Gå til innhold

Føler at jeg er hun sære mora i barnehagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde blitt så utslitt om en annen skulle pushe sine grenser på meg, selv om en del er fornuftig. Men enda mer fornuftig er kanskje at barna skal få et godt forhold til de andre barna. Hvis foreldrene skygger unna fordi de blir sliten av alle dine ‘kjepphester’, så tenker jeg at å slappe av litt er bedre. At et barn får i seg litt sukker og får gode relasjoner til de rundt er mye viktigere. 
I et miljø er det gi og ta, og gi det tid, ikke forvent for mye på kort tid. 
Kanskje du lærer litt om deg selv også, slappe av litt mer - det er mye farlig i verden. Men å ha harmoniske barn og gode dialoger er veldig viktig. Merker jeg er veldig glad for at jeg ikke er barnehageansatt, jeg tror de stort sett gjør en veldig viktig og god jobb

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i samme barnehage i 10 år nå. Gradvis blir det mindre sukker år for år. Tilbudet blir parallelt sunnere for hvert år, men vi forholder oss likevel til nasjonale retningslinjer. Vi har kuttet ut bursdagskaker (og alle andre kaker), vi ser helst at julenissen og påskeharen kommer med frukt. Men julegrøten serveres med sukker, kanel og saft. Og det er jo bare én gang i året. Alle andre grøter lages med frukt for å gi litt smak/søtning.

Det er en prosess, basert på folkehelse, ansattes egne holdninger og selvfølgelig tilbakemeldinger fra foreldre.

Anonymkode: 0f9e7...100

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er litt av og på men ca en gang i uka. Hvertfall de jeg har sett/hørt. Er kanskje mere.

Anonymkode: 888dc...e45

Ca 1 gang i uka er jo ofte. I barnehagen jeg jobber i har vi is på 17. mai, ble saftis noen dager i løpet av sommerferieuka, lussekatter i forbindelse med Lucia og litt pepperkaker og sånt i forbindelse med juleferien og sånt. I tillegg så lager noen av avdelingene vafler innimellom og kanskje eplekake om høsten. Men de lager gjerne litt grovere vafler med mindre sukker. Men det er langt ifra ukentlig. Så om det faktisk er ca ukentlig så er jeg enig i at det er for ofte

Anonymkode: 80ea1...9e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene.

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Oi, dette var voldsomt.

Ta en chillpill så blir livet så mye enklere 😊 vi som er oppvokst på 90-tallet fikk i oss langt verre ting og det har gått de fleste av oss vel.

Anonymkode: d406f...fef

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det du ønsker er egentlig ikke en overdrivelse - det er bare at de fleste er jævlig late og kunnskapsløse ift det å sette seg inn temaene du tar opp. Ja, alt det du sier er riktig, og dessverre er den enkleste måten å oppnå dette på i dag å flytte barnet til en Steiner- eller Montessoribarnehage.

Jeg hadde gjerne hatt mine i samme barnehage, uten syntetisk godteri, uten tilsatt sukker på småbarnsavdeling, uten gamle plastleker og masse PVC med hormonforstyrrende ftalater, uten den jævla skinkeosten, at det i det hele tatt går an å være så lat at man bruker boil-in-bag ris...! Skulle ønske jeg kunne vært med og styrt en egen barnehage der man faktisk brydde seg om miljøet og maten til barna, og hadde nok bemanning. Jeg er sikker på at det hadde vært en del foreldre som hadde betalt en tusenlapp mer i måneden og latt være å måtte tenke på hva barna deres blir mata med - alt hadde vært tilpassa barn, hjemmelaget, variert, og så plastfritt som mulig.

Endret av katties
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i alt det du lister opp. Jeg tror dog at de fleste andre ikke har ressurser til å bry seg om det er min erfaring. Jeg får i alle fall ofte helt tomme blikk fra en del mennesker hvis jeg snakker om sånt. 

Anonymkode: 7e0ff...6f7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oi, dette var voldsomt.

Ta en chillpill så blir livet så mye enklere 😊 vi som er oppvokst på 90-tallet fikk i oss langt verre ting og det har gått de fleste av oss vel.

Anonymkode: d406f...fef

Så at sædkvaliteten daler i ekstremt tempo er ikke noe du tenker har en sammenheng med miljøgifter å gjøre eller? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er litt av og på men ca en gang i uka. Hvertfall de jeg har sett/hørt. Er kanskje mere.

Unødvendig med sukker og snop/kake ukentlig ja, det er nok ikke vanlig. Den hadde jeg og gitt tilbakemelding på.

Resten er du den sære på. Men det må jo være lov om du ønsker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er overhysterisk. Eneste jeg er enig i at man skal ta kampen med er marshmallows til små barn, grunnet kvelningsfare. En kan selvfølgelig ytre frempå et ønske om sunnere mat, men et sukkerforbud er å ta det litt for langt. 

Anonymkode: 81bc7...216

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du vet at bhg har leker som er fra 2007, eller? 😅 

Anonymkode: 209eb...61f

Nei jeg vet ingenting, det er jo derfor jeg vil spør??

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har helt rett i alt du tar opp. Men det er nok veldig lett å fremstå som den rare, hysteriske forelderen når alt tas opp samtidig fra en person. Sier meg enig i flere andre her som har foreslått at du fokuserer mest på en ting. Selv har jeg erfart av det ofte blir bedre respons hvis du tar tingene opp på en veldig hyggelig og forsiktig måte. Hvis folk opplever at du er for intens/sjefete/kravstor blir mange automatisk mindre interessert i å ta innover seg det du sier. Mange er nok egentlig enige i det meste du påpeker, så kanskje du får flere med på laget ved å være hyggelig og informativ. 

Anonymkode: 1c67c...276

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du har helt rett i alt du tar opp. Men det er nok veldig lett å fremstå som den rare, hysteriske forelderen når alt tas opp samtidig fra en person. Sier meg enig i flere andre her som har foreslått at du fokuserer mest på en ting. Selv har jeg erfart av det ofte blir bedre respons hvis du tar tingene opp på en veldig hyggelig og forsiktig måte. Hvis folk opplever at du er for intens/sjefete/kravstor blir mange automatisk mindre interessert i å ta innover seg det du sier. Mange er nok egentlig enige i det meste du påpeker, så kanskje du får flere med på laget ved å være hyggelig og informativ. 

Anonymkode: 1c67c...276

Takk for fint svar. Nå er det litt for sent å velge ut en ting, siden jeg har lagt det ut allerede 🙈 Men jeg tar det til meg. Så får jeg bare stå i dette. Bare så det er sagt, så har jeg skrevet det på en ydmyk måte altså - ikke som krav men som temaer jeg ønsker å lufte til diskusjon 😅

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (48 minutter siden):

Nei, det du ønsker er egentlig ikke en overdrivelse - det er bare at de fleste er jævlig late og kunnskapsløse ift det å sette seg inn temaene du tar opp. Ja, alt det du sier er riktig, og dessverre er den enkleste måten å oppnå dette på i dag å flytte barnet til en Steiner- eller Montessoribarnehage.

Jeg hadde gjerne hatt mine i samme barnehage, uten syntetisk godteri, uten tilsatt sukker på småbarnsavdeling, uten gamle plastleker og masse PVC med hormonforstyrrende ftalater, uten den jævla skinkeosten, at det i det hele tatt går an å være så lat at man bruker boil-in-bag ris...! Skulle ønske jeg kunne vært med og styrt en egen barnehage der man faktisk brydde seg om miljøet og maten til barna, og hadde nok bemanning. Jeg er sikker på at det hadde vært en del foreldre som hadde betalt en tusenlapp mer i måneden og latt være å måtte tenke på hva barna deres blir mata med - alt hadde vært tilpassa barn, hjemmelaget, variert, og så plastfritt som mulig.

Jeg hadde lett betalt 5000 kroner i måneden og mer om jeg slapp å bekymre meg for alt TS nevner, OG det var nok bemanning! 

Syns det er vilt hvor lett folk tar på små barns oppvekstvilkår, de tilbringer jo en utrolig stor del av våkentiden sin i barnehagen. 

Anonymkode: 63e12...e62

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig.

Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt.

Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris.

Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land?

Du er hysterisk. Ta kampene dine selv på hjemmebane, la bhg være i fred. Du ER den sære mammaen i barnehagen. 

Anonymkode: c1f18...641

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint at du selv merker at du er den sære mora.

Selvsagt har du rett. Men folk flest er steike dumme.

Når vi skal bli et bedre samfunn, må vi gå frem sakte.

Du ser jo at det fortsatt fins folk som røyker, drikker, kjører diesel.

Menneskeslekten er dømt til å la idiotene holde på med sitt, ellers lager de for mye rabalder og får makta, se USA, Ungarn, Slovakia osv.

Endring er vanskelig. Gi dem tid.

Anonymkode: 410b4...7c7

Det beste innlegget jeg har sett på KG. ❤️

Anonymkode: 29f4e...753

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er hysterisk. Ta kampene dine selv på hjemmebane, la bhg være i fred. Du ER den sære mammaen i barnehagen. 

Anonymkode: c1f18...641

Hvorfor er du så krass med TS? Treffer det deg på noen måte det TS skriver siden du blir så trigget? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket slike som deg. Kanskje du skal holde barnet hjemme? 

Anonymkode: 86d3d...73a

AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (1 time siden):

Er det e250 du tenker på? natriumnitritt? Isåfall syns jeg ikke de bør gi det til barn, det er jo dokumentert kreftfremkallende. Ellers 100 % enig i det andre du har nevnt også, men tipper dessverre at andre vil se på deg som hysterisk ja. 

Også har man andre tilsetningsstoffer som heldigvis noen av produsentene har begynt å gå vekk fra, som feks E407 Karreganan. Den er jo å finne i masse mat. Forskning viser at det stoffer linkes til tarmsykdommer som chrons, ulcerøs kolitt og IBS. Alle sykdommer som er økende hos barn. https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var

https://magetarm.no/undersider/nyhetsarkiv/mange-faser-ut-karragenan-i-loepet-av-2023?PID=324&M=NewsV2&Action=1

Men det er enda å finne i mange pålegger som barn spiser, feks skinkepålegg og enkelte leverposteier.

Anonymkode: d0050...5ce

• Liker 3
Skrevet

Støtter deg!!! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres jo ut som om du sitter godt på din høye hest.

Anonymkode: 7dba4...88a

Den du svarer har jo helt rett da. Folk, jeg inkludert, takler jo dårlig mange endringer på en gang. Det blir jo for mye. Det er ikke bare å endre alt på en gang. Hvorfor tror du ellers at så å si ingen klarer å oppfylle nyttårsforsettene sine? De gaper over for mye. 

Man må ta en ting om gangen. Også må det være god informasjon, uten at det føles belærende, men at det føles som et gode for seg selv og sine nærmeste. Og helst med minimal innsats ;) En kan ikke legge ting fram slik at det oppleves som en anklage, en anklage som føles som et angrep på en selv. Det er nok det mange i denne tråden opplever, at de indirekte opplever det som et angrep på seg selv fordi de har masse leker i plast, gir litt is litt boller her og der og ikke tar det så nøye og kanskje har resignert litt. Jeg vet ikke. Men det kan se ut som enkelte tar det ts sier litt vel personlig. 

Anonymkode: d0050...5ce

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...