Gå til innhold

Helt nybegynner på frikort - får jeg gratis fysioterapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hittil vært lite syk og derfor lite hos lege. Men nå har jeg for første gang fått frikort, og jeg kjenner lite til reglene, så jeg har et veldig enkelt spørsmål:

Jeg har fått henvisning til fysioterapeut for skade i kneet. Vil dette også dekkes av frikortet, slik at behandlingen blir gratis?

Spør fordi jeg har en helseforsikring som vil gi gratis timer hos fysioterapeut, men ser ikke noen grunn til å bruke denne om det uansett vil være gratis via frikortet mitt.

Anonymkode: 05143...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hittil vært lite syk og derfor lite hos lege. Men nå har jeg for første gang fått frikort, og jeg kjenner lite til reglene, så jeg har et veldig enkelt spørsmål:

Jeg har fått henvisning til fysioterapeut for skade i kneet. Vil dette også dekkes av frikortet, slik at behandlingen blir gratis?

Spør fordi jeg har en helseforsikring som vil gi gratis timer hos fysioterapeut, men ser ikke noen grunn til å bruke denne om det uansett vil være gratis via frikortet mitt.

Ja hvis du går til fysio med avtale.

Anonymkode: 01d95...f48

• Liker 4
Skrevet

Ja, men pass på at fysioterapeuten har driftsavtale med kommunen vedr. refusjon. Det er mange private fysioterapeuter som ikke har det, og da må man betale for behandlingen (eller få den dekket av forsikringen).

Du kan regne med at fysioterapeut med driftsavtale har litt ventetid før du får time. Frikortet ditt gjelder ut kalenderåret, så sett igang med å kontakte fysioterapeuter nå.

Anonymkode: 731db...894

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis forsikringen din dekker ubegrenset antall behandlinger så bruker du heller den, frikortet gjelder bare ut året… og det tar gjerne noen uker (eller mnd) å få time, også skal du kanskje gå dit jevnlig en lang stund… 

Anonymkode: 420c4...c77

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde brukt forsikringen, lettere å få time hos privat fysioterapeut (men sjekk at du kan bruke forsikringen din der hvis du skal finne en selv). Fysio med kommunal avtale har som nevnt her ofte lang ventetid og en del av disse er ikke så veldig faglig oppdaterte heller (gjelder selvfølgelig ikke alle, men lettere å finne gode fysioterapeuter privat). 

Anonymkode: 7c393...822

Skrevet

Takk for alle tips, da går jeg for å bruke forsikringen min 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

har du fri kort er det gratis men det tar lang tid å få time da så kan godt hende det har gått ut når det blir ledig 

jeg går selv hos fysiuterapaut og så i kø et år før det ble ledig 

Anonymkode: e898b...0ed

• Liker 1
Skrevet

Du får gratis fysioterapi når du har betalt inn over kroner 3000,- til Helfo og først da får du tilsendt frikort, og det tar flere måneder med fysioterapi.

Anonymkode: 67d5b...0c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det står veldig godt forklart både i vedtaksbrevet og på Helfo sine nettsider, så jeg forstår ikke hvorfor det er nødvendig å opprette en tråd her for å spørre om det. 

Anonymkode: 565ba...9de

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du får gratis fysioterapi når du har betalt inn over kroner 3000,- til Helfo og først da får du tilsendt frikort, og det tar flere måneder med fysioterapi.

Anonymkode: 67d5b...0c0

Vedkommende har jo frikort…

Anonymkode: 6a903...809

• Liker 2
Skrevet

Jeg har brukt fysioterapi to ganger for opptrening ved skade og sykdom. Jeg fikk begge ganger time etter noen dager. Ellers hadde det vært liten vits  hvir holder dere til dere som hevder det er så lang ventetid? Jeg har tilhørt to ulike oslobydeler, og brukt fysioterapeutene de har avtale med 

Anonymkode: 5011b...be2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, men pass på at fysioterapeuten har driftsavtale med kommunen vedr. refusjon. Det er mange private fysioterapeuter som ikke har det, og da må man betale for behandlingen (eller få den dekket av forsikringen).

Du kan regne med at fysioterapeut med driftsavtale har litt ventetid før du får time. Frikortet ditt gjelder ut kalenderåret, så sett igang med å kontakte fysioterapeuter nå.

Anonymkode: 731db...894

I tillegg bør man forhøre seg spesifikt om man får time på driftsavtalen, for noen har delvis driftsavtale og delvis privat praksis. Brant meg på det selv da jeg var ny i gamet.

Anonymkode: 463c5...f00

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 11.08):

Hvis forsikringen din dekker ubegrenset antall behandlinger så bruker du heller den, frikortet gjelder bare ut året… og det tar gjerne noen uker (eller mnd) å få time, også skal du kanskje gå dit jevnlig en lang stund… 

Anonymkode: 420c4...c77

Hvor?

Anonymkode: d1bf6...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har brukt fysioterapi to ganger for opptrening ved skade og sykdom. Jeg fikk begge ganger time etter noen dager. Ellers hadde det vært liten vits  hvir holder dere til dere som hevder det er så lang ventetid? Jeg har tilhørt to ulike oslobydeler, og brukt fysioterapeutene de har avtale med 

Virkelig? Jeg er kronisk syk og ventet 2 år i Oslo, men nå har hun sluttet og jeg står på flere ventelister og det er antatt opp til 6 år. I mellomtiden går jeg til en jeg betaler fullt hos, men har ikke råd til og følge det opp, så nå er jeg sykemeldt ( heia Norge 🤦‍♀️) Det har ingenting med bydel og gjøre, du kan gå på tvers av bydeler. Har ringt rundt over alt, kan du nevne hvor i Oslo , i det minste hvilken bydel disse med avtale og tomme timelister  finnes? Vi er mange som hadde blitt veldig glade. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde vel tatt det på forsikringen om du ikke er heldig og bo på et sted med kort kø. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virkelig? Jeg er kronisk syk og ventet 2 år i Oslo, men nå har hun sluttet og jeg står på flere ventelister og det er antatt opp til 6 år. I mellomtiden går jeg til en jeg betaler fullt hos, men har ikke råd til og følge det opp, så nå er jeg sykemeldt ( heia Norge 🤦‍♀️) Det har ingenting med bydel og gjøre, du kan gå på tvers av bydeler. Har ringt rundt over alt, kan du nevne hvor i Oslo , i det minste hvilken bydel disse med avtale og tomme timelister  finnes? Vi er mange som hadde blitt veldig glade. 

I fjor brukte jeg Bjørvika fysioterapi i Schweigaards gate. Mulig det er forskjell på opptrening pga skade, som må starte asap og annen fysioterapi.  Personer bosatt i Gamle Oslo har fortrinnsrett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I fjor brukte jeg Bjørvika fysioterapi i Schweigaards gate. Mulig det er forskjell på opptrening pga skade, som må starte asap og annen fysioterapi.  Personer bosatt i Gamle Oslo har fortrinnsrett.

Det stemmer jo ikke med nettsiden deres? https://www.bjorvikafk.no/

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer jo ikke med nettsiden deres? https://www.bjorvikafk.no/

Hva mener du ikke stemmer? At jeg brukte dem eller at jeg fikk time i løpet av noen dager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...