Gå til innhold

Føler at jeg er hun sære mora i barnehagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (2 timer siden):

Alt du nevner her er blitt ganske standard i min omgangskrets (i Oslo). Barnehagen serverer så sunn mat som mulig, og smoothie-is når det er bursdag. Foreldre er bevisste skjermtid og utsetter smarttelefon. Bor i en Høyre-tung bydel, hvis politikk skal blandes inn.

På min nieses skole er det én elev på hele 2. trinn som har smarttelefon. Så spørsmålet er hvem som nå er flokken, og hvem som er unntaket.

TS kan selvsagt flytte til et sted med større bevissthet blant foreldre. Eller hun kan være «den moren» som drar det igang. Lander hun på sistnevnte, så all kreditt - og lykke til - til henne.

Poenget var at smarttelefon er omtrent en ikke-sak frem til ca 5 klasse når alle begynner å farte rundt på egenhånd og det ikke lengre er SFO/AKS. Da skal de ha busskort, trenger vipps på overnattingscupen, kart og Ruter når de skal ta offentlig transport, og de trenger å kunne ringe og sende meldinger til hverandre for å være med i det sosiale når barna avtaler seg imellom. Førsteklasseforeldre skjønner ikke denne problemstillingen, og jeg kan garantere deg at om de hadde underskrevet en kontrakt vil  90 % av disse måtte svelge kamelen når barnet deres plutselig trenger dette likevel.

Og så har du den delen som veldig ønsker seg en gammeldags barndom men ikke klarer å sette grenser for eget barn og ta konsekvensene av det. De må tvinge alle andre inni tankesettet og meningene sine slik at barna deres ikke har en eneste med smarttelefon i omgangskretsen - for da blir de jo stengt ute. Og ja, de blir utenfor, men det er foreldrenes skyld, ikke de andre barna som ikke har noen mulighet til å kontakte dette barnet. Hos oss har plutselig omtrent alle i klassen fått mobil nå i 5 klasse, før var det nesten ingen og alle var på AKS etter skolen.

Jeg har en skolestarter i år og to storesøsken der eldste går på ungdomsskolen. Og dette med mobilkontrakt kom faktisk opp på aller første foreldremøte og skal diskuteres videre til våren. Erremulig?!

Anonymkode: dbc45...ab8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du snakket med vanlige folk i det siste? Har du en bedre forklaring for den tafattløse idiotien rundt oss enn ren og skjær dumskap så er jeg her for å lytte.

Anonymkode: 410b4...7c7

Hvorfor ser du på deg selv som noe mer opphøyd enn andre? Storhets tanker? Hva er det med deg som gjør at du ikke er et vanlig menneske?

Anonymkode: 7dba4...88a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det med søtsaker og iskrem, og så videre, der er du vel inne på noe. Fullstendig unødvendig at såpass små barn skal stappe innpå av alt for mye sånn. 

men alt det andre er vel mer eller mindre håpløst å mase om...     

Anonymkode: 5cbaf...be2

• Liker 2
Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Nei, det du ønsker er egentlig ikke en overdrivelse - det er bare at de fleste er jævlig late og kunnskapsløse ift det å sette seg inn temaene du tar opp. Ja, alt det du sier er riktig, og dessverre er den enkleste måten å oppnå dette på i dag å flytte barnet til en Steiner- eller Montessoribarnehage.

Jeg hadde gjerne hatt mine i samme barnehage, uten syntetisk godteri, uten tilsatt sukker på småbarnsavdeling, uten gamle plastleker og masse PVC med hormonforstyrrende ftalater, uten den jævla skinkeosten, at det i det hele tatt går an å være så lat at man bruker boil-in-bag ris...! Skulle ønske jeg kunne vært med og styrt en egen barnehage der man faktisk brydde seg om miljøet og maten til barna, og hadde nok bemanning. Jeg er sikker på at det hadde vært en del foreldre som hadde betalt en tusenlapp mer i måneden og latt være å måtte tenke på hva barna deres blir mata med - alt hadde vært tilpassa barn, hjemmelaget, variert, og så plastfritt som mulig.

Da bytter du barnehage.

Dette koker også ned på bemanning i barnehagen...de skriker etter flere ansatte men har ingen nok penger eller får ikke nok.

Nei .. ikke alle foreldre har råd med mer penger for at barnehagen skal bli kosthold barnehage for alle foreldre sine ideer og tanker.

Da får man bytte til barnehagen med dine verdier...eller der de har matpakke vær dag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene.

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Anonymkode: 888dc...e45

Du regnes antakelig som den rare mora, men heldigvis begynner det å bli flere av oss. Jeg er ikke førstegangsmor og mdg-velger, som noen mener at du er, men firebarnsmor i 40-årene som stemmer Ap og jeg er helt enig med deg. Vi var misfornøyd med godteri, kaker, usunt pålegg og en masse annet i den kommunale barnehagen til våre yngste, men byttet til Steinerbarnehage og kunne ikke vært mer fornøyd. Mat lages fra bunnen, pålegg er ikke ultraprosessert. Bhg er stort sett sukkerfri, men de baker boller til bursdager og det er helt fint, synes jeg. Lekene er «open-ended» og laget av tre. Barna har masse utetid og er kreative. De lever i et ganske giftfritt miljø i bhg. Jeg er overlykkelig for valget vi tok i hvert fall og det er deilig ikke å være den mest ekstreme moren. Det er mange vegetarianere og det tas det hensyn til, mange som ønsker økologisk mat og bhg serverer hovedsakelig det. Mange er opptatt av miljø, gjenbruk, bærekraft, sunt kosthold og helse. Jeg er langt ifra den mest ekstreme, og tingene du nevner selvsagt.

Anonymkode: ddda6...c20

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene.

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Anonymkode: 888dc...e45

Flott at flere begynner å tenke i disse baner!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er den type mor jeg ikke orker å forholde meg til ja. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
mommyaka skrev (37 minutter siden):

Da bytter du barnehage.

Dette koker også ned på bemanning i barnehagen...de skriker etter flere ansatte men har ingen nok penger eller får ikke nok.

Nei .. ikke alle foreldre har råd med mer penger for at barnehagen skal bli kosthold barnehage for alle foreldre sine ideer og tanker.

Da får man bytte til barnehagen med dine verdier...eller der de har matpakke vær dag

Som sagt: hadde byttet om jeg kunne. Det er ikke plass i barnehagen jeg gjerne ville hatt. Akkurat nå har vi barnehage ganske langt unna, men i det minste er det ikke en flat, asfaltbarnehage, men en med masse natur, i skogen, der de har muligheten til å gå turer og lære om ting ute. Per nå er det det beste vi kan gjøre. Det hadde vært MYE lettere om man kunne gitt bedre muligheter til flere enkelt, slik at det ikke engang hadde trengt å være et spørsmål om barna er godt nok passet på.

Her bruker kommunen millioner av kroner på vikarer hvert år, men kunne i stedet hatt flere fast ansatte hele tiden. Kanskje hadde også sykefraværet hos de faste da vært lavere, og mye mindre tid ville vært brukt på å sjekke, ringe etter og finne vikarer. Barna hadde også vært mye mer trygge på de som var rundt. 

I tillegg har mange land mye fattigere enn Norge et bedre tilbud til barna. Det at man akkurat nå ike ser hvordan det skal være mulig betyr kanskje at man ikke har vurdert mulighetene sine godt nok. 

Endret av katties
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (3 timer siden):

Alt du nevner her er blitt ganske standard i min omgangskrets (i Oslo). Barnehagen serverer så sunn mat som mulig, og smoothie-is når det er bursdag. Foreldre er bevisste skjermtid og utsetter smarttelefon. Bor i en Høyre-tung bydel, hvis politikk skal blandes inn.

På min nieses skole er det én elev på hele 2. trinn som har smarttelefon. Så spørsmålet er hvem som nå er flokken, og hvem som er unntaket.

TS kan selvsagt flytte til et sted med større bevissthet blant foreldre. Eller hun kan være «den moren» som drar det igang. Lander hun på sistnevnte, så all kreditt - og lykke til - til henne.

Bor på Nordstrand skjønner jeg 

Anonymkode: 059da...90a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men er det egentlig noen vits? Vi får i oss enorme mengder kjemikalier og mikroplast uansett, og det er grenser for hva man kan kontrollere. Hva gjør det om poden får litt sukker i barnehagen? Når barnet blir såpass stort at du ikke har full oversikt, kommer det til å få i seg både det ene og det andre du ikke er enig i.

Det er også sånn at små mengder ikke er det samme som daglig inntak – det store bildet teller mest. Litt is, boller eller nonstop av og til utgjør ikke forskjellen på god eller dårlig helse. Helsedirektoratet sier null sukker under 2 år, men det er en anbefaling for å holde nivåene nede totalt sett, ikke fordi en marshmallow eller en saftis her og der er direkte skadelig. Og ærlig talt – barna har godt av å delta i fellesskapet. Det kan skape mer stress å være den som alltid må si nei.

Når det gjelder mikroplast og kjemikalier, så er det dessverre overalt – i lufta, vannet, maten og til og med i morsmelk. Å kaste noen gamle plastleker eller å unngå boil-in-bag ris gjør egentlig minimal forskjell i det store bildet. Vi har allerede strenge reguleringer og grenseverdier i EU og Norge som er laget nettopp for å beskytte barn.

Jeg synes derfor det er viktigere å fokusere på helheten – at barna får variert kost, nok søvn og aktivitet – enn å kjempe mot hver eneste ispinne, skinkeost eller brødskive med baconost. Det er større farer som truer enn sukker og mikroplast, og man risikerer å gjøre både seg selv og barna mer stresset enn nødvendig hvis man skal ha full kontroll.

Anonymkode: 09dad...e0c

Akkurat dette. Noe annet er faktisk hysteri. Jeg har dessverre opplevd hvordan barn blir ekskludert og lei seg fordi de ikke får lov av foreldrene til å spise et lite kakestykke på den avslutninga, spise frukt som er i plastkopp eller gele med vaniljesaus. Det er et hysteri uten like som kun vil resultere i at barnet senere vil gjøre opprør. 

Ett av eksemplene kom fra barnehagen til mitt yngste barn. Alle andre barn hadde fått et kakestykke, mens faren sa strengt i fra til datteren sin at kaken hadde både mel og sukker i seg så det fikk hun ikke lov til å spise. Jenta kastet seg ned på bakken og hylgrein og faren kapitulerte etter en halvtime med hyling og hun fikk da smake en bit. Var det virkelig nødvendig å ekskludere et lite barn slik? En annen barnehage var det noen som mente at middagsrester aldri var godt nok i barnehagen og at det måtte være hjemmelaget brød til alle måltider. Der også ble det drama rundt prim, brunost, syltetøy, yoghurt, melk, bursdagskake eller bursdagssmoothie, gele, kakao, frukt (fruktsukker er farlig det!) og mye annet. 

Takke meg til barnehager og skoler uten hysteriske foreldre. Skal du være hysterisk for noe så ta for deg hygiene og alt det andre som foregår utenfor barnehage og skole. Det er kun de tingene du kan styre helt til barna dine begynner å bestemme selv.

Anonymkode: 415ca...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Det burde jo ikke være oppfattet som hysterisk å følge de offisielle retningslinjene fra helsedirektoratet, det burde egentlig være standard. Synd det er så mange som gir blaffen. 

Marsmallows til småbarn er en kvelningsrisiko, jeg hadde bekymret meg mye mer for det enn for mikroplast (som jo er umulig å unngå uansett). Derimot er det lite sannsynlig at de har så mye leker fra før 2007, det er atten år siden og ikke mye overlever så lenge i en barnehage, så den bekymringen hadde jeg parkert.

Anonymkode: 9612c...d0e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hold ungen hjemme, så kan du ha full kontroll på både leker og mat.

Anonymkode: a61d0...a3a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kansje bytte barnehage.Selv jobber jeg i en barnehage som har kuttet sukker der vi kan.Og lager mat fra bunn(egen kokk)Bursdager får dem smoothie is,laget av bare frukt.Barna på stor avdeling får popcorn når det feires bursdag.

Anonymkode: 0fc0e...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Rart vi i det hele tatt lever,så mye man skal følge🙉

Anonymkode: 0fc0e...b1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Som sagt: hadde byttet om jeg kunne. Det er ikke plass i barnehagen jeg gjerne ville hatt. Akkurat nå har vi barnehage ganske langt unna, men i det minste er det ikke en flat, asfaltbarnehage, men en med masse natur, i skogen, der de har muligheten til å gå turer og lære om ting ute. Per nå er det det beste vi kan gjøre. Det hadde vært MYE lettere om man kunne gitt bedre muligheter til flere enkelt, slik at det ikke engang hadde trengt å være et spørsmål om barna er godt nok passet på.

Her bruker kommunen millioner av kroner på vikarer hvert år, men kunne i stedet hatt flere fast ansatte hele tiden. Kanskje hadde også sykefraværet hos de faste da vært lavere, og mye mindre tid ville vært brukt på å sjekke, ringe etter og finne vikarer. Barna hadde også vært mye mer trygge på de som var rundt. 

I tillegg har mange land mye fattigere enn Norge et bedre tilbud til barna. Det at man akkurat nå ike ser hvordan det skal være mulig betyr kanskje at man ikke har vurdert mulighetene sine godt nok. 

Hvilke land som er mye fattigere enn Norge har bedre tilbud til barna? Det er jeg virkelig nysgjerrig på. 

Anonymkode: 5c799...0c0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes TS og hennes likesinnede hadde hatt godt av å drikke en flaske eller to med bobler, fnise og prate om pikkstørrelser, le hysterisk og danse vilt rundt bålpanna med venninner! Og tenke at de fleste har vokst opp helt fint som intelligente og friske folk selv under langt mindre «optimale» forhold enn i 2025. Husk at det er viktig å lære barna humor og ha det gøy her i livet! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ser du på deg selv som noe mer opphøyd enn andre? Storhets tanker? Hva er det med deg som gjør at du ikke er et vanlig menneske?

Anonymkode: 7dba4...88a

Nå legger du ord i munnen på meg eller troller. Jeg er like dum som alle andre. Skal du endre meg, vær så snill gå sakte frem, der også.

Anonymkode: 410b4...7c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, du er hysterisk. 

Det er helt ok å ville begrense sukker i hverdagen, men NULL sukker er hysterisk. 

Det er også hysterisk å ville forby helt normalt pålegg, fordi noe *kan* kanskje bli ulovlig en dag. I dag er det det ikke, og dette er helt normalt pålegg. 

Og ja, å legge seg opp i mikroplast i leker..? Helt greit hjemme, men du ER ikke hjemme. 

Om du har så behov for å mikrostyre alt i ditt barns hverdag, kan du ikke sende dem i barnehage. Rett og slett. Ei heller skole. 

Barnehagen har IKKE ressurser til å tilrettelegge for alle foreldres rare små innfall. Noen vil ha vegansk, noen vil bare ha økologisk, noen vil ha lavkarbo, noen vil ha carnivore, noen vil forby ting fra israel. Barnehagen har heller ikke råd til å bytte ut alle leker fordi noen foreldre ikke liker at det er plast, at det er en truet tresort, at de er laget i feil land, at de ikke er "open ended", og whatnot. 

Anonymkode: dbab5...cd4

Røyksroma "kan" kanskje ikke bli ulovlig en dag, det BLIR ulovlig fra 2026

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/tilsatte-stoffer-i-mat/aroma/roykaroma

Anonymkode: 926aa...5e3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Røyksroma "kan" kanskje ikke bli ulovlig en dag, det BLIR ulovlig fra 2026

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/tilsatte-stoffer-i-mat/aroma/roykaroma

Anonymkode: 926aa...5e3

Røykaroma tilsettes i forholdsvis små mengder, og forbrukeren får vanligvis lite av disse stoffene i seg.

Det er gitt overgangstid til 1. juli 2029 for bruk av røykaromaene i næringsmiddelkategoriene:

• 1.7 ost og osteprodukter
  • 8 kjøtt og kategori
  • 9.2 fisk og bearbeidede fiskevarer, herunder bløtdyr og krepsdyr
  • 9.3 fiskerogn

For alle andre produkter gjelder en overgangstid til 1. juli 2026.

Forbudet er basert på en risikovurdering fra EFSA som konkluderer med at det ikke kan utelukkes at de åtte røykaromaene kan være skadelige for arvestoffet (DNA), (europa.eu).

Say no more. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor på Nordstrand skjønner jeg 

Anonymkode: 059da...90a

Nei. Gudskjelov 😂 Har venner på Nordstrand, og der er alle «skjermbarn».

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...