Gå til innhold

Føler at jeg er hun sære mora i barnehagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke hysterisk (på alt).

Har selv jobbet mange år i bhg hvor vi jobbet for å forbedre kosthold. Is, saft og boller er helt unødvendig annet enn på enkelte merkedager. Som da lussekatter på Lucia, is og saft til 17.mai feiring. Det høres ikke ut som dette er tilfelle hos deres barnehage. 

Marshmallows og nonstop har ingenting i en barnehage å gjøre, spesielt ikke småbarn pga kvelningsfare

Skinkeost og baconost inneholder MYE unødvendig tilsetningsstoffer og ikke minst salt. Helt greit at foreldre velger dette hjemme, men barnehagen er en arena for sosial utjevning og en pedagogisk arena for å legge sunne vaner tidlig. Alle valg må derfor kunne forsvares. 

Boil in bag ris kan enkelt forsvares med pris. Mye billigere med vanlig ris enn BIB.

Ville begynt med disse tingene om jeg var deg 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har meldt meg som FAU og tatt det opp i foreldregruppa. Ingen respons egentlig. Skal spille det inn til barnehagen - ikke som krav altså, bare til diskusjon 😅

Anonymkode: 888dc...e45

Da regner jeg med at du også kom med et forslag om hvordan dere økonomisk skal dekke inn nye leker for de du vil kaste. Samt nye matlagings redskaper.

Anonymkode: 0adb7...3b5

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo selv at du er den «hysteriske mora». Velg dine kamper er mitt råd. Det er fryktelig slitsomt med folk som skal ta opp alle utfordringer og ting som ikke er 100 %. Du kan være så ambisiøs i ditt eget liv, som du rår over selv. Men du har ikke rett til å kreve det av andre rundt deg. 

Anonymkode: 78ca7...6e7

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har meldt meg som FAU og tatt det opp i foreldregruppa. Ingen respons egentlig. Skal spille det inn til barnehagen - ikke som krav altså, bare til diskusjon 😅

Det er nok stor forskjell på foreldre her. Og jeg tror nok mange ikke gidder å svare på disse henvendelsene, fordi de har nok med sitt. Det betyr ikke at de er uenige.

Jeg hadde begynt med godteriet. Det er ikke noen utfordring for dem å kutte ut, og det er barnehagen som skiller seg ut her ved å gi godteri til småbarn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da regner jeg med at du også kom med et forslag om hvordan dere økonomisk skal dekke inn nye leker for de du vil kaste. Samt nye matlagings redskaper.

Anonymkode: 0adb7...3b5

Barnehagen har enormt mye leker, så det vil ikke gjore stor forskjell å kvitte seg med lekert produsert før 2007 (når det kom krav til stoffer som brukes i leker til barn).

Nye matlagingsredskaper koster ikke mye. Det blir en tier per forelder detsom barnehagen ikke vil stå i det selv 🤷‍♀️

Men jeg ser her at jeg er i mindretall. Noen få som er enige med meg, mens størstedelen ikke er det. Selv synes jeg det er rart. Man vil jo det beste for barna sine vel? Barna kan ikke bestemme selv hva de får i set, her er det vi voksne som må ta ansvar. Men mange bryr seg ikke om helseskadelige stoffer som barna får i seg tydeligvis.

https://www.barebrabarnemat.no/barnogsukker/

https://www.barebrabarnemat.no/skinkeost-og-baconost-inneholder-roykaroma-som-blir-forbudt/

https://naturvernforbundet.no/leketoy/

https://www.nrk.no/rogaland/kjokkenredskap-kan-gi-store-mengder-mikroplast-i-mat-1.17060597

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ulovlig-stoff-funnet-i-barnemat-emballasje-forbrukerradet-krever-strakstiltak/

«I 2023 viste ein studie frå Folkehelseinstituttet at 99,6 prosent av norske barn mellom 7 og 14 år hadde BPA-nivå i kroppen som overstig den trygge grensa. Dei nye funna viser at også dei aller minste barna får i seg store mengder gjennom mat – ofte frå mat dei får servert dagleg.»

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

JA, du er hun hysteriske mora i barnehagen. Regner med du er førstegangsmamma og stemmer MDG? 

Du er hun som kommer til å mase om å skrive kontrakt for at ingen barn skal få mobil før på ungdomsskolen allerede første foreldremøte i 1. klasse. Du er hun som mener at fellesfeiring av bursdager hvert halvår på skolen er for mye og at ingen kan servere pølser, pizza og brus i bursdag. Du er hun som ikke lar barnet spille selv om alle vennene spiller og prater masse sammen gjennom det.

Ro ned, ditt barn overlever nok. Vær en del av saueflokken, så får dere det bedre sosialt.

Anonymkode: dbc45...ab8

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Flytt barnet over i en Steinerbarnehage er alt dette på plass allerede ❤️

Anonymkode: 02ef7...746

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

*Så er 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

JA, du er hun hysteriske mora i barnehagen. Regner med du er førstegangsmamma og stemmer MDG? 

Du er hun som kommer til å mase om å skrive kontrakt for at ingen barn skal få mobil før på ungdomsskolen allerede første foreldremøte i 1. klasse. Du er hun som mener at fellesfeiring av bursdager hvert halvår på skolen er for mye og at ingen kan servere pølser, pizza og brus i bursdag. Du er hun som ikke lar barnet spille selv om alle vennene spiller og prater masse sammen gjennom det.

Ro ned, ditt barn overlever nok. Vær en del av saueflokken, så får dere det bedre sosialt.

Kjenner meg igjen i mye her 🤣 Utenom at jeg mener folk skal få servere det de vil i barnebursdag.

Men noen må kanskje være hun hysteriske mora også? Få litt fokus på disse tingene, slik at helsa til barna sakte men sikkert blir bedre? For du mener vel ikke at små barn skal ha frislipp på junkfood, skjerm og sukker?

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor en times kjøring fra nærmeste steinerbarnehage så det går ikke 😭 Ellers hadde jeg gjort det.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Må det være alt eller ingenting? 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Lykke til vi hadde to sånne i fau, det var stor diskusjon om rosinpakke i en pose. Og ville ha alt sukkerfritt. Tenker det ikke er mye usunt i barnehagen. Og det er noe med at man også fremstår som litt sær. Jeg er helt for mye begrensinger på mye. Men alt eller ingenting. Om barnehagen serverer veldig mye sånt skjønner jeg det. Men jeg tenker jeg kan sette regler for mitt barn man kan ikke sette standarden for alle. Jeg har 21 år forkjell på to av barna mine og forhold til da og nå forhold til bevissthet er to nye verdener. Og forbud for alt er ikke heldig det heller

Anonymkode: 14793...0ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke deg det er noe galt med. Det er matindustrien og verden. Jeg støtter deg.

Anonymkode: 40fe6...e0d

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da må man ha barnet hjemme ☺️

Anonymkode: a3eee...455

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må det være alt eller ingenting? 

Lykke til vi hadde to sånne i fau, det var stor diskusjon om rosinpakke i en pose. Og ville ha alt sukkerfritt. Tenker det ikke er mye usunt i barnehagen. Og det er noe med at man også fremstår som litt sær. Jeg er helt for mye begrensinger på mye. Men alt eller ingenting. Om barnehagen serverer veldig mye sånt skjønner jeg det. Men jeg tenker jeg kan sette regler for mitt barn man kan ikke sette standarden for alle. Jeg har 21 år forkjell på to av barna mine og forhold til da og nå forhold til bevissthet er to nye verdener. Og forbud for alt er ikke heldig det heller

Anonymkode: 14793...0ed

Jeg er ikke for forbud, men en slags bevissthet rundt det og begrense der vi kan. Skylder vi ikke barna våre dette?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Mnjæh, ikke hysterisk. Men jeg ville ikke tatt alt på en gang. 

* Sukker i barnehagen, hvor ofte serveres det egentlig? Hvis det bare er på merkedager så ville jeg latt den ligge. Serveres det ukentlig, kan være greit å ta opp. Serveres det daglig så vil jeg si det er underlig at ingen har kommentert på det før??

* Serverer de bare baconost og slikt som pålegg? Eller er det ett av flere pålegg? Dersom det er ett av flere ville jeg antagelig tenkt at det blir spist så lite av det at det ikke er så farlig. Dersom de KUN serverer det så hadde jeg bedt om litt mer variasjon i tilbudet og fokusert på det. 

* Plastleker og slikt i barnehagen; kjenner jeg er litt farget av å ha hatt barna mine i friluftsbarnehage hvor tilgangen på plastleker var begrenset. Ble mest bøtter/spader mm som de brukte ute, de var jo mest ute og inne hadde de egentlig mye treleker. Så hvor mye plastgreier er det egentlig de har? 

Enig med de andre som har foreslått å med i FAU og ta opp sånne ting som konstruktive forslag der, det er mye lettere å få til en god diskusjon der enn å være en av de som drar foreldremøtene ut i langdrag....

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må man ha barnet hjemme ☺️

Anonymkode: a3eee...455

Så man har ikke lov til å ta opp ting med barnehagen? Skape en bevissthet rundt helseskadelige ting for barna? Da må vi bare ha barnet hjemme?

Hva er poenget med FAU da egentlig?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alt du nevner her er blitt ganske standard i min omgangskrets (i Oslo). Barnehagen serverer så sunn mat som mulig, og smoothie-is når det er bursdag. Foreldre er bevisste skjermtid og utsetter smarttelefon. Bor i en Høyre-tung bydel, hvis politikk skal blandes inn.

På min nieses skole er det én elev på hele 2. trinn som har smarttelefon. Så spørsmålet er hvem som nå er flokken, og hvem som er unntaket.

TS kan selvsagt flytte til et sted med større bevissthet blant foreldre. Eller hun kan være «den moren» som drar det igang. Lander hun på sistnevnte, så all kreditt - og lykke til - til henne.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts

Om du ikke liker dette 

Ikke ha ditt barn på sfo...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du i tillegg har lilla uformelige klær og pannelugg.....

Anonymkode: 64356...15a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes du er litt hysterisk her jeg, kjør kostholdsgrep hjemme og la barnehagen gjøre ting på sitt vis.

Anonymkode: 6e85a...4fd

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...