganske mye fortere da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå