Gå til innhold

Allergivennlig hund som er kjent for godt lynne, gjerne liten av størrelse men som kan gå lange turer

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen av de kan være litt skarpe ovenfor andre ukjente hunder, men har aldri vært borti noen som har vært agressive mot mennesker. Hverken voksne eller barn.

Vil annbefale mellompuddel med tanke på størrelsespreferansen din. Den er stor nok til å gå i fjellet på tur (uten kløv eller pulk), men likevel ganske liten. Storpuddel kan også bære kløv eller dra pulk på tur og er litt mindre enn en schæfer i størrelse.

Anonymkode: 658ef...af0

Takk for forslag, skal lese nærmere :)

Anonymkode: 06ef1...bbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du skjønner jo ikke. Poenget er at det er avgjort og vurdert for lenge siden. Det er ikke det som er spørsmålet nå, og ikke noe du har med å gjøre. Jeg trenger ikke å sitte her å bruke tid på å svare deg på det og på hva vi har vurdert når det gjelder det. Og du trenger absolutt ikke å bruke tid på å skrive noe som helst her, det er som sagt ikke til hjelp

Hva er det jeg så ikke skjønner? Det jeg skjønner er at du tenker mer på hva hunden skal gi dere, enn omvendt. Og at du ikke helt er vant med å få andre svar enn de du ønsker.  Velkommen til diskusjonsforum..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er hvilken rase som kan oppfylle dems ønsker og levemåte det viktigste. TS gjør det enhver ansvarsfull kommende hundeeier bør gjøre, sjekker hvilken rase som passer dem best istedenfor å bare gå etter utseende eller ting de tror. 

Alle raser har sine karaktestikker og de er det viktig å vite om, men innimellom er det unntak (akkurat som når man får barn). Da tar man det der og da, tilpasser seg og gjør det beste man kan for at alle skal kunne få et finest mulig liv. Det er ikke mulig å gardere seg mot alt som kan skje.

Anonymkode: 93f64...7c5

Ikke for hunden. Der er det omvendt. En smørbrødliste over krav til hunden er et stort rødt flagg. Likeså den aggressive måten Ts besvarer legitime spørsmål på. 

Dessverre representerer de virkelig ansvarsfulle minoriteten av hundeeiere, som en av de som jobber med konsekvensene av dette, er det min plikt å spørre, opplyse, mane til refleksjon og gjerne avskrekke, for hundenes skyld. 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (13 minutter siden):

Hva er det jeg så ikke skjønner? Det jeg skjønner er at du tenker mer på hva hunden skal gi dere, enn omvendt. Og at du ikke helt er vant med å få andre svar enn de du ønsker.  Velkommen til diskusjonsforum..

Du tar helt feil. Vi tenker på nevnte egenskaper hos hund fordi det er en hund med typisk/sannsynligvis slike egenskaper vi har noe å gi, og som vil kunne være tilfreds hos oss. Hvilke kvaliteter man ser etter i en hund og hva kan man gi en hund er litt samme sak. 
Merk deg også at jeg hele tiden skrev hund som er «kjent for», altså vet jeg at man ikke kan ha en liste for hvilken hund man vil ha. Men de aller aller fleste leser om hunderaser og forsøker å finne en hund som s a n n s y n l i g v i s vil trives med det man har å tilby. Hvis du synes det er rart så vel, da er vi veldig uenige.

Du sier velkommen til diskusjonsforum, vel, det er to ulike ting å stille konkrete spørsmål eller å ville diskutere politikk. 

Jeg svarer deg ikke aggressivt, det er heller du som ut av intet virker ganske negativt innstilt og om enn aggressiv. Jeg hadde svart deg/tenkt det samme om deg om det var meg selv slik som nå eller en annen jeg så deg svare slik du gjør. 

• Liker 9
Skrevet

Vi har portugisisk vannhund som nå ligger som slakt på sofan...20 kg og verdens beste hund ♥️ røyter ikke 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tar helt feil. Vi tenker på nevnte egenskaper hos hund fordi det er en hund med typisk/sannsynligvis slike egenskaper vi har noe å gi, og som vil kunne være tilfreds hos oss. Hvilke kvaliteter man ser etter i en hund og hva kan man gi en hund er litt samme sak. 
Merk deg også at jeg hele tiden skrev hund som er «kjent for», altså vet jeg at man ikke kan ha en liste for hvilken hund man vil ha. Men de aller aller fleste leser om hunderaser og forsøker å finne en hund som s a n n s y n l i g v i s vil trives med det man har å tilby. Hvis du synes det er rart så vel, da er vi veldig uenige.

Du sier velkommen til diskusjonsforum, vel, det er to ulike ting å stille konkrete spørsmål eller å ville diskutere politikk. 

Jeg svarer deg ikke aggressivt, det er heller du som ut av intet virker ganske negativt innstilt og om enn aggressiv. Jeg hadde svart deg/tenkt det samme om deg om det var meg selv slik som nå eller en annen jeg så deg svare slik du gjør. 

Jeg håper jeg tar feil. Det er flott at dere har tenkt på hva dere kan gi en hund. 

Man får svar utifra HI. Ordlyden i ditt HI er dog ikke "dette kan vi tilby en hund, hvilken rase kan passe for oss?"

At du ikke får de svar du ønsker, må du faktisk ta høyde for når du stiller et spørsmål til mennesker på internet.. 

Vis gjerne eksempel på hva jeg har skrevet som du mener er aggressivt. edit: Dine innlegg er ganske defensiv-aggressive der du ikke får svar du liker).

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet det ikke var dette du spurte om, men siden det er så mange som ikke er klar over dette, så sier jeg det likevel: 

Pelsdyrallergi kan forverre seg ved eksponering. Selv om det går bra med allergivennlige raser på ett tidspunkt, så kan det endre seg i løpet av et par år - særlig når det gjelder barn. Det finnes ingen garantier dessverre. 

Det er utrolig trist å måtte gi fra seg et familiemedlem, så ha dette i bakhodet før dere skaffer hund. Og lag helst en back-up plan for hva dere skal gjøre dersom allergien forverres. 

Anonymkode: ceb2d...555

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er en familie på fire som ønsker oss et femte familiemedlem (hund) 😊 Vi har hatt hund før, men vi har ikke hatt valp samtidig som barn. Barna er nå 2 og 6 år. Av den grunn ser vi for oss en liten hund (som gjør minst mulig skade ved valpebiting), men den må kunne gå lange turer, inkludert fjellturer (men trenger ikke kunne gå i steinrøys). Den må være kjent for å ha godt lynne og være enkel å oppdra. Og kjent for å ha god helse. Hva anbefaler dere? 

Kan evt. vurdere en større hund også.

Vi tåler alle allergivennlige hunder, så trenger ikke informasjon om at allergivennlig ikke nødvendigvis er det osv. 

Det finnes IKKE allergivennlige raser. 

Anonymkode: 33327...e20

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (3 timer siden):

Vi har portugisisk vannhund som nå ligger som slakt på sofan...20 kg og verdens beste hund ♥️ røyter ikke 

Liten og enkel hund å oppdra, portisen? Det er en flott hund men krever en del, er ikke en liten hund, og røyter forøvrig også noe - bare mye mindre enn andre raser.

Ts; hadde sett på puddel 🙂

• Liker 1
Skrevet
Arx skrev (10 minutter siden):

Liten og enkel hund å oppdra, portisen? Det er en flott hund men krever en del, er ikke en liten hund, og røyter forøvrig også noe - bare mye mindre enn andre raser.

Ts; hadde sett på puddel 🙂

Den krever litt pels stell som de fleste hunder,ellers ikke noe mer. Den røyer ikke noe. 

Den krever akkurat der samme som alle andre hunder..det er også hva du gjør det til. Våres ligger ofte og koser seg i sofaen, går turer og tar livet helt med ro

Skrevet
mommyaka skrev (20 minutter siden):

Den krever litt pels stell som de fleste hunder,ellers ikke noe mer. Den røyer ikke noe. 

Den krever akkurat der samme som alle andre hunder..det er også hva du gjør det til. Våres ligger ofte og koser seg i sofaen, går turer og tar livet helt med ro

Jo, det gjør de. "Den portugisiske vannhunden har ikke underpels og feller sparsomt med pels" fra raseklubbens side. Man sier ofte at den er røytefri, men den røyter noe. Synes du alltid anbefaller portis til folk som spør etter andre ting, og det fremmer ikke rasen! Det er en bruksrase, selv om du tydeligvis har fått et veldig rolig eksemplar. 

• Liker 1
Skrevet

Mellom puddel 😊

• Liker 1
Skrevet

Lhasa abso. 

Eldgammel rase som har svært god helse, godt lynne, lett å lære opp, og som travle dager er fornøyd med korte turer, og likevel kan gå i fjellet en hel dag uten å bli sliten. 

Er også allergivennlig, men må klippes. Anbefaler den ikke om dere vil gå på utstilling med den, for pels etter slik standard må innebære mye pelsstell. Som kortklippet eller liten labbetuss er de derimot herlige hunder. 

Vi har to søstre, og det ble veldig enkel valpetid, siden de hadde trygghet i hverandre. Ikke nødvendig, men hyggelig for hundene. 

Litt biter alle valper. Vi har merker i noen lister, og måtte passe på skoene våre da de var små. Plastsandaler gikk det spesielt mange par av. Det var visst best. 

Anonymkode: 1e30d...3ef

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Portugisisk vannhund vil jeg anbefale dere å sjekke opp. I mine øyne: enkel, lite jaktinstinkt, glad, allergivennlig, fin størrelse.  I det hele tatt en veldig trivelig rase.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er derfor jeg spør. Vi vil ha en hund med minst mulig utfordringer, derfor er f.eks. schæfer uaktuelt, eller hunder som krever ekstremt mye mental stimuli. 

Samtidig bruker vi all tid forutenom barna på mental og fysisk trening av hund, men vi må være på den sikre siden om at dette er nok. 

Dere vil bruke all tid utenom barna på hund, men vil ha en hund som ikke krever så mye? Det rimer jo ikke..

• Nyttig 2
Skrevet
Arx skrev (51 minutter siden):

Jo, det gjør de. "Den portugisiske vannhunden har ikke underpels og feller sparsomt med pels" fra raseklubbens side. Man sier ofte at den er røytefri, men den røyter noe. Synes du alltid anbefaller portis til folk som spør etter andre ting, og det fremmer ikke rasen! Det er en bruksrase, selv om du tydeligvis har fått et veldig rolig eksemplar. 

Nop. De feller ikke hår, min er 2 og aldri mistet hår. Derfor denne rasen og puddel krever mer pels stell..for de mister ikke hår. Og om man ikke vedlikeholder vil håret blir matet

Du kan jo ikke ta det som står på nett og tro der gjelder alle. Det er hva du gjør det til selv, vi har hat sheaferhund også som var skikkelig sofa hund 

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (16 minutter siden):

Dere vil bruke all tid utenom barna på hund, men vil ha en hund som ikke krever så mye? Det rimer jo ikke..

Hvorfor gir du deg bare ikke? Har du innsett at du tok feil første gangen, og nå prøver å plukke fra hverandre det jeg skriver? 

Jeg skrev ingenting i HI om at vi vil ha en hund som ikke krever så mye. Vi vil for øvrig ha en hund som krever mer enn det jeg har etterspurt, men det har jeg latt vær å nevne for det kommer i andre rekke. Det jeg skrev i HI var at hunden måtte være kjent for å ha:

- God helse (hensyn: hunden selv)

- Være liten av størrelse (hensyn: hunden selv da den får vært med på flere ting + hensyn til barna. Hadde vi skulle tenkt på oss selv så hadde vi ønsket en større hund)

- Kjent for å være enkel å trene (dvs. lærevillig) og ikke kjent for ulike typer problematferd slik som f.eks en border collie. 

- Hunden bør helst kunne gå lengre turer (hensyn: hunden selv og oss. Vi har sluttet å gå lange turer og fjellturer etter at vi mistet hunden vi hadde, da hovedmotivasjonen vår er det positive hunden får ut av det)

Vet ikke om du har fått det med deg, men vi har (utrolig nok?) hatt hund før, og ja, da brukte vi nesten all tid på den. Om vi finner en rase som med sannsynlighetsovervekt har god helse og lite problematferd (som ifølge deg er helt utrolig slemt av oss å ønske, og vi er ikke egnet som hundeeiere), og som kan være fysisk aktiv til tross for liten størrelse, så er det en stor bonus om vi kan trene f.eks. spor med den. 

• Liker 4
Skrevet
Linazer skrev (51 minutter siden):

Portugisisk vannhund vil jeg anbefale dere å sjekke opp. I mine øyne: enkel, lite jaktinstinkt, glad, allergivennlig, fin størrelse.  I det hele tatt en veldig trivelig rase.

Tusen takk! Skriver det på listen over raser å studere nærmere 😊

Skrevet

Hvorvidt dere har tid til å følge opp hund og barn er ikke noe jeg gidder vurdere. Jeg er fullstendig klar over at folk har ulik kapasitet i livene sine og mens noen sliter med å bare følge opp unger, har andre null problemer med unger, dyr og halve nabolaget..

Min erfaring er at det er lurt å velge ut fra egenskaper man IKKE ønsker seg for de aller fleste hunder passer inn i de vanligste egenskapene alle vil ha. Er du klar på hva du IKKE vil ha, så er det mindre sjanse for å falle i fella der man velger den søte hunden med feil egenskaper. Vil du ikke ha gjeterinstinkter? Ikke velg en BC eller annen gjeterhund, uansett hvor mye du liker utseende eller letttrentet de er... Dette gjelder alt egentlig, voktere vokter, gjetere gjeter og jegere jakter...

Angående familiehund. Her kommer det helt an på hva man ser for seg og igjen, lett å velge feil. F.eks valgte vi bevisst en hund som også barna kunne gå tur med (11 år på tidspkt vi fikk valp) fordi vi syntes det var en del av poenget med å ha en familiehund at alle skal kunne håndtere hunden. Min venninne derimot valgte en diger flatcoated retriever, for det er visstnok en fantastisk familiehund og det er den,, men det er alt for stor og sterk til at ikke engang 13 åringen kan gå en tisserunde med hunden. Upraktisk, egentlig?

Vi har lagotto og det valgte vi ut fra våre behov og fordi vi syntes rasen hadde mye av de egenskapene vi ønsket og ev ulemper kunne vi leve med. Det er en liten/mellomstor rase, røyter ikke, men må klippes (angrer IKKE, det er herlig å slippe hundeår), er glad i familien og vil være med på alt, lettrente og egenrådige. Dette er hunder som liker nesearbeid og tradisjonelt sett har drevet trøffelsøk og måtte jobbe selvstendig. De er derfor litt sta og egenrådige, men likevel milde. De bare trenger litt ekstra motivasjon. ;) De er moderat mosjonskrevende, min erfaring at de er med på alt fra langtur på fjellet til kosehelg i sofaen.

Ellers har jeg veldig godt inntrykk av mellompuddel. Det var alternativ nr 2 for oss, men jeg liker utseende til Lagottoen hakket bedre.

Inntrykk av portugisisk vannhund er at de kan være veldig stri og krevende. De er vel også relativt store. 

Og siden jeg var inne på størrelse. Velg med omhu, spesielt når man tenker på at man skal ha plass til unger, hund og pikkpakk i bilen. ;)

Skrevet
mommyaka skrev (38 minutter siden):

Nop. De feller ikke hår, min er 2 og aldri mistet hår. Derfor denne rasen og puddel krever mer pels stell..for de mister ikke hår. Og om man ikke vedlikeholder vil håret blir matet

Du kan jo ikke ta det som står på nett og tro der gjelder alle. Det er hva du gjør det til selv, vi har hat sheaferhund også som var skikkelig sofa hund 

Jeg har to portugisiske vannhunder selv og er aktiv på utstilling og i raseklubben, så tror jeg vet hva jeg snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...