Gå til innhold

Allergivennlig hund som er kjent for godt lynne, gjerne liten av størrelse men som kan gå lange turer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på fire som ønsker oss et femte familiemedlem (hund) 😊 Vi har hatt hund før, men vi har ikke hatt valp samtidig som barn. Barna er nå 2 og 6 år. Av den grunn ser vi for oss en liten hund (som gjør minst mulig skade ved valpebiting), men den må kunne gå lange turer, inkludert fjellturer (men trenger ikke kunne gå i steinrøys). Den må være kjent for å ha godt lynne og være enkel å oppdra. Og kjent for å ha god helse. Hva anbefaler dere? 

Kan evt. vurdere en større hund også.

Vi tåler alle allergivennlige hunder, så trenger ikke informasjon om at allergivennlig ikke nødvendigvis er det osv. 

Anonymkode: 06ef1...bbc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Også viktig at rasen ikke bjeffer/varsler mye.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bichon Havanais!

Anonymkode: f4944...a9a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Whippet 😍

Fyller alle kravene dine og er i tillegg verdens beste koseklump når dere er hjemme.

Anonymkode: 93f64...7c5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Puddel

Anonymkode: 9e052...c79

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bichon Havanais!

Rasen er jeg enig i, det er fine hunder. Ts må allikevel huske at alle, absolutt alle, valper har tenner som er like skarpe som tennene til en piraja. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Rasen er jeg enig i, det er fine hunder. Ts må allikevel huske at alle, absolutt alle, valper har tenner som er like skarpe som tennene til en piraja. 

Definitivt enig i at alle valper har like skarpe tenner. Men ellers, passer BH veldig godt til det de ønsker. 😍

AnonymBruker
Skrevet

Maltipoo

Anonymkode: 78334...564

AnonymBruker
Skrevet

Enkel å oppdra? Hva mener du med det? Vil det si at dere ikke har planer om å trene hunden? Vil du ha en rolig og veloppdratt familiehund så må du trene den på den oppførselen som dere ønsker, ikke bare en gang i blant når det passer -men hver dag.

Anonymkode: c17d4...4ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å herregud for et energioverskudd dere må ha. Jobb, to åring, seksåring og nå altså hvalp. Kriteriene du beskriver ser ut til å legge til grunn at du vil ha minst mulig utfordringer med den med unntak av turgåing. 

Anonymkode: f1458...a56

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Maltipoo

Anonymkode: 78334...564

Maltipoo er ikke en rase. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vent til barna er over 10 år.

Anonymkode: 787e3...508

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vent noen år. Det er ikke så lurt å måtte være to voksne hjemme hele tiden for at bikkja skal få sitt. Kveldslufting fx, toåringen kan jo ikke være hjemme alene selv om den sover?

Anonymkode: f0ef1...7e3

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å snakke om hva dere gjør når dette ikke blir slik dere planlegger.
Hund er som mennesker, du vet jo ikke hvilken du får før du har fått den.
Og selv om en rase er "sånn og slik" på papiret har alle sin personlighet og sine ulikheter.
Om dere må ha en hund som er akkurat slik eller sånn, er jeg skeptisk til at dere er klare for hund.
For dere må like mye tåle en hund som må trenes og trenes mye for å gjøre alt slik dere vil.
Å forvente at de kommer utifra rasegenetikk høres spesielt ut...
Dere MÅ ha tid til å trene hunden, hver dag. Samme som med barna, de må oppdras hver dag.

Kanskje kan rasen fint klare lange fjellturer, men kanskje akkurat hunden dere får bare ikke trives med de og ikke har det bra på de lange turene du drømmer om. Hva gjør du? Avliver? Gir den vekk? Tenk på barnas forvilelse. Det blir veldig vanskelig å gi bort det femte famiiemedlemmet når den ikke passet til alle kriteriene. 

Tror dere bør ville ha HUND generelt, ikke bare "den perfekte hunden inni mitt verdensbilde-hund".
Dere må kunne tilpasse deres liv til den hunden dere får.

Og valper skal ikke gå til angrep på to-åringer uansett om "det er en liten rase så tennene ikke er dødelige hvis den biter". 
Den tankegangen liker jeg ikke i det hele tatt. Dere skal passe på at hunden ikke biter barna, punktum.

Anonymkode: 80e06...fa8

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enkel å oppdra? Hva mener du med det? Vil det si at dere ikke har planer om å trene hunden? Vil du ha en rolig og veloppdratt familiehund så må du trene den på den oppførselen som dere ønsker, ikke bare en gang i blant når det passer -men hver dag.

Anonymkode: c17d4...4ce

Dette måtte jo bare komme. Lurte på om jeg måtte utbrodere absolutt alt jeg skrev om, og ser at det burde jeg ha gjort for å unngå akkurat dette. Hvorfor kan man egentlig ikke bare spørre om noe her inne, uten å bli arrestert? Når du (og flere andre her) snakker med andre i det virkelige liv, forventer dere da alltid 10 setninger ekstra? Kan man ikke bare ha en vanlig samtale? 

Vi skal trene hunden masse, har masse erfaring med det og er veldig engasjert i det. Når vi har hund dreier all fritid seg om den og barna. Med enkel å oppdra menes nettopp det, at den er enkel å oppdra som i smart, motivert og lærevillig. 

Tusen takk til alle dere som har tipset om hunderaser, skal sjekke ut alle! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å herregud for et energioverskudd dere må ha. Jobb, to åring, seksåring og nå altså hvalp. Kriteriene du beskriver ser ut til å legge til grunn at du vil ha minst mulig utfordringer med den med unntak av turgåing. 

Anonymkode: f1458...a56

Ja, det er derfor jeg spør. Vi vil ha en hund med minst mulig utfordringer, derfor er f.eks. schæfer uaktuelt, eller hunder som krever ekstremt mye mental stimuli. 

Samtidig bruker vi all tid forutenom barna på mental og fysisk trening av hund, men vi må være på den sikre siden om at dette er nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vent noen år. Det er ikke så lurt å måtte være to voksne hjemme hele tiden for at bikkja skal få sitt. Kveldslufting fx, toåringen kan jo ikke være hjemme alene selv om den sover?

Anonymkode: f0ef1...7e3

Skjønner hva du mener. Vi har hatt hund frem til nylig, så vi vet hva det går i. Vi synes det er verdt det

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Anbefaler å snakke om hva dere gjør når dette ikke blir slik dere planlegger.
Hund er som mennesker, du vet jo ikke hvilken du får før du har fått den.
Og selv om en rase er "sånn og slik" på papiret har alle sin personlighet og sine ulikheter.
Om dere må ha en hund som er akkurat slik eller sånn, er jeg skeptisk til at dere er klare for hund.
For dere må like mye tåle en hund som må trenes og trenes mye for å gjøre alt slik dere vil.
Å forvente at de kommer utifra rasegenetikk høres spesielt ut...
Dere MÅ ha tid til å trene hunden, hver dag. Samme som med barna, de må oppdras hver dag.

Kanskje kan rasen fint klare lange fjellturer, men kanskje akkurat hunden dere får bare ikke trives med de og ikke har det bra på de lange turene du drømmer om. Hva gjør du? Avliver? Gir den vekk? Tenk på barnas forvilelse. Det blir veldig vanskelig å gi bort det femte famiiemedlemmet når den ikke passet til alle kriteriene. 

Tror dere bør ville ha HUND generelt, ikke bare "den perfekte hunden inni mitt verdensbilde-hund".
Dere må kunne tilpasse deres liv til den hunden dere får.

Og valper skal ikke gå til angrep på to-åringer uansett om "det er en liten rase så tennene ikke er dødelige hvis den biter". 
Den tankegangen liker jeg ikke i det hele tatt. Dere skal passe på at hunden ikke biter barna, punktum.

Anonymkode: 80e06...fa8

Ja, det er derfor jeg spør. Vi vet alt dette. Og pga. dette ønsker vi å legge grunnlaget for at hunden med stor sannsynlighet vil trives i vår familie, og få ingen/minst mulig problematferd (med trening fra vår side).

• Liker 2
Skrevet

Maltipoo 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Toller

Anonymkode: 72643...7ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...