AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Skrevet 12. september Jeg har vært utbrent i mange år, men har begynt å komme meg tilbake, og har holdt på med opptrening i rundt ett år nå. Jeg har trent på lav til moderat intensitet og har opplevd god fremgang i løpet av dette året. Jeg begynte med 20 rolige minutter 3 dager i uken, og økte til 5 dager i uken da dette ble lett. Så økte jeg lengden på to av øktene til 35-40 minutter, også det gikk bra. Etterhvert økte jeg også intensiteten på disse to dager i uken fra lett til moderat intensitet, og jeg begynte med styrketrening et par dager i uken, ingen problemer! Alt har fungert veldig bra til nå, og jeg opplevde at kondisjonen økte sakte men sikkert. Men da jeg opplevde stagnasjon på kondisjon/utholdenhet på lav/moderat intensitet prøvde jeg meg så vidt på intervalltrening. Selve treningen gikk veldig bra. Jeg jogget 3 minutter x4 (gikk 2 minutter mellom intervallene), og hadde ingen problemer med dette hverken med pust eller muskler. Problemet kom etterpå! Kroppen klarte ikke roe seg ned. Stresset var skyhøyt, og det var ekstremt ubehagelig. At pulsen skulle være forhøyet en god stund etterpå forventet jeg, men ikke at jeg skulle ha høy og uregelmessig puls i mange timer etterpå, det var uventet. Jeg forventet heller ikke at jeg skulle føle meg tungpustet og småsvimmel i timesvis. (Jeg har vært i kontakt med lege, og avventer svar på blodprøver, men alt virker å være ok) Jeg har landet på at dette må skyldes dårlig kondisjon på høy-intensive aktiviteter. Nå søker jeg hjelp hos dere for hvordan jeg bør gripe an dette. Jeg må trene hjertet til å jobbe høyintensivt igjen, det er mange år siden sist. Hva er den beste måten å gjøre dette på? Anonymkode: fc57e...f58
AnonymBruker Skrevet 21. september #2 Skrevet 21. september En ting som er viktig her er jo å ikke bli redd. Det kan høres ut som at kroppen din knytter høy puls til fare. En måte å lære den at hjertebank knyttet til aktivitet er trygt er å jobbe med pusten under trening. Pust inn gjennom nesen og ut sakte ut gjennom munnen. Trappe ned aktivitet, for eksempel jogge ned eller gå, også mens du puster rolig. Anonymkode: a0072...3b7 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #3 Skrevet 22. september Takk for at du tok deg tid til å svare. Dessverre har det skjedd mye de siste ti dagene. Jeg fått fullstendig treningsforbud i overskuelig fremtid, og problemstillingen er ikke aktuell lenger. TS Anonymkode: fc57e...f58 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #4 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for at du tok deg tid til å svare. Dessverre har det skjedd mye de siste ti dagene. Jeg fått fullstendig treningsforbud i overskuelig fremtid, og problemstillingen er ikke aktuell lenger. TS Anonymkode: fc57e...f58 Hei! Jeg har ME og får høy puls/mye stress av trening. Vil anbefale å følge med på at pulsen ikke blir for høy når du trener. Tren heller lavintensitet og øk sakte, saakte.. Man skal på en måte lirke kroppen ut av det, istedet for å kjempe seg ut. Jeg begynte hjemme, forsiktig, og kan nå trene litt på treningssenter - forsiktig , men øker sakte og kontrollert. Anonymkode: e08e6...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #5 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har ME og får høy puls/mye stress av trening. Vil anbefale å følge med på at pulsen ikke blir for høy når du trener. Tren heller lavintensitet og øk sakte, saakte.. Man skal på en måte lirke kroppen ut av det, istedet for å kjempe seg ut. Jeg begynte hjemme, forsiktig, og kan nå trene litt på treningssenter - forsiktig , men øker sakte og kontrollert. Anonymkode: e08e6...a6f Takk for at du tok deg tid til å svare. Som jeg skrev over får jeg ikke lov til å trene (i det hele tatt) i mange uker fremover, og problemstillingen er ikke lenger aktuell. Anonymkode: fc57e...f58
AnonymBruker Skrevet 22. september #6 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (På 21.9.2025 den 17.08): En ting som er viktig her er jo å ikke bli redd. Det kan høres ut som at kroppen din knytter høy puls til fare. En måte å lære den at hjertebank knyttet til aktivitet er trygt er å jobbe med pusten under trening. Pust inn gjennom nesen og ut sakte ut gjennom munnen. Trappe ned aktivitet, for eksempel jogge ned eller gå, også mens du puster rolig. Anonymkode: a0072...3b7 Jeg skulle skrive noe av det samme. Grunnen til at du reagerer på så høy puls er mest sannsynlig frykt og stressreaksjoner. Anonymkode: 0037a...7b0
AnonymBruker Skrevet 22. september #7 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skulle skrive noe av det samme. Grunnen til at du reagerer på så høy puls er mest sannsynlig frykt og stressreaksjoner. Anonymkode: 0037a...7b0 Beklager, så ikke oppdatering fra TS. Masse god bedring med alt du står i! Anonymkode: 0037a...7b0
AnonymBruker Skrevet 22. september #8 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Beklager, så ikke oppdatering fra TS. Masse god bedring med alt du står i! Anonymkode: 0037a...7b0 Takk 🙂 Anonymkode: fc57e...f58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå