Gå til innhold

Føler at jeg er hun sære mora i barnehagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt legitimt å ønske dette for barna. Heldigvis har ingen av barnehagene jeg har og har hatt barn i gitt ungene is. Vår barnehage baker eget brød, lager mat fra bunn av og serverer ordentlig mat. Så har aldri vært nødt til å tenke på slikt. 

Anonymkode: 0cf8d...318

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 9.20):

Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene.

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Anonymkode: 888dc...e45

Hvis du skal være hun sære mora, så bør du få med deg oppdateringer også 🙈 Kavli skriver på sine nettsider: "Vi jobber hele tiden med å forbedre produktene våre og gjøre endringer i henhold til forbrukerne sine ønsker. Vi er derfor stolte av å informere om at vi fra uke 35 går over til å bruke kjøtt uten røykaroma i alle våre produkter som inneholder skinke." Altså har de allerede gjort endringer. 

Hvis du nylig har spurt om de kan fjerne disse pga røykaroma og jeg etterpå hadde sjekket dette på Kavli sin nettside, hadde jeg tenkt du var hysterisk på andre ting også, og ikke tatt det like seriøst. Greit å ta opp noe og greit å spise mindre sukker i barnehagen, men blir litt voldsomt om du alltid tar opp ting som må endres, som ingen andre bryr seg om...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 9.20):

Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene.

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Anonymkode: 888dc...e45

Anse deg selv som en oppdatert og informert person. Folk flest(?) evner ikke å se samfunnsproblemene du belyser og konsekvensene av de (helse som kronisk sykdom, hudproblemer, adferdsproblemer osv). Mat idag er ikke samme som 'før i tiden', hyppighet av kosemat er ikke den samme, og vi vet bedre hva konsekvensen av enkelte type matvarer /produkter og plast kan være. Stå på. Hilsen en opplyst mor. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Dansemamma skrev (På 14.9.2025 den 13.55):

I vår barnehage har vi kuttet ut skinkeost og baconost nå som de inneholder skadelige ingredienser. Produsent har fått 2 år på seg til å endre ingrediensene, så kan vi begynne å bruke det igjen. I mellomtiden har vi vanlig gulost eller Brie ol. Av tuber har vi kaviar og makrell i tomat. Dog vi bruker makrell i tomat hovedsakelig, med mindre vi er på tur og tube er mer praktisk. Fordi boksen inneholder mindre sukker, mer fisk og er ikke ultraprossesert. Og vet du? Det går helt fint!! 

Vel, kaviar får de ikke her pga sukker og saltinnhold. Gulost er visst ikke sunt det heller så det får de heller ikke  ,makrell i tomat er også utelukket samme med brunost, prim og gomme.   Så hva foreslår du da? 

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (På 14.9.2025 den 9.13):

Man kan kjøpe isformer og fylle med smoothie. Da er det både fiber i isen og null tilsatt sukker. Min 3-åring var med fra starten av med å hjelpe til å lage slik is, så det trengs ikke noe særlig kunnskap heller. Smaker søtt nok for både voksne og barn også. Ikke dyrt heller. 

Joda, men jeg forventer ikke at barnehager har utstyr for smoothielaging, eller at de har tid til å vaske dette. 

Anonymkode: bf55e...d40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 14.31):

Da burde kanskje ts bosatt seg et sted hvor de har bhg med de verdiene hun er opptattt av da

Anonymkode: ed462...ecb

Du vet ikke hvor godt du har det. Det er ikke alle forunt å få seg jobb der man vil og ha råd til bolig hvor man vil. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 15.41):

Ja, du er hun sære. Hun de ansatte helst vil unngå å snakke med, hun de tar et ekstra innpust for før de åpner en e-post.

Velg dine kamper. Du kan si at barnet ditt ikke skal spise det og det i barnehagen, men å bestemme for alle? Legg det fra deg. 

De spiser ikke is og marsmallows hver dag, så ikke framstill det som det heller. 

Som forelder må du være med på å forberede barnet ditt på den store verden. Er det da riktig å nekte barnet ditt en is siste dag før 17.mai? Om svarer er ja nå, hva svarer du barnet når det stiller spørsmål om hvorfor? Kan du stå i det?

Anonymkode: 98189...b0e

Er ikke ts men om bhg absolutt må gi barna is, hvorfor skal de gi barna is rett før 17. mai? Får ikke de fleste barn is nok på 17. mai? 🤔  Mener ikke at man skal nekte barnet å spise det de andre får, men jeg synes denne "kosingen" med søtsaker begynner å ta helt av hvis folk synes det er normalen liksom... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kaste gamle leker? Se for deg det søppelberget om dette ble en trend.

Anonymkode: 18e93...4c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet ikke hvor godt du har det. Det er ikke alle forunt å få seg jobb der man vil og ha råd til bolig hvor man vil. 

Godt. ? Har man noe som er viktig for en så bør man tenke på hvor man bosetter deg

Anonymkode: ed462...ecb

AnonymBruker
Skrevet

Totalt unødvendig å servere slikt generelt i bhg, spesielt på småbarnsavdeling. Det har ingen hensikt, og de som kun kan kombinere kos med mat bør gå i terapi. 

Det er også stikk i strid mot Helsedirektoratets anbefalninger som de aller fleste barnehager følger. 

Du er ikke hysterisk, du sitter på kunnskap noen andre ikke vil ta innover seg og se helhetsbilde av🥳 
Standard kommentaren til disse menneskene er «du dør ikke av en is!!🥶🥶🥶»

og de klarer ikke flere ting på en gang. Da oppleves det hysterisk. 
vi meldte barnehagen til kommunen, de fikk tilsyn og vedtak på seg for å endre kosten mtp sukker. 
til barnehagens forsvar, var de OVERBEVIST over at de fulgte retningslinjene, men de forstod det bare ikke. Det er der problemet ligger. Og man kan ikke kreve at de følger mer enn hva helsedirektoratet sier. Men de sier mye bra heldigvis :) 

Anonymkode: 3d5c5...fc2

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 9.02):

Sukker ok, etter det, det er dems sin arbeidsplass også. De som skal etterleve alle forventinger til foreldre, det er gjerne ganske mange av dem..  Tror de og må velge sine kamper... Dumt at mitt barn skal begrenses i det uendelige fordi et par mødre har sterke formeninger. Man ser jo opp gjennom årene at råd kommer og går. Så tok man feil og så tar man tilbake. Nei takk, sunt folkevett takk. Microplast kampen kan du ta i andre forumer enn barnehagen. 

Anonymkode: 51467...958

Ja du tenker det er mange foreldre som faktisk forventer eller krever at barna skal få sukker, tilsetningsstoffer, kake, boller, ultraprosessert mat i barnehagen...? Og hvis barnet ditt får god mat basert på råvarer i barnehagen og dere heller kan spise MacDonalds og Toro og sukkerbiter hjemme, så "begrenses ditt barn i det uendelige"...?

Anonymkode: df80a...9d2

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (17 timer siden):

Vel, kaviar får de ikke her pga sukker og saltinnhold. Gulost er visst ikke sunt det heller så det får de heller ikke  ,makrell i tomat er også utelukket samme med brunost, prim og gomme.   Så hva foreslår du da? 

Hvor tar du det fra at gulost ikke er sunt? Vegan-propaganda? Pålegg kan være egg, gulost, banan, avokado, friske bær, skivet frukt,  nøttesmør, hummus, roast beef, skivet kylling, fisk... Det finnes leverpostei som ikke inneholder sukker eller er ultraprosessert også.

Og hvorfor må de i det hele tatt spise brødmat? Hjemmelaget tomatsuppe, gulrotsuppe, jordskokksuppe, havregrøt, wok, omelett, grønnsakstaver...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor tar du det fra at gulost ikke er sunt? Vegan-propaganda? Pålegg kan være egg, gulost, banan, avokado, friske bær, skivet frukt,  nøttesmør, hummus, roast beef, skivet kylling, fisk... Det finnes leverpostei som ikke inneholder sukker eller er ultraprosessert også.

Og hvorfor må de i det hele tatt spise brødmat? Hjemmelaget tomatsuppe, gulrotsuppe, jordskokksuppe, havregrøt, wok, omelett, grønnsakstaver...

Av en eller annen grunn så har de ikke tid til å lage mat i kommunale barnehager. Hvor mye tid tar det å lage en kjele havregrøt sammenlignet med å servere brød og pålegg? For supper kan de eldste barna være med å kutte. Mye læring i det. Steinerbarnehagene har tid da, heldigvis. De lager nydelige grønnsakssupper, sauser, hjemmebakt brød og grøt.

Anonymkode: ddda6...c20

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...