Gå til innhold

Føler at jeg er hun sære mora i barnehagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene.

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Anonymkode: 888dc...e45

ja, du er hysterisk.

Anonymkode: d7182...338

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Du er ikke hysterisk. Synes iaf sukkerkampen er kjempeviktig. 

Anonymkode: a9e2b...fab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sukkerkampen er hysterisk! De fleste barnehager er flinke til å gi barna variert og sunn kost, og da må det være helt ok med et kakestykke eller en is en gang i blant. Om foreldre synest det blir for mye sukker i hverdagen, så kan de kontrollere det de får utenom barnehagen. Og ja, jeg har hatt barn i barnehagen selv. Trist om de ikke kan få stasen med å feire/kose seg med saft og kaker en sjelden gang.

Da tar du heller baconosten. Den inneholder uansett svin også, så den er alt mange som ikke kan spise.

Anonymkode: 059f6...244

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget var at smarttelefon er omtrent en ikke-sak frem til ca 5 klasse når alle begynner å farte rundt på egenhånd og det ikke lengre er SFO/AKS. Da skal de ha busskort, trenger vipps på overnattingscupen, kart og Ruter når de skal ta offentlig transport, og de trenger å kunne ringe og sende meldinger til hverandre for å være med i det sosiale når barna avtaler seg imellom. Førsteklasseforeldre skjønner ikke denne problemstillingen, og jeg kan garantere deg at om de hadde underskrevet en kontrakt vil  90 % av disse måtte svelge kamelen når barnet deres plutselig trenger dette likevel.

Og så har du den delen som veldig ønsker seg en gammeldags barndom men ikke klarer å sette grenser for eget barn og ta konsekvensene av det. De må tvinge alle andre inni tankesettet og meningene sine slik at barna deres ikke har en eneste med smarttelefon i omgangskretsen - for da blir de jo stengt ute. Og ja, de blir utenfor, men det er foreldrenes skyld, ikke de andre barna som ikke har noen mulighet til å kontakte dette barnet. Hos oss har plutselig omtrent alle i klassen fått mobil nå i 5 klasse, før var det nesten ingen og alle var på AKS etter skolen.

Jeg har en skolestarter i år og to storesøsken der eldste går på ungdomsskolen. Og dette med mobilkontrakt kom faktisk opp på aller første foreldremøte og skal diskuteres videre til våren. Erremulig?!

Anonymkode: dbc45...ab8

Vi får bare være uenige om dette. Holdningen til smarttelefon har endret seg, men dette har skjedd ganske nylig og vil fortsette. Jeg kjenner voksne som har kvittet seg med smarttelefon og kun har en husholdningsipad hjemme til bankID. De har vanlig «dum» telefon og fysisk Ruter-kort (det har også flere barn jeg kjenner). Og denne livsstilen som nå anses som alternativ, var jo faktisk normen frem til for rundt 20 år siden. Så umulig er det på ingen måte.

Det påvirker jo ikke dine tenåringer negativt om andre skrur igjen. Sannsynligvis er de for store til å ta del i endringene som kommer, for det blir først neste generasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt «mye» å fronte alt dette på en gang, men samtidig har jeg inntrykk av at foreldre er litt tafatte i møte med barnehagen/skolesystemet og at vi har null kultur for å utfordre praksisen slik den er. 

Jeg har f.eks lyst til å utfordre skjermbruk blant barn og i skolen. Kommer jeg da til å bli hun «sære moren» som maser om skjerm? Ser for meg scenarioet der jeg prøver å få med andre foreldre i et foreldremøte f.eks og blir møtt med  pinlig stillhet 😅 

Anonymkode: 5f231...27a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Spesielt sær er du ikke. Eller, det er i alle fall mange som deg. Felles for alle er at de er førstegangs. Og det er greit - vi er alle det en gang. 

Jeg er enig i mye av det du nevner. Barn trenger ikke så mye sukker, men samtidig synes jeg det er synd at alt skal være så nei og forbudt i barnehagen, når foreldre sender med yoghurt i barnehagen hver dag. Eller kjeks. Eller mellombar. Vi bruker litt sukker av og til. Vi lager grove vafler hver uke (rester av havregrøt) og bruker litt i røra. Vi spiser is når det er skikkelig varmt. Vi spiser pepperkaker og lussekatter i desember. Men vi har kuttet ut «nisseposen» og en liten sjokolade til hver i karnevalskatten. 

Mat med røykaroma kommer til å forsvinne fra butikker innen 3-4 år. I mellomtida har min barnehage kutta det ut. Det finnes smøreoster uten, så det ville jeg bedt barnehagen se på. Det krever litt å fjerne mye av den prosesserte maten, men røykaroma er lett å kutte ut. At de bruker boil in bag overrasker meg - de fleste barnehager har vel dårlig råd og må spare inn på matpengene. 

Når det kommer til gamle plastleker, så sparer man faktisk miljøet mest ved å la de bli der de er: i barnehagen. Når vi kaster masse plastleker havner de bare på fyllinga (kan ikke resirkuleres). Derfor har vi masse plast hos oss, men den eneste plasten vi kjøper inn nytt er bøtter, spader og andre uteleker. Hvis man vi lete etter mikroplast i en barnehage: prøv sandkassa. Spadene blir kortere og kortere med tida - og all plasten de avgir ligger igjen i sanda. Men skal vi slutte med sandkasse og spader av den grunn?

Men. I barnehagen er barnet ditt en del av en gruppe. Ja, vi ser alle barna hver dag, men vi kan ikke tilrettelegge individuelt i alle bauer og kanter. Vi tilrettelegger for det som er nødvendig, men ikke for alle ønsker. Hvis man ikke er enig i barnehagens filosofi og verdier må man gå i seg selv og finne ut om man kan leve med det eller om man skal finne en annen barnehage. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje litt «mye» å fronte alt dette på en gang, men samtidig har jeg inntrykk av at foreldre er litt tafatte i møte med barnehagen/skolesystemet og at vi har null kultur for å utfordre praksisen slik den er. 

Jeg har f.eks lyst til å utfordre skjermbruk blant barn og i skolen. Kommer jeg da til å bli hun «sære moren» som maser om skjerm? Ser for meg scenarioet der jeg prøver å få med andre foreldre i et foreldremøte f.eks og blir møtt med  pinlig stillhet 😅 

Anonymkode: 5f231...27a

Det er meg nå 🤣 Men syns det er viktig at sånne som oss sier vår mening også. Så kan vi kanskje møtes på halvveien, og det er jo bedre enn ingenting 🤷‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk og sær. Du blir den rare mora alle snakker om.  Vær forsiktig for det kan gå utover barnet ditt. Ingen barn vil leke med Per for mora hans er rar. 

Anonymkode: 303d9...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Men vet du 100% at de bollene er med sukker, eller den kake er søt?

Der jeg jobbet kunne vi lage boller uten sukker, vi laget vafler med grovmalt mel. 

Så må du og tenke på at en del  barnehagene ofte ikke har mye matpenger. Ser ikke helt problemet med at barna spiser kansje en brødskive med smøreost, hvis de ellers og spiser leverpostei, kaviar,makrell i tomat osv. 

For å si det slik vi fikk så øra flagrer da barnehagen tok i mot et rådyr som ungene var med å delte opp og vi laget mat i barnehagen, samme sa vi fikk gris som ungene var med å laget pølser osv . Flere foreldre kjeftet for de mente der ikke var sunt for barna, samme foreldre ønsket heler ikke at ungene skulle få pose suppe, brunost, naturell yoghurt [de trodde de fikk med syltetøy], syltetøy, osv 

Anonymkode: 5b05f...00f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke land som er mye fattigere enn Norge har bedre tilbud til barna? Det er jeg virkelig nysgjerrig på. 

Anonymkode: 5c799...0c0

Skulle ønske jeg hadde lagret alle linkene jeg ga noen om akkurat dette på et lignende innlegg, men det korte svaret er: de fleste land i Europa, mange i Asia. Det finnes store oversikter over ulike land og barnehagetilbud.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mrs Robinson skrev (8 timer siden):

Ikke hysterisk (på alt).

Har selv jobbet mange år i bhg hvor vi jobbet for å forbedre kosthold. Is, saft og boller er helt unødvendig annet enn på enkelte merkedager. Som da lussekatter på Lucia, is og saft til 17.mai feiring. Det høres ikke ut som dette er tilfelle hos deres barnehage. 

Marshmallows og nonstop har ingenting i en barnehage å gjøre, spesielt ikke småbarn pga kvelningsfare

Skinkeost og baconost inneholder MYE unødvendig tilsetningsstoffer og ikke minst salt. Helt greit at foreldre velger dette hjemme, men barnehagen er en arena for sosial utjevning og en pedagogisk arena for å legge sunne vaner tidlig. Alle valg må derfor kunne forsvares. 

Boil in bag ris kan enkelt forsvares med pris. Mye billigere med vanlig ris enn BIB.

Ville begynt med disse tingene om jeg var deg 

Du er ikke hun "sære". Du er hun som folk kan oppfatte som litt slitsom og irriterende. De fleste foreldre har ikke overskudd til å gnåle som tubeost og plastleker. Er ellers enig i at godterier ikke har noe i bhg å gjøre. 

Anonymkode: f44f5...b1c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hysteri!

Hvis ikke du selv har tenkt å sponse nye leker, samt  lage og betale for alternativ mat hver dag bør du være glad for at ungen din blir mett.

Anonymkode: 9a71b...376

• Liker 2
Skrevet

La meg gjette; du har kun 1 barn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Obs, feilsiterte @Mrs Robinsonover. Skulle sitere trådstarter. 

Anonymkode: f44f5...b1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ikke hysterisk. Synes iaf sukkerkampen er kjempeviktig. 

Anonymkode: a9e2b...fab

Jada, men den er så driiiit kjedellig. Nå er mine barn voksne, men jeg satt for 10-20 år siden på foreldremøter i barnehagen, skolen og på FAU-møter, og den der jævla sukkerdiskusjonen kom hvert år. En synes at alt er forbudt, en annen synes det må være lov med kake eller is i blant, en tredje  foreslår frukt om de skal feire, en fjerde sier det er mye sukker i frukt, en femte sier at de får jo frukt hver dag, og jeg tenker bare BLI FERDIGE… Samme for meg, det var uansett ikke ville tilstander med kake hver uke. 

Anonymkode: 47b95...835

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har du rett. Men folk flest er steike dumme.

Hvis "alle" andre er dumme, så er det jaggu på tide å ta en titt i speilet!

Anonymkode: f3fd2...33e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja,du er hysterisk og plagsom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jada, men den er så driiiit kjedellig. Nå er mine barn voksne, men jeg satt for 10-20 år siden på foreldremøter i barnehagen, skolen og på FAU-møter, og den der jævla sukkerdiskusjonen kom hvert år. En synes at alt er forbudt, en annen synes det må være lov med kake eller is i blant, en tredje  foreslår frukt om de skal feire, en fjerde sier det er mye sukker i frukt, en femte sier at de får jo frukt hver dag, og jeg tenker bare BLI FERDIGE… Samme for meg, det var uansett ikke ville tilstander med kake hver uke. 

Anonymkode: 47b95...835

Ja, akkurat, og sånn fortsetter det. Dette var det en og annen hysterisk forelder som messet om da jeg var liten og. Det er ca. 40 år siden! De fleste forsøk på å tvangspåføre sine gode holdninger på andre ender bare med intriger og styr, og hysteri. Det er ikke verdt det, du klarer ikke endre verden på den måten.

Bli politiker kanskje? I KBU-utvalg kan man faktisk utgjøre en forskjell!

Anonymkode: f3fd2...33e

AnonymBruker
Skrevet

Du er hun sære, men noen må gå først. Folk så ned på de som ville ha røykeforbud og. 

Men jeg vil råde deg til å velge dine kampsaker , og husk å kom med alternativer når du ber de kutte ut. Alle er ikke like interesserte i mat, så skal de kutte ut skinkeost så bør du gi rimelige, enkle, hygieniske alternativer som ikke er hjemmelagd. 

Personlig ville jeg nok oppfordret til å redusere plast på kjøkkenet. Sukker er det allerede lite av i de fleste barnehager, og leker har de ikke økonomi til å bytte ut.

Anonymkode: 5ed23...ea7

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville byttet barnehage om du ikke får respons på i alle fall første punktet. Hadde nekter dem å gi noe med sukker, hvorfor i all verden skal barna få is, saft og boller etc i barnehagen? Jeg er hun som både har vafler og rundstykker i fryseren i barnehagen, i tilfelle de skal servere det, fordi det er visse matvarer jeg ikke ønsker barna skal ha, sender også med eget brød. Men i vår barnehage er det sjeldent mat med mye sukker, de har saftis en gang i året, og litt pepperkaker en dag i jula. Har måtte gi beskjed om at de ikke skal gi sukker på havregrøten.

Jeg liker ikke ordet hysterisk. Du er den som bryr deg. 

Er du villig til å prøve deg på kampen kan du kanskje få hjelp av å melde deg inn i barnematbyen 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...