Gå til innhold

Føler at jeg er hun sære mora i barnehagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte serveres snop og kaker da? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte serveres snop og kaker da? 

Det er litt av og på men ca en gang i uka. Hvertfall de jeg har sett/hørt. Er kanskje mere.

Anonymkode: 888dc...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS enten flytter du barnet ditt til Steinerbarnehage og oppsøk alternative miljøer eller så får du det tungt i årene fremover.

Mange foreldre bryr seg ikke og du kan ikke forhindre at barnet eksponeres for andres rutiner og levemåter.

Anonymkode: 6e85a...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok framstå hysterisk, men du er egentlig bare forut din tid.

Det er dessverre for mange som har en 'er det så farlig da'-holdning. Og det er langt billigere med all denne plastikken og langt lettere å slippe å måtte tenke over hva som faktisk tilbys og heller bare gå i den samme tralten og 'gjøre som vi alltid har gjort'. 

All forskning viser jo at alle denne kontinuerlige eksponeringen har nå resultert i at menns sædkvalitet er rekorddårlig og aldri har så mange måtte søke hjelp for å få barn, og det til tross for at faktisk flere og flere også sier de ikke ønsker barn i det hele tatt. 

Jeg har full tro på at all mikroplasten som er rundt oss er skyld i mange sykdommer, og maten og UP er skyld i dårlig helse. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men er det egentlig noen vits? Vi får i oss enorme mengder kjemikalier og mikroplast uansett, og det er grenser for hva man kan kontrollere. Hva gjør det om poden får litt sukker i barnehagen? Når barnet blir såpass stort at du ikke har full oversikt, kommer det til å få i seg både det ene og det andre du ikke er enig i.

Det er også sånn at små mengder ikke er det samme som daglig inntak – det store bildet teller mest. Litt is, boller eller nonstop av og til utgjør ikke forskjellen på god eller dårlig helse. Helsedirektoratet sier null sukker under 2 år, men det er en anbefaling for å holde nivåene nede totalt sett, ikke fordi en marshmallow eller en saftis her og der er direkte skadelig. Og ærlig talt – barna har godt av å delta i fellesskapet. Det kan skape mer stress å være den som alltid må si nei.

Når det gjelder mikroplast og kjemikalier, så er det dessverre overalt – i lufta, vannet, maten og til og med i morsmelk. Å kaste noen gamle plastleker eller å unngå boil-in-bag ris gjør egentlig minimal forskjell i det store bildet. Vi har allerede strenge reguleringer og grenseverdier i EU og Norge som er laget nettopp for å beskytte barn.

Jeg synes derfor det er viktigere å fokusere på helheten – at barna får variert kost, nok søvn og aktivitet – enn å kjempe mot hver eneste ispinne, skinkeost eller brødskive med baconost. Det er større farer som truer enn sukker og mikroplast, og man risikerer å gjøre både seg selv og barna mer stresset enn nødvendig hvis man skal ha full kontroll.

Anonymkode: 09dad...e0c

Dette er bare trist å lese. Det er det samme som å si at: hvorfor skal vi sortere søppel, det vi gjør i Norge er jo ikke en promille av avfallet som produsere i verden og derfor er det null effekt av det vi her gjør. Bare å slutte med en gang. Det samme med utslippene våre. Vi skal med andre ord bare kjøre på, for vi har så liten effekt på totalen uansett. 

Litt is, litt boller i barnehagen, litt is litt boller i bursdag, litt is litt boller i avslutningen til søster/bror, litt is litt boller når de besøker tante, litt is litt boller når de besøker bestemor, litt is litt boller når de er på fergen, litt is litt boller når de kjører en lengre tur. Det er alltid en unnskylding for litt is litt boller. Totalen blir mye. 

Anonymkode: d0050...5ce

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke finne en barnehage som følger dine prinsipp? 

Anonymkode: bbd04...4ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fint at du selv merker at du er den sære mora.

Selvsagt har du rett. Men folk flest er steike dumme.

Når vi skal bli et bedre samfunn, må vi gå frem sakte.

Du ser jo at det fortsatt fins folk som røyker, drikker, kjører diesel.

Menneskeslekten er dømt til å la idiotene holde på med sitt, ellers lager de for mye rabalder og får makta, se USA, Ungarn, Slovakia osv.

Endring er vanskelig. Gi dem tid.

Anonymkode: 410b4...7c7

Høres jo ut som om du sitter godt på din høye hest.

Anonymkode: 7dba4...88a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Tiltakene dine er hver for seg fornuftige og gir mening.

Alt på én gang og fra én forelder………jeeeeg vet ikke…..

Høøøy! Hvor mange år har du vært her? Har aldri vært enig med deg i noe som helst, men her er du faktisk spot on.

Anonymkode: f5c7d...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder sukker er jeg til dels enig. Hvis det er kakao og marshmallows hver turdag i uken, is, boller eller annet godt flere ganger i uken, så er det for mye. 

Hos oss er det lussekatter og pepperkaker til jul. Kakao og marshmallows påske og kanskje på tur innimellom. Sommer is. Men syns saftis er ok oftere i varmen. 

Ville ikke hengt meg opp i skinkeost. De pleier å ha et utvalg pålegg til smøre frokost. Om ditt barn kun vil ha skinkeost i barnehagen så kan du heller unngå dette hjemme.

Anonymkode: c3848...923

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres jo ut som om du sitter godt på din høye hest.

Anonymkode: 7dba4...88a

Har du snakket med vanlige folk i det siste? Har du en bedre forklaring for den tafattløse idiotien rundt oss enn ren og skjær dumskap så er jeg her for å lytte.

Anonymkode: 410b4...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Her har du ett viktig poeng, og noe totalt uviktig.

Kommer du med alt så hører man bare "mas". 

Anonymkode: 1549b...592

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at en del foreldre er opptatt av disse tingene, men at du likevel blir sett på som 'hun sære' om du er den eneste som tar det opp/tar opp mange nok ting. Mange kan være enig med deg, i teorien, men likevel tenke at det er hysterisk å prøve å pålegge alle 'dine' regler, og heller tenke at det holder at du har det sånn hjemme. Folk liker ofte å legge egne føringer for seg og sitt, uavhengig av om de egentlig er enige med forslaget.

Anonymkode: fb1e0...d78

• Liker 1
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men serveres det ofte sukker? Det er jo ikke bra uansett, og jeg sier lykke til til de som jobber med x antall klissete, høy-på-sukker-barn. Jeg ville ikke tatt opp alt på en gang, det blir overveldende og kanskje en økonomisk belastning om "alt" skulle endres på på en gang. Kostholdet ville vært førstepri her, man kan servere frukt og ikke marshmallows f.eks. Ellers finnes det jo andre barnehager som er mer nøye på denslags. Steinerbarnehage f.eks? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du er hysterisk, men vi har ikke disse utfordringene da våres barn går i steinerbarnehage. 

Anonymkode: 3d24b...c2a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 sunne og velfungerende barn. Og jeg lukker ørene for foreldre som tjatrer i vei om null sukker, ingen sykling før 5.klasse, skjermfri barndom, ingen plastikk, fellesgaver til bursdag osv. De er tidstyver på foreldremøter og generelt bare slitsomme. 

Anonymkode: e35ef...cf1

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Synes du er litt hysterisk her jeg, kjør kostholdsgrep hjemme og la barnehagen gjøre ting på sitt vis.

Anonymkode: 6e85a...4fd

De fleste barn spiser 3 av 4/5 måltid i barnehagen, så selvfølgelig har barnehagen et stort ansvar her 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnehagen har enormt mye leker, så det vil ikke gjore stor forskjell å kvitte seg med lekert produsert før 2007 (når det kom krav til stoffer som brukes i leker til barn).

Nye matlagingsredskaper koster ikke mye. Det blir en tier per forelder detsom barnehagen ikke vil stå i det selv 🤷‍♀️

Men jeg ser her at jeg er i mindretall. Noen få som er enige med meg, mens størstedelen ikke er det. Selv synes jeg det er rart. Man vil jo det beste for barna sine vel? Barna kan ikke bestemme selv hva de får i set, her er det vi voksne som må ta ansvar. Men mange bryr seg ikke om helseskadelige stoffer som barna får i seg tydeligvis.

https://www.barebrabarnemat.no/barnogsukker/

https://www.barebrabarnemat.no/skinkeost-og-baconost-inneholder-roykaroma-som-blir-forbudt/

https://naturvernforbundet.no/leketoy/

https://www.nrk.no/rogaland/kjokkenredskap-kan-gi-store-mengder-mikroplast-i-mat-1.17060597

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ulovlig-stoff-funnet-i-barnemat-emballasje-forbrukerradet-krever-strakstiltak/

«I 2023 viste ein studie frå Folkehelseinstituttet at 99,6 prosent av norske barn mellom 7 og 14 år hadde BPA-nivå i kroppen som overstig den trygge grensa. Dei nye funna viser at også dei aller minste barna får i seg store mengder gjennom mat – ofte frå mat dei får servert dagleg.»

Og du vet at bhg har leker som er fra 2007, eller? 😅 

Anonymkode: 209eb...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mrs Robinson skrev (6 minutter siden):

De fleste barn spiser 3 av 4/5 måltid i barnehagen, så selvfølgelig har barnehagen et stort ansvar her 

Da kan man lage frokost hjemme, så spiser barna mer hjemme enn de gjør i bhg. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg syns ikke du er hysterisk, men vi har ikke disse utfordringene da våres barn går i steinerbarnehage. 

Anonymkode: 3d24b...c2a

Vi har heller ikke disse utfordringene, og våre går i offentlig barnehage. 

Ellers er det en del steinerbarnehager også som serverer butikkjøpt brød/ posemat osv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har 5 sunne og velfungerende barn. Og jeg lukker ørene for foreldre som tjatrer i vei om null sukker, ingen sykling før 5.klasse, skjermfri barndom, ingen plastikk, fellesgaver til bursdag osv. De er tidstyver på foreldremøter og generelt bare slitsomme. 

Anonymkode: e35ef...cf1

Helt enig. Er så glad barna mine er så store at vi er ferdig med den tiden hvor enkelte foreldre ønsker å detaljstyre alle andres liv. Hvorfor valgte du ikke bare en barnehage som følger prinsippene dine i stedet for å forvente at andre skal forandre seg etter ditt forgodtbefinnende? Ja, du er den sære moren i barnehagen og du innser det selv i det minste selv uten at jeg helt tror det kommer til å forandre noe. Jeg håper du i det minste tenker over denne atferden før barnet ditt begynner på skolen og hvor det å ha en mor som deg vil påvirke det sosiale. 

Anonymkode: f69d1...27f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene.

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Er det e250 du tenker på? natriumnitritt? Isåfall syns jeg ikke de bør gi det til barn, det er jo dokumentert kreftfremkallende. Ellers 100 % enig i det andre du har nevnt også, men tipper dessverre at andre vil se på deg som hysterisk ja. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...